#1
Nee, we weten het niet.
En dat is een verklaring eigenlijk ook: een theorie omdat je het eigenlijk niet weet.
En dat is een verklaring eigenlijk ook: een theorie omdat je het eigenlijk niet weet.
Trouwens, ik had het er nog met een vriendin over. Hoe kan het toch dat ik zenuwachtig word als zij zenuwachtig is? Waarom neem ik dat van haar over? Hoe kan het in het algemeen dat sommige mensen gevoelig zijn voor emoties van anderen?
Dat is toch geen verklaring? Dat is een (mogelijke) reden waarom empathie zou bestaan. Wat voor nut het zou dienen. Niet een verklaring hoe het kan dat het moment dat jij de kamer binnenloopt ik direct jouw hele vibe oppik.
Apart dat mijn spiegelneuronen actief worden zonder dat ik de ander zie dan.
Ik neem aan dat die theorie erop gebaseerd is dat je door middel van perceptie de emotie van een ander afleest aan het gezicht(?) Dat is vaak niet hoe het bij mij werkt, al kan dat ook. Ik voel eerder de atmosfeer van de omgeving. Ik voel bijvoorbeeld ook dat er mensen in de ruimte zijn, ook al zijn ze compleet stil. En kent niet iedereen het gevoel dat iemand achter je naar je kijkt en dat je je dan omdraait en dat dat ook echt zo is? Dergelijke verklaringen op biologisch vlak doen het voor mij niet om dat soort redenen.
Het zijn wel verklaringen, maar ze geven mij nooit het gevoel dat ik ook maar iets wijzer word van hoe het echt zit.
Ik vind dat ook wel onvoldoende verklaring hoor, die spiegelneuronen. Want ik word uiteraard ook zenuwachtig omdat ik haar zenuwachtig zie doen, maar ik denk dat ik het even goed zou voelen als ik niet naar haar zou kijken. We waren drie weken lang nonstop samen dus toen zij op date ging was ik even zenuwachtig als zij....![]()
Gedrag is super complex en nooit zwart-wit, zoals al gezegd is het bijna altijd ook een combi van nature/nurture, een biologische basis + nog een hele hoop extra’s aan aangeleerd gedrag. Anyway. Meevoelen met de ander is een van de mooiste eigenschappen van een goede vriendschap. Dat is iets wat zeker is, wat de precieze verklaring ervoor dan ook is.![]()
Zelfbehoud? Behoud van het ras?
Als jij je kan verplaatsen in een ander kun je vriendschappen opbouwen. Met 2 mensen bereik je meer dan met 1 persoon, dus vriendschappen is in je voordeel. Door als Ras bevriend te zijn met elkaar en elkaar te helpen heeft het ras ook een grotere kans op overleving. Je vertrouwt iemand pas (neemt iemand pas serieus) als je het gevoel hebt dat die persoon dat ook bij jou doet en dat hij het meent. Dus empathie is nodig daarin. Zonder vertrouwen krijg je geen vriendschap.
Omdat ik synchroniciteit een fascinerend verschijnsel vind, open ik hierbij een topic over dit fenomeen. Het magische aan synchroniciteit is voor mij dat het de kracht heeft om rationeel denken stil te leggen en een wonderlijke dimensie in ons te openen. Het daagt op een heel directe manier het bestaan van 'toeval' en onze rationele interpretatie van de wereld uit. Dit topic is bedoeld voor het delen van jouw ervaring(en) met synchroniciteit en om mensen er bekend(er) mee te maken. Voor degenen die niet weten wat synchroniciteit precies inhoudt, zal ik eerst een korte beschrijving geven:
Wat is synchroniciteit?
Synchroniciteit is wanneer twee (of meer) gebeurtenissen die betekenis hebben voor jou tegelijkertijd plaatsvinden en het ene niet causaal is aan het andere. Bijvoorbeeld:
- Je denkt aan een liedje, zet de radio aan en datzelfde liedje begint exact op dat moment.
- Je denkt aan een vriend/vriendin, typt een tekst in (bijvoorbeeld) whatsapp en ziet dat diezelfde vriend/vriendin exact op datzelfde moment begint een bericht aan jou te typen.
- Jij en een ander persoon zeggen een heel specifiek iets tegelijk op hetzelfde moment.
Grappig is dat velen synchroniciteit toch vaak af doen als toeval, ook al is berekend dat dergelijke gebeurtenissen kansen zijn van 1 op een miljoen, of kleiner. Deze dingen zouden dus niet of heel sporadisch moeten gebeuren, maar de meeste mensen hebben er ervaring mee en dan niet één keer, maar vele malen in hun leven. Maar omdat ze een directe aanval zijn op ons idee van hoe dingen zouden moeten zijn en dat alles rationeel te verklaren is, is het voor velen comfortabeler om het op toeval te gooien. Ik persoonlijk geloof dat hoe bewuster men in het leven staat, dat wil zeggen: hoe minder in tijd (denken aan verleden/toekomst) en hoe meer men het hier en nu bewust beleefd, hoe meer men synchroniciteit zal gaan herkennen tot men simpelweg niet meer in toeval kan geloven.
Een paar van mijn ervaringen
Om af te trappen een paar van mijn persoonlijke ervaringen met synchroniciteit:
- Ongeveer een jaar geleden zat ik op mijn werk. Drie collega's en ik zelf waren aan het werk. De radio stond niet aan en er was al een tijd niets gezegd. Ineens beginnen twee van mijn collega's op exact hetzelfde moment hetzelfde liedje te zingen. Ik kijk op dat moment naar één van mijn collega's die me met grote ogen aankeek en zei: "what the fuck!! what the fuck!! Jij hoorde het ook hè?! what the fuck!!" We lachten er om en de ene zei: "dat is wel heeel toevallig" Yeah right...
- Dit is iets wat niet één keer is gebeurd, maar tientallen keren. Vaak wanneer ik mijn zusje besluit te appen, begint zij op exact datzelfde moment mij te appen. En het is niet dat wij zoveel appen met elkaar. Soms dagen of weken niet. Maar de keren dat we appen, gebeurd dit echt vaak, te vaak. Hetzelfde had ik een keer met mijn beste vriend toen wij een tijd lang geen contact hadden gehad en ik hem wou vragen om weer eens af te spreken. Na maanden elkaar niet gesproken te hebben, wou hij mij exact op datzelfde moment exact hetzelfde vragen.
- Het kijken naar de klok op een heel specifieke tijd. Ik kijk vaak naar een klok wanneer het 13:37 uur is. Zonet pas heb ik gelezen dat dit een teken zou zijn dat je op de goede weg bent. Er zijn meerdere van deze speciale cijfer combinaties, bijvoorbeeld 11:11. Dat gebeurd bij mij dan weer niet uitzonderlijk veel, maar bij vele mensen wel.
Nu jij!
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met synchroniciteit! Ik weet dat velen van jullie dit ook ervaren!![]()
Nu geef je jezelf te weinig credit en Johnny Snow echt veel te veel. Zijn zinnen zijn veel te lang en krom opgebouwd door het gebrek aan fatsoenlijke interpunctie en grammatica. Gooi daar nog eens het onnodig gebruik van ingewikkelde termen bij en je krijgt een warrig verhaal wat waarschijnlijk alleen in zijn hoofd echt te volgen is.maar ik heb werkelijk geen benul waar je het allemaal over hebt. Het zal mijn gebrek aan intellect zijn...
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."