Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDeel je inzicht!

Deel je inzicht!

735 antwoorden
134 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een inzicht over inzichten die ik graag met jullie wil delen.

Een bepaald inzicht is vaak maar een gedeelte van een veel groter iets dat uit meerdere lagen kan bestaan.

Zo kreeg ik een hele tijd geleden tijdens een trip inzicht in dat er iets speelde waar ik tot op dat moment geen weet van had. Een aantal trips later realiseerde ik me hoe een en ander in elkaar zat en ik dacht dat dit het dan was betreffende die kwestie, maar ik had het mis, weer een paar trips later kreeg ik inzicht in wat ik daar werkelijk aan kon doen, hoe ik een en ander in praktijk moest brengen.

Wat ik wil zeggen, het is met trippen dus niet zo dat als je tript en inzichten krijgt dat het dan niet zo hoeft te zijn dat je in een keer dan maar ineens een hele problematiek hebt opgelost van begin tot eind. Daar kan dus meerdere trips overheen gaan, die je elk een stukje dichter bij de waarheid kunnen brengen en er kunnen ook trips tussenzitten in die periode die even niks doen met de problematiek op dat moment, omdat je op dat moment met iets anders bezig bent of wellicht omdat je ook soms gewoon even keihard zit te genieten, want trippen bestaat niet alleen uit het verkrijgen van inzichten, het is ook een recreatief moment waar je best van mag genieten!

Je mag nooit denken dat je er al bent, een mens blijft altijd bijleren, blijf openstaan voor alles en je zal je als mens blijven doorontwikkelen tot aan je dood!

Nou, daar hou ik het voorlopig even bij, benieuwd hoe anderen hier over denken!
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
Ik heb een inzicht over inzichten die ik graag met jullie wil delen.

Een bepaald inzicht is vaak maar een gedeelte van een veel groter iets dat uit meerdere lagen kan bestaan.

Zo kreeg ik een hele tijd geleden tijdens een trip inzicht in dat er iets speelde waar ik tot op dat moment geen weet van had. Een aantal trips later realiseerde ik me hoe een en ander in elkaar zat en ik dacht dat dit het dan was betreffende die kwestie, maar ik had het mis, weer een paar trips later kreeg ik inzicht in wat ik daar werkelijk aan kon doen, hoe ik een en ander in praktijk moest brengen.

Wat ik wil zeggen, het is met trippen dus niet zo dat als je tript en inzichten krijgt dat het dan niet zo hoeft te zijn dat je in een keer dan maar ineens een hele problematiek hebt opgelost van begin tot eind. Daar kan dus meerdere trips overheen gaan, die je elk een stukje dichter bij de waarheid kunnen brengen en er kunnen ook trips tussenzitten in die periode die even niks doen met de problematiek op dat moment, omdat je op dat moment met iets anders bezig bent of wellicht omdat je ook soms gewoon even keihard zit te genieten, want trippen bestaat niet alleen uit het verkrijgen van inzichten, het is ook een recreatief moment waar je best van mag genieten!

Je mag nooit denken dat je er al bent, een mens blijft altijd bijleren, blijf openstaan voor alles en je zal je als mens blijven doorontwikkelen tot aan je dood!

Nou, daar hou ik het voorlopig even bij, benieuwd hoe anderen hier over denken!
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Ik ben zelf iemand die best melancholisch/cynisch in het leven staat, ben bang dat het is aangeboren want had als kind al de gedachte 'is dit het dan?'. Maar tijdens mijn truffeltrip van maanden terug kreeg ik het inzicht meer met mijn ouders te ondernemen. Gewoon vrágen. Wij zijn nogal gesloten volk. Mijn moeder is ernstig ziek geweest, er zijn veel sterfgevallen of bijna-sterfgevallen aan vaders zijde op jonge leeftijd, dus ik werd zó hard met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik straks alleen ben. Of althans, er is niemand meer over die onvoorwaardelijk van me houdt. Naast nog wat zaken die zijn gebeurd met vrienden (die het nu niet meer zijn) en mijn lastig verleden (eigen schuld, wat het misschien érger maakt..) was ik compleet lamgeslagen in mijn hoofd.

