Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWim Hof The Icemen

Wim Hof The Icemen

80 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
eenvandaag.avrotros.nl

The Iceman: Van circusact tot wetenschappelijke doorbraak

Volgens de wetenschappelijke literatuur was het onmogelijk, maar onderzoekers van het Radboudumc hebben aangetoond dat het mogelijk is om het autonome zenuwstelsel én immuunsysteem vrijwillig te beïnvloeden. Het begon allemaal bij Wim Hof, ook bekend als The Iceman. EenVandaag vertelt online het...
eenvandaag.avrotros.nl

Dat de methodes werken, betekent daarentegen niet dat Wim Hof geen kwakzalverij kent hehe… Hij heeft wel degelijk met discutabele mensen gewerkt, maar ook met de wetenschap. Dus inderdaad: ademhalingsoefeningen kunnen je imuunsysteem beïnvloeden. Dit gaat overigens op als je de techniek en trainingen een langere tijd uitvoert, het is geen quickfix voor je leven ofzo.

Wat Wim doet is dan weer best wel anders dan breathwork, waar sommige reacties volgens mij meer aan doen denken (de snellere ademhalingstechnieken door de mond).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
eenvandaag.avrotros.nl

The Iceman: Van circusact tot wetenschappelijke doorbraak

Volgens de wetenschappelijke literatuur was het onmogelijk, maar onderzoekers van het Radboudumc hebben aangetoond dat het mogelijk is om het autonome zenuwstelsel én immuunsysteem vrijwillig te beïnvloeden. Het begon allemaal bij Wim Hof, ook bekend als The Iceman. EenVandaag vertelt online het...
eenvandaag.avrotros.nl

Dat de methodes werken, betekent daarentegen niet dat Wim Hof geen kwakzalverij kent hehe… Hij heeft wel degelijk met discutabele mensen gewerkt, maar ook met de wetenschap. Dus inderdaad: ademhalingsoefeningen kunnen je imuunsysteem beïnvloeden. Dit gaat overigens op als je de techniek en trainingen een langere tijd uitvoert, het is geen quickfix voor je leven ofzo.

Wat Wim doet is dan weer best wel anders dan breathwork, waar sommige reacties volgens mij meer aan doen denken (de snellere ademhalingstechnieken door de mond).
Klik om te vergroten...
Ik heb het vluchtig doorgelezen maar waar is het kwakzalver gedeelte nou precies? (Kan het gemist hebben)

Moet soms ook een beetje gniffelen om de mensen in witte pakken die vaak al besloten hebben wat wel en niet mogelijk is en dat dan een echte kerel als Wim Hof het tegendeel in de praktijk bewijst, zelfs met die groep mensen waarbij dezelfde observaties werden gemaakt.

Ik sta er zelf ook heel anders in: mind over matter. We zijn tot veel meer in staat met de juiste instelling en kunnen onszelf aan de andere kant op dezelfde manier ook compleet limiteren door oude aannames: grenzen die ons geleerd zijn.

Wim Hof is wel wat een excentriek figuur, maar alle respect voor hem om deze dingen in de praktijk te bewijzen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik heb het vluchtig doorgelezen maar waar is het kwakzalver gedeelte nou precies? (Kan het gemist hebben)
Klik om te vergroten...
Niet, het is een tijdlijn van de ontwikkelingen rondom de beste man. Deze wordt geconcludeerd met een wetenschappelijk onderzoek met significante uitkomsten.

De kwakzalverij zit hem dan ook totaal niet in zijn ademhalingstechniek, die hij inderdaad niet zelf verzonnen heeft maar al eeuwen lang wordt toegepast door allerhande culturen. De kwakzalverij zit hem meer in hoe deze gedeeld wordt met de westerse wereld en de beloften die daaraan hangen.

