Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWim Hof The Icemen

Wim Hof The Icemen

80 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Ik ben per ongeluk in dit topic verzeild geraakt, maar ik hoor toch wat twijfelachtige dingen. Als ademhalingstechnieken idd een aan de psychedelische ervaring gelijkstaande ervaring kunnen bewerkstelligen — wat ik overigens betwijfel — dan lijkt me dat zeker iets waar je voorzichtig mee moet zijn… En is het überhaupt wenselijk? Dat zal afhangen van hoe je de waarde van de psychedelische ervaring beoordeelt…
Klik om te vergroten...
Wat maakt dat het niet wenselijk zou zijn?
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
Ik ben per ongeluk in dit topic verzeild geraakt, maar ik hoor toch wat twijfelachtige dingen. Als ademhalingstechnieken idd een aan de psychedelische ervaring gelijkstaande ervaring kunnen bewerkstelligen — wat ik overigens betwijfel — dan lijkt me dat zeker iets waar je voorzichtig mee moet zijn… En is het überhaupt wenselijk? Dat zal afhangen van hoe je de waarde van de psychedelische ervaring beoordeelt…
Klik om te vergroten...
Goed punt, ik denk dat bij dit soort ademhalingsoefeningen harm reduction ook essentieel is. Wim Hof geeft dan ook aan dat je het beter liggend kan doen, absoluut niet staand. Maar als er inderdaad meer mensen aan zijn overleden dan bij psychedelica, dan zou je kunnen beargumenteren dat je beter psychedelica kan nemen. Voor zover ik weet is dat niet het geval.
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Snuifcabine zei:
Wim Hof geeft dan ook aan dat je het beter liggend kan doen, absoluut niet staand.
Klik om te vergroten...
Ja, absoluut gaan liggen inderdaad. En je kan er de eerste keren ook mee experimenteren samen met iemand die je kan “sitten”. En goed naar je lichaam luisteren natuurlijk.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zinnentuimel zei:
Wat maakt dat het niet wenselijk zou zijn?
Klik om te vergroten...
Om maar iets te noemen: piekervaringen gaan over het algemeen niet goed samen met dagelijkse verplichtingen. Soms raken mensen zo geobsedeerd door piekervaringen dat ze dagelijkse verplichtingen/relaties met naasten verwaarlozen. Ik heb het helaas maar al te vaak zien gebeuren.
Snuifcabine zei:
als er inderdaad meer mensen aan zijn overleden dan bij psychedelica, dan zou je kunnen beargumenteren dat je beter psychedelica kan nemen.
Klik om te vergroten...
De dood is wel een hele extreme maatstaf, vind je niet?
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Om maar iets te noemen: piekervaringen gaan over het algemeen niet goed samen met dagelijkse verplichtingen. Soms raken mensen zo geobsedeerd door piekervaringen dat ze dagelijkse verplichtingen/relaties met naasten verwaarlozen. Ik heb het helaas maar al te vaak zien gebeuren.
Klik om te vergroten...
Fair enough. In mijn geval gaat het niet om een piekmoment, maar juist een rustmoment. Ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen erg helpen om in het hier en nu te komen/zijn en vormen daarmee juist een goede balans in mijn drukke leven. Maar dit zal per persoon verschillen. Als je het doet puur om die rush, moet je je inderdaad afvragen of je de juiste intenties hebt.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zinnentuimel zei:
Fair enough. In mijn geval gaat het niet om een piekmoment, maar juist een rustmoment. Ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen erg helpen om in het hier en nu te komen/zijn en vormen daarmee juist een goede balans in mijn drukke leven. Maar dit zal per persoon verschillen. Als je het doet puur om die rush, moet je je inderdaad afvragen of je de juiste intenties hebt.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt op zich gezond hoor 😊 Hierboven zei je:
Zinnentuimel zei:
Ik zag allemaal kleuren en had een out of body experience.
Klik om te vergroten...
Dat klonk wat extremer. Ik kan me voorstellen dat zoiets je ook uit balans kan brengen. Maar dat was bij jou gelukkig niet het geval.

