Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSynchroniciteit - Deel je ervaring(en)

Synchroniciteit - Deel je ervaring(en)

109 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een kans van 1 op een miljoen mag dan klein lijken, maar aangezien er miljarden gebeurtenissen en beslissingen in een mensenleven plaats vinden en er ook nog eens een aantal miljard mensen op de aarde rond lopen vind ik het ook niet zo gek dat dit soort zaken wel eens voorkomen. Maargoed ik wil je topic ook niet verder verzuren.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ongeveer een jaar geleden zat ik op mijn werk. Drie collega's en ik zelf waren aan het werk. De radio stond niet aan en er was al een tijd niets gezegd. Ineens beginnen twee van mijn collega's op exact hetzelfde moment hetzelfde liedje te zingen. Ik kijk op dat moment naar één van mijn collega's die me met grote ogen aankeek en zei: "what the fuck!! what the fuck!! Jij hoorde het ook hè?! what the fuck!!" We lachten er om en de ene zei: "dat is wel heeel toevallig" Yeah right...:sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Grote kans dat dit nummer een aantal minuten daarvoor onbewust is opgevangen doordat het op de radio kwam o.i.d., waardoor zij dat nummer in hun hoofd hadden zitten. Dit gebeurt regelmatig, vind dit niet zo bijzonder te noemen.

Ik wil je verder ook niet ontmoedigen, maar voor mij geldt hiervoor wel: ''De wens is de vader van de gedachte.''
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hehe ik had wel een paar van zulke opmerkingen verwacht.

Ik denk dat aan de ene kant (voornamelijk) rationele mensen naar logische verklaringen zullen zoeken en vinden en aan de andere kant mensen die (voornamelijk) spiritueel zijn spirituele verklaringen zullen zoeken en vinden. We zijn allemaal biased.

Voor mij is het te toevallig dat ik vrijwel elke keer dat ik mijn zusje app zij net begint mij te appen. 1 keer oké, 3 keer oké, maar tientallen keren? En dat is nog maar 1 geval van synchroniciteit die ik meemaak. Maar goed, ik ben me er ook van bewust dat ik prefereer dat er wel echt iets gebeurd dat niet te verklaren is met ons verstand. Voor mij is voornamelijk rationeel naar de wereld kijken een aangeleerd en mechanisch iets en is wonderlijk naar de wereld kijken een essentieel iets: terug naar ons innerlijke kind die verwondering nooit heeft afgeleerd. Zo zie ik in de bewegingen van een zwerm vogels/vissen het bewijs dat de zwerm als 1 wezen is, sterker nog: 1 wezen is. De rationalist echter zal altijd een verklaring zoeken en vinden: een vogel volgt de vogel links/rechts van hem.

Maar laat dit alsjeblieft geen discussie worden of synchroniciteit pure toeval is of niet. Maar post vooral je ervaringen! :grinning:
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hm..... Ik heb dat soort "dingetjes" ook wel eens, maar schaar het idd meestal wel onder toeval. Maar ik kan ook wel eens meer achter dingen zoeken, heel afhankelijk van mn bui en omstandigheden. Wel had ik tot 4 jaar terug een raar iets met de volle maan. Altijd als het volle maan was, van kinds af aan al, kon ik niet slapen en had ik "bewegingsdrang" (Spieren willen aanspannen). Zelfs een keer gehad dat op nieuws was dat die komende nacht volle maan was, en ik die nacht heerlijk geslapen had. Ik heb toen info opgezocht en toen bleek dat het nieuws er een dag naast zat. Placebo is het dus zeker niet.
Ik besef me trouwens nu pas, tijdens dat ik het wilde typen dat ik het dus al jaren niet meer gehad heb. Vreemd genoeg. Misschien overheen gegroeid ofzo. Heb er nooit een verklaring voor gevonden. Ooit wel een of andere hogere in de Wicca, zei dat het kon komen omdat ik een reïncarnatie was van een heks na de heksenverbranding. Haha. Ik ben niet zo zweverig maar vreemd was het wel. Verder geloof ik ergens wel dat je mensen op een bepaald moment in je leven tegenkomt, of juist later en dat er dingen zijn waarvan je dingen leert en dat die supposed too zijn.
Verder doe ik standaard een wens als ik 11:11 zie. Haha gewoon voor de zekerheid.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb weinig verstand van kansberekening, maar wat als iets gebeurd met een kans van 1 op een miljoen en dan weer en weer en weer in korte tijd? Zijn de kansen op een paar opeenvolgende van zulke in de eerste plaats al zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen niet al heel gauw praktisch onmogelijk? Zelfs een hardcore rationalist moet toch érgens een punt hebben waarbij hij/zij begint te twijfelen aan toeval. :wink:

