Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

Slapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

91 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Hij heeft toch al aangegeven dat zijn slaapproblemen zijn begonnen ver voor hij ooit drugs gebruikte… wat is er zo moeilijk aan dat accepteren? Ik heb ook geen persoonlijke ervaring met acute insomnia maar het lijkt me inmiddels heel evident dat Mezelf last heeft van dit soort reacties, dat heeftie nu al een paar keer aangegeven namelijk. Wiet was lang het middel om met die insomnia te dealen en dat wil hij nu zonder proberen.
Dat rationaliseren vanuit je verslavingsverleden is heel vaak heel nuttig op dit forum maar doet in dit geval meer kwaad dat goed. Ik snap het: dat is wat jij kent. Maar je leest toch dat iemand struggelt en alleen maar meer struggelt door dit soort opmerkingen? Snap het niet….
Klik om te vergroten...
Oh My God dank je voor dit @ljuv !!!!
Ben blij dat ik eerst jou reactie las dan die van @_shikantaza , hoe goed bedoelt ook...... OHH Myy God... ik snap het niet hoor... lezen mensen niet of ben ik echt zo onduidelijk dat alleen enkele hier zoals jij het snapt? Ben ik nou zo moeilijk te begrijpen, ligt dit aan mij.... of ... ?
ljuv zei:
Je hoeft je voor ons natuurlijk niet te verantwoorden hè. We waren al trots op je.
Klik om te vergroten...
🥰 Dank je lieverd :praying2:
ljuv zei:
Misschien niet wat je nu wil horen maar: Weet dat al je die frustrerende reacties vanuit je naasten vanuit dezelfde intentie komt. Empathie is het inleven in de ander. Ook al slagen ze er niet in: dat proberen ze wel net als met je meedenken. Daar zit liefde in, en ik hoop dat het je helpt die kant te zien want daar heb je veeeeeel meer aan dan die frustratie bovenop je slaapfrustratie.

Zet hem op de komende weken💕 Knap dat je het durft aan te gaan, en wie weet wat het héle traject je nog gaat brengen. Houd hoop!!!
Klik om te vergroten...
Absoluut hoor ik houd dat ook echt zoveel mogelijk voor eigen dat het met liefde en goede intenties gebeurd. Lukt niet altijd en meestal als het niet lukt uit ik het niet naar die personen zelf. Iam not perfect en soms glipt de frustratie erdoor maar bedankt... voel me wel weer even begrepen door jou en enkele andere hier... Vooral de schaapjes tellen tip @Zanza laat echt merken dat die (eikel) me volledig begrijpt !


Ps: nou kwam ik hierheen om iets heel specifieks te doen. Zag een zooitje reactie en pm's boven in fel rood staan, aandacht weg, wat ik nou kwam doen weg..... Foetsie.... kom er niet meer op :sweatsmile:
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Ohh eindelijk een goed advies !! ga ik vnvd proberen en laat je morgen wel weten of dat WEL werkt !
Eikel...!
Klik om te vergroten...
Wel strikt bij schapen houden. Ik heb ooit geiten geteld, maar dan ga je al gauw in tientallen, honderdtallen, duizendtallen, enz. tellen. En als je dan de volgende ochtend bedenkt hoeveel je geteld hebt, klopt dat niet. Dan heb je dus een geitenpaadje genomen en wie houd je dan voor de gek?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zanza zei:
Wel strikt bij schapen houden. Ik heb ooit geiten geteld, maar dan ga je al gauw in tientallen, honderdtallen, duizendtallen, enz. tellen. En als je dan de volgende ochtend bedenkt hoeveel je geteld hebt, klopt dat niet. Dan heb je dus een geitenpaadje genomen en wie houd je dan voor de gek?
Klik om te vergroten...
Heb ik toch al zo lang deze slaap problemen en heb van tellen echt nog nooooit gehoord. Klinkt ontzetten logisch..... Ik ga het echt proberen !
Beste tip die ik tot nu ooit heb gehad is om in ieder geval mijn ogen dicht te doen. Ik moet zeggen... ogen dichtdoen helpt ook wel eens.
Misschien iets voor jou betere nachtjes? Al eens geprobeerd? Kenner als jij wist dit vast al toch?

