Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVuurwerk verboden vanaf 2026.

Vuurwerk verboden vanaf 2026.

304 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Men denkt aan een internationaal EU vuurwerkverbod:

nos.nl

'Nederland heeft strengere EU-regels nodig in strijd tegen vuurwerkbommen'

Ondanks een landelijk actieplan stabiliseert het aantal explosies. Politie en gemeentes pleiten nu voor internationale maatregelen.
nos.nl nos.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
SoulAssassins zei:
kruid is gewoon te halen bij onze Belgische vrienden.
Dus het gaat niet stoppen hier ,ook met een verbod erop.
Klik om te vergroten...

Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Klik om te vergroten...
Carbidschieten is al paar jaar verboden hier ,als dit nu terug legaal word kan de jeugd weer vrij schieten op het weiland.
Maar nee ze verbieden eerst een oudere traditie en laten het gevaarlijkste door gaan.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Nah ik zie toch echt wel veel verschillen naast dat het twee verboden zijn.
Klik om te vergroten...
Daar zit een belangrijke overeenkomst. Namelijk dat verbieden dus echt niets oplost…

ljuv zei:
De overheid treedt op, de politie-inzet is al massaal (maximaal zelfs, en zélfs met ME). De overlast is alleen nog massaler dan dat en groeit elk jaar.
Klik om te vergroten...
Als we dan toch aan het vergelijken zijn.
Hoe massaal is de politie inzet bij the war on drugs, of bij ongeregeldheden bij voetbalwedstrijden, of inzet in het uitgaansleven waar alcohol altijd zo gezellig uitpakt. Of onschuldige burgers die aangereden worden door dronken bestuurders?

Moeten we alles verbieden, omdat een kleine groep er een teringzooi van maakt?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Men denkt aan een internationaal EU vuurwerkverbod:

nos.nl

'Nederland heeft strengere EU-regels nodig in strijd tegen vuurwerkbommen'

Ondanks een landelijk actieplan stabiliseert het aantal explosies. Politie en gemeentes pleiten nu voor internationale maatregelen.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Carola: "Ik ken geen vuurwerk shows waar cobra's gebruikt worden."

En vervolgens wordt een track & trace systeem voorgesteld.

De hele grap is dat Di Blasio Elio al vrij goed traceerde wat waarheen ging en de capaciteit niet heeft om de enorme hoeveelheden cobra's te produceren die hier op de markt belanden. De productie van Cobra 6 is bij hun al zo'n 2,5 á 3 jaar stilgelegd.

Het kan bijna niet anders of de voltallige markt aan Cobra's hier komt uit illegale namaak fabrieken. Dat maakt het eigenlijk nog enger, want de kwaliteit van origineel professioneel vuurwerk is ongeëvenaard. Vele, vele malen veiliger dan het consumentenvuurwerk dat wij kennen. Maar als het illegaal gemaakt wordt, is het maar de vraag of die kwaliteit in stand blijft. Met meer ongevallen tot gevolg.

Krijgen we straks dan vuurwerk testpunten. Waar je dan gratis een sampletje naartoe mag brengen? 🤣

Kordie zei:
Het wordt misschien wel makkelijker bij een internationaal verbod.
Maar ik denk dat we daar een groot vraagteken moeten zetten. Ook of landen daar aan mee werken. Het brengt ook veel geld op
Klik om te vergroten...
Voor sommige landen zit het echt in hun cultuur. Met Fallas in Valencia als het duidelijkste voorbeeld. Toch zijn dit maar kleine feestjes als je het vergelijkt op de hele schaal van Europa. Ik ben benieuwd of dat dan Europese wetgeving tegenhoudt. Dan eerder misschien nog het financiële plaatje 🤣

Brakka Mang zei:
Want het legale vuurwerk is weg dus de jeugd zal nu wel illegaal vuurwerk moeten kopen. Want er is niemand die illegaal het vuurwerk wat nu nog legaal is gaan verkopen. Dat gaat meteen naar illegaal toe.
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd in hoeverre dit waar gaat zijn. Het is een beetje hetzelfde vraagstuk dat ik heb met het sluiten van RC vendors. Vuurwerk wordt minder makkelijk vindbaar voor een grote groep mensen. De drempel wordt hoger om het te doen. Een vader zal nu met zijn zoon naar België of Duitsland rijden. Maar als zelfs dat niet meer kan, zouden ze datzelfde dan doen bij een shady dealertje?

Tegelijkertijd, de mensen die het dan gaan opzoeken, komen al snel in aanraking met drugs of wapens. Want die handel loopt in hetzelfde circuit.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Namelijk dat verbieden dus echt niets oplost…
Klik om te vergroten...
Ik geloof dus dat dit meer oplost dan in dit topic verondersteld wordt, zoals ik in m’n vorige bijdrage aangaf heheh.

