#1
Dit mag ook niet getolereerd worden. Je woorden zijn nog mild voor deze idioten.
Ik vraag me af of we met een vuurwerkverbod deze gestoorde gekken tegen kunnen houden, want deze kleine groep wil het jaar helemaal niet mooi afsluiten met wat vuurwerk.
Het is gewoon schandalig dat rechercheurs die onderzoek deze nav misstanden op non actief zijn gesteld, maar nog erger , het laat heel duidelijk zien dat het belangrijkste orgaan die justitie en ambtenarij moet controleren gewoon onder het OM valt en blijkbaar dus niet onafhankelijk is.
Mijn pyro hart huilt van de nieuwsberichten.
Keertje met scherp schieten. Hoe vaak trekt een agent in Nederland in z'n carrière z'n wapen? Gemiddeld genomen minder dan 10 keer in 30 jaar per agent per carrière. Ben niet per se voorstander van meer schierpartijen hoor. Maar op dit moment heb je als agent toch nauwelijks autoriteit. Als men weet dat je een kogel kan vangen als je dit soort wandaden uithaalt - en dat ook gebeurt - ben ik benieuwd wat er gebeurt.
Het zo min mogelijk trekken van een vuurwapen bij agenten is natuurlijk ook de-escalerend beleid, wat ik begrijp. Maar de controle ben je toch inmiddels wel verloren in dit soort zaken.
Volgens mij zijn ze dat ook gewoon. Met hun vuurwerk alleen al...Het wordt alleen wel heel vervelend als een aantal van die raddraaiers ook gewapend blijken te zijn. Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten
Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten 😅
Volgens mij zijn ze dat ook gewoon. Met hun vuurwerk alleen al...
Daarom willen ze vuurwerk ook graag onder de wapenwet laten vallen als het verbod er komt. Dan kun je nog harder straffen voor opslag, handel, smokkel en gebruik.
Alles groter dan 6 inch shells wordt nu trouwens al heel lang behandeld als wapenwet. Voor mij was dat destijds ook wel een drempel om niet groter te schieten. Uiteindelijk heb ik het bij 5 inch gehouden. Maar als die wet er niet was, had niets mij tegengehouden om ook op zoek te gaan naar 8 of zelfs 12 inch.
Voor sommigen heeft het een afschrikkend effect.
Oprechte vraag;
Wat is voor jou de rede dat je zo'n shell afsteekt?
Ik ben niet de persoon om daar het mooie van in te zien, maar vraag me af waarom mensen het af steken. Waar zit het special effect en ben je niet bang dat je blijvend letsel op loopt dan wel je dood gaat etc.
Ik gok dat jij er niet mee rond gooit op hulpverleners dus het moet ook vuurwerk liefhebbers trekken zo'n shell
Shells zijn machtig mooi. Alleen al de klap met de vonken als ie uit de buis schiet. Ik krijg er kippenvel van. Er is iets aan die klap die me een bepaald ontzag geeft. Eenzelfde soort ontzag als ik natuurgeweld zijn gang zie gaan of als ik aan een bergwand hang.
Daarnaast zijn de effecten ontzettend mooi. Vele malen mooier dan het legale vuurwerk als je het mij vraagt.
Het afsteken daarvan komt wel veel bij kijken. Ik heb me daarin verdiept en vind dat ik het afsteken daarvan redelijk veilig kan doen. Het opslaan en het vervoeren ervan niet. Dat is duidelijk. Daarvoor heb je bunkers nodig, die heb ik niet.
Ik zie mensen dingen doen met shells waar mijn tenen krom van gaan staan. Zeker heb ik weleens een Shell afgestoken op de grond zonder buis. Maar niet in een woonwijk en met een lange lont. Een 5 inch shells heeft een effect breedte van tot wel 50m. Dus je moet minimaal 35m weg zien te komen.
Normaal schiet je shells uit een buis. En ook hier zie ik tenenkrommende zaken gebeuren.
Je hangt nooit, maar dan ook nooit, met je kop boven die buis. Beste laat je die shell met gestrekte arm erin zakken. Gaat ie af, zit je onder de vonken, maar that's it.
Daarna moet je de buizen leeg kloppen en laten afkoelen. De smeulende resten onderin zouden een volgende shell direct af kunnen laten gaan. In de praktijk zie ik dit bijna niemand doen.
En als je hem dan laad, met je kop erboven, is het einde verhaal. Geen vingers eraf, maar je bent gewoon dood.
Tenenkrommend, wat ik de meeste mensen in de praktijk zie doen 😅
Ja. Gaat in vanaf 2026 mogelijkerwijs. Dus jaarwisseling 2026/2027.
Ik vind het sneu voor de echte vuurwerk liefhebbers. Een traditioneel gebeuren wat mijn inziens echt kapot gemaakt is door de illegale vuurwerk handel.
Het standaard vuurwerk hier was niet eens zo slecht (en dat uit mijn mond).
Maar er zijn zoveel bommen die schade en letsel aanrichten uit de illegaliteit.
Maar hoe gaan ze het handhaven?
Ik vrees dat dit vrijwel niet mogelijk is.
En ik ben heel blij.
Ik sta doodsangsten uit wekenlang ivm de ptss. Ik hoor echte bommen die me terug werpen in een bizarre geschiedenis. Maar let wel,; ik heb het dan over het zware illegale vuurwerk
Gaat er meer om dat er steeds minder mag of kapot gereguleerd word.Het was voor veel partijen voorwaardelijk om de wet aan te nemen zelfs!
Ja vind ik dus ook wel! Veel meer sociale controle ook enzo. Mensen en dieren die er niks van moeten hebben hoeven nog maar een paar plekken te vermijden ipv dat de hele stad een slachtveld is dagen lang.
Een gemeente heeft niet zo veel te willen, als je aan de voorwaarden voldoet voor een ontheffing moet je gewoon een ontheffing verlenen. Is overigens met alle vergunningen en ontheffing zo, das namelijk de wet.
Iedereen mag komen kijken he. Maar niet iedereen mag het afsteken, das alles. Ook als je lid bent mag je niet ineens vuurwerk afsteken zoals voorheen, het moet georganiseerd en volgens bepaalde voorwaarden
Das echt geen klote de meeste gemeente budgetten.
😂 vind dit altijd interessante reacties… Want kan me echt geen “leuke” traditie die “verboden” is bedenken. Dingen worden gereguleerd, maar vaak alleen maar omdat het eigenlijk voor een grote groep mensen helemaal niet zo leuk is, of gevaarlijk/onveilig.
Maar welke tradities doel je nog meer op?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."