Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

Welk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

109 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dirkjan zei:
Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
Klik om te vergroten...
Je snapt het hele punt van het boek niet, het laat ons zien dat wij vaak oogkleppen ophebben zonder het zelf door te hebben en geeft voorbeelden van echte gebeurtenissen die je laten lachen en versteld staan, en van sommige betrap je jezelf erop dat je ze zelf ook doet. Het is geen domme schrijver hoor. Het is een heel vermakelijk boek.

Maar gelukkig aan het eind van het boek kom je erachter dat de schrijven een chromosoom teveel heeft. Shit! Nou heb ik de clue van het verhaal verklapt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Maar ik ga hier dus serieus op in omdat Michel Foucault mijn favoriete filosoof is, en zijn levenswerk gaat over hoe macht, onze perceptie van onszelf, en taalgebruik samenhangen.

Dus toen je met dat boek kwam, specifiek deze bewering:

Dirkjan zei:
Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Klik om te vergroten...

Toen dacht ik gelijk van 'oehh, ja, lekker!' Een samensmelting tussen logica, interpersoonlijke communicatie en macht. Love it!

Maar aan de conclusie kan ik merken dat het totaal niet foucauldiaans is. Da's dan weer jammer.

Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!

www.goodreads.com

The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de Fr…

Michel Foucault's lectures at the Collège de France in …
www.goodreads.com www.goodreads.com
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dan snap ik re jreactie een stuk beter, als het tegen iets ingaat wat je zelf hebt gelezen en als een waardevol boek beschouwde.
Neo-Shulginist zei:
Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!
Klik om te vergroten...
Thanks man, denk je dat ik het aankan met mijn Dirkjan hoofd? Ik bedoel ik ben niet bijster intelligent. Het is niet dat ik mijn eigen poep eet maar ik lees niet zoveel en ben veel meer iemand die gevoelig, muzikaal en fantasierijk. Maar misschien is dat juist wel goed om het boek te begrijpen?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Michel Foucault mijn favoriete filosoof is
Klik om te vergroten...
Albert Camus is mijn favoriete filosoof, maar ik ga me zeker in de heer Foucault verdiepen. Wat is zijn filosofische stroming/denkwijze? Hoe zou je zijn stijl kunnen omschrijven?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Albert Camus is mijn favoriete filosoof, maar ik ga me zeker in de heer Foucault verdiepen. Wat is zijn filosofische stroming/denkwijze? Hoe zou je zijn stijl kunnen omschrijven?
Klik om te vergroten...
Michel Foucault stond aan de wieg van het poststructuralisme. Binnen het structuralisme wordt aangenomen dat sociale structuren gedrag produceren. Maar Michel Foucault (en anderen) hebben aan die theorie dus toegevoegd dat mensen hun gedrag niet alleen maar baseren op basis van de kaarten die op tafel liggen. Ze moeten ook nog zelf geloven in het spelletje wat ze spelen.

Poststructuralisme focust zich dus op de samenhang tussen sociale structuren en denkwijzen.

Het idee van Michel Foucault is dat regeringen vanaf de 18e eeuw steeds meer zijn gaan focussen op het aansturen van ideeën. Want als mensen geloven in de dingen die je zegt, dan heb je geen machtsmiddelen nodig om ze te dwingen jouw opdrachten op te volgen. Voor dat idee heeft hij een nieuw concept geïntroduceerd: governmentality.
Dat is een samensmelting tussen 'government' en 'mentality'.

