Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSlapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

Slapeloosheid/Insomnia en slaaptherapie.

91 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
B
BaloudekoeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Ja inderdaad beetje een dooddoener ja.... Ik blow eigenlijk vanaf mijn 15de tot zeg twee jaar terug, dus zeg 24 a 25 jaar en dan met name alleen 's avonds voor het slapen. Eigenlijk een soort zelfmedicatie voor de slaap problemen die ik eigenlijk al zolang ik me kan herinneren heb.
Doordat het met diverse andere middelen even totaal niet goed ging belande ik in detox 2 jaar terug en sindsdien probeer ik dus ook van het blowen af te komen.

Voornaamste reden om te stoppen met blowen is ten eerste de kosten. De prijs is zo erg omhoog geschoten waardoor het me dan zo zeg 5euro per dag kost.
Ten tweede en eigenlijk nog wel mijn primaire reden is dat ik in m'n buscamper (heb je al een foto van gezien toch op de app?) wil gaan rondreizen/wonen nadat ik het hele zooitje hier heb verkocht.

Echter is een zak wiet op zak in veel landen nog verboden. Dus als ik dan nog afhankelijk ben van wiet voor mijn slaap, wordt dat toch wel een probleem/risico. Zie mezelf namelijk niet graag in een spaans celletje oid terecht komen eerlijk gezegd haha 😅 .

Dit dus zo'n beetje in het kort 🙂
Klik om te vergroten...
Ja duidelijk! Nou laat dat stemmetje dan niet winnen zou ik zeggen.. Jij kan dit!

Toffe plannen!! En wat heerlijk dat je die vrijheid hebt. Je buscamper heb ik idd gezien, heel tof!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Helaas is mijn ervaring met een slaappolie, onderzoeken en dergelijke niet positief.
Ik heb er een afhankelijkheid aan zolpidem aan overgehouden.
Zonder dit preparaat slaap ik practisch niet meer dan 1 tot 1,5 uur...hetgeen echt afschuwelijk is, geloof me....

Tanja is nu een zeer goede hulpverlener tegen nachtmerries en een zeer goede metgezel natuurlijk.
Nachtmerries komen nu 2, 3 x per week voor, soms minder.

Ik blowde vroeger ook alleen om te kunnen slapen...maar ja, die bijwerkingen, die maakten er niet makkelijker op. Nee.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Eigenlijk voel ik me relatief erg goed en positieve stemming maar alleen het idee dat het niet zonder een middel kan staat me nog wat tegen.
Klik om te vergroten...
Deze hoor ik wel vaker.
Dan haal ik het voorbeeld van diabetes erbij; dan zeg je ook niet, stop maar met de medicijnen, ze zijn nou eenmaal nodig.

Heb je je optimale dosis Seroquel al gevonden?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Relmuis zei:
Dan haal ik het voorbeeld van diabetes erbij; dan zeg je ook niet, stop maar met de medicijnen, ze zijn nou eenmaal nodig.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, maar diabetes is een fysiologische noodzaak. Bij slaapproblemen probeer ik eerst de oorzaak te begrijpen.

Vooralsnog doet 25mg seroquel voldoende om goed in slaap te vallen. Soms als ik echt al slaperig ben doe ik de helft.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Ja inderdaad beetje een dooddoener ja.... Ik blow eigenlijk vanaf mijn 15de tot zeg twee jaar terug, dus zeg 24 a 25 jaar en dan met name alleen 's avonds voor het slapen. Eigenlijk een soort zelfmedicatie voor de slaap problemen die ik eigenlijk al zolang ik me kan herinneren heb.
Doordat het met diverse andere middelen even totaal niet goed ging belande ik in detox 2 jaar terug en sindsdien probeer ik dus ook van het blowen af te komen.

Voornaamste reden om te stoppen met blowen is ten eerste de kosten. De prijs is zo erg omhoog geschoten waardoor het me dan zo zeg 5euro per dag kost.
Ten tweede en eigenlijk nog wel mijn primaire reden is dat ik in m'n buscamper (heb je al een foto van gezien toch op de app?) wil gaan rondreizen/wonen nadat ik het hele zooitje hier heb verkocht.

Echter is een zak wiet op zak in veel landen nog verboden. Dus als ik dan nog afhankelijk ben van wiet voor mijn slaap, wordt dat toch wel een probleem/risico. Zie mezelf namelijk niet graag in een spaans celletje oid terecht komen eerlijk gezegd haha 😅 .

