Hoe lang heb je nodig om in te slapen? Ik gemiddeld een uur..
Ik ken het helaas ook erg goed. Er waren ook lange periodes dat een uur zelfs erg kort was als ik dan al insliep. 3 of 4 uur wakker liggen was dan echt niet vreemd.
Meestal hooguit 10 minuutjes (denk ik?)
Dit red ik dan ook bijna nooit haha
Maar het gaat al zoveel beter dan het vroeger ging. Ik denk dat ik meestal binnen een halfuur wel slaap. Maar soms is het ook nog een stuk korter.
Leer mij dit. Ik lig te draaien te woelen te bewegen te trekken (ja dit is een woordgrap) te stuiteren etc maar het duurt lang voor ik slaap
De meeste dingen zijn al wel gezegd. Ik kan dit vooral alleen nog benadrukken. Een juiste combinatie van zowel fysiek als geestelijk genoeg gedaan hebben is wel nodig voor mij.
Veel bewegen wat Fred zegt inderdaad. En hoe is je verdere slaaphygiëne? Minder beeldschermen overdag (en dan op alle schermen blue light filter) en zeker geen schermen meer 1 a 2 uur voor je geplande bedtijd.
In bed eigenlijk ook niet veel meer doen dan slapen. Even lezen is voor mij oké, maar serie kijken, op het forum zitten en dat soort zaken niet. Zo leert mijn lichaam dat het bed is om te slapen.
Is ook een deel van goede slaaphygiëne voor mij. Niet te laat schermen hoort daar ook wel bij, maar heeft iets minder invloed heb ik het idee. Zeker met de blauwlichtfilters die tegenwoordig op de meeste apparaten wel zitten. (Als het aan staat tenminste)
Ik ken ook mensen die al Reddit scrollend in slaap vallen. Dat kan ik absoluut niet. Het liefst doe ik zo min mogelijk met mijn telefoon als ik al in bed lig.
Ritueel voor het slapengaan: warme douche, meditatie, rustige yoga, lezen. Piekergedachten nog even er uit schrijven. Zijn je voeten warm genoeg?
Dit zijn hele goede. Ook dat schrijven kan enorm helpen. Zeker als je een overdenken bent. Of simpelweg als.je hoofd nog vol zit. Als ik bijvoorbeeld nog allemaal zit te bedenken wat ik morgen moet doen, dan val ik echt niet in slaap. En ik ben het morgen toch weer vergeten. Als ik dat soort dingen opschrijf, kan ik het èn niet vergeten èn het is uit m'n hoofd.
Als naast gedachten ook emoties hoog zitten, is het ook raadzaam dit uit te spreken voor je gaat slapen. Ik doe dit bij fellows van de meeting, maar misschien kan je dat bij je omgeving of je begeleiding kwijt. En zeker met ruzie, schuld of schaamte gevoelens kan het erg helpen om dit op te lossen voor je gaat slapen. Maar voor ruzie moeten de emoties genoeg bedaard zijn. Anders is het vaak alleen maar olie op het vuur.
Dan nog een heel belangrijke voor mezelf; ritme! Ik sta elke dag om 6 uur op, als ik niet werk max. om 7 uur.
Dit is voor mij
de aller belangrijkste. Ritme. Op dezelfde tijd gaan slapen en dezelfde tijd opstaan. Elke dag. Zowel doordeweeks als in het weekend.
Ik heb gemerkt dat ik hier erg gevoelig voor ben. Sta ik in het weekend later op, dan merk ik dat de eerste dagen van de week weer meteen. Het liefst shift ik m'n ritme niet meer dan een half uur. In de praktijk loopt dat helaas nog vaak anders.
In de vakantie heb ik dit verzaakt, en nu ga ik veel te laat slapen, waardoor ik overdag te moe ben en na het avondeten in slaap val op de bank en vervolgens weer niet op tijd ga slapen in de avond....
Same 🥲
Daarom vind ik het voornemen van
@Mindless eigenlijk wel een goed idee.
En niet 'proberen te gaan slapen', maar denken: ik ga in bed liggen met m'n ogen dicht en ik ga rusten.
Ook dit heeft voor mij wonderen gedaan! Echt goede tips!
Vooral proberen om er niet teveel om te geven. Hoe harder ik wil slapen, hoe slechter het lukt. Geef ik er geen fuck om, gaat het ineens heel snel.
En als het na een tijd alsnog niet lukt, ga ik gewoon maar weer een stukje lezen. Vaak helpt dat voor mij als een soort reset om het opnieuw te proberen.
En als niets meer lijkt te helpen. Dan zet ik deze man op:
Simpy press play when you are ready to fall alseep and let the gentle suggestions guide you into relaxation and down into sleep. For best results, use this recording every night for at least three weeks to help build deeper, more natural sleeping patterns. This is my best-selling audio.
insighttimer.com
(Ik hoop dat de link correct werkt ook als je de app niet hebt. Het moet je naar een pagina brengen "deep sleep meditation" by Andrew Johnson.)