Qua op de klok kijken: Ik weet niet, ik kijk niet elke 5 minuten op de klok. Vaak kijk ik na de lunch de eerste keer 's middags op de klok, om 13:37. :tonguewink: Ik ben het wel met je eens hoor, dat we onze informatie filteren. De voor ons niet relevante dingen negeren we.


Trouwens nog iets wat ik denk dat nauw verbonden is met synchroniciteit:

Wanneer tijdens psychedelische ervaringen gelijktijdig met gedachten tijd verdwijnt in eeuwigheid, neemt synchroniciteit enorm toe. Van de meer willekeurige gebeurtenissen in tijd, naar meer en meer orde en betekenis in eeuwigheid. Bijvoorbeeld de patronen waarin vogels vliegen (wat ik in reports heb beschreven). Ik heb hier nog veel over nagedacht. Eerst dacht ik dat ik in mijn normale staat (als persoon in tijd) gewoon niet genoeg aandacht gaf aan de patronen van vogels en dus simpelweg het al aanwezige patroon niet zag. Maar wat als de patronen normaal niet een dergelijke orde hebben, maar pas wanneer de observator zich beweegt van tijd naar eeuwigheid? Met andere woorden: dat wat gezien wordt (het geobserveerde), is direct afhankelijk van dat wat ziet (de observator) en veranderd dus zijn vorm in real time met de staat van bewustzijn van de observator. Bij het ontwaken naar het tijdloze (gedachteloze) bewustzijn, verandert de aard van dingen van willekeur naar orde/synchroniciteit.

Wat momenten van synchroniciteit dan zijn, zijn kleine openingen in tijd naar het tijdloze eeuwige bewustzijn, waar alles een en al orde/synchroniciteit is. Van het aardse naar het wonderlijke. Tenminste, zo geloof ik dat het is op dit moment.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoewel ik het idee van synchroniciteit wel interessant vindt, wijt ik het toch ook een deel aan kansrekening (niet per se hetzelfde als toeval, maar juist: logica). Ik had een vriendin die ook altijd 11:11 op de klok keek en dan dat altijd uitriep: wow, weer 11:11, hoe kan dat toch? Ik heb een tijd bij haar ingewoond en ze keek echter praktisch non-stop vanuit haar ooghoeken naar de klok, of had telkens haar telefoon voor smsjes en andere dingen erbij. Dan was dan tientallen keren per dag, en natuurlijk is er dan logischerwijs de kans dat 11:11 daar ook tussen zit. Maar ook 09:07, 09:24, 09:36, etc. Al die keren lichtte ze alleen niet uit, die gingen aan haar voorbij. Zo werkt dat denk ik bij veel dingen. Eigenlijk wat Fenrir en Psychedelibee ook zeggen. Daarnaast weet ik niet of de kans daadwerkelijk 1 op een miljoen is, ik ben benieuwd waar dat getal vandaan komt?

Mindless zei:
Wanneer tijdens psychedelische ervaringen gelijktijdig met gedachten tijd verdwijnt in eeuwigheid, neemt synchroniciteit enorm toe.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik dan wel weer geïnteresseerd in, want nu je het zegt: dit heb ik tijdens mijn laatste psychedelische ervaring wel zo ervaren, terugblikkend erop. Grappig..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja, ik ben het daar ook mee eens hoor. Dat veel mensen dan 11:11 wíllen zien en vaak naar de klok kijken. Maar dat valt te verwachten van de mens. Los van dat gegeven is de vraag: wat met de keren wanneer mensen niet proberen synchroniciteit te zien, maar het wel zien.