Dit dus zo'n beetje in het kort 🙂
Klik om te vergroten...

Hier antwoord je ook op mijn vragen over blowen haha.
Goeie redenen om te stoppen wel! Alleen omdat het duur is stoppen werkt niet geweldig goed, maar voor die tweede reden is het inderdaad wel handig om niet afhankelijk te zijn van wiet!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
ik snap het niet hoor... lezen mensen niet of ben ik echt zo onduidelijk dat alleen enkele hier zoals jij het snapt? Ben ik nou zo moeilijk te begrijpen, ligt dit aan mij.... of ... ?
Klik om te vergroten...
Hahaha nee ligt niet aan jou😂
Maar ook niet per se aan die andere mensen. Je wordt gewaardeerd hier dus het is kut als we je zien struggelen. Heel stom maar heel menselijk: mensen willen je dan helpen. En dat doet iedereen altijd vanuit diens eigen referentiekader. En eerlijk: insomnia is echt een van de meest slecht te begrijpen problemen. Naast menstruatiecomplicaties dan😜 Daar komt ook nog eens bovenop dat we op een drugsforum zitten en heel veel mensen voorbij zien komen die
wél verregaande gevolgen op hun slaap hebben gehad dóór drugsgebruik. En heel veel mensen die dat met hun verslavingskoppie bleven ontkennen…
Dus mensen beredeneren gewoon snel vanuit hun eigen perspectief, en soms te oplossingsgericht. En eerlijk… dat referentiekader van @_shikantaza heeft niet alleen hemzelf, maar heel veel mensen hier heel goed geholpen. Dus ik snap wel waardie vandaan komt.

Maar dat neemt niet weg dat dat frustrerend kan zijn. En dat je hier soms ook gewoon lekker moet kunnen venten zonder goedbedoelde adviezen…
Heb je inmiddels al iets van lotgenotencontact gevonden??


Mezelf zei:
eikel
Klik om te vergroten...
Schapenlul indd
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Wel strikt bij schapen houden. Ik heb ooit geiten geteld, maar dan ga je al gauw in tientallen, honderdtallen, duizendtallen, enz. tellen. En als je dan de volgende ochtend bedenkt hoeveel je geteld hebt, klopt dat niet. Dan heb je dus een geitenpaadje genomen en wie houd je dan voor de gek?
Klik om te vergroten...
Heb ik toch al zo lang deze slaap problemen en heb van tellen echt nog nooooit gehoord. Klinkt ontzetten logisch..... Ik ga het echt proberen !
Beste tip die ik tot nu ooit heb gehad is om in ieder geval mijn ogen dicht te doen. Ik moet zeggen... ogen dichtdoen helpt ook wel eens.
Misschien iets voor jou betere nachtjes? Al eens geprobeerd? Kenner als jij wist dit vast al toch?

ljuv zei:
Hahaha nee ligt niet aan jou😂
Maar ook niet per se aan die andere mensen. Je wordt gewaardeerd hier dus het is kut als we je zien struggelen. Heel stom maar heel menselijk: mensen willen je dan helpen. En dat doet iedereen altijd vanuit diens eigen referentiekader. En eerlijk: insomnia is echt een van de meest slecht te begrijpen problemen. Naast menstruatiecomplicaties dan😜 Daar komt ook nog eens bovenop dat we op een drugsforum zitten en heel veel mensen voorbij zien komen die
wél verregaande gevolgen op hun slaap hebben gehad dóór drugsgebruik. En heel veel mensen die dat met hun verslavingskoppie bleven ontkennen…
Dus mensen beredeneren gewoon snel vanuit hun eigen perspectief, en soms te oplossingsgericht. En eerlijk… dat referentiekader van @_shikantaza heeft niet alleen hemzelf, maar heel veel mensen hier heel goed geholpen. Dus ik snap wel waardie vandaan komt.