ljuv zei:
Hahaha nee ligt niet aan jou😂
Maar ook niet per se aan die andere mensen. Je wordt gewaardeerd hier dus het is kut als we je zien struggelen. Heel stom maar heel menselijk: mensen willen je dan helpen. En dat doet iedereen altijd vanuit diens eigen referentiekader. En eerlijk: insomnia is echt een van de meest slecht te begrijpen problemen. Naast menstruatiecomplicaties dan😜 Daar komt ook nog eens bovenop dat we op een drugsforum zitten en heel veel mensen voorbij zien komen die
wél verregaande gevolgen op hun slaap hebben gehad dóór drugsgebruik. En heel veel mensen die dat met hun verslavingskoppie bleven ontkennen…
Dus mensen beredeneren gewoon snel vanuit hun eigen perspectief, en soms te oplossingsgericht. En eerlijk… dat referentiekader van @_shikantaza heeft niet alleen hemzelf, maar heel veel mensen hier heel goed geholpen. Dus ik snap wel waardie vandaan komt.

Maar dat neemt niet weg dat dat frustrerend kan zijn. En dat je hier soms ook gewoon lekker moet kunnen venten zonder goedbedoelde adviezen…
Heb je inmiddels al iets van lotgenotencontact gevonden??
Klik om te vergroten...
Zeg je weer goed inderdaad. Mooi samen gevat en ik waardeer jou ook enorm :praying2: :blushing:.... seriusoe !

ljuv zei:
Heb je inmiddels al iets van lotgenotencontact gevonden??
Klik om te vergroten...
Morgen ga ik weer naar Brijder en zal ik het zeker even vragen ... :thumbsup2:... vandaag niet aan toegekomen want de file was open met een lange band en een lekke brug, dus daar ging veel tijd in zitten. (lees: vergeten, uitgesteld en vergeten)
ljuv zei:
Schapenlul indd
Klik om te vergroten...
Geitenlul toch?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
Geitenlul toch
Klik om te vergroten...
Een knoeperd iig
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zanza zei:
Een knoeperd iig
Klik om te vergroten...
Dat zeggen alle pinkjes ja..... Zeg ik al krabbend aan het einde van me broekpijp
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Beste tip die ik tot nu ooit heb gehad is om in ieder geval mijn ogen dicht te doen. Ik moet zeggen... ogen dichtdoen helpt ook wel eens.
Misschien iets voor jou betere nachtjes? Al eens geprobeerd? Kenner als jij wist dit vast al toch?
Klik om te vergroten...
Ik heb begrepen dat een PAIS aandoening ook zeer goed helpt! Protip!

Mezelf zei:
seriusoe
Klik om te vergroten...
No cap bro💕

Ik ben wel heel benieuwd naar het vervolg en als eeuwige optimist zal ik erin blijven geloven. Maar het klinkt als een heel pittig traject. Succes weer morgen!!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Ik heb begrepen dat een PAIS aandoening ook zeer goed helpt! Protip!
Klik om te vergroten...
Heb zelfs al narcolepsie geprobeerd maar zelfs dat werkte niet... ! Denk je echt dat deze slappe hap gaat werken? 🤭
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Dat zeggen alle pinkjes ja..... Zeg ik al krabbend aan het einde van me broekpijp
Klik om te vergroten...
Speedootje aan?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sorry @Mezelf het was niet mijn bedoeling om frustratie toe te voegen aan een al frustrerende situatie.

Ik heb jouw post inderdaad maar met een half oog gelezen, en daarmee jou en jouw post tekort gedaan.

Haastige spoed is zelden goed... ik hoop dat je snel de nachtrust vindt die je verdient.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Sorry @Mezelf het was niet mijn bedoeling om frustratie toe te voegen aan een al frustrerende situatie.

Ik heb jouw post inderdaad maar met een half oog gelezen, en daarmee jou en jouw post tekort gedaan.

Haastige spoed is zelden goed... ik hoop dat je snel de nachtrust vindt die je verdient.
Klik om te vergroten...
Vond het al iets vreemd vanuit jou maar een geweldig voorbeeld wat er dus vaak gebeurd. In die zin goed dát het gebeurde... wist natuurlijk dat je het niet zo bedoelde :wink:
Maar hartstikke bedankt dat je erop terugkomt :praying2: ..
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
1773843452572.png
Ik zal geen namen noemen, maar dat mormel dat dit in pb zei, komt nog wel aan de beurt !! 💪🏼💪🏼💪🏼

:tearsofjoy:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Nou gaat allemaal niet helemaal lekker. Ben nu wel een paar weken verder met de slaap therapie en zit nu in de week met slaapdeprivatie.