Het mooie aan psychedelica vind ik - voor mij althans - dat het alleen emotioneel is, er is niets rationeels aan. Wat ik ten overvloede aan ratio heb, mis ik aan emotie. Ik kan alles bedenken op rationele//analytische manier, maar ik kan alles net zo hard weer op dezelfde manier weerleggen. Psychedelica werpt dat rationeel schild af.

Tijdens die bewuste trip (en het was echt 10 jaar geleden dat ik tripte..) kreeg ik ook emotioneel door dat het tijd was die stomme zuipobsessie af te schudden en nu echt weer een maatje af te vallen. Gek hè, hoe dat gaat?

En ik registreerde mij hier. :wink:
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat je niks aan een man hebt als hij vanaf 6 uur wakker is (dus moe is) en we thuis XTC op hebben (en en hij ook paar glazen wijn) en hij gaat liggen snurken ipv knuffelen en seks hebben.
Neem het wel gewoon weer alleen met uitgaan. Alleen geil zijn is niks aan nu.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goed bezig @acht.zes! Toch fijn om dan nu ff door te pakken hiermee.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Portobello
Wij zijn nogal gesloten volk. Mijn moeder is ernstig ziek geweest, er zijn veel sterfgevallen of bijna-sterfgevallen aan vaders zijde op jonge leeftijd, dus ik werd zó hard met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik straks alleen ben. Of althans, er is niemand meer over die onvoorwaardelijk van me houdt. Naast nog wat zaken die zijn gebeurd met vrienden (die het nu niet meer zijn) en mijn lastig verleden (eigen schuld, wat het misschien érger maakt..) was ik compleet lamgeslagen in mijn hoofd.
Klik om te vergroten...
Dit klinkt een beetje alsof je slechte ervaringen hebt gehad op het gebied van vriendschap en wellicht liefde en je je nu niet meer echt open durft te stellen voor anderen en geaccepteerd hebt dat dit de rest van je leven wel zo zal blijven.
Ik kan het mis hebben uiteraard, maar dit heeft dus wel nogal in mijn eigen leven gespeeld en ik meen een soort van herkenning te zien. En dan moet ik zeggen dat ik dit zelfbeeld/beeld op de wereld heb doen laten kantelen, een proces waar jarenlang overheen is gegaan.
Misschien dat ik daar hier nog een lang stuk over zal gaan wijden. Jarenlang gesloten, niemand echt willen toelaten in mijn leven, dan een periode waar ik me een beetje opengepeuterd heb maar bij het eerste beste hobbeltje mezelf weer dichtgooide en hard wegrende tot nu, een vrij stabiel jaar waarin ik sinds lange tijd weer nieuwe echte vrienden heb gemaakt in plaats van die te verliezen/af te stoten wat toch wel het geval was in de slechte periode die achter me ligt. En ik ben inmiddels zelfs gaan geloven dat er ook voor mij weer echte liefde in zit, en dat de onvoorwaardelijke liefde niet zal verdwijnen als mijn ouders overlijden.

Wat ik wil zeggen is dat elk punt in je leven een momentopname is, en dat je over een tijdje weer heel anders in het leven kan staan omdat je dan gegroeid kan zijn op een aantal vlakken en er dan weer dingen mogelijk kunnen zijn waar je eerst nog absoluut niet aan toe was.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooie ontwikkelingen acht.zes. Goed om te horen :)
p
psychedelicooLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het ene uiterste naar het ander uiterste bekijken. In een trip word dit extra uitvergroot, waar je nuchter hier een balans tussen hebt.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Ik heb een inzicht over inzichten die ik graag met jullie wil delen.