Maar dat neemt niet weg dat dat frustrerend kan zijn. En dat je hier soms ook gewoon lekker moet kunnen venten zonder goedbedoelde adviezen…
Heb je inmiddels al iets van lotgenotencontact gevonden??
Klik om te vergroten...
Zeg je weer goed inderdaad. Mooi samen gevat en ik waardeer jou ook enorm :praying2: :blushing:.... seriusoe !

ljuv zei:
Heb je inmiddels al iets van lotgenotencontact gevonden??
Klik om te vergroten...
Morgen ga ik weer naar Brijder en zal ik het zeker even vragen ... :thumbsup2:... vandaag niet aan toegekomen want de file was open met een lange band en een lekke brug, dus daar ging veel tijd in zitten. (lees: vergeten, uitgesteld en vergeten)
ljuv zei:
Schapenlul indd
Klik om te vergroten...
Geitenlul toch?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Geitenlul toch
Klik om te vergroten...
Een knoeperd iig
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Een knoeperd iig
Klik om te vergroten...
Dat zeggen alle pinkjes ja..... Zeg ik al krabbend aan het einde van me broekpijp
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Beste tip die ik tot nu ooit heb gehad is om in ieder geval mijn ogen dicht te doen. Ik moet zeggen... ogen dichtdoen helpt ook wel eens.
Misschien iets voor jou betere nachtjes? Al eens geprobeerd? Kenner als jij wist dit vast al toch?
Klik om te vergroten...
Ik heb begrepen dat een PAIS aandoening ook zeer goed helpt! Protip!

Mezelf zei:
seriusoe
Klik om te vergroten...
No cap bro💕

Ik ben wel heel benieuwd naar het vervolg en als eeuwige optimist zal ik erin blijven geloven. Maar het klinkt als een heel pittig traject. Succes weer morgen!!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Ik heb begrepen dat een PAIS aandoening ook zeer goed helpt! Protip!
Klik om te vergroten...
Heb zelfs al narcolepsie geprobeerd maar zelfs dat werkte niet... ! Denk je echt dat deze slappe hap gaat werken? 🤭
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Dat zeggen alle pinkjes ja..... Zeg ik al krabbend aan het einde van me broekpijp
Klik om te vergroten...
Speedootje aan?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sorry @Mezelf het was niet mijn bedoeling om frustratie toe te voegen aan een al frustrerende situatie.

Ik heb jouw post inderdaad maar met een half oog gelezen, en daarmee jou en jouw post tekort gedaan.

Haastige spoed is zelden goed... ik hoop dat je snel de nachtrust vindt die je verdient.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Sorry @Mezelf het was niet mijn bedoeling om frustratie toe te voegen aan een al frustrerende situatie.

Ik heb jouw post inderdaad maar met een half oog gelezen, en daarmee jou en jouw post tekort gedaan.

Haastige spoed is zelden goed... ik hoop dat je snel de nachtrust vindt die je verdient.
Klik om te vergroten...
Vond het al iets vreemd vanuit jou maar een geweldig voorbeeld wat er dus vaak gebeurd. In die zin goed dát het gebeurde... wist natuurlijk dat je het niet zo bedoelde :wink:
Maar hartstikke bedankt dat je erop terugkomt :praying2: ..
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
1773843452572.png
Ik zal geen namen noemen, maar dat mormel dat dit in pb zei, komt nog wel aan de beurt !! 💪🏼💪🏼💪🏼

:tearsofjoy:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mezelf zei:
Nou gaat allemaal niet helemaal lekker. Ben nu wel een paar weken verder met de slaap therapie en zit nu in de week met slaapdeprivatie.

Dit houdt in dat ik elke dag me wekker zet om 5 uur en sowieso niet later dan 05:30 eruit ga ongeacht hoe laat ik in slaap val.
Nou is het dus zo dat ik nu al 3 nachten op een rij tegen de klok van half 2 's nachts aan heb gekeken om vervolgens dus 3 a 3,5 uur later er te gaan/moeten.
Wat dus nog een uur korter is dan mijn gemiddelde van afgelopen jaar....

Ik merk emotioneel zwakker te worden en en denk aan niks anders dan slaap.... maar kan NIET slapen !~!



Waar ik helemaal wel een keertje klaar mee ben is dat aan wie ik me hierover ook me uit. IEDEREEEEN heeft slaapproblemen.... ja heb ik ook zeggen ze dan!

. . ... . ROT OP ! Nee dat heb je niet !
...
Ja je zou langer willen slapen ja...je hebt hier een daar een slechte nacht ja... of een slechte week zelfs...of je moet elke nacht 1 of 2 x plassen ja.....

Dat is dus niet wat echte slaap problemen zijn !! slaap eens een periode 4 uur gemiddel ongeacht hoe moe je bent... 1 week maar
Daar zit ik nu bijna 26 maanden in........