Dit houdt in dat ik elke dag me wekker zet om 5 uur en sowieso niet later dan 05:30 eruit ga ongeacht hoe laat ik in slaap val.
Nou is het dus zo dat ik nu al 3 nachten op een rij tegen de klok van half 2 's nachts aan heb gekeken om vervolgens dus 3 a 3,5 uur later er te gaan/moeten.
Wat dus nog een uur korter is dan mijn gemiddelde van afgelopen jaar....

Ik merk emotioneel zwakker te worden en en denk aan niks anders dan slaap.... maar kan NIET slapen !~!



Waar ik helemaal wel een keertje klaar mee ben is dat aan wie ik me hierover ook me uit. IEDEREEEEN heeft slaapproblemen.... ja heb ik ook zeggen ze dan!

. . ... . ROT OP ! Nee dat heb je niet !
...
Ja je zou langer willen slapen ja...je hebt hier een daar een slechte nacht ja... of een slechte week zelfs...of je moet elke nacht 1 of 2 x plassen ja.....

Dat is dus niet wat echte slaap problemen zijn !! slaap eens een periode 4 uur gemiddel ongeacht hoe moe je bent... 1 week maar
Daar zit ik nu bijna 26 maanden in........

En nee ik heb de FOKKING zonnebank verlichting niet recht in me ogen schijnen middernacht NEE
Ja bij jou werkt een boek lezen.... ja bij jou werkt een theetje ... ja bij jou werkt niets drinken uren van te voren... ja bij helpt dit of dat.... FIJN VOOR JE !

Denk iedereen nou echt dat als er letterlijk de spoken in je ooghoeken begint te lopen door slaap tekort, er dan niet al vanalles tot in den treure is geprobeerd !?
Ik kan verdomme een heel wikipedia over slaap hygiene schrijven....

Echt damnnnn... zat ben ik het die onbegrip... !


Sorry maar ik moest even ergens van me aframmen,.... misschien licht ik het nader nog toe... voor nu is het eruit met een paar deuken in mn toetsenbord.
Klik om te vergroten...

Veel mensen hebben geen idee hoe je je voelt met een structureel extreem slaaptekort. Dat is verschrikkelijk inderdaad. Beïnvloedt (sloopt) letterlijk je volledige functioneren.

Digital hug en veel succes met het traject!
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb vannacht de zoveelste slapeloze nacht gehad sinds mijn Benzo & phenibut afbouw/behandeltraject desondanks slaaphygiene etc etc. Wat doen jullie tijdens zo'n nacht en hoe brengen jullie de dag erna door?

edit: had al slaapproblemen sinds ik jong was en menstruatiecyclus speelt ook een enorme rol bij mij
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sterkte aan iedereen toegewenst die hier last van hebben. Zelf slaap ik vaak waar ik vaak wordt onderbroken door mijn chronische zenuwpijn. Niets aan te doen 10 jaar na de diagnose is er nog steeds niets voor gevonden op medicijnen na.

Heb een tijdje moeten stoppen tijd terug voor een polysomnografie (slaap onderzoek via neuroloog) waardoor ik eindelijk ook wist waarom ik vaak meer slaap nodig heb als. Ik droom afgerond q derde minder als een 'gezonde' slaap. Plus blijk ik erg gevoelig voor geluid. Kan met deze informatie in ieder geval mijn ritme aanpassen en zet meestal rustgevende ambient sleepy music aan in een loop. Wordt op die manier stuk minder snel wakker door andere externe geluiden.


Maar nogmaals mijn steun aan de slechte (probleem) slapers! Ken het niet zo extreem als bijvoorbeeld @Mezelf maar ben er absoluut bekend mee. (Zag eruit als een Alien met zoveel snoeren op mijn hoofd en zuurstof slangetje bij mijn neus en overal sensoren restless legs kwam er ook uit maar wist dit al omdat ik vaak krampen in de kuit kreeg tijdens het slapen.
Maar was lastig de test te krijgen moest eerst van benzodiazepines af zijn en weer zo 'normaal' (slecht helaas) mogelijk slapen. Kan het wel aanraden mocht je denken aan slaapstoornis(sen) Gaat hier nu veel beter😇 Slaap beïnvloed zoveel meer als alleen maar dingen verwerken en rusten..

Sterkte allemaal!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tijdloos zei:
restless legs
Klik om te vergroten...
Die zijn ook zo irritant he... had ik ook met de opiaten afkick.. Gevoel alsof er 5 marathons aan energie in me bovenbenen zaten. Kan je goed gek maken ja :praying2:.


edit: Maaaaar ik heb wel al 24uur geslapen.




