Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

Welk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

109 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Nee natuurlijk niet. Rationaliteit is iets wat we onszelf aanpraten nadat we onbewust een besluit hebben genomen.

Ja.. ja.. ga door!

Wat? Beweer je dit nou serieus? Wtf happened in de tussentijd 🤷

Dus het uitganspunt is: we zijn stom want we denken dat we rationeel zijn, maar zoveel controle hebben we niet over gedrag.
En dan vervolgens is de conclusie dat we de macht kunnen grijpen door meer kennis (en die dan bewust/rationeel toe te passen)?
Klik om te vergroten...
Je moet het ook een beetje komisch bekijken, Neo Shulgin, er zitten veel voorbeelden in van dingen die echt gebeurd zijn die hilarisch zijn. En sommige dingen die je zelf onbewust doet. Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Waarom is de schrijver van dat boek zo dom? Geeft hij daar ook antwoord op? :grin:
Klik om te vergroten...
Je snapt het hele punt van het boek niet, het laat ons zien dat wij vaak oogkleppen ophebben zonder het zelf door te hebben en geeft voorbeelden van echte gebeurtenissen die je laten lachen en versteld staan, en van sommige betrap je jezelf erop dat je ze zelf ook doet. Het is geen domme schrijver hoor. Het is een heel vermakelijk boek.

Maar gelukkig aan het eind van het boek kom je erachter dat de schrijven een chromosoom teveel heeft. Shit! Nou heb ik de clue van het verhaal verklapt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Maar je gaat er veel te serieus op in. Waarom ben jij zo slim? Stop daar eens mee. :tilttearlaugh:
Klik om te vergroten...
Maar ik ga hier dus serieus op in omdat Michel Foucault mijn favoriete filosoof is, en zijn levenswerk gaat over hoe macht, onze perceptie van onszelf, en taalgebruik samenhangen.

Dus toen je met dat boek kwam, specifiek deze bewering:

Dirkjan zei:
Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten.
Klik om te vergroten...

Toen dacht ik gelijk van 'oehh, ja, lekker!' Een samensmelting tussen logica, interpersoonlijke communicatie en macht. Love it!

Maar aan de conclusie kan ik merken dat het totaal niet foucauldiaans is. Da's dan weer jammer.

Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!

www.goodreads.com

The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de Fr…

Michel Foucault's lectures at the Collège de France in …
www.goodreads.com www.goodreads.com
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dan snap ik re jreactie een stuk beter, als het tegen iets ingaat wat je zelf hebt gelezen en als een waardevol boek beschouwde.
Neo-Shulginist zei:
Ik kan het boek van Michel Foucault dus wel aanraden wat hierover gaat. Da's wel veel minder grappig en je moet ook daadwerkelijk moeite doen om het te lezen. Maar, dan heb je ook wat!
Klik om te vergroten...
Thanks man, denk je dat ik het aankan met mijn Dirkjan hoofd? Ik bedoel ik ben niet bijster intelligent. Het is niet dat ik mijn eigen poep eet maar ik lees niet zoveel en ben veel meer iemand die gevoelig, muzikaal en fantasierijk. Maar misschien is dat juist wel goed om het boek te begrijpen?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Michel Foucault mijn favoriete filosoof is
Klik om te vergroten...
Albert Camus is mijn favoriete filosoof, maar ik ga me zeker in de heer Foucault verdiepen. Wat is zijn filosofische stroming/denkwijze? Hoe zou je zijn stijl kunnen omschrijven?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Albert Camus is mijn favoriete filosoof, maar ik ga me zeker in de heer Foucault verdiepen. Wat is zijn filosofische stroming/denkwijze? Hoe zou je zijn stijl kunnen omschrijven?
Klik om te vergroten...
Michel Foucault stond aan de wieg van het poststructuralisme. Binnen het structuralisme wordt aangenomen dat sociale structuren gedrag produceren. Maar Michel Foucault (en anderen) hebben aan die theorie dus toegevoegd dat mensen hun gedrag niet alleen maar baseren op basis van de kaarten die op tafel liggen. Ze moeten ook nog zelf geloven in het spelletje wat ze spelen.

Poststructuralisme focust zich dus op de samenhang tussen sociale structuren en denkwijzen.