Een bepaald inzicht is vaak maar een gedeelte van een veel groter iets dat uit meerdere lagen kan bestaan.

Zo kreeg ik een hele tijd geleden tijdens een trip inzicht in dat er iets speelde waar ik tot op dat moment geen weet van had. Een aantal trips later realiseerde ik me hoe een en ander in elkaar zat en ik dacht dat dit het dan was betreffende die kwestie, maar ik had het mis, weer een paar trips later kreeg ik inzicht in wat ik daar werkelijk aan kon doen, hoe ik een en ander in praktijk moest brengen.

Wat ik wil zeggen, het is met trippen dus niet zo dat als je tript en inzichten krijgt dat het dan niet zo hoeft te zijn dat je in een keer dan maar ineens een hele problematiek hebt opgelost van begin tot eind. Daar kan dus meerdere trips overheen gaan, die je elk een stukje dichter bij de waarheid kunnen brengen en er kunnen ook trips tussenzitten in die periode die even niks doen met de problematiek op dat moment, omdat je op dat moment met iets anders bezig bent of wellicht omdat je ook soms gewoon even keihard zit te genieten, want trippen bestaat niet alleen uit het verkrijgen van inzichten, het is ook een recreatief moment waar je best van mag genieten!

Je mag nooit denken dat je er al bent, een mens blijft altijd bijleren, blijf openstaan voor alles en je zal je als mens blijven doorontwikkelen tot aan je dood!

Nou, daar hou ik het voorlopig even bij, benieuwd hoe anderen hier over denken!
Klik om te vergroten...
Amen!
of zoiets
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@Portobello

Dit klinkt een beetje alsof je slechte ervaringen hebt gehad op het gebied van vriendschap en wellicht liefde en je je nu niet meer echt open durft te stellen voor anderen en geaccepteerd hebt dat dit de rest van je leven wel zo zal blijven.
Ik kan het mis hebben uiteraard, maar dit heeft dus wel nogal in mijn eigen leven gespeeld en ik meen een soort van herkenning te zien. En dan moet ik zeggen dat ik dit zelfbeeld/beeld op de wereld heb doen laten kantelen, een proces waar jarenlang overheen is gegaan.
Misschien dat ik daar hier nog een lang stuk over zal gaan wijden. Jarenlang gesloten, niemand echt willen toelaten in mijn leven, dan een periode waar ik me een beetje opengepeuterd heb maar bij het eerste beste hobbeltje mezelf weer dichtgooide en hard wegrende tot nu, een vrij stabiel jaar waarin ik sinds lange tijd weer nieuwe echte vrienden heb gemaakt in plaats van die te verliezen/af te stoten wat toch wel het geval was in de slechte periode die achter me ligt. En ik ben inmiddels zelfs gaan geloven dat er ook voor mij weer echte liefde in zit, en dat de onvoorwaardelijke liefde niet zal verdwijnen als mijn ouders overlijden.

Wat ik wil zeggen is dat elk punt in je leven een momentopname is, en dat je over een tijdje weer heel anders in het leven kan staan omdat je dan gegroeid kan zijn op een aantal vlakken en er dan weer dingen mogelijk kunnen zijn waar je eerst nog absoluut niet aan toe was.
Klik om te vergroten...
Ja dat klopt wel hoor. Ik merk ook dat ik mijzelf zo in verdriet kan verliezen als ik word afgewezen of verraden. Ik ben zelf, eenmaal als ik iemand toelaat, enorm loyaal. NIet dat ik nu dan een beter mens ben of zo, maar mij raakt het denk ik gewoon harder dan de gemiddelde mens. Ik ben erg wantrouwend.

Ik had dus precies zo die hobbels en dergelijke en dácht toen een leuk vriendenclubje te hebben, tot er iets gebeurde waar ik eigenlijk niets aan kon doen en iedereen massaal de kant van de ander koos want die won de zieligheidscontest zeg maar. Dat heeft er lang echt ingehakt, wisselingen van zelfmedelijden, angst, enorme woede, moordneigingen en zelfdestructie (alcohol). Alles met een big smile want ik was bezig mijn promotie te verdienen.

