Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

Welk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

109 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casaan zei:
Wanneer je graag in het Engels (en Irvine Welsh) leest, pak ook even Acid House mee. Behoorlijk absurd.
Ik denk dat het niet in het Nederlands vertaald is.

Edit: Er is wel een film van gemaakt trouwens, ook zeker de moeite waard.
Klik om te vergroten...

Net meebesteld! Ook in het NL vertaald zag ik.. Film niet gezien, ga ik checken :)
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
djiego zei:
Net meebesteld! Ook in het NL vertaald zag ik.. Film niet gezien, ga ik checken :)
Klik om te vergroten...
Enjoy, benieuwd wat je er van vindt
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Enjoy, benieuwd wat je er van vindt
Klik om te vergroten...
Thanks, ik ook :) De film inderdaad niet gezien, tempted om vanavond te kijken maar ik denk dat ik eerst het boek ga lezen.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Gemberthee zei:
Thnx! Ik heb ze op mijn lijstje gezet. Zo ik kan wel ff vooruit nu :wink: :grin:
Klik om te vergroten...
the lonely city…ga ik fragment van zoeken….lijkt me wel iets voor mij . Bedankt
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Leon Uris. Gezworen kameraden.
Een verhaal over kameraden in militaire dienst, en die de oorlog in gaan.
Lijkt veel op wat ik meegemaakt heb.... weergaloos goed boek!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Mythe van Sysiphus - Albert Camus.

Maar wees gewaarschuwd: je kunt een boek lezen, maar niet onlezen.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hal Elrod - The miracle morning
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neuromancer van William Gibson.

Wel lastige Engelse tekst maar ik moet er gewoon doorheen!
Heb de hele sprawl trilogy liggen van William Gibson.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#9
20221115_204952.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Debt: The First 5000 Years - David Graeber
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#11
image.jpg
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Pieter Waterdrinker - Poubelle, over Oekraine voor de oorlog.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Interessant, confronterend en humoristisch. Aanrader!

1673362042288.png

Wandel mee met Ruben Mersch langs de valkuilen in het menselijke denken.
Wat heeft Warren Buffet gemeen met een aap die Hamlet schrijft?
Waarom zijn we banger van haaien dan van badkuipen?
Hoe bewijs je dat wc-ontstopper kanker kan genezen?
Waarom werken dure geneesmiddelen beter dan goedkope?
We denken graag dat we rationele wezens zijn, maar zijn we dat wel echt? Oogklepdenken gaat op zoek naar de valkuilen in ons denken en ontmaskert de idioot in ieder van ons. Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Je kunt je innerlijke idioot het zwijgen opleggen en je oogkleppen afzetten. Want er bestaat een manier om het onderscheid te maken tussen waarheid en nonsens: denken. Kennis is macht. Die macht kun je zelf grijpen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
En, gelijk van mijn broer van dezelfde schrijver over discussiëren, ook mega interessant

image.jpg
image.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
We denken graag dat we rationele wezens zijn, maar zijn we dat wel echt?
Klik om te vergroten...
Nee natuurlijk niet. Rationaliteit is iets wat we onszelf aanpraten nadat we onbewust een besluit hebben genomen.
Dirkjan zei:
Oogklepdenken gaat op zoek naar de valkuilen in ons denken en ontmaskert de idioot in ieder van ons. Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Klik om te vergroten...
Ja.. ja.. ga door!
Dirkjan zei:
Je kunt je innerlijke idioot het zwijgen opleggen en je oogkleppen afzetten. Want er bestaat een manier om het onderscheid te maken tussen waarheid en nonsens: denken. Kennis is macht. Die macht kun je zelf grijpen.
Klik om te vergroten...
Wat? Beweer je dit nou serieus? Wtf happened in de tussentijd 🤷

Dus het uitganspunt is: we zijn stom want we denken dat we rationeel zijn, maar zoveel controle hebben we niet over gedrag.
En dan vervolgens is de conclusie dat we de macht kunnen grijpen door meer kennis te vergaren (en die dan bewust/rationeel toe te passen)?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Nee natuurlijk niet. Rationaliteit is iets wat we onszelf aanpraten nadat we onbewust een besluit hebben genomen.

Ja.. ja.. ga door!

Wat? Beweer je dit nou serieus? Wtf happened in de tussentijd 🤷

Dus het uitganspunt is: we zijn stom want we denken dat we rationeel zijn, maar zoveel controle hebben we niet over gedrag.
En dan vervolgens is de conclusie dat we de macht kunnen grijpen door meer kennis (en die dan bewust/rationeel toe te passen)?
Klik om te vergroten...
Je moet het ook een beetje komisch bekijken, Neo Shulgin, er zitten veel voorbeelden in van dingen die echt gebeurd zijn die hilarisch zijn. En sommige dingen die je zelf onbewust doet. Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
Klik om te vergroten...
Je snapt het hele punt van het boek niet, het laat ons zien dat wij vaak oogkleppen ophebben zonder het zelf door te hebben en geeft voorbeelden van echte gebeurtenissen die je laten lachen en versteld staan, en van sommige betrap je jezelf erop dat je ze zelf ook doet. Het is geen domme schrijver hoor. Het is een heel vermakelijk boek.

Maar gelukkig aan het eind van het boek kom je erachter dat de schrijven een chromosoom teveel heeft. Shit! Nou heb ik de clue van het verhaal verklapt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Maar ik ga hier dus serieus op in omdat Michel Foucault mijn favoriete filosoof is, en zijn levenswerk gaat over hoe macht, onze perceptie van onszelf, en taalgebruik samenhangen.

Dus toen je met dat boek kwam, specifiek deze bewering:

Dirkjan zei:
Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Klik om te vergroten...

Toen dacht ik gelijk van 'oehh, ja, lekker!' Een samensmelting tussen logica, interpersoonlijke communicatie en macht. Love it!

Maar aan de conclusie kan ik merken dat het totaal niet foucauldiaans is. Da's dan weer jammer.

Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!

www.goodreads.com

The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de Fr…

Michel Foucault's lectures at the Collège de France in …
www.goodreads.com www.goodreads.com
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dan snap ik re jreactie een stuk beter, als het tegen iets ingaat wat je zelf hebt gelezen en als een waardevol boek beschouwde.
Neo-Shulginist zei:
Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!
Klik om te vergroten...
Thanks man, denk je dat ik het aankan met mijn Dirkjan hoofd? Ik bedoel ik ben niet bijster intelligent. Het is niet dat ik mijn eigen poep eet maar ik lees niet zoveel en ben veel meer iemand die gevoelig, muzikaal en fantasierijk. Maar misschien is dat juist wel goed om het boek te begrijpen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."