Mindless zei:
Moet soms ook een beetje gniffelen om de mensen in witte pakken die vaak al besloten hebben wat wel en niet mogelijk is en dat dan een echte kerel als Wim Hof het tegendeel in de praktijk bewijst, zelfs met die groep mensen waarbij dezelfde observaties werden gemaakt.
Klik om te vergroten...
Tsja, of het nou mannen in witte pakken of mannen met verf op hun gezichten die met geesten praten zijn: we geloven toch wel wat we willen. Ik voel me zelf wel prettig bij iets van wetenschappelijke onderzoeken, zeker als het over processen in mijn lichaam gaat die vrij exact zijn aan te tonen. De menselijke observatie wordt hoe dan ook beïnvloed door - ja door wat niet eigenlijk. Wel eens dat wetenschap ook maar iets verzonnen is door mensen, maar het zegt al meer dan de observaties van 1 (hand vol) individue(n).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Niet, het is een tijdlijn van de ontwikkelingen rondom de beste man. Deze wordt geconcludeerd met een wetenschappelijk onderzoek met significante uitkomsten.

De kwakzalverij zit hem dan ook totaal niet in zijn ademhalingstechniek, die hij inderdaad niet zelf verzonnen heeft maar al eeuwen lang wordt toegepast door allerhande culturen. De kwakzalverij zit hem meer in hoe deze gedeeld wordt met de westerse wereld en de beloften die daaraan hangen.


Tsja, of het nou mannen in witte pakken of mannen met verf op hun gezichten die met geesten praten zijn: we geloven toch wel wat we willen. Ik voel me zelf wel prettig bij iets van wetenschappelijke onderzoeken, zeker als het over processen in mijn lichaam gaat die vrij exact zijn aan te tonen. De menselijke observatie wordt hoe dan ook beïnvloeden door - ja door wat niet eigenlijk. Wel eens dat wetenschap ook maar iets verzonnen is door mensen, maar het zegt al meer dan de observaties van 1 (hand vol) individue(n).
Klik om te vergroten...
Mja, ik geloof persoonlijk wat ik in mijn eigen ervaring middels experiment kan constateren en imo werkt alles compleet anders dan de meeste mensen denken. En Wim Hof zit ook in die hoek van zijn eigen ding doen en het dan ook nog eens bewijzen.

Niet dat dit dan weer geloofd moet worden. Altijd zelf observeren en experimenteren. :)
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb daarmee geen “echte” DMT-ervaring gehad, maar wel kleuren zien en een out of body experience, het gevoel hebben niet meer in deze wereld te zijn.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Mja, ik geloof persoonlijk wat ik in mijn eigen ervaring middels experiment kan constateren en imo werkt alles compleet anders dan de meeste mensen denken. En Wim Hof zit ook in die hoek van zijn eigen ding doen en het dan ook nog eens bewijzen.

Niet dat dit dan weer geloofd moet worden. Altijd zelf observeren en experimenteren. :)
Klik om te vergroten...
Vroeger zat Amsterdam half vol met mensen van dit type.

Je kunt op deze manier heel erg slimme dingen ontdekken of juist finaal de mist ingaan omdat jij er de rest van de samenleving een ander pad in zijn geslagen.

Denk zelf dat het ligt aan héél héél veel LSD.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Altijd zelf observeren en experimenteren
Klik om te vergroten...
Eens en niet eens: deze methode specifiek is namelijk niet ongevaarlijk en daarom begrijp ik sceptische reacties hier ook. Niet alle mensen zijn hetzelfde ook… dus ook de methode is niet voor iedereen toepasbaar. Zo hep Wimmie zelf bepaald vetweefsel dat hem beter tegen kou beschermt. De 17 doden die sinds deze zomer aan de methode worden gerelateerd zullen dat voordeel niet gehad hebben.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Niet dat dit dan weer geloofd moet worden. Altijd zelf observeren en experimenteren. :)
Klik om te vergroten...
Zoals ik eerder al gemerkt heb is uw geloof in de waarde van subjectieve ervaring absoluut. Dit soort denken heeft zijn wortels in de Romantiek, maar aangezien dit niet ervaarbaar is, zult u dit niet van mij aannemen 😉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Vroeger zat Amsterdam half vol met mensen van dit type.

Je kunt op deze manier heel erg slimme dingen ontdekken of juist finaal de mist ingaan omdat jij er de rest van de samenleving een ander pad in zijn geslagen.