En nee ik heb de FOKKING zonnebank verlichting niet recht in me ogen schijnen middernacht NEE
Ja bij jou werkt een boek lezen.... ja bij jou werkt een theetje ... ja bij jou werkt niets drinken uren van te voren... ja bij helpt dit of dat.... FIJN VOOR JE !

Denk iedereen nou echt dat als er letterlijk de spoken in je ooghoeken begint te lopen door slaap tekort, er dan niet al vanalles tot in den treure is geprobeerd !?
Ik kan verdomme een heel wikipedia over slaap hygiene schrijven....

Echt damnnnn... zat ben ik het die onbegrip... !


Sorry maar ik moest even ergens van me aframmen,.... misschien licht ik het nader nog toe... voor nu is het eruit met een paar deuken in mn toetsenbord.
Klik om te vergroten...

Veel mensen hebben geen idee hoe je je voelt met een structureel extreem slaaptekort. Dat is verschrikkelijk inderdaad. Beïnvloedt (sloopt) letterlijk je volledige functioneren.

Digital hug en veel succes met het traject!
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb vannacht de zoveelste slapeloze nacht gehad sinds mijn Benzo & phenibut afbouw/behandeltraject desondanks slaaphygiene etc etc. Wat doen jullie tijdens zo'n nacht en hoe brengen jullie de dag erna door?

edit: had al slaapproblemen sinds ik jong was en menstruatiecyclus speelt ook een enorme rol bij mij
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sterkte aan iedereen toegewenst die hier last van hebben. Zelf slaap ik vaak waar ik vaak wordt onderbroken door mijn chronische zenuwpijn. Niets aan te doen 10 jaar na de diagnose is er nog steeds niets voor gevonden op medicijnen na.

Heb een tijdje moeten stoppen tijd terug voor een polysomnografie (slaap onderzoek via neuroloog) waardoor ik eindelijk ook wist waarom ik vaak meer slaap nodig heb als. Ik droom afgerond q derde minder als een 'gezonde' slaap. Plus blijk ik erg gevoelig voor geluid. Kan met deze informatie in ieder geval mijn ritme aanpassen en zet meestal rustgevende ambient sleepy music aan in een loop. Wordt op die manier stuk minder snel wakker door andere externe geluiden.


Maar nogmaals mijn steun aan de slechte (probleem) slapers! Ken het niet zo extreem als bijvoorbeeld @Mezelf maar ben er absoluut bekend mee. (Zag eruit als een Alien met zoveel snoeren op mijn hoofd en zuurstof slangetje bij mijn neus en overal sensoren restless legs kwam er ook uit maar wist dit al omdat ik vaak krampen in de kuit kreeg tijdens het slapen.
Maar was lastig de test te krijgen moest eerst van benzodiazepines af zijn en weer zo 'normaal' (slecht helaas) mogelijk slapen. Kan het wel aanraden mocht je denken aan slaapstoornis(sen) Gaat hier nu veel beter😇 Slaap beïnvloed zoveel meer als alleen maar dingen verwerken en rusten..

Sterkte allemaal!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tijdloos zei:
restless legs
Klik om te vergroten...
Die zijn ook zo irritant he... had ik ook met de opiaten afkick.. Gevoel alsof er 5 marathons aan energie in me bovenbenen zaten. Kan je goed gek maken ja :praying2:.


edit: Maaaaar ik heb wel al 24uur geslapen.




Spoiler: ehmmm...
Vanaf maandag gerekend....
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kort update en dit is even kopie paste uit een pm gesprek hier maar vond het wel iets toevoegen om het hier ook te plaatsen:
--------------

Vannacht was het maar weer max 3uur geslapen trouwens :disappointed: zeker een uur na dit slaapje in bed gelegen met het idee nog helemaal niet geslapen te hebben en dus nog steeds wakker te liggen.
Wist pas toen ik paar uur geslapen had toen ik uit de bed ging en de tijd zag 🤪 ...

Of dit allemaal zo goed is/veilig of verstandig dit zo door te zetten begint toch 1 van me stemmetjes hier zich af te vragen....

Als het nog iets doorzet hoef ik niet eens meer te focussen, zoals vannacht, om de stemgeluiden uit me waaier te horen....
Dus als er vannacht weer geestelijk slapeloosheid dingetjes optreden, die ik alleen ken/kon van gehele weekenden doorhalen op pep, dat het dan toch maar tijd is weer serieus en versnelt met het huisdoktertje gesproken moet worden.... :shrugman:.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."