Edit: Met “piekervaring” doel ik niet zozeer op een “rush” maar op een uitzonderlijk goede of mooie ervaring.
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#7
Snuifcabine zei:
Goed punt, ik denk dat bij dit soort ademhalingsoefeningen harm reduction ook essentieel is. Wim Hof geeft dan ook aan dat je het beter liggend kan doen, absoluut niet staand. Maar als er inderdaad meer mensen aan zijn overleden dan bij psychedelica, dan zou je kunnen beargumenteren dat je beter psychedelica kan nemen. Voor zover ik weet is dat niet het geval.
Klik om te vergroten...
Probleem is dat er mensen dit zijn gaan doen in bad, wat absoluut niet aan te raden is. Sommige mensen doen dit net te intensief en vallen kort flauw. Dat is iets waar hij zelf ook voor waarschuwt.
Ik heb nochtans geen gevallen gehoord van mensen die door de ademhalingsoefening zelf zijn overleden.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#8
1 ding wat wim heeft is gedaan...... en dat is het belangrijkste van alles, hij heeft duizend jaar oude geheimzinnge mystieke spirituele technieken simpel en toepasbaar gemaakt voor iedere simpel mens die er intresse in heeft, en ook al hebben mensen het argument van dat zijn technieken al generaties oud zijn, I don't care" wim heeft het uit geheimzinnige mystery gehaald en voor iedereen toepasbaar gemaakt.
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lezen en leren zei:
Wim Hof ging regelmatig in het Vondelpark met z'n anus op een fontein zitten 'om z'n darmen schoon te spoelen'. Totdat ze de fontein hadden vervangen en er veel (VEEL) meer waterdruk op stond en hij zijn darmen helemaal openscheurde, in het ziekenhuis weer dicht genaaid moest worden, en op het randje van de dood heeft gestaan. Het is een aandachttrekker/charlatan/malloot.
Klik om te vergroten...
Deels mee eens, natuurlijk is hij een malloot door zo iets gestoords te doen. Echter is er wel bewijs dat koud douchen een positief effect heeft op de gezondheid. Imo is hij gewoon een goede businessman geweest door het in een mooi jasje te verpakken, "Zijn" methode bestond natuurlijk al sinds de oertijd.
F
FelineLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zweef zei:
1 ding wat wim heeft is gedaan...... en dat is het belangrijkste van alles, hij heeft duizend jaar oude geheimzinnge mystieke spirituele technieken simpel en toepasbaar gemaakt voor iedere simpel mens die er intresse in heeft, en ook al hebben mensen het argument van dat zijn technieken al generaties oud zijn, I don't care" wim heeft het uit geheimzinnige mystery gehaald en voor iedereen toepasbaar gemaakt.
Klik om te vergroten...
Welke mystieke methodes bedoel je dan precies?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
inExtase zei:
Deels mee eens, natuurlijk is hij een malloot door zo iets gestoords te doen. Echter is er wel bewijs dat koud douchen een positief effect heeft op de gezondheid. Imo is hij gewoon een goede businessman geweest door het in een mooi jasje te verpakken, "Zijn" methode bestond natuurlijk al sinds de oertijd.
Klik om te vergroten...

Jerommeke deed het ook om zijn kloeke borst kogelafstotend te maken.

inExtase zei:
Welke mystieke methodes bedoel je dan precies?
Klik om te vergroten...

De eeuwenoude mystieke wauwelmethodes natuurlijk!
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#12
IMG_5443.jpeg
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb zijn app gedownload na een podcast te hebben gekeken vandaag. Ik vind het wel even bij mij passen deze periode.

Podcast:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb een boek over Wim Hof gelezen en ben zeer skeptisch.

Zijn methode is klaarblijkelijk overal goed voor. Zegt het woord ´placebo effect´ iemand iets?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Had hij geen identieke tweelingbroer en waren zij geen mutanten?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
eenvandaag.avrotros.nl

The Iceman: Van circusact tot wetenschappelijke doorbraak

Volgens de wetenschappelijke literatuur was het onmogelijk, maar onderzoekers van het Radboudumc hebben aangetoond dat het mogelijk is om het autonome zenuwstelsel én immuunsysteem vrijwillig te beïnvloeden. Het begon allemaal bij Wim Hof, ook bekend als The Iceman. EenVandaag vertelt online het...
eenvandaag.avrotros.nl

Dat de methodes werken, betekent daarentegen niet dat Wim Hof geen kwakzalverij kent hehe… Hij heeft wel degelijk met discutabele mensen gewerkt, maar ook met de wetenschap. Dus inderdaad: ademhalingsoefeningen kunnen je imuunsysteem beïnvloeden. Dit gaat overigens op als je de techniek en trainingen een langere tijd uitvoert, het is geen quickfix voor je leven ofzo.

Wat Wim doet is dan weer best wel anders dan breathwork, waar sommige reacties volgens mij meer aan doen denken (de snellere ademhalingstechnieken door de mond).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
eenvandaag.avrotros.nl

The Iceman: Van circusact tot wetenschappelijke doorbraak

Volgens de wetenschappelijke literatuur was het onmogelijk, maar onderzoekers van het Radboudumc hebben aangetoond dat het mogelijk is om het autonome zenuwstelsel én immuunsysteem vrijwillig te beïnvloeden. Het begon allemaal bij Wim Hof, ook bekend als The Iceman. EenVandaag vertelt online het...
eenvandaag.avrotros.nl

Dat de methodes werken, betekent daarentegen niet dat Wim Hof geen kwakzalverij kent hehe… Hij heeft wel degelijk met discutabele mensen gewerkt, maar ook met de wetenschap. Dus inderdaad: ademhalingsoefeningen kunnen je imuunsysteem beïnvloeden. Dit gaat overigens op als je de techniek en trainingen een langere tijd uitvoert, het is geen quickfix voor je leven ofzo.