Zeehond zei:
Als we dan toch aan het vergelijken zijn.
Hoe massaal is de politie inzet bij the war on drug
Klik om te vergroten...
Maar dit zou dan toch ook pas vergelijkbaar worden als er massaal werd ingezet op het opsporen van mensen die (illegaal) vuurwerk bezitten?
Naja. Ik vind het onvergelijkbare situaties in elk geval. Er wordt zoveel verboden. Dat is echt niet allemaal onzin.

Zeehond zei:
ongeregeldheden bij voetbalwedstrijden, of inzet in het uitgaansleven waar alcohol altijd zo gezellig uitpakt.
Klik om te vergroten...
En dit vind ik ook heulemaal niet normaal, maar is nog steeds minder massaal. Op nieuwjaarsnacht ligt echt ons hele land plat, worden óveral de hulpdiensten maximaal ingezet. Juist met zo’n verbod kan de politie weer ingezet worden op risicogebieden, zoals met voetbalwedstrijden of bij uitgaansgebieden

Zeehond zei:
Moeten we alles verbieden, omdat een kleine groep er een teringzooi van maakt?
Klik om te vergroten...
Nee, we hadden hier ook als maatschappij zelf wat mee kunnen doen. Onze kinderen normaal opvoeden, meer inzetten op voorlichting wanneer mensen vuurwerk kopen, elkaar aanspreken op abnormaal gedrag, een max. hoeveelheid vuurwerk per consument. Maar daar is onze maatschappij veel te weak voor en eerlijk: daar is vuurwerk te gevaarlijk voor. Ga er maar eens voorliggen, zo’n groepje met allemaal “niet-massaal-explosieve-1.4-mini”-bommetjes op jou gericht.
Dus… welke opties behalve een verbod blijven er nog over?




Tijd zal het leren in elk geval. Over een paar jaar zien we pas echt de effecten van het verbod🤷🏻‍♀️
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
mandragora zei:
Leuk...na alle drone gekte. Dat de overheid burgers gaat controleren met drones.
Klik om te vergroten...
Gewoon lawinepijjlen op mikken, dat leert ze onze procent van privacy te beschermen nu de sleepnet met data ook al alles logt. Enige veiligemanier is andere naam in buitenland een mobiele telefoon abbo plus vpn en trackers tegenhouden en geen officiële apps gebruiken.
Gelukkig zijn er voor bijna alle apps modded versies.

Maar belachelijk dat ze drones ervoor inzetten. Tijd om een drone systeem te kopen die de spionage drones neerhalen. Hopelijk gaat heel Nederland dit doen in gebieden waar het onnodig is. Lijkt steeds meer op China nu hier. Tijd om te emigreren binnenkort 😉
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben overigens wèl benieuwd of we nu ook meer gereguleerde vuurwerkshows gaan krijgen. Want dat zijn er niet bepaald veel in Nederland. En vaak zijn ze ook niet heel uitbundig. Ik zie in de wijk weleens grotere shells voorbij komen dan in de prof shows 😅

Ik ben weleens op 14 juli door Frankrijk terug naar Nederland gereden. Daar heeft elk dorpje zowat hun eigen vuurwerkshow. Dat was wel gaaf om te zien. Worden ook wel veel grote shells verstookt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Ik ben overigens wèl benieuwd of we nu ook meer gereguleerde vuurwerkshows gaan krijgen
Klik om te vergroten...

Mijn broer zit vrij diep geworteld in de gemeente waar ik woon en hier is in iedergeval sprake van grootst uitpakken qua vuurwerkshow, als het verbod er is.
Vuurwerk, buitenpodia, buitenbar/tent, aftelklok. Wel ope en wat meer afgelegen plek.

Op die manier kom je toch de vuurwerkliefhebber iets tegemoet denk ik. Want dan krijgt iedereen die wilt de kans omhet vuurwerk te zien.
Ik vraag me af of degene die de zwaarste bommen afsteken ook echt vuurwerkliefhebber zijn, of dit meer doen uit ageren / vernielzuchtig zijn.
Hier in de wijk is afgelopen nacht bv een brievenbus opgeblazen. Dat doe je niet omdat je van vuurwerk houdt denk ik.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Meer amputaties bij kinderen door vuurwerk: 'Ze spelen met een handgranaat' - https://nos.nl/l/2595579

Zal volgende jaar wel exploderen deze cijfers en wie weet nu met zo'n snel lont cobra's en strijkers en vast ook siervuurwerk. Ga het dit jaar opnemen met videodeurbel die ze niet kunnen kapotmaken. En anders staan ze er toch op om aangifte te doen lol. En ga dit jaar ook met camera en statief opnemen. En via me telefoon die ook 4K 30hz kan opnemen. Op mooi formaat TV makkelijk om muziek eronder te gooien indien geen music videos. Met. LSD kijk ik vaker vuurwerk shows van China met eigen muziek erbij 😇✌️
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Ik ben overigens wèl benieuwd of we nu ook meer gereguleerde vuurwerkshows gaan krijgen. Want dat zijn er niet bepaald veel in Nederland. En vaak zijn ze ook niet heel uitbundig. Ik zie in de wijk weleens grotere shells voorbij komen dan in de prof shows 😅