Denk zelf dat het ligt aan héél héél veel LSD.
Klik om te vergroten...
Daarom dus ook: zelf experimenteren en zelf na blijven denken. Niet zomaar klakkeloos iets nadoen waar iemand anders al jaren mee bezig is. We zijn toch volwassenen?

Mwa LSD. Het kan je zeker inzichten geven, maar beware for unearned wisdom. Imo moet altijd ook nuchtere contemplatie/introspectie gedaan worden voor een meer gegrond beeld.

ljuv zei:
Eens en niet eens: deze methode specifiek is namelijk niet ongevaarlijk en daarom begrijp ik sceptische reacties hier ook. Niet alle mensen zijn hetzelfde ook… dus ook de methode is niet voor iedereen toepasbaar. Zo hep Wimmie zelf bepaald vetweefsel dat hem beter tegen kou beschermt. De 17 doden die sinds deze zomer aan de methode worden gerelateerd zullen dat voordeel niet gehad hebben.
Klik om te vergroten...
Ja dat zou kunnen.

Ik erger me ook een beetje aan mensen die maar klakkeloos "fads" overnemen. Cruciaal staat juist: zelf ook nadenken en vooral voelen waar jouw specifieke lichaam baat bij heeft. Dit geldt voor adviezen van meer conventionele behandelaars opvolgen (voelt dat helemaal fout voor mij persoonlijk dan doe ik het niet, kan me niet schelen wat je credentials zijn), maar dus ook voor mensen als Wim Hof.

Klopt zeker wat je zegt over dat niet iedereen hetzelfde is en dus niet hetzelfde nodig heeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Zoals ik eerder al gemerkt heb is uw geloof in de waarde van subjectieve ervaring absoluut. Dit soort denken heeft zijn wortels in de Romantiek, maar aangezien dit niet ervaarbaar is, zult u dit niet van mij aannemen 😉
Klik om te vergroten...
Romantiek? Dit wisten mensen lang daarvoor, te zien aan overgeleverde teksten. Die wijsheid is voornamelijk hier in het westen even tijdelijk verloren. Je subjectiviteit is de letterlijke basis van je hele wereld. Je eigen bewustzijn is de basis van alles in je ervaring en heeft daarmee invloed op je hele ervaring, met name als je je er bewust van begint te worden. Jij verandert: de hele wereld verandert aan de hand daarvan direct met je mee, als een werkelijke soort spiegel.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Daarom dus ook: zelf experimenteren en zelf na blijven denken. Niet zomaar klakkeloos iets nadoen waar iemand anders al jaren mee bezig is. We zijn toch volwassenen?

Mwa LSD. Het kan je zeker inzichten geven, maar beware for unearned wisdom. Imo moet altijd ook nuchtere contemplatie/introspectie gedaan worden voor een meer gegrond beeld.


Ja dat zou kunnen.

Ik erger me ook een beetje aan mensen die maar klakkeloos "fads" overnemen. Cruciaal staat juist: zelf ook nadenken en vooral voelen waar jouw specifieke lichaam baat bij heeft. Dit geldt voor adviezen van meer conventionele behandelaars opvolgen (voelt dat helemaal fout voor mij persoonlijk dan doe ik het niet, kan me niet schelen wat je credentials zijn), maar dus ook voor mensen als Wim Hof.

Klopt zeker wat je zegt over dat niet iedereen hetzelfde is en dus niet hetzelfde nodig heeft.
Klik om te vergroten...
Dan overschat je misschien het cognitieve vermogen van de mens. Ons hele zijn is ontstaan vanuit kuddegedrag en kopiëren. Zelf nadenken is zelfs voor de mensen die denken zelf na te denken een grote opgave. En zelf nadenken/experimenteren heeft dus ook dodelijke gevolgen.

