Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

Slapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

91 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jester zei:
en alles voelt dan ook vredig, rustig, goed,.. tot de crash. En dan staat de slaap hallucinatie opeens weer in de keuken haha. Die van mij is een soort schim ofzo met een hoed? Maar t kan ook random andere shit zijn. Laatst was ik mn handen aan t wassen en zag ik opeens een huge spin over mn handen lopen, schrok me helemaal de #$%*&@€, want hóé dan, een spin onder de kraan.
Klik om te vergroten...
Zijn voornamelijk in de ooghoeken dat er dan zomaar een schaduw voorbij komt. Of omdat er een maatje die avond ervoor was ik de volgende dag overdag zomaar tegen hem wil praten terwijl hij er al lang niet meer is. Maar voelt dan wel zo....
En geluiden dan .. had echt van die gerommeld en gebonk achtige geluiden waarvan ik dan ergens weet dat het er niet is toch deed het me een keer doen kijken.

Jester zei:
Heb je eigenlijk zelf enig idee wat het ongeveer kan zijn? Gaat je brein niet uit waardoor je wakker blijft, word je heel vaak wakker of word je na een paar uur alweer klaarwakker wakker, of, wat ze ook wel eens zeggen, mensen met ADHD maken later pas melatonine aan?
Klik om te vergroten...
Voordat ik de Dex nam was het en moeilijk in slaap komen en na paar uur klaarwakker maar sinds de Dex slaap ik 's avond wel wat makkelijker in.
Meestal binnen het uur dat ik dan wel slaap. Alleen maakt het dus niet echt uit hoe moe ik ben of hoe laat ik ga slapen, na 4uur gemiddeld word ik gewoon weer klaar wakker. Vaak ook in een oogwink... Net aan beseffende dat ik even weg ben geweest.

Op die keren van afgelopen weekend na dan en trouwens dat was ook nog overdag en from out of nowhere dat ik zomaar echt tijd mis....

Verder weet ik of eigenlijk een sterk vermoeden dat ik wel knarsetand in mijn slaap maar apneu zal het niet zijn. Piekeren kan ik het ook niet noemen als is mijn hoofd gerust actief en min of meer altijd wel met iets bezig maar of ik dat piekeren kan noemen.....

Hoe is dit nu in grote lijnen met jou dan wat betreft slaap?
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Zijn voornamelijk in de ooghoeken dat er dan zomaar een schaduw voorbij komt. Of omdat er een maatje die avond ervoor was ik de volgende dag overdag zomaar tegen hem wil praten terwijl hij er al lang niet meer is. Maar voelt dan wel zo....
En geluiden dan .. had echt van die gerommeld en gebonk achtige geluiden waarvan ik dan ergens weet dat het er niet is toch deed het me een keer doen kijken.


Voordat ik de Dex nam was het en moeilijk in slaap komen en na paar uur klaarwakker maar sinds de Dex slaap ik 's avond wel wat makkelijker in.
Meestal binnen het uur dat ik dan wel slaap. Alleen maakt het dus niet echt uit hoe moe ik ben of hoe laat ik ga slapen, na 4uur gemiddeld word ik gewoon weer klaar wakker. Vaak ook in een oogwink... Net aan beseffende dat ik even weg ben geweest.

Op die keren van afgelopen weekend na dan en trouwens dat was ook nog overdag en from out of nowhere dat ik zomaar echt tijd mis....

Verder weet ik of eigenlijk een sterk vermoeden dat ik wel knarsetand in mijn slaap maar apneu zal het niet zijn. Piekeren kan ik het ook niet noemen als is mijn hoofd gerust actief en min of meer altijd wel met iets bezig maar of ik dat piekeren kan noemen.....

Hoe is dit nu in grote lijnen met jou dan wat betreft slaap?
Klik om te vergroten...