Wat Wim doet is dan weer best wel anders dan breathwork, waar sommige reacties volgens mij meer aan doen denken (de snellere ademhalingstechnieken door de mond).
Klik om te vergroten...
Ik heb het vluchtig doorgelezen maar waar is het kwakzalver gedeelte nou precies? (Kan het gemist hebben)

Moet soms ook een beetje gniffelen om de mensen in witte pakken die vaak al besloten hebben wat wel en niet mogelijk is en dat dan een echte kerel als Wim Hof het tegendeel in de praktijk bewijst, zelfs met die groep mensen waarbij dezelfde observaties werden gemaakt.

Ik sta er zelf ook heel anders in: mind over matter. We zijn tot veel meer in staat met de juiste instelling en kunnen onszelf aan de andere kant op dezelfde manier ook compleet limiteren door oude aannames: grenzen die ons geleerd zijn.

Wim Hof is wel wat een excentriek figuur, maar alle respect voor hem om deze dingen in de praktijk te bewijzen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ik heb het vluchtig doorgelezen maar waar is het kwakzalver gedeelte nou precies? (Kan het gemist hebben)
Klik om te vergroten...
Niet, het is een tijdlijn van de ontwikkelingen rondom de beste man. Deze wordt geconcludeerd met een wetenschappelijk onderzoek met significante uitkomsten.

De kwakzalverij zit hem dan ook totaal niet in zijn ademhalingstechniek, die hij inderdaad niet zelf verzonnen heeft maar al eeuwen lang wordt toegepast door allerhande culturen. De kwakzalverij zit hem meer in hoe deze gedeeld wordt met de westerse wereld en de beloften die daaraan hangen.

Mindless zei:
Moet soms ook een beetje gniffelen om de mensen in witte pakken die vaak al besloten hebben wat wel en niet mogelijk is en dat dan een echte kerel als Wim Hof het tegendeel in de praktijk bewijst, zelfs met die groep mensen waarbij dezelfde observaties werden gemaakt.
Klik om te vergroten...
Tsja, of het nou mannen in witte pakken of mannen met verf op hun gezichten die met geesten praten zijn: we geloven toch wel wat we willen. Ik voel me zelf wel prettig bij iets van wetenschappelijke onderzoeken, zeker als het over processen in mijn lichaam gaat die vrij exact zijn aan te tonen. De menselijke observatie wordt hoe dan ook beïnvloed door - ja door wat niet eigenlijk. Wel eens dat wetenschap ook maar iets verzonnen is door mensen, maar het zegt al meer dan de observaties van 1 (hand vol) individue(n).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Niet, het is een tijdlijn van de ontwikkelingen rondom de beste man. Deze wordt geconcludeerd met een wetenschappelijk onderzoek met significante uitkomsten.

De kwakzalverij zit hem dan ook totaal niet in zijn ademhalingstechniek, die hij inderdaad niet zelf verzonnen heeft maar al eeuwen lang wordt toegepast door allerhande culturen. De kwakzalverij zit hem meer in hoe deze gedeeld wordt met de westerse wereld en de beloften die daaraan hangen.


Tsja, of het nou mannen in witte pakken of mannen met verf op hun gezichten die met geesten praten zijn: we geloven toch wel wat we willen. Ik voel me zelf wel prettig bij iets van wetenschappelijke onderzoeken, zeker als het over processen in mijn lichaam gaat die vrij exact zijn aan te tonen. De menselijke observatie wordt hoe dan ook beïnvloeden door - ja door wat niet eigenlijk. Wel eens dat wetenschap ook maar iets verzonnen is door mensen, maar het zegt al meer dan de observaties van 1 (hand vol) individue(n).
Klik om te vergroten...
Mja, ik geloof persoonlijk wat ik in mijn eigen ervaring middels experiment kan constateren en imo werkt alles compleet anders dan de meeste mensen denken. En Wim Hof zit ook in die hoek van zijn eigen ding doen en het dan ook nog eens bewijzen.

Niet dat dit dan weer geloofd moet worden. Altijd zelf observeren en experimenteren. :)
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb daarmee geen “echte” DMT-ervaring gehad, maar wel kleuren zien en een out of body experience, het gevoel hebben niet meer in deze wereld te zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."