Daarom bedoel ik ook: hoe de methode door Hof&co aan de westerse wereld wordt aangeboden is wel kwakzalverij. De methode als veilig aanbeiden aan zo’n grote groep mensen, met de belofte dat het ernstig zieken kan helpen, is vrij problematisch. Het nodigt of daagt mensen niet uit hier zelf goed over na te denken, maar is wel een goed verdienmodel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Je eigen bewustzijn is de basis van alles in je ervaring en heeft daarmee invloed op je hele ervaring, met name als je je er bewust van begint te worden.
Klik om te vergroten...
Als ik iets ervaar en jij niet, bestaat het dan? Of leven we in andere werkelijkheden?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Dan overschat je misschien het cognitieve vermogen van de mens. Ons hele zijn is ontstaan vanuit kuddegedrag en kopiëren. Zelf nadenken is zelfs voor de mensen die denken zelf na te denken een grote opgave. En zelf nadenken/experimenteren heeft dus ook dodelijke gevolgen.
Klik om te vergroten...
Ja dat is de grote stap die we nu moeten maken: uit de hivemind komen en het individu worden dat we voorbestemd te zijn.

En ja daar komen gevaren mee, maar het is dan ook dat het met intelligentie en opperste bewustheid gedaan moet worden.

ljuv zei:
Daarom bedoel ik ook: hoe de methode door Hof&co aan de westerse wereld wordt aangeboden is wel kwakzalverij. De methode als veilig aanbeiden aan zo’n grote groep mensen, met de belofte dat het ernstig zieken kan helpen, is vrij problematisch. Het nodigt of daagt mensen niet uit hier zelf goed over na te denken, maar is wel een goed verdienmodel.
Klik om te vergroten...
Daar zit wel waarheid in denk ik. Oké you got me wat dat betreft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Als ik iets ervaar en jij niet, bestaat het dan? Of leven we in andere werkelijkheden?
Klik om te vergroten...
Het bestaat voor jou. In plaats van 1 wereld en 8 miljard bewustzijnen: 1 bewustzijn en 8 miljard werelden (alleen mensen tellend nu).

En werelden kunnen nooit een kijkje nemen in elkaars wereld. Alles gaat door een barrière van taal en interpretatie, waardoor alles in je ervaring uiteindelijk enkel in jouw bubbel/wereld is.

Toch kunnen we connecten op een dieper niveau middels liefde, wat de gezamenlijke gedeelde ervaring van onze onderliggende aard van 1 bewustzijn is.

Excuses voor het wat bloemige hippie praat. Zit nog in de afterglow van 6-APB van gister. :wink:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Excuses voor het wat bloemige hippie praat. Zit nog in de afterglow van 6-APB van gister. :wink:
Klik om te vergroten...
Geen probleem, mooi verwoord 😊
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zinnentuimel zei:
Ik heb daarmee geen “echte” DMT-ervaring gehad, maar wel kleuren zien en een out of body experience, het gevoel hebben niet meer in deze wereld te zijn.
Klik om te vergroten...
Cool, zou je het meer omschrijven als een disassociatieve out of body experience zoals bij ketamine, of meer zoals 5-Meo-DMT dat je weg bent?
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuifcabine zei:
Cool, zou je het meer omschrijven als een disassociatieve out of body experience zoals bij ketamine, of meer zoals 5-Meo-DMT dat je weg bent?
Klik om te vergroten...
Meer zoals met 5-meo/nn-DMT. Alsof je even niet meer in deze wereld bent maar in een andere dimensie.
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Snuifcabine Zal ik zeker doen! Nieuw topic (als die er nog niet is) over deze onderwerpen lijkt me heel leuk 😄 Dat heb ik ook vaker gehoord en geloof ik ook wel. Een psychedelische ervaring is een veranderde staat van bewustzijn verkeren en dat kan logischerwijs ook zonder drugs.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zinnentuimel zei:
Meer zoals met 5-meo/nn-DMT. Alsof je even niet meer in deze wereld bent maar in een andere dimensie.
Klik om te vergroten...
Gaaf! Ik ga het een paar keer proberen deze week, ben benieuwd!
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ben alleen wel benieuwd waarom dit precies werkt. Je hebt bijvoorbeeld ook mensen die elkaar wurgen om zo een zuurstoftekort creeren wat ze een rush geeft. Dus of de Wim Hof breathing techniek gezond is ben ik wel benieuwd naar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."