Ohh ja dat van de ooghoeken ken ik ook zeker! Dat er opeens een schaduw voorbij komt of op je af lijkt te springen ofzo?
Voelt het dan de volgende dag zeg maar voor je ook alsof het niet de volgende dag is? Alsof alle dagen samen eigenlijk 1 lange dag zijn? Je hersenen gaan natuurlijk ook rare dingen doen/denken als je slaaptekort hebt haha.

Wel fijn dat je door de dex makkelijker in slaapt! Bij ADHD medicatie kan er soms ook wel eens juist het tegenovergestelde gebeuren.
Heel vervelend en frustrerend om dan na 4 uurtjes weer helemaal klaarwakker te zijn. Ook dat mensen dan vaak denken van ohh dan ben je de volgende avond wel moe genoeg om wel door te slapen, maar zo werkt het niet (altijd) nee.
Klinkt voor mij ook niet echt als slaap apneu nee, en piekeren tja, ik denk ook altijd maar: als je nachten wakker ligt, natuurlijk slaat je hoofd dan op hol.

Ik heb de afgelopen 2 jaar een beetje geaccepteerd dat het is wat het is, ik heb sinds de middelbare school eigenlijk (ben ondertussen trouwens 28jr) vooral het probleem dat ik gewoon echt onmogelijk in slaap val. Op de basisschool had ik precies wat jij hebt, paar uurtjes slaap en dan werd ik midden in de nacht klaarwakker wakker en ging ik maar op mijn kamer spelen tot de fam wakker werd. Maar op de een of andere manier is dat op een gegeven moment dus omgedraaid naar helemaal niet meer in slaap kunnen vallen, wiet heeft me toen een hele tijd goed geholpen tot het juist tegen ging werken (wat ik op het moment zelf natuurlijk totaal niet in wilde zien :wink: ) en toen heb ik er ook therapie voor gehad, ik denk dat het CBT-i heette? Maar hoe meer ik er mee bezig ging hoe erger het werd, tot de rock bottom 2 jaar geleden toen was ik 6 dagen/5 nachten wakker en ik hoef jou denk ik niet uit te leggen hoe g e k je dan wordt (zonder drugs dus haha maar met drugs zul je wellicht ook gek worden). Dus toen gestopt en besloten om er even niks meer tegen te doen.
De acceptatie heeft er bij mij voor gezorgd dat de stress er af is en ik er niet meer tegen vecht, ik werk in de horeca bij een tent die pas om 16u open gaat, maarr ga binnenkort switchen van baan waarbij ik eens in de 3 weken wel een week lang zeer vroeg mijn bed uit moet dus ik probeer het nu heel rustig weer een beetje normaler te trekken. Waar stiekem dus ook wel wat spanning bij komt kijken. Ik hoop wel echt dat ik het zelf zo iets recht kan trekken! Want wil eigenlijk ook niet meer dat het mijn leven zo beïnvloedt, ik kan bijvoorbeeld nooit 's morgens iets doen, ben standaard fucking moe waardoor ik 40 uur werk per week niet haal maar wel graag zou willen want workaholic in hart en nieren, en de dagen voelen toch wel vrij kort aan als je om 7u gaat slapen en om 13u je bed uitkomt. Heb wel slaap medicatie anders slaap ik dus helemaal niet, maar als het me zelf niet lukt om het wat recht te trekken ben ik ook wel van plan om opnieuw hulp te zoeken, al heb ik daar ook echt geen zin in haha
Dus ja, dat in het kort!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jester zei:
Ohh ja dat van de ooghoeken ken ik ook zeker! Dat er opeens een schaduw voorbij komt of op je af lijkt te springen ofzo?
Voelt het dan de volgende dag zeg maar voor je ook alsof het niet de volgende dag is? Alsof alle dagen samen eigenlijk 1 lange dag zijn? Je hersenen gaan natuurlijk ook rare dingen doen/denken als je slaaptekort hebt haha.

