Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

Slapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

91 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
SoulAssassins zei:
Hier mag je dus ventileren zonder veroordeeld te worden.
Als je iets kan delen wat erg tegen zit kan het soms even opluchten als mensen met je mee proberen te denken.
Ik ben een Maagd ,vreemd genoeg denk ik met iedereen mee ,en niet tegen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het meer te maken heeft, helaas en sorry daarvoor, met je eigen ervaringen in het verleden.
Natuurlijk kan ik hier in jou geval (denk het niet gezien wat je deelt hier) het mis hebben, maar in veel gevallen komt het door eigen ervaringen waardoor men meer en beter met de ander kan meeleven. Empathie voor de ander gaat veeel makkelijker natuurlijk als je zelf datgene hebt meegemaakt.

Dit even buiten het (je) innerlijke karakter en of de (aangeboren) gevoeligheid (EQ). Waar je dus buiten een maagd/ik kreeft te zijn, een zeer liefdevol persoon zit :praying3:
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
een zeer liefdevol persoon zit :praying3:
Klik om te vergroten...
Ik kan niet meer leven zonder liefdevol te zijn.
Wil zoveel goedmaken wat ik vroeger fout heb gedaan ,dat maakt me een ervaringsdeskundige maar ook indd erg gevoelig en inlevingsvermogen/oplossend vermogen.
Dus ja we moeten lief voor elkaar zijn vind ik ,de wereld zit al vol genoeg met ellende.
De mensen die voor een ander een lichtpuntje kunnen zijn moeten er ook echt zijn !
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
In dit geval kwam het meer omdat mensen die dichtbij me staan mij totaaaaaal niet het gevoel kunnen geven me begrepen te voelen.

Dan zeggen... Ja ik had afgelopen nacht OOK even niet goed geslapen... Of mensen die zeggen doe je dan niet " gewoon" dit of "gewoon" dat?

Zoiets als tegen iemand met een depressie zeggen: Doe eens gewoon blij ! Je moet "gewoon" aan leuke dingen denken.
Iemand die bang is: Maar je hoeft toch niet bang te zijn? Er is toch geen gevaar?
Iemand die niet kan slapen: Doe je wel je ogen dicht als je probeert te slapen? :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Ik heb jouw probleem niet maar ik weet wel hoe onbegrip voelt en dat kan erg frustrerend zijn en dat kan er ook voor zorgen dat je dan maar niks meer zegt. Tenminste, zo werkt dat bij mij, maar het komt voort uit dezelfde vermoeidheid denk ik.

Ik dacht dat je gestopt was met blowen omdat je wilde kijken of het nu jaren later misschien wel zou lukken zonder wiet en i.c.m. met nieuwe methodes maar ik lees nu dat de reden net wat anders is.
Hoe dan ook, ik hoop dat er wat uit het traject komt wat voor jou een passende en leefbare oplossing is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Gebruik(te) je enkel benzo's of ook Z-drugs?
Zoals je vast wel weet sukkel ik ook al heel lang met slaapproblematiek.

Z-drugs werken weliswaar nog altijd het beste voor mij.
Misschien helpen ze jou ook.
Klik om te vergroten...
Die hoek van middelen heb ik nog niet gehad nee en ergens... tjahh sochtends en smiddag aan de dex om 's avonds iets te nemen voor slaap.
Waarom zou dat dan beter zijn dan alleen 's avonds een wietje vraag ik mij dan ergens af ??

Deadwing zei:
Wat mij nogal eens verbijstert de laatste jaren is het stuitend gebrek aan inlevingsvermogen. Je totaal niet kunnen voorstellen dat een ander niet zo denkt als jij of als de mentale en fysieke klachten niet bekend zijn er helemaal geen voorstellingsvermogen bij hebben wat die ander meemaakt of meegemaakt heeft.

Ik probeer me op z’n minst voor te stellen wat een ander mankeert en zelfs dat kunnen velen blijkbaar niet eens. Of het interesseert ze gewoon niet..ik weet wat het is maar ik vind het heel zorgwekkend en beangstigend.
Klik om te vergroten...
Is dit voor jou de laatste jaren ja? Was dit niet altijd al zo een beetje...? Ik weet niet of mijn beeld daarop teveel vertroebelt is.....