Het idee van Michel Foucault is dat regeringen vanaf de 18e eeuw steeds meer zijn gaan focussen op het aansturen van ideeën. Want als mensen geloven in de dingen die je zegt, dan heb je geen machtsmiddelen nodig om ze te dwingen jouw opdrachten op te volgen. Voor dat idee heeft hij een nieuw concept geïntroduceerd: governmentality.
Dat is een samensmelting tussen 'government' en 'mentality'.

www.britannica.com

Governmentality | Definition, Conceptual Elements, & Facts | Britannica

Governmentality, approach to the study of power that emphasizes the governing of people’s conduct through positive means rather than the sovereign power to formulate the law. In contrast to a disciplinarian form of power, governmentality is generally associated with the willing participation of...
www.britannica.com www.britannica.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Thanks man, denk je dat ik het aankan met mijn Dirkjan hoofd? Ik bedoel ik ben niet bijster intelligent. Het is niet dat ik mijn eigen poep eet maar ik lees niet zoveel en ben veel meer iemand die gevoelig, muzikaal en fantasierijk. Maar misschien is dat juist wel goed om het boek te begrijpen?
Klik om te vergroten...
Ik weet niet hoe je Engels is? Het is wel filosofie dus dat zijn meestal niet de meest leesbare teksten. Michel Foucault is eigenlijk Frans, maar de meeste publicaties zijn OVER hem gedaan. Hij gaf colleges in het Frans, en die colleges zijn openbaar te bezoeken maar ook terug te lezen. Dus veel anderen hebben in de academische literatuur in het Engels een soort overzicht gegeven van zijn ideeën.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Michel Foucault stond aan de wieg van het poststructuralisme. Binnen het structuralisme wordt aangenomen dat sociale structuren gedrag produceren. Maar Michel Foucault (en anderen) hebben aan die theorie dus toegevoegd dat mensen hun gedrag niet alleen maar baseren op basis van de kaarten die op tafel liggen. Ze moeten ook nog zelf geloven in het spelletje wat ze spelen.

Poststructuralisme focust zich dus op de samenhang tussen sociale structuren en denkwijzen.

Het idee van Michel Foucault is dat regeringen vanaf de 18e eeuw steeds meer zijn gaan focussen op het aansturen van ideeën. Want als mensen geloven in de dingen die je zegt, dan heb je geen machtsmiddelen nodig om ze te dwingen jouw opdrachten op te volgen. Voor dat idee heeft hij een nieuw concept geïntroduceerd: governmentality.
Dat is een samensmelting tussen 'government' en 'mentality'.

www.britannica.com

Governmentality | Definition, Conceptual Elements, & Facts | Britannica

Governmentality, approach to the study of power that emphasizes the governing of people’s conduct through positive means rather than the sovereign power to formulate the law. In contrast to a disciplinarian form of power, governmentality is generally associated with the willing participation of...
www.britannica.com www.britannica.com
Klik om te vergroten...
Klinkt interessant, al heb ik wel een beetje moeite om dit te begrijpen. Maar ben geintrigeerd en ga me er zeker in verdiepen. Thanks
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoe je Engels is? Het is wel filosofie dus dat zijn meestal niet de meest leesbare teksten. Michel Foucault is eigenlijk Frans, maar de meeste publicaties zijn OVER hem gedaan. Hij gaf colleges in het Frans, en die colleges zijn openbaar te bezoeken maar ook terug te lezen. Dus veel anderen hebben in de academische literatuur in het Engels een soort overzicht gegeven van zijn ideeën.
Klik om te vergroten...
Mijn Engels is prima dus dat zal geen enkel probleem zijn. Heb alleen een tijdje niet zoveel gelezen dus moet weer even inkomen.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#10
IMG_20230117_083416342.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gemberthee zei:
Hoi hoi!

Het is super goed gegaan met mijn benzo afbouw! Ik gebruik niets meer en ik slaap prima. Het lezen van goede boeken heeft mij erbij geholpen. Ik ben dus op zoek naar goede boeken! (Ik hou niet van fantasy of thrillers).

Zelf lees ik op het moment Jan Wolkers (die van Turks fruit). En heb net Ik ga leven gelezen van Lale Gül. Zij maakte tussendoor nog een interessante vergelijking tussen religie en drugs:

Religie esthetiseert het leven, zij omzoomt de bestaanshorizon met mythologie, doordrenkt zelfs de meest banale dingen in het leven met betekenis en spiritualiteit, voor velen een honger die gestild moet worden. Dat maakt haar een intoxicatie, vergelijkbaar met drugs. Het is krachtig, het maakt een mens intens gelukkig, omdat het appeleert aan onze oerbehoefte een eenheid met het zijn te bereiken. Je geeft je individualiteit prijs door te participeren aan iets wat groter is dan jijzelf. Dat maakt het ook zo gevaarlijk: je geeft je autonomie op, schakelt het denken uit, je onderwerpt je onvoorwaardelijk aan het transcendente.