www.britannica.com

Governmentality | Definition, Conceptual Elements, & Facts | Britannica

Governmentality, approach to the study of power that emphasizes the governing of people’s conduct through positive means rather than the sovereign power to formulate the law. In contrast to a disciplinarian form of power, governmentality is generally associated with the willing participation of...
www.britannica.com www.britannica.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Thanks man, denk je dat ik het aankan met mijn Dirkjan hoofd? Ik bedoel ik ben niet bijster intelligent. Het is niet dat ik mijn eigen poep eet maar ik lees niet zoveel en ben veel meer iemand die gevoelig, muzikaal en fantasierijk. Maar misschien is dat juist wel goed om het boek te begrijpen?
Klik om te vergroten...
Ik weet niet hoe je Engels is? Het is wel filosofie dus dat zijn meestal niet de meest leesbare teksten. Michel Foucault is eigenlijk Frans, maar de meeste publicaties zijn OVER hem gedaan. Hij gaf colleges in het Frans, en die colleges zijn openbaar te bezoeken maar ook terug te lezen. Dus veel anderen hebben in de academische literatuur in het Engels een soort overzicht gegeven van zijn ideeën.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Michel Foucault stond aan de wieg van het poststructuralisme. Binnen het structuralisme wordt aangenomen dat sociale structuren gedrag produceren. Maar Michel Foucault (en anderen) hebben aan die theorie dus toegevoegd dat mensen hun gedrag niet alleen maar baseren op basis van de kaarten die op tafel liggen. Ze moeten ook nog zelf geloven in het spelletje wat ze spelen.

Poststructuralisme focust zich dus op de samenhang tussen sociale structuren en denkwijzen.

Het idee van Michel Foucault is dat regeringen vanaf de 18e eeuw steeds meer zijn gaan focussen op het aansturen van ideeën. Want als mensen geloven in de dingen die je zegt, dan heb je geen machtsmiddelen nodig om ze te dwingen jouw opdrachten op te volgen. Voor dat idee heeft hij een nieuw concept geïntroduceerd: governmentality.
Dat is een samensmelting tussen 'government' en 'mentality'.

www.britannica.com

Governmentality | Definition, Conceptual Elements, & Facts | Britannica

Governmentality, approach to the study of power that emphasizes the governing of people’s conduct through positive means rather than the sovereign power to formulate the law. In contrast to a disciplinarian form of power, governmentality is generally associated with the willing participation of...
www.britannica.com www.britannica.com
Klik om te vergroten...
Klinkt interessant, al heb ik wel een beetje moeite om dit te begrijpen. Maar ben geintrigeerd en ga me er zeker in verdiepen. Thanks
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoe je Engels is? Het is wel filosofie dus dat zijn meestal niet de meest leesbare teksten. Michel Foucault is eigenlijk Frans, maar de meeste publicaties zijn OVER hem gedaan. Hij gaf colleges in het Frans, en die colleges zijn openbaar te bezoeken maar ook terug te lezen. Dus veel anderen hebben in de academische literatuur in het Engels een soort overzicht gegeven van zijn ideeën.
Klik om te vergroten...
Mijn Engels is prima dus dat zal geen enkel probleem zijn. Heb alleen een tijdje niet zoveel gelezen dus moet weer even inkomen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Hmm op dit moment lees ik de boeken links, en wil ik daarna die rechts gaan lezen.
Bekijk bijlage 39924en verder ehhhh
- A New Literary History Of America - allemaal losse essays die bepaalde perioden uit de hele geschiedenis van de US analyseren
- The Lonely City - Olivia Wang beetje coming of age achtig over leven in een grote stad en een digitale wereld, en de eenzaamheid die dat meebrengt. Ze schrijft heel literair maar geeft heel erg een sociologische invalshoek mee
- Mijn aller lievelingsboek: Max, Micha en het Tetoffensief van Johan Harstad

Verder moet ik echt eens de boeken die ik niet in mn boekenkast houd gaan bijhouden ergens.
Klik om te vergroten...
Thnx! Ik heb ze op mijn lijstje gezet. Zo ik kan wel ff vooruit nu :wink: :grin:
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Watership Down - Richard Adams

<3
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Proxima zei:
Klinkt als een heerlijk boek, dank! Staat nu ook op mijn lijst.
Klik om te vergroten...
Top! Laat me weten wat je ervan vindt! :grin:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoi hoi!

Het is super goed gegaan met mijn benzo afbouw! Ik gebruik niets meer en ik slaap prima. Het lezen van goede boeken heeft mij erbij geholpen. Ik ben dus op zoek naar goede boeken! (Ik hou niet van fantasy of thrillers).