Wel fijn dat je door de dex makkelijker in slaapt! Bij ADHD medicatie kan er soms ook wel eens juist het tegenovergestelde gebeuren.
Heel vervelend en frustrerend om dan na 4 uurtjes weer helemaal klaarwakker te zijn. Ook dat mensen dan vaak denken van ohh dan ben je de volgende avond wel moe genoeg om wel door te slapen, maar zo werkt het niet (altijd) nee.
Klinkt voor mij ook niet echt als slaap apneu nee, en piekeren tja, ik denk ook altijd maar: als je nachten wakker ligt, natuurlijk slaat je hoofd dan op hol.

Ik heb de afgelopen 2 jaar een beetje geaccepteerd dat het is wat het is, ik heb sinds de middelbare school eigenlijk (ben ondertussen trouwens 28jr) vooral het probleem dat ik gewoon echt onmogelijk in slaap val. Op de basisschool had ik precies wat jij hebt, paar uurtjes slaap en dan werd ik midden in de nacht klaarwakker wakker en ging ik maar op mijn kamer spelen tot de fam wakker werd. Maar op de een of andere manier is dat op een gegeven moment dus omgedraaid naar helemaal niet meer in slaap kunnen vallen, wiet heeft me toen een hele tijd goed geholpen tot het juist tegen ging werken (wat ik op het moment zelf natuurlijk totaal niet in wilde zien :wink: ) en toen heb ik er ook therapie voor gehad, ik denk dat het CBT-i heette? Maar hoe meer ik er mee bezig ging hoe erger het werd, tot de rock bottom 2 jaar geleden toen was ik 6 dagen/5 nachten wakker en ik hoef jou denk ik niet uit te leggen hoe g e k je dan wordt (zonder drugs dus haha maar met drugs zul je wellicht ook gek worden). Dus toen gestopt en besloten om er even niks meer tegen te doen.
De acceptatie heeft er bij mij voor gezorgd dat de stress er af is en ik er niet meer tegen vecht, ik werk in de horeca bij een tent die pas om 16u open gaat, maarr ga binnenkort switchen van baan waarbij ik eens in de 3 weken wel een week lang zeer vroeg mijn bed uit moet dus ik probeer het nu heel rustig weer een beetje normaler te trekken. Waar stiekem dus ook wel wat spanning bij komt kijken. Ik hoop wel echt dat ik het zelf zo iets recht kan trekken! Want wil eigenlijk ook niet meer dat het mijn leven zo beïnvloedt, ik kan bijvoorbeeld nooit 's morgens iets doen, ben standaard fucking moe waardoor ik 40 uur werk per week niet haal maar wel graag zou willen want workaholic in hart en nieren, en de dagen voelen toch wel vrij kort aan als je om 7u gaat slapen en om 13u je bed uitkomt. Heb wel slaap medicatie anders slaap ik dus helemaal niet, maar als het me zelf niet lukt om het wat recht te trekken ben ik ook wel van plan om opnieuw hulp te zoeken, al heb ik daar ook echt geen zin in haha
Dus ja, dat in het kort!
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor de tijd en moeite en het delen van jou ervaring.
Ik ga hier zeker nog op terugkomen :praying2:

Voor nu wens ik je het allerbeste toe en een fijne gelukkige dag !
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb zware insomnia, en slaap altijd heel slecht, @Mezelf
Zeker als je enkele nachten achter elkaar te weinig slaap krijgt!
Ik heb twee onderzoeken naar slaapproblemen gehad.
Het was daar in een kliniek een nacht proberen te slapen, dat begint om 11 uur s'avonds met een EEG.
Daarna proberen te slapen, met al die electrodes op je hoofd.
Dit uiteraard na een slaap dagboek bijhouden wat jij ook doet.
En wat gebeurde er?
Ik sliep niet, dus hebben ze niets kunnen meten....
Toen kreeg ik zolpidem.
Deze gebruik ik nog steeds. Voor 4 uur maximaal slaap, tenzij er weer een nachtmerrie komt en Tanja mij uit die ellende haalt. Dat gebeurt nu ongeveer1 x per twee weken. Soms korter op elkaar, soms langer.
Maar, ik weet niet of er straks na Tanja nog een hulphond wordt verstrekt en ja, de problemen zijn niet zoals die van jou natuurlijk