Spoiler: ehmmm...
Vanaf maandag gerekend....
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kort update en dit is even kopie paste uit een pm gesprek hier maar vond het wel iets toevoegen om het hier ook te plaatsen:
--------------

Vannacht was het maar weer max 3uur geslapen trouwens :disappointed: zeker een uur na dit slaapje in bed gelegen met het idee nog helemaal niet geslapen te hebben en dus nog steeds wakker te liggen.
Wist pas toen ik paar uur geslapen had toen ik uit de bed ging en de tijd zag 🤪 ...

Of dit allemaal zo goed is/veilig of verstandig dit zo door te zetten begint toch 1 van me stemmetjes hier zich af te vragen....

Als het nog iets doorzet hoef ik niet eens meer te focussen, zoals vannacht, om de stemgeluiden uit me waaier te horen....
Dus als er vannacht weer geestelijk slapeloosheid dingetjes optreden, die ik alleen ken/kon van gehele weekenden doorhalen op pep, dat het dan toch maar tijd is weer serieus en versnelt met het huisdoktertje gesproken moet worden.... :shrugman:.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
"Attention To all Insomnians !!
All you have to do to fall asleep !!

Is Lie on your bed !!"


www.instagram.com

mark kacy on Instagram: "just what I wanted to hear 😒"

1M likes, 7,497 comments - mark_kacy on March 12, 2026: "just what I wanted to hear 😒".
www.instagram.com www.instagram.com
Te toepasselijk om niet toe te voegen 🤭🥱

Maar het gaat toch maar doktertje worden denk ik..... .. .🥺
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nou kom nu net terug van ha die me verhaal heeft aangehoord en gaf aan dat ze erover moet nadenken en informeren wat juiste route is.
Wel voor de week serquel meegekregen a 25mg per dag. Maar 10 stuk voorgeschreven zodat er naar wens iets meer genomen kan worden.
Wel streng het advies gekregen om het dan ook daadwerkelijk te nemen. Woensdag telefonische afspraak om eventuele mogelijkheden verder te bespreken.

Vannacht wel ongeveer 5uur geslapen.
Heb echter wel op de bank geslapen want ik was bang dat als ik naar bed zou gaan, ik weer te wakker zou zijn om in slaap te vallen...

Gister bijna alles maar vandaag ook totaal geen rare dingetjes meer.

Maar het is allemaal maar wel raar hoor.
Ik ben doodop en enkel wat huishouden en wandelingtje bijna dagalijk is alles wat ik doe.
Het frustreerd me ergens gerust want ik wil zoveel en ik weet ook precies wat daarvoor moeten gebeuren.
Ook schommelt mijn emotie hier en daar duidelijk met de vermoeidheid mee... Zoals hier eerder is te lezen en die uit ik misschien te snel tegenover de goede momenten want:

Ik kan echt zeggen dat ik vreemd genoeg ook erg vaak goed voel in me hoofd.
Met meditatie ben echt dik binnen een minuut in de volledig serene "niks" en rust ... en kan daar zo een uur(en) in zitten zo niet langer..
Ik heb momenten dat ik gewoon hardop moet lachen voor niks want dan bekruipt er zomaar een verlichte inzicht of verliefd gevoel mij...
Zie nieuwe verbanden, connecties en voel me somehow erg verbonden met alles om mij heen...
Het lijkt zelfs of ik alles in iedereen wat liever vind ofzooo .. ?

Dan zijn er zomaar ook momenten dat alles van dat weg is en alleen de vermoeidheid overblijft met hier daar emotie en irritatie ....
Maar ik denk dat zeker 80% van de dag dat ik me eigenlijk best in peace voel...
Meer, of eigenlijk anders dan ik eerder heb gevoeld...

Wil niet gek klinken maar het voelt alsof er iets kosmisch staat te gebeuren binnen afzienbare tijd.
Zijn dit wanen door oververmoeidheid offf..... ?
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik voel je frustratie helemaal door het beeld heen. Ik kan er zelf ook heel slecht tegen als mensen met goed bedoelde adviezen vanuit hun eigen ervaringen komen. Ze bedoelen het zeker goed, daar twijfel ik ook echt niet aan, maarrr de ene situatie is gewoon niet met de andere situatie te vergelijken.