En al die vrienden die ik had toen ik nog zo zwaar verslaafd was (en de rest ervan was helemaal geen drugsvolk, niet echt in ieder geval) heb ik ook nooit meer iets van gehoord toen ik eenmaal clean was. Ik was misschien nuchter niet tof meer, ofzo.

Maar goed, geen zin om hier de jankerd uit te hangen verder LOL. Maar ik ben nu nog erg gesloten en het is ook gewoon zo dat zonder zo'n schild ik een open wond ben en ik laat mensen daar geen gebruik meer van maken en zal ook niet zo snel meer iemand in bescherming nemen ten koste van mijzelf.

Aanvulling: lijkt me een interessante uitwijding als je die eens hier gaat tikken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Niet heel spectaculair, maar ik kreeg het volgende inzicht na de massameet afgelopen zaterdag:

Ik heb 2 vrij lelijke cystes op mijn rechterarm, een op mijn pols en een aan de buitenkant van mijn elleboog en ik erger me daar toch best wel aan dus heb ik besloten om die te laten weghalen wat volgens mij een best simpele ingreep is.

Afspraak gemaakt met de huisarts hierover, en wel woensdag middag.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Tijdens een heftige truffeltrip het inzicht gekregen dat alcohol eigenlijk een genieperige, smerige, backstabbende verrader is waar écht alleen maar ellende van komt. Dit was ongeveer een half jaar geleden, heb sindsdien geen druppel meer op. Dan maar cola drinken tijdens feestjes. En natuurlijk een dikke joint, als de gastheer daar niks op tegen heeft :)

Ik was nooit een echt zware drinker (het aantal blackouts sinds m'n 16e is denk ik op beide handen te tellen) maar had altijd wel dat "stemmetje" in m'n gedachten bij feesten: nog 1 biertje, toe dan!

Nu nooit meer, hopelijk. Dank u, psilocybine :innocent:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Update:

Net terug van de huisarts. Het bultje op mijn pols is 'aangestipt' met iets heel kouds en zou moeten verdwijnen, het kan zijn dat er meer behandelingen nodig zijn.

De cyste op mijn elleboog wordt volgende week dinsdag operationeel verwijderd.

Na het oplossen van een hoop zaken komen nu dus de details aan de beurt lol. :sunglasses:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Niet geheel een eigen inzicht,

Maar ik zou toch eens wat beter op mijn alcoholgebruik moeten letten...
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jezus rookte wiet, was verliefd op LSD en at graag paddo's in de natuur. Jezus was een hippie!
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jezus.. wat een hippie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
psycel zei:
Jezus rookte wiet, was verliefd op LSD en at graag paddo's in de natuur. Jezus was een hippie!
Klik om te vergroten...

En die Albert Hofmann maar denken dat hij een geheel nieuwe stof had uitgevonden, niet dus! :tonguewink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mozes was dan weer meer van de DMT. Brandende pratende struik yeah right... Brandende bladeren allright. :stoned:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat te denken van Boeddha die een maand op de top van een berg zat zonder te eten. Die zat gewoon in een ontzettend lange pepbinge! :rock:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alles is te verklaren door drugs. :laughing:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
psycel zei:
Jezus rookte wiet, was verliefd op LSD en at graag paddo's in de natuur. Jezus was een hippie!
Klik om te vergroten...

Ja, dat las ik ook ooit in artikel lol, Jezus rookte wiet (van de LSD en paddo’s was ik nog niet op de hoogte, maar goede keuze).

En wat dacht je van zijn toendertijdse aanhangers die hem over water zagen lopen en zijn bloeddruppels in diamanten zagen veranderen? :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2627282930...37
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."