De 1 op een miljoen is maar een voorbeeld, dat heb ik ook maar ergens gelezen. Het punt is: de kansen zijn klein. Zeker wanneer meerdere gebeurtenissen elkaar rap opvolgen, worden de kansen zeer snel zeer klein. Ik ben het wel eens dat er een groot element van wishful thinking is bij mensen betreffende synchronistische gebeurtenissen, maar dus waar het om gaat: wat met de uitzonderingen? Wat met die gebeurtenissen die in staat zijn het rationele denken lam te leggen? Op een persoonlijke basis. Het ding is namelijk: zolang men met behulp van het rationele denken (en andere methoden) de wereld zoals men dénkt dat deze is kan blijven verklaren, men constant het wonderlijke op een afstand houdt. En omdat het wonderlijke - het niet verklaarbare - voor vele mensen zo'n enorme bron van geluk is (kijk alleen al naar kleine kinderen) onthouden we onszelf op die manier daarvan. Waar ik dus geïnteresseerd in ben, is dat vermogen van synchroniciteit om even een stilte te creëren in logica en wat dat met mensen doet. Grappig genoeg zijn de meesten hier vooral direct weer logica aan het verdedigen. :tonguewink: Niet dat dat niet mag, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen waar jullie ook niet even de situatie konden verklaren.

Wat betreft de toename van synchroniciteit in (min of meer) gedachteloze staten tijdens psychedelica: alleen aan de drugs ligt het imo ook niet. Ik ervaar namelijk exact hetzelfde met meditatie en met mindfulness gedurende de dag, maar dan op subtielere wijze.

Maar heb jij dan nooit zulke dingen in het dagelijkse leven meegemaakt KropSla?
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, ik dacht dat ik gek geworden was. Dat ik blijven hangen was :) Echt, in mijn nuchtere leven werd ik geconfronteerd met incidentjes dat zo snel op elkaar opvolgde dat ik er soms bang van werd. Wanneer mijn trips zich begonnen uitbreiden ben ik er dan ook mee gestopt. Het werd "echt". Ik was iets aan het uitbouwen en deze relatie drong zich nu binnen in mijn dagelijkse leven. Anders kan je zeggen, ach het was de trip. Maar wanneer je nergens meer (nuchter) kan komen zonder geconfronteerd te worden met je trip begon ik me echt vragen te stellen. Het werd me er te vreemd op. Ik heb daarna nog eens een lage dosis gedaan en het zette toen misverstanden recht en "zei" dat ik niet bang moest zijn. Maar ik ben daar simpelweg nog niet klaar voor. Het heeft wel mijn hele denkwereld veranderd over het leven en "toeval".

Dat ik soms een liedje in mijn hoofd heb en mijn vriendin perfect aansluit bij het hardop zingen heb ik ook regelmatig voor met haar.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
En omdat het wonderlijke - het niet verklaarbare - voor vele mensen zo'n enorme bron van geluk is (kijk alleen al naar kleine kinderen) onthouden we onszelf op die manier daarvan. Waar ik dus geïnteresseerd in ben, is dat vermogen van synchroniciteit om even een stilte te creëren in logica en wat dat met mensen doet. Grappig genoeg zijn de meesten hier vooral direct weer logica aan het verdedigen. :tonguewink: Niet dat dat niet mag, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen waar jullie ook niet even de situatie konden verklaren.
Klik om te vergroten...

Dat vind ik dan wel weer een mooie insteek. Ik zal de komende tijd wel wat bewuster op gevallen van 'synchroniteit' letten om te kunnen delen. Of om mezelf over te kunnen verwonderen :wink: Overigens kan ik me wel voorstellen dat het goed samenhangt met bijv. mindfulness, omdat dit tenslotte ook draait om bewust zijn/bewustzijn.

