Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWim Hof The Icemen

Wim Hof The Icemen

80 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gaaf Zinnentuimel, laat het maar weten als je iets interessants gevonden hebt. Misschien kunnen we een nieuw topic starten voor zweverige dingen zoals tantra en ademhalingsoefeningen als die nog niet bestaat :grin: Het valt mij op dat spirituele mensen (zoals Sadhguru) vaker zeggen dat zij geen drugs hoeven te gebruiken, omdat zij ook zonder drugs in dezelfde staat kunnen komen. Wie weet is dat ook wel zo, ik ben benieuwd.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben per ongeluk in dit topic verzeild geraakt, maar ik hoor toch wat twijfelachtige dingen. Als ademhalingstechnieken idd een aan de psychedelische ervaring gelijkstaande ervaring kunnen bewerkstelligen — wat ik overigens betwijfel — dan lijkt me dat zeker iets waar je voorzichtig mee moet zijn… En is het überhaupt wenselijk? Dat zal afhangen van hoe je de waarde van de psychedelische ervaring beoordeelt…
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Ik ben per ongeluk in dit topic verzeild geraakt, maar ik hoor toch wat twijfelachtige dingen. Als ademhalingstechnieken idd een aan de psychedelische ervaring gelijkstaande ervaring kunnen bewerkstelligen — wat ik overigens betwijfel — dan lijkt me dat zeker iets waar je voorzichtig mee moet zijn… En is het überhaupt wenselijk? Dat zal afhangen van hoe je de waarde van de psychedelische ervaring beoordeelt…
Klik om te vergroten...
Wat maakt dat het niet wenselijk zou zijn?
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Ik ben per ongeluk in dit topic verzeild geraakt, maar ik hoor toch wat twijfelachtige dingen. Als ademhalingstechnieken idd een aan de psychedelische ervaring gelijkstaande ervaring kunnen bewerkstelligen — wat ik overigens betwijfel — dan lijkt me dat zeker iets waar je voorzichtig mee moet zijn… En is het überhaupt wenselijk? Dat zal afhangen van hoe je de waarde van de psychedelische ervaring beoordeelt…
Klik om te vergroten...
Goed punt, ik denk dat bij dit soort ademhalingsoefeningen harm reduction ook essentieel is. Wim Hof geeft dan ook aan dat je het beter liggend kan doen, absoluut niet staand. Maar als er inderdaad meer mensen aan zijn overleden dan bij psychedelica, dan zou je kunnen beargumenteren dat je beter psychedelica kan nemen. Voor zover ik weet is dat niet het geval.
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Snuifcabine zei:
Wim Hof geeft dan ook aan dat je het beter liggend kan doen, absoluut niet staand.
Klik om te vergroten...
Ja, absoluut gaan liggen inderdaad. En je kan er de eerste keren ook mee experimenteren samen met iemand die je kan “sitten”. En goed naar je lichaam luisteren natuurlijk.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zinnentuimel zei:
Wat maakt dat het niet wenselijk zou zijn?
Klik om te vergroten...
Om maar iets te noemen: piekervaringen gaan over het algemeen niet goed samen met dagelijkse verplichtingen. Soms raken mensen zo geobsedeerd door piekervaringen dat ze dagelijkse verplichtingen/relaties met naasten verwaarlozen. Ik heb het helaas maar al te vaak zien gebeuren.
Snuifcabine zei:
als er inderdaad meer mensen aan zijn overleden dan bij psychedelica, dan zou je kunnen beargumenteren dat je beter psychedelica kan nemen.
Klik om te vergroten...
De dood is wel een hele extreme maatstaf, vind je niet?
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Om maar iets te noemen: piekervaringen gaan over het algemeen niet goed samen met dagelijkse verplichtingen. Soms raken mensen zo geobsedeerd door piekervaringen dat ze dagelijkse verplichtingen/relaties met naasten verwaarlozen. Ik heb het helaas maar al te vaak zien gebeuren.
Klik om te vergroten...
Fair enough. In mijn geval gaat het niet om een piekmoment, maar juist een rustmoment. Ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen erg helpen om in het hier en nu te komen/zijn en vormen daarmee juist een goede balans in mijn drukke leven. Maar dit zal per persoon verschillen. Als je het doet puur om die rush, moet je je inderdaad afvragen of je de juiste intenties hebt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zinnentuimel zei:
Fair enough. In mijn geval gaat het niet om een piekmoment, maar juist een rustmoment. Ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen erg helpen om in het hier en nu te komen/zijn en vormen daarmee juist een goede balans in mijn drukke leven. Maar dit zal per persoon verschillen. Als je het doet puur om die rush, moet je je inderdaad afvragen of je de juiste intenties hebt.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt op zich gezond hoor 😊 Hierboven zei je:
Zinnentuimel zei:
Ik zag allemaal kleuren en had een out of body experience.
Klik om te vergroten...
Dat klonk wat extremer. Ik kan me voorstellen dat zoiets je ook uit balans kan brengen. Maar dat was bij jou gelukkig niet het geval.