Ik ben benieuwd!

Groetjes!
Klik om te vergroten...
Ik heb een tijdje terug De Valse Dageraad gelezen van Jan van Aken. Dat gaat over een 11e eeuwse monnik die over de wereld heen reist. Een spannend en leuk inkijkje in een vroegere periode waar we eigenlijk heel weinig van afweten. Dat geeft dus een uniek beeld van de tijdsgeest en hoe samenlevingen toen werkten. (KLEINE SPOILER: de Arabische wereld blijkt bijvoorbeeld veel meer ontwikkeld dan de Europese samenleving van die tijd)
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben net aan ‘Een nuchtere kijk op psychedelica’ v. Michiel van Eik begonnen. Ben benieuwd! 😀

Thx voor de tip @Roze Olifant 🙏
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wauw echt super interessant! Thnx voor al deze input. (Nu eindelijk bijna een slecht boek uit. Kan echt niet wachten tot de volgende! Ik weet nog niet welke! Zo leuk :grin:. Wat een cadeautjes!)
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#14
The Power of Now - Eckhart Tolle
Show Your Work - Austin Kleon
Food Of The Gods - Terence Mckenna
The Alchemist - Paulo Coelho
The Four Agreements - Don Miguel Ruiz
How To Win Friends & Influence People - Dale Carnegie
The War of Art - Steven Pressfield
The Teachings of Don Juan - Carlos Castaneda
Mastery - George Leonard
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
AcidWarrior zei:
Ik ben net aan ‘Een nuchtere kijk op psychedelica’ v. Michiel van Eik begonnen. Ben benieuwd! 😀

Thx voor de tip @Roze Olifant 🙏
Klik om te vergroten...
www.nporadio1.nl

Een nuchtere kijk op psychedelica

Paddestoelen, LSD en MDMA zijn ongekend populair. En niet alleen bij jongeren, nee ook babyboomers wagen zich in retraites aan begeleide experimenten met psychedelica. Op zoek naar de geestverruimende ervaring. Michiel van Elk is neurowetenschapper en ‘psychonaut’ en schreef het boek ‘Een...
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Interessant. Ik vraag me af: is deze meneer van Elk ook actief op dit forum?

Ik had laatst ook al een Interessant artikel gelezen over truffel therapie. Ik heb hier veel interesse in en het truffels hebben me tot zover ook veel gebracht.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
www.nporadio1.nl

Een nuchtere kijk op psychedelica

Paddestoelen, LSD en MDMA zijn ongekend populair. En niet alleen bij jongeren, nee ook babyboomers wagen zich in retraites aan begeleide experimenten met psychedelica. Op zoek naar de geestverruimende ervaring. Michiel van Elk is neurowetenschapper en ‘psychonaut’ en schreef het boek ‘Een...
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Interessant. Ik vraag me af: is deze meneer van Elk ook actief op dit forum?

Ik had laatst ook al een Interessant artikel gelezen over truffel therapie. Ik heb hier veel interesse in en het truffels hebben me tot zover ook veel gebracht.
Klik om te vergroten...
Zeker, heb zelf ook al veel gehad aan (het microdoseren van) truffels.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Nog een keigoei boek

“Ik beloofde je nooit een rozentuin” van Hannah Green. Heftig hoor.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#18
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#19
HappyMind zei:
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.
Klik om te vergroten...
Heb gegoogeld. Gaat dit dan over het overleven als ballerina of over haar praktijk later ?
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hija de la luna 1 zei:
Heb gegoogeld. Gaat dit dan over het overleven als ballerina of over haar praktijk later ?
Klik om te vergroten...
Een combinatie. Eerste gedeelte is vooral de oorlog, Auschwitz en de hele periode van vroeger en het overleven. Ze neemt je mee in haar ervaringen. Later in het boek zet ze haar ervaringen in als psycholoog. Ze helpt dan cliënten die bv heel erg vastzitten in hun eigen gedachten, waar dan ook de keuze is voor vrijheid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."