Ik ben weleens op 14 juli door Frankrijk terug naar Nederland gereden. Daar heeft elk dorpje zowat hun eigen vuurwerkshow. Dat was wel gaaf om te zien. Worden ook wel veel grote shells verstookt.
Klik om te vergroten...
Denk het wel, dat gaat commercieel helemaal uitgebuit worden. Dat wordt betalen , uiteraard krijg je wel een gratis oliebol en een 2% pisbiertje bij je ticket van 59,95 waar dan ook al 21% btw op zit want ies niet koeltoer. Die misgelopen belastinginkomsten moeten wel gecompenseerd worden natuurlijk.🤣
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Mijn pyro hart huilt van de nieuwsberichten.
Klik om te vergroten...

Als vuurwerk een deel van je leven is en je er wel verstandig mee omgaat is dit ook echt héél zuur en droevig. De slechte verknallen het voor de goeie.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het grote probleem!


Dit is het topje van de ijsberg dat over de jaren heen genormaliseerd is geworden:


https://moonbase-ultima.io/vuurwerk.mp4



Dit gaat niet meer over het vrij vieren van oud en nieuw met geluk en mooie nieuwe wensen voor de toekomst en het nieuwe jaar.

Dit is een platte afbraak van onze samenleving waar we staan toe te kijken hoe we onze mooie vreugde en hoopvolle toekomst onder het mom van 'het moet toch kunnen' laten slopen tot een laveloze anarchie waar mensen letterlijk de dood in worden geschoten.

Oud en nieuw hoort iets te zijn wat we vieren om terug te kijken op het afgelopen jaar om een lering te trekken hoe we het nieuwe jaar in moeten gaan om ons te verbeteren, om gezamenlijk een betere samenleving voor elkaar te krijgen en te zorgen dat we de kansen kunnen pakken die onze kinderen een betere toekomst kunnen brengen.

Het is het loslaten wat ons belast en het omarmen van vernieuwingen die ons kunnen helpen gezamelijk dit pad van de toekomst te bewandelen.

En met vuurwerk sloten we dit origineel af om de oude tijdgeesten weg te jagen en een vruchtbare toekomst los te laten.

En nu, met deze nieuwe beelden kan je toch niet meer zeggen dat vuurwerk overal een feest is? Oud en nieuw in deze videos wordt misbruikt om zonder 'redenen' anderen te intimideren, dit is terreur voor misplaatste machtsspelletjes, voor bevolkingsgroepen die zich niet verantwoordelijk voelen voor hun daden en daarbij wel aggressief hun normen en waarden laten blinken, om buiten gerechterlijk geweld anderen te onderdrukken en te intimideren.

Dit hoort niet op straat op de onschuldigen te worden uitgeoefend, wie kan het opblazen van gebouwen goedpraten? Wie kan het afschieten van cobras en lawinepijlen op hulpverleners goedpraten? Vuurwerk in huizen binnen gooien? Kristallnacht is dichterbij dan menig mens denkt als deze trend genormaliseerd blijft worden.

Jullie allen zijn de toekomst, zorg dat jullie niet die mensen zijn die erbij stonden te kijken en gaan zeggen dat het wel goed gaat komen.

Zorg dat jullie de mensen zijn die weten dat het moeilijk is, dat het complex is en dat het heel veel en lang werk is met een ongelooflijke voldoening, en dat we gezamenlijk gaan kijken hoe we hier weer een feest van kunnen maken waar we leren van onze fouten en waar we de toekomst weer kunnen omarmen met een gezamelijke hoop en solidariteit!


🪄✨💫
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zanza zei:
Keertje met scherp schieten. Hoe vaak trekt een agent in Nederland in z'n carrière z'n wapen? Gemiddeld genomen minder dan 10 keer in 30 jaar per agent per carrière. Ben niet per se voorstander van meer schierpartijen hoor. Maar op dit moment heb je als agent toch nauwelijks autoriteit. Als men weet dat je een kogel kan vangen als je dit soort wandaden uithaalt - en dat ook gebeurt - ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Het zo min mogelijk trekken van een vuurwapen bij agenten is natuurlijk ook de-escalerend beleid, wat ik begrijp. Maar de controle ben je toch inmiddels wel verloren in dit soort zaken.
Klik om te vergroten...

