Het grote probleem!
Dit is het topje van de ijsberg dat over de jaren heen genormaliseerd is geworden:
Dit gaat niet meer over het vrij vieren van oud en nieuw met geluk en mooie nieuwe wensen voor de toekomst en het nieuwe jaar.
Dit is een platte afbraak van onze samenleving waar we staan toe te kijken hoe we onze mooie vreugde en hoopvolle toekomst onder het mom van 'het moet toch kunnen' laten slopen tot een laveloze anarchie waar mensen letterlijk de dood in worden geschoten.
Oud en nieuw hoort iets te zijn wat we vieren om terug te kijken op het afgelopen jaar om een lering te trekken hoe we het nieuwe jaar in moeten gaan om ons te verbeteren, om gezamenlijk een betere samenleving voor elkaar te krijgen en te zorgen dat we de kansen kunnen pakken die onze kinderen een betere toekomst kunnen brengen.
Het is het loslaten wat ons belast en het omarmen van vernieuwingen die ons kunnen helpen gezamelijk dit pad van de toekomst te bewandelen.
En met vuurwerk sloten we dit origineel af om de oude tijdgeesten weg te jagen en een vruchtbare toekomst los te laten.
En nu, met deze nieuwe beelden kan je toch niet meer zeggen dat vuurwerk overal een feest is? Oud en nieuw in deze videos wordt misbruikt om zonder 'redenen' anderen te intimideren, dit is terreur voor misplaatste machtsspelletjes, voor bevolkingsgroepen die zich niet verantwoordelijk voelen voor hun daden en daarbij wel aggressief hun normen en waarden laten blinken, om buiten gerechterlijk geweld anderen te onderdrukken en te intimideren.
Dit hoort niet op straat op de onschuldigen te worden uitgeoefend, wie kan het opblazen van gebouwen goedpraten? Wie kan het afschieten van cobras en lawinepijlen op hulpverleners goedpraten? Vuurwerk in huizen binnen gooien? Kristallnacht is dichterbij dan menig mens denkt als deze trend genormaliseerd blijft worden.
Jullie allen zijn de toekomst, zorg dat jullie niet die mensen zijn die erbij stonden te kijken en gaan zeggen dat het wel goed gaat komen.
Zorg dat jullie de mensen zijn die weten dat het moeilijk is, dat het complex is en dat het heel veel en lang werk is met een ongelooflijke voldoening, en dat we gezamenlijk gaan kijken hoe we hier weer een feest van kunnen maken waar we leren van onze fouten en waar we de toekomst weer kunnen omarmen met een gezamelijke hoop en solidariteit!
🪄✨💫