Ik ervaar zulke dingen ook wel, maar zoals beschreven, wijt ik het dan aan dat het 'logisch' is, dus sta er niet speciaal bij stil. Misschien wel zonde eigenlijk, nu ik jouw post zo lees.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gewoon er inderdaad eens bij stilstaan op zulke momenten. Het is heerlijk om die kinderlijke verwondering te ervaren. :smiley:Geen conclusies en verklaringen maar je gewoon verbazen over de onwaarschijnlijkheid van wat er gebeurd.
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb ook wel al synchroniciteit meegemaakt maar ook pas na psychedelics te gebruiken begon ik hier echt bij stil te staan. Zo kwamen ik en een maat elkaar vaak tegen als we naar elkaar onderweg waren maar ook ben ik een meisje tegen gekomen op een raar moment dat precies dezelfde naam had (hetzelfde geschreven) en min of meer dezelfde gedachten, we hebben dan samen rondgehangen voor de rest van tribes gathering en dat was echt 1 van de mooiste synchronicities die ik heb mogen meemaken. We hebben ons ziek gelachen en geamuseerd, achteraf bezien zou je dit toeval kunnen noemen maar zo voelde het destijds absoluut niet, vermoed dat toeval kan bestaan maar betekenisvolle ontmoetingen of gebeurtenissen zeker ook. Leuke post :confused:mile:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat is wel bijzonder. :confused:mile: Min of meer dezelfde gedachten? En die spraken jullie soms ook tegelijk uit?
A
AcidfreakxLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja ze deed me echt denken aan hoe ik een aantal jaren terug dacht, ik herkende mezelf ongelooflijk in haar en dat was echt speciaal. Heb ook enorm goede gesprekken gehad maaar vraag me niet wat er precies gezegd is, ik heb haar wel al gezien daarvoor maar tijdens dit festival was ze een soulmate. We hebben momenten gehad dat we tegelijkertijd naar elkaar keken en elkaars naam riepen, wanneer dit gebeurde ging ik plat achterover in de modder :grin: Het is misschien al enkele jaren geleden maar zoiets vergeet je niet
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hebben jullie het ook al eens gehad? Een collectieve hallucinatie? Waar je met meerdere op helemaal dezelfde golflengte komt en hetzelfde ervaart? Hetzelfde ziet? Ik had vroeger een drugsmaatje en wij kenden elkaar meer dan tien jaar. Wanneer wij samen drugs namen zagen, dachten en ervoeren wij hetzelfde.

Als je dan doorwinterde psychonauten in één kamer zet en ze aan het praten laat, hoevelen sluiten elkaars zinnen dan niet aan? Hoeveel bevestigende knikken en commentaren volgen elkaar niet op in zo'n avond? Is het omdat wij uit dezelfde stof gemaakt zijn, of is het omdat er "extern" een "veld" is waarop je dan "instemt" ? Of zijn het gewoon de drugs? :grin: Or a little bit of them all?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat heb ik nog niet ervaren geloof ik, maar ik trip dan ook meestal alleen.

Mijn visie is dat we letterlijk uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt ja. Dat waar ik (en ieder ander wezen) nu naar kijk(t) het verenigd veld van bewustzijn is. Omdat er nergens echte grenzen zijn tussen "dingen". Dingen komen pas ogenschijnlijk in bestaan wanneer wij (ons verstand eigenlijk) dit verenigde veld opdelen door met het rationele verstand grenzen te stellen en daardoor objecten te creëren. Maar losstaande dingen kunnen niet bestaan. Een losstaand iets bestaat alleen als een abstractie in het voorstellingsvermogen. Je hand bijvoorbeeld, kan niet bestaan zonder de ruimte er omheen. Daarom zijn de ruimte om je hand en je hand zelf geen twee dingen, maar 1 "ding". En zo geldt dat voor alles. Er is nergens een harde grens te vinden tussen twee objecten. Als je die connectie tussen dingen of anders gezegd: die absentie van grenzen tussen dingen begint te zien is synchroniciteit niet meer zo'n vergezocht iets. Als alles in werkelijkheid 1 geheel, 1 beweging is, waarom zou dit geheel dan niet in staat zijn om als 1 geheel te bewegen? (In plaats van allemaal afzonderlijke dingen)