Sterkte!
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Ik heb zware insomnia, en slaap altijd heel slecht, @Mezelf
Zeker als je enkele nachten achter elkaar te weinig slaap krijgt!
Ik heb twee onderzoeken naar slaapproblemen gehad.
Het was daar in een kliniek een nacht proberen te slapen, dat begint om 11 uur s'avonds met een EEG.
Daarna proberen te slapen, met al die electrodes op je hoofd.
Dit uiteraard na een slaap dagboek bijhouden wat jij ook doet.
En wat gebeurde er?
Ik sliep niet, dus hebben ze niets kunnen meten....
Toen kreeg ik zolpidem.
Deze gebruik ik nog steeds. Voor 4 uur maximaal slaap, tenzij er weer een nachtmerrie komt en Tanja mij uit die ellende haalt. Dat gebeurt nu ongeveer1 x per twee weken. Soms korter op elkaar, soms langer.
Maar, ik weet niet of er straks na Tanja nog een hulphond wordt verstrekt en ja, de problemen zijn niet zoals die van jou natuurlijk

Sterkte!
Klik om te vergroten...

Dat is ergens echt mijn grootste (reeële) angst haha, dan ben je daar eindelijk en gaan ze het opmeten en slaap je niet.. Nouja, dat zegt natuurlijk ook misschien wel genoeg over het probleem?
Heb je naast zolpidem nog iets van ondersteuning o.i.d. gekregen of was dat het?
En misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
LIjkt me extra vervelend hoor. Wat dat betreft... echt nooit nachtmerries... hooguit lukt iets tot in den treure niet in dromen maar verder echte angsten of nachtmarries echt totaal nul. Afkloppen natuurlijk en heb ze periodes vroeger voor mijn pubertijd wel gehad maar sindsdien nooit echt angstige dromen.

Ik heb wel vaak dat ik ergens vanaf val ofzo. Ravijn in, van berg af dat soort dingen. Mega irritant want gebeurd vaak tijdens het inslaap vallen, wanneer ik dus precies !! EEIINDelijk !! in slaap val 😅 🤪.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jester zei:
misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben
Klik om te vergroten...

Je vraagt of meerdere mensen dit kennen.
Helaas kan ik daar met ja op antwoorden.

Ik heb, net als @De Zandman, werk moeten doen wat nooit meer van je netvlies gaat. Zoiets komt bij mij vaak terug in nachtmerries. Herbelevingen.
Een kindsoldaat wat zijn machinegeweren door aan het laden is (voor de laatste keer).
Een doorzweeft lichaam zien waar de organen uitpuilen. Gillende dames aan de telefoon als ik ze moest bellen dat hun man was overleden etc.

Ik zit dan badend in het zweet rechtop in bed met hoge hartslag. Hart in de keel alsof een harde oliebol je luchtpijp dicht drukt. Heel onrustig. Wil eruit want in mijn ogen is er dan voor mij gevaar "de knop gaat om".

In de nacht ga ik dan naar de logeerkamer en wacht ik tot het over gaat.
Herbeleving overdag vind ik veel erger. Terug trekken kan dan vaak niet. En dan heb ik er dagen last van.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jester zei:
Dat is ergens echt mijn grootste (reeële) angst haha, dan ben je daar eindelijk en gaan ze het opmeten en slaap je niet.. Nouja, dat zegt natuurlijk ook misschien wel genoeg over het probleem?
Heb je naast zolpidem nog iets van ondersteuning o.i.d. gekregen of was dat het?
En misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben
Klik om te vergroten...
@Jester ,Naast de zolpidem heb ik nog seroquel als ondersteuning. En daar krijg ik weer restless legs van....ik schrik weleens wakker ja, met eenb hartslag erg hoog en heel veel onrust.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
@Jester ,Naast de zolpidem heb ik nog seroquel als ondersteuning. En daar krijg ik weer restless legs van....ik schrik weleens wakker ja, met eenb hartslag erg hoog en heel veel onrust.
Klik om te vergroten...