Edit: Met “piekervaring” doel ik niet zozeer op een “rush” maar op een uitzonderlijk goede of mooie ervaring.
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuifcabine zei:
Goed punt, ik denk dat bij dit soort ademhalingsoefeningen harm reduction ook essentieel is. Wim Hof geeft dan ook aan dat je het beter liggend kan doen, absoluut niet staand. Maar als er inderdaad meer mensen aan zijn overleden dan bij psychedelica, dan zou je kunnen beargumenteren dat je beter psychedelica kan nemen. Voor zover ik weet is dat niet het geval.
Klik om te vergroten...
Probleem is dat er mensen dit zijn gaan doen in bad, wat absoluut niet aan te raden is. Sommige mensen doen dit net te intensief en vallen kort flauw. Dat is iets waar hij zelf ook voor waarschuwt.
Ik heb nochtans geen gevallen gehoord van mensen die door de ademhalingsoefening zelf zijn overleden.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#10
1 ding wat wim heeft is gedaan...... en dat is het belangrijkste van alles, hij heeft duizend jaar oude geheimzinnge mystieke spirituele technieken simpel en toepasbaar gemaakt voor iedere simpel mens die er intresse in heeft, en ook al hebben mensen het argument van dat zijn technieken al generaties oud zijn, I don't care" wim heeft het uit geheimzinnige mystery gehaald en voor iedereen toepasbaar gemaakt.
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lezen en leren zei:
Wim Hof ging regelmatig in het Vondelpark met z'n anus op een fontein zitten 'om z'n darmen schoon te spoelen'. Totdat ze de fontein hadden vervangen en er veel (VEEL) meer waterdruk op stond en hij zijn darmen helemaal openscheurde, in het ziekenhuis weer dicht genaaid moest worden, en op het randje van de dood heeft gestaan. Het is een aandachttrekker/charlatan/malloot.
Klik om te vergroten...
Deels mee eens, natuurlijk is hij een malloot door zo iets gestoords te doen. Echter is er wel bewijs dat koud douchen een positief effect heeft op de gezondheid. Imo is hij gewoon een goede businessman geweest door het in een mooi jasje te verpakken, "Zijn" methode bestond natuurlijk al sinds de oertijd.
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zweef zei:
1 ding wat wim heeft is gedaan...... en dat is het belangrijkste van alles, hij heeft duizend jaar oude geheimzinnge mystieke spirituele technieken simpel en toepasbaar gemaakt voor iedere simpel mens die er intresse in heeft, en ook al hebben mensen het argument van dat zijn technieken al generaties oud zijn, I don't care" wim heeft het uit geheimzinnige mystery gehaald en voor iedereen toepasbaar gemaakt.
Klik om te vergroten...
Welke mystieke methodes bedoel je dan precies?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
inExtase zei:
Deels mee eens, natuurlijk is hij een malloot door zo iets gestoords te doen. Echter is er wel bewijs dat koud douchen een positief effect heeft op de gezondheid. Imo is hij gewoon een goede businessman geweest door het in een mooi jasje te verpakken, "Zijn" methode bestond natuurlijk al sinds de oertijd.
Klik om te vergroten...

Jerommeke deed het ook om zijn kloeke borst kogelafstotend te maken.

inExtase zei:
Welke mystieke methodes bedoel je dan precies?
Klik om te vergroten...

De eeuwenoude mystieke wauwelmethodes natuurlijk!
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#14
IMG_5443.jpeg
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb zijn app gedownload na een podcast te hebben gekeken vandaag. Ik vind het wel even bij mij passen deze periode.