Synchronistische gebeurtenissen zijn in staat om ons naar die manier van irrationeel kijken te leiden (als je bereid bent je rationele mind tijdelijk te negeren), maar imo komt daarna pas de echte verwondering: wat is dit veld/geheel? Hoe is het in de eerste plaats mogelijk dat er ervaring is? Hoe kan het dat ik hier ben als dat wat ervaring kent? Uit het niets. Dat is de echte magie, het echte wonder wat mij betreft. Ik weet niet meer wie het zei, maar daarbij vergeleken zijn wonderen als water in wijn veranderen en over water lopen child's play. :tonguewink:
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zelf zou ik ook geneigd zijn te reageren dat het toeval is en dat veel van de gevallen helemaal niet zo heel toevallig zijn en dat de kans veel groter is dan 1/1000000. Bijvoorbeeld met de tijd op de klok, je telt 11:11 uiteraard mee, maar ook 11:10, 11:09 misschien en mogelijk ook 11:12 worden dan meegeteld. Vaak zeg je dingen op hetzelfde moment omdat het er ook het juiste moment voor is. Verder gebeuren er zo ongelooflijk veel dingen dat er ook ongelooflijk veel uitzonderlijke dingen gebeuren. Het zou eerder raar zijn als er niets uitzonderlijks gebeurt.

Dat gezegd hebbende haha, hier mijn bevinden, want ik heb de afgelopen dagen wel een aantal 'synchroniciteit' ervaringen.

- Ik wilde naar de supermarkt gaan met een vriend van me. We staan op het punt om naar buiten te gaan maar allebei lopen we nog even snel ergens anders een. Ik pak een smintje en wil hem aanbieden. Hij doet precies hetzelfde. We lopen bijn a tegen elkaar aan met allebei een doosjes smint in onze handen.
- Gister wilde ik gaan slapen. Ik vraag hoe laat het is. 11:11, dezelfde tijd die eerder in dit topic als voorbeeld gegeven was.

Ik had er nog eentje maar die ben ik kwijt. Door te zeggen dat het toevallig is en kansberekening erbij te betrekken geef je een verklaring, die voor mij aannemelijk is. Je kunt het ook verklaren door synchroniciteit, maar dan vraagt het concept synchroniciteit ook om verdere uitleg. Er is geen goed en fout, maar meestal wordt het eenvoudigste 'model' gekozen om te verklaren die de minste aannames doen en de grootste verklarende kracht heeft. Dat betekent echter niet dat dit ook een juiste verklaring van de werkelijkheid is.

"Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes

Ook bovenstaande stelling is slechts een mening natuurlijk :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vandaag had ik ook een momentje hoor, was aan het mediteren en had een timer op 20 minuten gezet. Vanwege de benauwde warmte begon het zweet op mijn voorhoofd te staan en op het moment dat ik mijn ogen opende om even het zweet van mijn hoofd te vegen ging de timer af.

Niet dat ik het direct relativeerde ofzo, helemaal niet zelfs, maar snap nog steeds niet helemaal wat hier nou zo bijzonder aan is. Het zorgde bij mij niet voor verwondering in ieder geval en was totaal niet bezig met het rationeel te verklaren of iets dergelijks.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Had vandaag ook een mooie:

Ik keek op de klok op exact de seconde dat 13:36 overging naar 13:37 haha.


Wat er zo bijzonder is aan synchronistische gebeurtenissen? Het zijn (voor mij) de momenten wanneer de geest en de wereld van materie elkaar ontmoeten. Momenten waarop de fysieke materiële wereld redenen geeft dat het misschien niet van 'matter', maar van 'mind' gemaakt is. Je denken (en dat van anderen) heeft direct (in real-time) invloed op de wereld om je heen. Of je de stap neemt en die mogelijkheid in acht neemt of dat je je geloof in de materiële wereld in stand houdt is dan aan jou. Wanneer materie in één keer veranderd in min of meer gedachten, wordt alles in potentie mogelijk. Dan is verwondering niet zo moeilijk.

Misschien was je niet bewust bezig dit voorval rationeel te verklaren, maar we zijn (op de achtergrond) constant bezig onze ervaring rationeel te verklaren. Nu ik hier zit dit te typen ben ik bezig dit rationeel te verklaren door te denken dat ik hier zit dit te typen. :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik keek op de klok op exact de seconde dat 13:36 overging naar 13:37 haha.
Klik om te vergroten...