Kan Tanja je waarschuwen voor een nachtmerrie komt? Of kalmeren tijdens/na een nachtmerrie?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tanja kalmeert mij als ik een nachtmerrie heb.
Ik word dan heel onrustig, ga heel veel bewegen en daar reageert ze op.
Ze trekt me eruit ahw..
Ze maakt me wakker. Ze slaapt bij mij op mijn bed.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb jij ook nachtmerries @Kordie ? Domme vraag, misschien? Vaak?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Heb jij ook nachtmerries @Kordie ? Domme vraag, misschien? Vaak?
Klik om te vergroten...

Ja, ik heb ook nachtmerries.
Vaak in een samenloop van een trigger overdag en al moe en prikkelrijke dag bv. Minder vaak en minder heftig als eerst gelukkig. Is heel verschillend qua tijd.

Ik heb meer last van flashbacks overdag. Meerdere keren per week. Uit het niets vaak.
Ik heb in de straat twee gezinnen wonen uit Afghanistan. Hun uiterlijk is al genoeg voor een flinke flashback. Niet om te discrimineren maar omdat ik als jonge hond tegen "soortgelijke uiterlijkheden" heb moeten vechten.

Nu ik erover schrijf merk ik bv al dat ik erover moet stoppen. Dan begint het al te borrelen en voel ik mijn hart in mijn keel.

De Zandman zei:
Tanja kalmeert mij als ik een nachtmerrie heb.
Klik om te vergroten...

Wat fijn dat ze je kan kalmeren
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Je vraagt of meerdere mensen dit kennen.
Helaas kan ik daar met ja op antwoorden.

Ik heb, net als @De Zandman, werk moeten doen wat nooit meer van je netvlies gaat. Zoiets komt bij mij vaak terug in nachtmerries. Herbelevingen.
Een kindsoldaat wat zijn machinegeweren door aan het laden is (voor de laatste keer).
Een doorzweeft lichaam zien waar de organen uitpuilen. Gillende dames aan de telefoon als ik ze moest bellen dat hun man was overleden etc.

Ik zit dan badend in het zweet rechtop in bed met hoge hartslag. Hart in de keel alsof een harde oliebol je luchtpijp dicht drukt. Heel onrustig. Wil eruit want in mijn ogen is er dan voor mij gevaar "de knop gaat om".

In de nacht ga ik dan naar de logeerkamer en wacht ik tot het over gaat.
Herbeleving overdag vind ik veel erger. Terug trekken kan dan vaak niet. En dan heb ik er dagen last van.
Klik om te vergroten...

Dat klinkt inderdaad heel, maar dan ook echt heel erg heftig om mee te maken. Dat zal inderdaad nooit meer van je netvlies af gaan nee..
Heb of had je hier wel ondersteuning bij? Therapie, luisterend oor, iets in die richting?
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#14
En jij, @Mezelf , ook last van nachtmerries of droom je niet echt in die paar uurtjes?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jester zei:
maar dan ook echt heel erg heftig om mee te maken. Dat zal inderdaad nooit meer van je netvlies af gaan nee..
Klik om te vergroten...

Was part of the job zullen we maar zeggen.
Ik heb er zelf voor gekozen.

Jester zei:
Heb of had je hier wel ondersteuning bij? Therapie, luisterend oor, iets in die richting?
Klik om te vergroten...

Ja. Huidige ondersteuning werkt nul. Eerdere therapie iets. Vooral wel in het nachtmerrie gebeuren / nachten wakker liggen. Heb hier geleerd om de knop meer om te kunnen zetten. Of iets simpels als in een spiegel kijken en zeggen: "Dit is niet de waarheid. Dit is een droom"
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mezelf zei:
LIjkt me extra vervelend hoor. Wat dat betreft... echt nooit nachtmerries... hooguit lukt iets tot in den treure niet in dromen maar verder echte angsten of nachtmarries echt totaal nul. Afkloppen natuurlijk en heb ze periodes vroeger voor mijn pubertijd wel gehad maar sindsdien nooit echt angstige dromen.