Deadwing zei:
Ze worden zelfs vaak niet eens begrepen door mensen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt! En dat vind ik echt bizar.
Klik om te vergroten...
Nou dat !.... Thanks !
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
Purplext zei:
Ik dacht dat je gestopt was met blowen omdat je wilde kijken of het nu jaren later misschien wel zou lukken zonder wiet en i.c.m. met nieuwe methodes maar ik lees nu dat de reden net wat anders is.
Klik om te vergroten...
Is ook wel 1 van de voornaamste reden hoor inderdaad.
Na de afkick van benzo en aanverwanten vond ik het de gekozen moment om dit in ieder geval te onderzoeken. Zou niet terecht van mij geweest zijn alles bij voorbaat af te keuren omdat het 20jaar geleden ook niet werkte. Dus ja dit is zeker een grote reden en dat heb ik hier niet expliciet gemeldt.

De grootste motivator blijft echter wel het vrij kunnen leven, over de gehele wereld, zonder de voor in sommige landen illegale middel nodig te hebben.
Deze 2 samen met de kosten dat wietgebruik met zich meebrengt zijn dit de grootste druppels in de emmer

Want mijn plannen waar wij twee, het twee jaar terug nog geregeld over hadden, is ongewijzigd.... De hele boel verkopen en met de buscamper de wijde wereld in en bij mijn vakantie paradijsje een nieuwe stacaravan neer te zetten om die als backup onderdak te hebben.

Maar eerst dit, voor ik niet geheel in balans deze toch wel erg grote stap en uitdaging aan ga. 💪
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Relmuis zei:
Sliep je wel op benzo's?

Primaire insomnia is zeldzaam.
Maar dat is iets heel anders dan een tijdje slecht slapen.
Het kan een mens volkomen slopen.
Klik om te vergroten...
Ja wie slaapt er uiteindelijk niet op benzo? Ik heb in het verleden de 15+ jaar gem. 5 tot 8 temazepammentjes van de dokter jaarlijk ongeveer. Dit om heftigere dan normaal slapeloosheid cyclus te doorbreken. Soort leren te slapen. Deed ik dan 2 nachtjes en dan ging het wel weer relatief.
Ondanks dagelijk blowen waren namelijk by far m'n slapen problemen weg maar toen was er zeer goed mee te leven.

Dus ja benzo hielpen, tot ik die ging misbruiken dus zeg 4jaar terug... Dus die bende never nooit meer !
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
ja.... lees nog eens :tearsofjoy:.... Dus je denkt dat mijn slaap problemen, dat ik dus al vanaf zeerjongs af aan heb, heeft te maken met wat b6 magnesium en of een beetje lopen etc? Dat ik opgenomen moet worden in een kliniek voor weken puur alleen voor slaap? dat doktoren dit al niet eerst opgenoemd zouden hebbe?
Je denkt dus dat iemand die de ghostpeople al ziet lopen zonder drugs inname dit niet al 20jaar terug geprobeerd zou hebben?

Ik waardeer je intentie maar dit is dus precies wat ik bedoel. Dit heeft dus niet meer met (drug)gebruik te maken daar ik er al last van had voor ik ooit drugs had gehad, heeft ook niet met slaaphygiene te maken want zoals ik zei kan ik daar een boek over schrijven. Ga dan dus niet komen met scherm tijden geen koffie en alles wat dus onder slaaphygiene valt. want dat was nou precies mijn klacht... ALSOF ik dat niet al LETTERLIJK meer dan 20 jaar doe en of geprobeerd zou hebben ....Cmon...

Nu 5de dag onder de 4uur geslapen.... Maandag krijg ik een telefonisch consult omtrent de klinische opname voor slaap die een verhoogde urgentie krijgt.
Dus hoop is nu even dat de opname snel kan gaan plaatst vinden en ben erg benieuwd wat zo'n opname voor slaap gaat inhouden. :praying3:
Klik om te vergroten...

Nee dat zeg of stel ik niet, ik zeg alleen wat voor mij gewerkt lijkt te hebben. Ik weet als geen ander hoe erg insomnia is en hoe wanhopig je de van kan worden. Een week wakker zijn en dan een keer een paar uur slapen met geluk was geen uitzondering.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
SoulAssassins zei:
Het klinkt vreemd maar mensen die iets psychisch hebben waaronder een slaapstoornis ook onder kan vallen ,worden zelden tot nooit begrepen door mensen die dit nooit hebben meegemaakt.
Ze vatten het dan op met een kilo zout .ik heb in het zelfde schuitje gezeten en gelukkig eruit weten te komen maar wat word je gesloopt zeg tot het panische toe!