Podcast:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Mja, ik geloof persoonlijk wat ik in mijn eigen ervaring middels experiment kan constateren en imo werkt alles compleet anders dan de meeste mensen denken. En Wim Hof zit ook in die hoek van zijn eigen ding doen en het dan ook nog eens bewijzen.

Niet dat dit dan weer geloofd moet worden. Altijd zelf observeren en experimenteren. :)
Klik om te vergroten...
Vroeger zat Amsterdam half vol met mensen van dit type.

Je kunt op deze manier heel erg slimme dingen ontdekken of juist finaal de mist ingaan omdat jij er de rest van de samenleving een ander pad in zijn geslagen.

Denk zelf dat het ligt aan héél héél veel LSD.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Altijd zelf observeren en experimenteren
Klik om te vergroten...
Eens en niet eens: deze methode specifiek is namelijk niet ongevaarlijk en daarom begrijp ik sceptische reacties hier ook. Niet alle mensen zijn hetzelfde ook… dus ook de methode is niet voor iedereen toepasbaar. Zo hep Wimmie zelf bepaald vetweefsel dat hem beter tegen kou beschermt. De 17 doden die sinds deze zomer aan de methode worden gerelateerd zullen dat voordeel niet gehad hebben.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Niet dat dit dan weer geloofd moet worden. Altijd zelf observeren en experimenteren. :)
Klik om te vergroten...
Zoals ik eerder al gemerkt heb is uw geloof in de waarde van subjectieve ervaring absoluut. Dit soort denken heeft zijn wortels in de Romantiek, maar aangezien dit niet ervaarbaar is, zult u dit niet van mij aannemen 😉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Vroeger zat Amsterdam half vol met mensen van dit type.

Je kunt op deze manier heel erg slimme dingen ontdekken of juist finaal de mist ingaan omdat jij er de rest van de samenleving een ander pad in zijn geslagen.

Denk zelf dat het ligt aan héél héél veel LSD.
Klik om te vergroten...
Daarom dus ook: zelf experimenteren en zelf na blijven denken. Niet zomaar klakkeloos iets nadoen waar iemand anders al jaren mee bezig is. We zijn toch volwassenen?

Mwa LSD. Het kan je zeker inzichten geven, maar beware for unearned wisdom. Imo moet altijd ook nuchtere contemplatie/introspectie gedaan worden voor een meer gegrond beeld.

ljuv zei:
Eens en niet eens: deze methode specifiek is namelijk niet ongevaarlijk en daarom begrijp ik sceptische reacties hier ook. Niet alle mensen zijn hetzelfde ook… dus ook de methode is niet voor iedereen toepasbaar. Zo hep Wimmie zelf bepaald vetweefsel dat hem beter tegen kou beschermt. De 17 doden die sinds deze zomer aan de methode worden gerelateerd zullen dat voordeel niet gehad hebben.
Klik om te vergroten...
Ja dat zou kunnen.

Ik erger me ook een beetje aan mensen die maar klakkeloos "fads" overnemen. Cruciaal staat juist: zelf ook nadenken en vooral voelen waar jouw specifieke lichaam baat bij heeft. Dit geldt voor adviezen van meer conventionele behandelaars opvolgen (voelt dat helemaal fout voor mij persoonlijk dan doe ik het niet, kan me niet schelen wat je credentials zijn), maar dus ook voor mensen als Wim Hof.

Klopt zeker wat je zegt over dat niet iedereen hetzelfde is en dus niet hetzelfde nodig heeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Zoals ik eerder al gemerkt heb is uw geloof in de waarde van subjectieve ervaring absoluut. Dit soort denken heeft zijn wortels in de Romantiek, maar aangezien dit niet ervaarbaar is, zult u dit niet van mij aannemen 😉
Klik om te vergroten...
Romantiek? Dit wisten mensen lang daarvoor, te zien aan overgeleverde teksten. Die wijsheid is voornamelijk hier in het westen even tijdelijk verloren. Je subjectiviteit is de letterlijke basis van je hele wereld. Je eigen bewustzijn is de basis van alles in je ervaring en heeft daarmee invloed op je hele ervaring, met name als je je er bewust van begint te worden. Jij verandert: de hele wereld verandert aan de hand daarvan direct met je mee, als een werkelijke soort spiegel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."