Ik heb wel vaak dat ik ergens vanaf val ofzo. Ravijn in, van berg af dat soort dingen. Mega irritant want gebeurd vaak tijdens het inslaap vallen, wanneer ik dus precies !! EEIINDelijk !! in slaap val 😅 🤪.
Klik om te vergroten...
Jester zei:
En jij, @Mezelf , ook last van nachtmerries of droom je niet echt in die paar uurtjes?
Klik om te vergroten...
Was je al vor Jester haha :wink:...

Maar nee echt nul nachtmerries gelukkig. Ik kan mij alleen nare dromen tot mijn pubertijd herinneren.
Die dromen gingen dan meestal over een film die ik dan op een te jonge leeftijd had gezien.

Die Scene in The Godfather waar die afgehakte paarden kop in bed lag bij die mediamagnaat heeft heel lang bij mij nachtmerries veroorzaakt.
Maar toen was ik dan ook echt wel erg jong en hoewel toen door die nachtmerries de slaap nog korter maakte, was dit toen en nu niet met de oorzaak van de insomnia. Er werd natuurlijk in die tijd wel veel gewerkt aan dat overactieve brein van mij en werd er al gesproken over adhd.

Echter mijn ouders en vooral mijn pa verafschuwde die adhd sticker en is daardoor min of meer dit stuk bij mij nooit opgepakt,
Ik begrijp de rede waarom hij er zo instond maar achteraf gezien was dat voor mij niet helemaal de juiste route geweest.

Weet nog wel dat ik in die periode ik diverse onderzoeken begon te krijgen omtrent mijn slaap. Maar had verder niet echt wat met elkaar te maken.

Lijkt me dan ook echt extra klote als er ook nog eens nachtmerries komt kijken bij de slapeloosheid. Moet er niet aan denken zeg....
Veel respect voor diegene die dit moeten doormaken 🙏

Vannacht weer de gebruikelijke 4uur slaap gehad..... Viel wel goed in slaap maar daar hielp de seroquel wel weer duidelijk bij.
Ben dan ook echt wel meteen klaarwakker. Deze reactie bijvoorbeeld heb ik nu af binnen 10min na het wakker worden 🤪 waar ik dan ook al me eerste bak koffie bijgedronken heb.

Merk wel echt sinds de seroquel dat ik geen rare shadowpeople achtige tafarelen meer heb. Slaap niet langer maar dat is wel volledig weg.
Dus blijf het dan ook nog maar even slikken tot ik iemand van de slaappoli heb gesproken.

Bedankt voor het delen van jullie verhalen en blijf ook vooral dit topic hiervoor gebruiken. Wat mij betreft mag iedereen dat hier delen...
HEt voelt vaak zo, maar we zijn dus niet alleen......

Fijne dag lieve mensen !!

1775550971274.png

Me with just 4hours of sleep
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Nou kort een wat tegenvallende update.
Zojuist met m'n psychiater gepraat waar er eigenlijk heel kort gezegd werd, leer er mee leven en kwa ondersteuning voorlopig quetiapine erbij nemen voor de avondden. Blijf doorgaan met de huidige slaaptherapie.
Ook telefonisch overleg gehad met de slaappoli waar deze waren eigenlijk ook maar heel kortaf met de boodschap, ga eerst verder met het huidige slaaptherapie want is niet gek als deze therapie pas na maanden aan gaat slaan.

Ik krijg er stiekem wel steeds meer een hard hoofd in dat dit de weg is die ik moet lopen. Het stemmetje van ga dan maar weer blowen want toen functioneerde ik vele malen beter dan nu met Dex en Seroquel, dat stemmetje begint wel steeds harder te roepen.

Deze week gaat de slaaptherapie helaas niet door maar volgende week vrijdag staat er weer een afspraak.