Wens je veel sterkte en hopelijk een dag wanneer er een eind aan je hel komt!
Klik om te vergroten...
Ze worden zelfs vaak niet eens begrepen door mensen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt! En dat vind ik echt bizar. Maar ik vermoed dat personen met dezelfde ervaringen je dan liever op afstand houden. Gelukkig is natuurlijk niet iedereen zo.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Ze worden zelfs vaak niet eens begrepen door mensen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt!
Klik om te vergroten...
Dit is de ver van mijn bed gedachten, zolang hun het niet meer overkomt vinden ze het wel best.
Dat is gewoon de mens die zo gemaakt is ,er zijn uitzonderingen en dat zijn vaak geen artsen en zieleknijpers maar gewoon mensen die ook om een ander geven.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
SoulAssassins zei:
Dit is de ver van mijn bed gedachten, zolang hun het niet meer overkomt vinden ze het wel best.
Dat is gewoon de mens die zo gemaakt is ,er zijn uitzonderingen en dat zijn vaak geen artsen en zieleknijpers maar gewoon mensen die ook om een ander geven.
Klik om te vergroten...
Wat mij nogal eens verbijstert de laatste jaren is het stuitend gebrek aan inlevingsvermogen. Je totaal niet kunnen voorstellen dat een ander niet zo denkt als jij of als de mentale en fysieke klachten niet bekend zijn er helemaal geen voorstellingsvermogen bij hebben wat die ander meemaakt of meegemaakt heeft.

Ik probeer me op z’n minst voor te stellen wat een ander mankeert en zelfs dat kunnen velen blijkbaar niet eens. Of het interesseert ze gewoon niet..ik weet wat het is maar ik vind het heel zorgwekkend en beangstigend.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Wat mij nogal eens verbijstert de laatste jaren is het stuitend gebrek aan inlevingsvermogen. Je totaal niet kunnen voorstellen dat een ander niet zo denkt als jij of als de mentale en fysieke klachten niet bekend zijn er helemaal geen voorstellingsvermogen bij hebben wat die ander meemaakt of meegemaakt heeft.

Ik probeer me op z’n minst voor te stellen wat een ander mankeert en zelfs dat kunnen velen blijkbaar niet eens. Of het interesseert ze gewoon niet..ik weet wat het is maar ik vind het heel zorgwekkend en beangstigend.
Klik om te vergroten...
Ik kan hier maar een paar worden over zeggen.

Geld willen ze verdienen ,over het lijk/leed van een ander.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gebruik(te) je enkel benzo's of ook Z-drugs?
Zoals je vast wel weet sukkel ik ook al heel lang met slaapproblematiek.

Z-drugs werken weliswaar nog altijd het beste voor mij.
Misschien helpen ze jou ook.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Is dit voor jou de laatste jaren ja? Was dit niet altijd al zo een beetje...? Ik weet niet of mijn beeld daarop teveel vertroebelt is.....
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat het altijd zo geweest is maar dat het de laatste jaren veel erger is geworden. Zelf was ik tot op zekere hoogte ook wel zo maar nu ik ouder ben voel ik me meer begaan met mijn medemens. Uiteraard (en gelukkig!) niet begaan met iedereen maar dat spreekt denk ik voor zich.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mezelf wat er voor mij uit springt in je post van zaterdag is dagelijks blowen. Als er 1 groep was in de kliniek die geen oog dicht deed nadat ze niet meer gebruikten, waren het de blowers wel.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Brakka Mang zei:
telefoons
Klik om te vergroten...
😂

_shikantaza zei:
@Mezelf wat er voor mij uit springt in je post van zaterdag is dagelijks blowen. Als er 1 groep was in de kliniek die geen oog dicht deed nadat ze niet meer gebruikten, waren het de blowers wel.
Klik om te vergroten...
Hij heeft toch al aangegeven dat zijn slaapproblemen zijn begonnen ver voor hij ooit drugs gebruikte… wat is er zo moeilijk aan dat accepteren? Ik heb ook geen persoonlijke ervaring met acute insomnia maar het lijkt me inmiddels heel evident dat Mezelf last heeft van dit soort reacties, dat heeftie nu al een paar keer aangegeven namelijk. Wiet was lang het middel om met die insomnia te dealen en dat wil hij nu zonder proberen.
Dat rationaliseren vanuit je verslavingsverleden is heel vaak heel nuttig op dit forum maar doet in dit geval meer kwaad dat goed. Ik snap het: dat is wat jij kent. Maar je leest toch dat iemand struggelt en alleen maar meer struggelt door dit soort opmerkingen? Snap het niet….