Zelf lees ik op het moment Jan Wolkers (die van Turks fruit). En heb net Ik ga leven gelezen van Lale Gül. Zij maakte tussendoor nog een interessante vergelijking tussen religie en drugs:

Religie esthetiseert het leven, zij omzoomt de bestaanshorizon met mythologie, doordrenkt zelfs de meest banale dingen in het leven met betekenis en spiritualiteit, voor velen een honger die gestild moet worden. Dat maakt haar een intoxicatie, vergelijkbaar met drugs. Het is krachtig, het maakt een mens intens gelukkig, omdat het appeleert aan onze oerbehoefte een eenheid met het zijn te bereiken. Je geeft je individualiteit prijs door te participeren aan iets wat groter is dan jijzelf. Dat maakt het ook zo gevaarlijk: je geeft je autonomie op, schakelt het denken uit, je onderwerpt je onvoorwaardelijk aan het transcendente.

Ik ben benieuwd!

Groetjes!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Waar houd je van?
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casrus zei:
Waar houd je van?
Klik om te vergroten...
Literaire romans (geen misdaad of fantasy). Ik vind het leuk als er wordt gespeeld met karakters, symboliek en sfeer. Fictie dus. Ik vind rauw, gruwel, afschrikwekkend en grof wel interessant. Maar dan wel op een heel mooie manier beschreven. Ik hou van een schilderachtige schrijfstijl met sprekende details, zodat het mijn zintuigen prikkelt en ik uit mijn eigen leventje gehaald wordt. Het onderwerp maakt me niet zo uit. Als het maar een meeslepend verhaal is dat mijn geest prikkelt met fictie, met gruwel of grotesk, maar dat nog wel geloofwaardig overkomt. Geen huis tuin keuken romans iig.

Excuus voor het late tijdstip. Ben in een andere tijdzone.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
De maskilim - Menno Haaiman
Wat je niet wilt zien - Steve Mosby
Tirza - Arnon Grunberg
Manipulatie - Mark Allen Smith
Ik weet waarom gekooide vogels zingen - Maya Angelou

Een kleine selectie met verschillende thema's en schrijfstijl. Gooi een vraag als je meer wil weten over 1 van deze boeken.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Goede absurdistische boeken:

Het licht - Torgny Lindgren (dit is één van mijn favoriete boeken)

100 jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez

De honderjarige Man Die Uit Het Raam Klom En Verdween - Jonas Jonasson
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Casaan zei:
De maskilim - Menno Haaiman
Wat je niet wilt zien - Steve Mosby
Tirza - Arnon Grunberg
Manipulatie - Mark Allen Smith
Ik weet waarom gekooide vogels zingen - Maya Angelou

Een kleine selectie met verschillende thema's en schrijfstijl. Gooi een vraag als je meer wil weten over 1 van deze boeken.
Klik om te vergroten...
Dankjewel!! Ik ga het uitzoeken. Tirza heb ik als film gezien, maar ik wil hem ook lezen ja! De auteur stond al op mijn lijstje.

Die laatste klinkt heel interessant! Meteen genoteerd. Thnx!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Proxima zei:
Goede absurdistische boeken:

Het licht - Torgny Lindgren (dit is één van mijn favoriete boeken)

100 jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez

De honderjarige Man Die Uit Het Raam Klom En Verdween - Jonas Jonasson
Klik om te vergroten...
Ah thnx! Die laatste heb ik gelezen ja. Idd absurdistisch vind ik ook erg leuk! Ik heb de andere twee boeken op mijn lijstje gezet. Ze klinken me goed in de oren!

Het verslag van Brodeck - Phillipe Claudel vond ik ook een aanrader.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sowieso King Acid van Peter ten Hoopen. Een van de beste boeken die ik heb gelezen, qua schrijfstijl, maar ook een uniek stukje Nederlandse drugsgeschiedenis. Wel lastig om te krijgen helaas.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Proxima zei:
100 jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez
Klik om te vergroten...

Zo'n prachtig boek, in bezig <3

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."