#1
Leer mij dit. Ik lig te draaien te woelen te bewegen te trekken (ja dit is een woordgrap) te stuiteren etc maar het duurt lang voor ik slaap
Veel bewegen wat Fred zegt inderdaad. En hoe is je verdere slaaphygiëne? Minder beeldschermen overdag (en dan op alle schermen blue light filter) en zeker geen schermen meer 1 a 2 uur voor je geplande bedtijd.
Ritueel voor het slapengaan: warme douche, meditatie, rustige yoga, lezen. Piekergedachten nog even er uit schrijven. Zijn je voeten warm genoeg?
(Dit bovenstaande doe ik soms zelf maar deels, ik kan rustig nog Netflix op mn laptop op bed aanzetten, maar dan wel heel donker scherm en uiteindelijk met ogen dicht en luister ik alleen maar)
Dan nog een heel belangrijke voor mezelf; ritme! Ik sta elke dag om 6 uur op, als ik niet werk max. om 7 uur.
In de vakantie heb ik dit verzaakt, en nu ga ik veel te laat slapen, waardoor ik overdag te moe ben en na het avondeten in slaap val op de bank en vervolgens weer niet op tijd ga slapen in de avond....
En niet 'proberen te gaan slapen', maar denken: ik ga in bed liggen met m'n ogen dicht en ik ga rusten. Als m'n gedachten te actief zijn, ga ik meisjesnamen met een A opnoemen in m'n hoofd. Dit zijn er ontzettend veel kan ik je vertellen haha, maar ik mag pas naar de B als ik er geen meer weet met een A. De B haal ik bijna nooit want ik ben dan meestal al Zzzzzzzzz.
En ik ben een ontzettend slechte slaper (voornamelijk het inslapen) en heb daarom heel lang middelen gebruikt, maar op deze manier lukt het me zonder.