Denk bijvoorbeeld aan Vipassana meditatie: 10 uren per dag stilzitten, 3 dagen tot 3 maanden lang.
Dit is de interpretatie van het verstand van wat meditatie is. Het verstand denkt mét meditatie iets te bereiken. Eigenlijk wordt een bepaalde state of mind nagestreefd: een soort verheven staat.
Maar meditatie is geen staat, het is letterlijk de aard van jezelf. Dat wat je natuurlijk al "doet": zijn. En wanneer je je bewust wordt van je zijn, dan wordt de liefde op een gegeven moment ervaren. De liefde voor de Zelf, die overal is.
Maar het is zo makkelijk om in de valstrik te trappen om dit allemaal tot een soort doel te maken. Iets dat je kunt "bereiken". Zelf heb ik het bijvoorbeeld jarenlang gezocht in trippen. En ook mijn meditatie was vaak meer "a means to an end". Iets waar ik van mezelf doorheen moest, om "het" te bereiken.
Maar meditatie is zowel het middel áls het doel. En dat kan in het begin heel lastig lijken, omdat het helemaal niet spectaculair is. Het is slechts... bewust zijn. Of met andere woorden: bewust zijn van jezelf. En wanneer dat écht wordt "gedaan" (je begrijpt, het is dus juist niet iets doen
![:wink:]()
), dan ontspan je er dieper in en dat creëert de ruimte voor die diepe liefde om het mee te vullen.
Zoals mensen wel vaker zeggen: het is een 0 stappen plan. Het is al precies waar je bent. Maar de geest wil dat niet horen. De geest zit liever 30 dagen lang 10 uur per dag stil om een verheven state of mind te bereiken. Die trouwens misschien bereikt kan worden! Maar het zal maar een ervaring zijn. Het zal komen en weer gaan. Het is niet "het". "Het" is hier al en blijft hier.
Het kan echt een enorme teleurstelling zijn om te ontdekken wat het echt is.
![:tearsofjoy:]()
Omdat veel mensen er fantastische voorstellingen bij hebben. "Dit" kan het toch niet zijn? Dit was er altijd al... Maar die teleurstelling veranderd dan geleidelijk in geruststelling. Een oneindig dieper wordende geruststelling.
![:)]()
Godzijdank is het niet een of andere verheven staat die je moet bereiken. Godzijdank is het allemaal al voor je geregeld. En voor iedereen.