Ik las dat je behoefte hebt aan lotgenoten contact, zelf heb ik een hele tijd geleden op een forum gezeten met andere mensen met slaapproblemen, en ik voelde me wel echt heel erg gehoord daar. Wel een kleine disclaimer, de verhalen die je daar leest zijn wel echt insane, gaat wel een stuk verder dan vermoeidheid hallucinaties etc, maar dat zijn dan veelal ook mensen van 60+ die er al meer dan 50 jaar last van hebben. Aan de ene kant niet echt fijn om te lezen omdat je dan echt denkt van goddamn, hopelijk ben ik er tegen die tijd wel vanaf.. Maar de dingen die ze schrijven zijn wel echt heel erg herkenbaar en dat doet dan ergens wel goed.. ofzo.. Al gun je ook niemand die hell natuurlijk.
Weet alleen helaas niet meer hoe dat forum precies heet, maar als je wat googlet met de woorden slaapstoornis forum o.i.d. dan heb je d'r vast zo wat gevonden haha.

Waarschijnlijk bestaan er ook wel fysieke lotgenoot groepen voor insomnia? Maar daar moet je dan natuurlijk wel de energie voor hebben, dus een forum is wel wat laagdrempeliger denk ik zelf dan.

Hoop dat je er misschien iets aan hebt! Seroquel heeft mij (oke, voor een tijdje,) wel goed geholpen, dus hopelijk jou ook! :praying:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jester zei:
Ik voel je frustratie helemaal door het beeld heen. Ik kan er zelf ook heel slecht tegen als mensen met goed bedoelde adviezen vanuit hun eigen ervaringen komen. Ze bedoelen het zeker goed, daar twijfel ik ook echt niet aan, maarrr de ene situatie is gewoon niet met de andere situatie te vergelijken.

Ik las dat je behoefte hebt aan lotgenoten contact, zelf heb ik een hele tijd geleden op een forum gezeten met andere mensen met slaapproblemen, en ik voelde me wel echt heel erg gehoord daar. Wel een kleine disclaimer, de verhalen die je daar leest zijn wel echt insane, gaat wel een stuk verder dan vermoeidheid hallucinaties etc, maar dat zijn dan veelal ook mensen van 60+ die er al meer dan 50 jaar last van hebben. Aan de ene kant niet echt fijn om te lezen omdat je dan echt denkt van goddamn, hopelijk ben ik er tegen die tijd wel vanaf.. Maar de dingen die ze schrijven zijn wel echt heel erg herkenbaar en dat doet dan ergens wel goed.. ofzo.. Al gun je ook niemand die hell natuurlijk.
Weet alleen helaas niet meer hoe dat forum precies heet, maar als je wat googlet met de woorden slaapstoornis forum o.i.d. dan heb je d'r vast zo wat gevonden haha.

Waarschijnlijk bestaan er ook wel fysieke lotgenoot groepen voor insomnia? Maar daar moet je dan natuurlijk wel de energie voor hebben, dus een forum is wel wat laagdrempeliger denk ik zelf dan.

Hoop dat je er misschien iets aan hebt! Seroquel heeft mij (oke, voor een tijdje,) wel goed geholpen, dus hopelijk jou ook! :praying:
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt @Jester !
Ik had al wel even om me heen gekeken en de kwam daarbij somnio forum tegen en ben wat aan het rondlezen op stichting slapeloosheid.
Ook forum als viva heb ik gekeken maar daar moet er al flink gefilterd worden tussen slechte slaper dat met een kruidje als valariaan is op te lossen en de gevallen die alles al geprobeerd heeft. Ik ben hier en daar ook zeker vergelijkbare verhalen tegengekomen.
Nog niet actief aan het deelnemen maar denk dat ik vandaag of morgen toch hier en daar een poging ga wagen.... Stiekem moet ik ook een beetje toegeven dat ik wat bang ben om weer niet volledig begrepen te worden.. Maar je hebt gelijk, ik moet het ook gewoon doen en niks verwachten .

Nou moet ik zeggen dit gister totaal vergeten ben op te noemen bij de ha. Dus heb ik het nu even op briefje geschreven zodat ik het morgen niet vergeet te vragen tijdens het telefonsich consult. Al is misschien vergeten een verkeerd woord.

Vannacht was het de voor mij gebruikelijke 4,5uur slaap. En hoewel moe, heb ik nu weer totaal geen last van wat voor hallucinatie dan ook.
Grootste verschil is dat ik nu weer bewust inslaap en wakker geworden ben.

Tegelijkertijd merk ik nu ook dat het vredige gevoel minder is dan op de "slechte" dagen hiervoor.
Wat mij toch wat laat neigen dat dit meer richting wanen was dan dat ik me daadwerkelijk op de "normale" manier goed voelde zeg maar....

Ben benieuwd met wat de dokter gaat komen morgen. Ik begin wel klaar te raken voor de volgende stap/poging.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."