Mezelf zei:
Maar toen dat wietje kwam had mijn leven een totale omslag en had ik daar meer dan een prima leven. Letterlijk vanaf dat moment begonnen diploma's binnen te rollen, kreeg een goede baan enz.....
Ik heb echt, en dat kan ik zelf zeggen, best heeeeeel veel opgebouwd, altijd full time gewerkt, goed betaalde functies gehad, kortom alles wat ik nu heb...koophuisje, buscamper een eigen vakantieplek met stacaravan in bezit... enz enz. want dit zijn alleen nog de materialistisch dingen in mijn ogen.
Heeft deze man toch allemaal zelf in z'n uppie opgebouwd..... En ja daar ben ik heel trots op !
Klik om te vergroten...
Je hoeft je voor ons natuurlijk niet te verantwoorden hè. We waren al trots op je.

Mezelf zei:
Empathie voor de ander gaat veeel makkelijker natuurlijk als je zelf datgene hebt meegemaakt.
Klik om te vergroten...
Misschien niet wat je nu wil horen maar: Weet dat al je die frustrerende reacties vanuit je naasten vanuit dezelfde intentie komt. Empathie is het inleven in de ander. Ook al slagen ze er niet in: dat proberen ze wel net als met je meedenken. Daar zit liefde in, en ik hoop dat het je helpt die kant te zien want daar heb je veeeeeel meer aan dan die frustratie bovenop je slaapfrustratie.

Zet hem op de komende weken💕 Knap dat je het durft aan te gaan, en wie weet wat het héle traject je nog gaat brengen. Houd hoop!!!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mezelf zei:
tjahh sochtends en smiddag aan de dex om 's avonds iets te nemen voor slaap.
Waarom zou dat dan beter zijn dan alleen 's avonds een wietje vraag ik mij dan ergens af ??
Klik om te vergroten...
Die snap ik ook wel.
Ik zat op een gegeven moment aan de hormonen, citalopram, bupropion en seroquel en voelde me niks beter, alleen maar vlak.
Met het kruimeltje wiet wat ik in de avond rookte en zonder al die middelen voelde ik me beter.

Als ik nou wiet zou kunnen nemen zonder te roken en zonder er stoned van te worden dan zou ik er voor tekenen. (En nee orale thc olie etc geprobeerd, word ik misselijk van, cbd etc. werkt niet)

Ik ga nu ook weer opnieuw een hulptraject in en ben nu al bang voor de middelen die ze gaan voorstellen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heeft er al iemand schaapjes tellen gezegd?

Sorry @Mezelf kon het niet laten😜

(H)erken je problematiek. Om gek van te worden. Succes met je onderzoeken.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zanza zei:
Heeft er al iemand schaapjes tellen gezegd?
Klik om te vergroten...
Hij is bij 6753 opgehouden ,toen was het weer ochtend.
Best wel fucked up heb ook maar net 2 uur gehad vandaag ,dus ben net zo gaar als de rest.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
Die hoek van middelen heb ik nog niet gehad nee en ergens... tjahh sochtends en smiddag aan de dex om 's avonds iets te nemen voor slaap.
Waarom zou dat dan beter zijn dan alleen 's avonds een wietje vraag ik mij dan ergens af ??
Klik om te vergroten...
Omdat dat wietje blijkbaar niet het gewenste resultaat geeft.
Ik zal zeker niet gaan verkondigen dat Z-drugs gezonder zijn dan wiet.
Maar imo voelt het wel gezonder dan slechts 3u slapen wekenlang.

Mocht je er mee beginnen, nooit opbouwen. Ik zit na 12 jaar nog steeds op de startdosis. Dat het niet 100% meer effectief werkt neem ik voor lief.
Genoeg horrorverhalen te lezen van mensen die 20mg+ namen.
Mezelf zei:
Is dit voor jou de laatste jaren ja? Was dit niet altijd al zo een beetje...? Ik weet niet of mijn beeld daarop teveel vertroebelt is.....


Nou dat !.... Thanks !
Klik om te vergroten...
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mezelf zei:
Ja wie slaapt er uiteindelijk niet op benzo?
Klik om te vergroten...
Ik vroeg het omdat ik primaire insomnia een paar keer tegen ben gekomen, hoe het met die mensen afgelopen is weet ik niet.
Een goede vriendin van me lijdt er aan met de nadruk op lijdt er aan.
En dan komt de mallemolen; het moet wel iets psychisch zijn, daar ging jaren overheen tot een slaaponderzoek waar niks uit kwam.
Maar ze slaapt nog steeds niet, altijd al een slechte slaper geweest en en 3 a 4 uur is nu de max.
Ze reageert niet op medicatie, meerdere cocktails uitgeprobeerd maar ze sliep geen uur langer.

Edit:
Vergeten te melden, ze gebruikt geen drugs en heeft dat ook nooit gedaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."