Afgelopen twee weken met de seroquel is mijn gemiddelde slaap tussen de 4,5 en 5uur wat echt al als een wereld van verschil voelt met de weken ervoor.
Eigenlijk voel ik me relatief erg goed en positieve stemming maar alleen het idee dat het niet zonder een middel kan staat me nog wat tegen.

Voor nu gaat het in iedergeval wel even goed en daar geniet ik dan maar even van.
Verder moet ik gewoon hard en consequent het slaap protocol blijven volgen.
Wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit en slaat de therapie binnenkort toch nog aan.

Have a good day all !
Klik om te vergroten...

Ahh, wat vervelend om dat te horen te krijgen :( juist van de mensen waarvan je hoopt dat ze het wel serieus nemen of er de ernst van inzien.. Ze zouden zelf eens een soortgelijk slaapritme moeten proberen voor weken/maanden, kijken hoe zij dan nog functioneren :wink:

Wel fijn dat de seroquel in ieder geval wel iets doet! Ik weet ook niet zeker of het eigenlijk goed is voor doorslapen? Want ik werd er ook regelmatig wakker mee, alleen ik kon dan wel weer doorslapen (na een peuk..)

En ik snap ook wel heel goed wat je zegt over blowen, weet niet meer precies hoe lang je nu gestopt bent en hoe lang je geblowd hebt? Maar, ik zeg het heel voorzichtig, het kan wel echt een flinke tijd duren voordat je slaapkwaliteit die flink verpest wordt door blowen wat verbeterd. Bij de meeste mensen die ik ken die járenlang elke dag (errug veel) blowden heeft het zeker langer dan 1 jaar geduurd voor hun slaap weer wat normaler was, en ik merk ook nu pas na ruim 1,5 jaar een beetje verschil. Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik precies dezelfde gedachte die jij hebt ook niet dagelijks zou hebben :wink:

Ik hoop in ieder geval voor je dat de slaaptherapie toch nog wel iets gaat doen! Ik snap dat het in theorie zo kan werken dat als je consequent elke dag om hetzelfde tijdstip gaat slapen en op staat je slaapritme zich dan ook tot een normaal niveau zou moeten keren, maar ik weet uit ervaring dat dit zéker niet bij iedereen zo werkt. Blijft toch wel jammer dat bijvoorbeeld artsen en psychiaters dat dan niet willen zien.. 😅
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Vannacht weer de gebruikelijke 4uur slaap gehad
Klik om te vergroten...

Ben je ooit getest op slaapapneu?

Ik slaap ook relatief kort, of gebroken.
Moet nu de onderzoeksmolen in voor apneu.
Ik dacht altijd dat je wakker daarvan werd of je luid ging snurken. Maar blijkbaar hoeft dat niet. Het lichaam kan ook vroegtijdig een stil signaal geven "wakker worden"
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Ben je ooit getest op slaapapneu?

Ik slaap ook relatief kort, of gebroken.
Moet nu de onderzoeksmolen in voor apneu.
Ik dacht altijd dat je wakker daarvan werd of je luid ging snurken. Maar blijkbaar hoeft dat niet. Het lichaam kan ook vroegtijdig een stil signaal geven "wakker worden"
Klik om te vergroten...
Mijn ha gaf aan dat de slaappoli inderdaad eerst hiernaar zal gaan kijken. Dus hoogstwaarschijnlijk ga ik dat ook krijgen.
Ik weet haast zeker dat dit het niet is hoor. Ik knarsetand wel, of tenminste, mijn ex gaf dat wel eens aan dat te horen.

Ze gaan in iedergeval eerst onderzoeken of er dus lichamelijke ongemakken zijn die de slaap zouden kunnen belemmeren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mezelf zei:
Ze gaan in iedergeval eerst onderzoeken of er dus lichamelijke ongemakken zijn die de slaap zouden kunnen bebelemmeren
Klik om te vergroten...
Én ze nemen een langdurig EEG af. Je moet zien te slapen met een bos draden aan je hoofd vastgeplakt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."