Dit heb ik elke dag wel een keer. Kijk waarschijnlijk teveel op de klok. :wink:

Trouwens. Heb achteraf nog wel even over je topic na zitten denken. Nog steeds vind ik persoonlijk synchronistische gebeurtenissen zoals die van hierboven niet echt bijzonder. Maar wat ik wél heel bijzonder vond is dat ik tijdens mijn LSD-trip die 'telepathie' (vage term maar ik kan het niet anders verwoorden dan dat) heb ervaren met Sanne. Ik had het idee dat we dezelfde gedachten hadden. En die ook van elkaar wisten zonder uit te spreken. Had het gevoel dat zij al las wat ik typte voor ik het had verstuurd. Achteraf bleek zij hetzelfde te hebben gehad, terwijl we het allebei tijdens de trip niet bewust uitgesproken hebben. Het werd nog maffer toen ik haar ervaringen zelf ook begon te zien. Dus dan zei zij bijvoorbeeld 'mijn shag smaakt naar een man met een snor die staat te roken op de vluchtstrook naast zijn auto', en dan zag ik dat. En hoewel ik van haar geen informatie had gekregen over hoe dat 'plaatje' er verder uitzag (bijvoorbeeld welke kleur de auto had, of de man links of rechts in het plaatje stond, op welk stripfiguur hij leek, hoe de omgeving eruit zag, in welk land/werelddeel het leek te zijn, etc.) kon ik dat achteraf toch vrijwel exact zeggen. En alles klopte, het was bijna creepy.

Ik wijd het nog altijd gewoon aan het effect van de LSD, en wat ik hier beschrijf is natuurlijk ook niet het type synchroniciteit waar jij op doelt in dit topic, maar ik vond het gewoon heel bizar dat het erop leek dat we synchroon lopende gedachtenpatronen hadden op dat moment. Hoe zie jij dit dan, als ik vragen mag?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat is wel heel apart ja!

Hehe, je zegt 'Ik wijd het nog altijd gewoon aan het effect van de LSD". Alsof het dan in één keer te verklaren valt, in één keer 'gewoon' maakt.:tonguewink: Mensen zeggen weleens: het zit maar tussen je oren. Ja... inderdaad... de hele wereld zit tussen je oren, heb je daar weleens over nagedacht denk ik dan.:tonguewink: Dat het "gewoon" aan de LSD lag verklaart nog steeds niet dat jullie ervaringen overeenkwamen.:wink: Ook al was het allemaal voorstelling, hoe kunnen jullie dezelfde voorstelling hebben als er niet meer aan de hand is dan een drug nemen die je voorstellingsvermogen oplaait.

Roze olifant zei:
Hoe zie jij dit dan, als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...

Nou, volgens mij heb ik mijn mening daarover hierboven al uitvoerig beschreven, maar om het even kort te zeggen:

Wat als op het frequentie niveau van onze normale wereld (de wereld van tijd waarin we als personen door het leven gaan of anders gezegd: het ego-bewustzijn) alles min of meer chaotisch verloopt. Maar wanneer we naar een hogere "dimensie" gaan, (zoals bijvoorbeeld met mediteren, een hoge mate van mindfulness of tijdens trippen) de synchroniciteit van gebeurtenissen toeneemt. Dan verandert de chaotische aard van gebeurtenissen letterlijk naar die van synchroniciteit/orde. Dingen gebeuren niet zomaar willekeurig meer, maar volgens een hogere orde en connectiviteit. En jouw eigen mate van bewustzijn speelt hier een centrale rol in. Wanneer je dergelijke synchroniciteit allemaal niet zo heel bijzonder vind, zegt dat imo dat je vooral in de frequentie zit waarbij alles chaotisch verloopt (of lijkt te verlopen) met uitzondering van dergelijke 'toevalligheden'. Dat is geen kritiek of oordeel van mijn kant, want ik zit zelf zó vaak in die modus. Echter, stap ik uit die modus, dan verdwijnt de willekeur direct en worden gebeurtenissen meer en meer synchronistisch.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."