Ik ben het hier ook wel mee eens hoor. Normaal wordt een wapen getrokken als een agent zich echt bedreigd voelt. Hier in de buurt zijn ze bekogeld met stoeptegels, Molotov cocktails en zwaar vuurwerk.

Ik denk dat arrestaties en een 'gepaste straf' via de rechtsgang weinig afschrik effect heeft. Deze mensen denken net als mijn junkie mind: wat is de pakkans? In een grote groep voelen ze zich veilig en onschendbaar.

Toch, met zulke wapens vind ik het wel verdedigbaar dat er met scherp geschoten mag worden.

Het wordt alleen wel heel vervelend als een aantal van die raddraaiers ook gewapend blijken te zijn. Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten 😅
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Het wordt alleen wel heel vervelend als een aantal van die raddraaiers ook gewapend blijken te zijn. Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten
Klik om te vergroten...
Volgens mij zijn ze dat ook gewoon. Met hun vuurwerk alleen al...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Dan moet je straks het leger nog gaan inzetten 😅
Klik om te vergroten...

Ik denk wel dat het hier naar toe gaat.
Niet dat ze met tanks door de straten gaan rijden, maar je kunt als defensie wel de extra ogen zijn of hulpverleners meer beschermen.

Je moet als overheid dit soort raddraaiers laten zien dat ze de zwakste schakel zijn.
Maar dit past zo niet bij een volksfeest.
Toch vrees ik dat er meer en strengere handhaving nodig is dan nu is.

Zanza zei:
Volgens mij zijn ze dat ook gewoon. Met hun vuurwerk alleen al...
Klik om te vergroten...

Daarom willen ze vuurwerk ook graag onder de wapenwet laten vallen als het verbod er komt. Dan kun je nog harder straffen voor opslag, handel, smokkel en gebruik.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Daarom willen ze vuurwerk ook graag onder de wapenwet laten vallen als het verbod er komt. Dan kun je nog harder straffen voor opslag, handel, smokkel en gebruik.
Klik om te vergroten...

Alles groter dan 6 inch shells wordt nu trouwens al heel lang behandeld als wapenwet. Voor mij was dat destijds ook wel een drempel om niet groter te schieten. Uiteindelijk heb ik het bij 5 inch gehouden. Maar als die wet er niet was, had niets mij tegengehouden om ook op zoek te gaan naar 8 of zelfs 12 inch.

Voor sommigen heeft het een afschrikkend effect.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Alles groter dan 6 inch shells wordt nu trouwens al heel lang behandeld als wapenwet. Voor mij was dat destijds ook wel een drempel om niet groter te schieten. Uiteindelijk heb ik het bij 5 inch gehouden. Maar als die wet er niet was, had niets mij tegengehouden om ook op zoek te gaan naar 8 of zelfs 12 inch.

Voor sommigen heeft het een afschrikkend effect.
Klik om te vergroten...

Oprechte vraag;
Wat is voor jou de rede dat je zo'n shell afsteekt?

Ik ben niet de persoon om daar het mooie van in te zien, maar vraag me af waarom mensen het af steken. Waar zit het special effect en ben je niet bang dat je blijvend letsel op loopt dan wel je dood gaat etc.

Ik gok dat jij er niet mee rond gooit op hulpverleners dus het moet ook vuurwerk liefhebbers trekken zo'n shell
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kleine side story:

Afgelopen jaren had ik dus helemaal niets aan vuurwerk gekocht. Maar met het aanstaande verbod, kon ik het niet laten. 3 dagen heb ik obsessief websites van vuurwerk handelaren bezocht. En uiteindelijk een bestelling geplaatst van een kleine €280,-
Tot zover kon ik me heel goed inhouden.

Uiteraard begon het een paar dagen later weer te kriebelen en kreeg ik toch ideeën om naar België te rijden. Ook daar obsessief een aantal websites bezocht, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. Geen zin om toch een politiecontrole in te rijden.

Tweede Kerstdag kwam ik bij mama op bezoek. En op het sleutelkastje zag ik daar een handjevol FP3 nitraten en een vlinder liggen. Ze had me ook gezegd dat er nog vuurwerk op zolder zou liggen. Nou hield ik meestal wel wat over. Vaak grond bloemen, rotjes. Klein spul.

Maar nu kwamen daar zowel nog een vol pak nitraten, strijkers en een aantal vuurpijlen (destijds in Nederland gekocht toen het nog legaal was). Ik was als een kind zo blij natuurlijk. Ik merkte wel dat m'n vriend er minder happig op was.

"Daar hebben we het nog wel over." Zei hij al.

Nou goed... Uiteindelijk heeft hij dat gesprek aangeknoopt. Hij had het me kunnen verbieden. Kunnen afkeuren. En dan hadden we lekker ruzie kunnen maken. Maar dat doen we eigenlijk nooit. Nee, in plaats daarvan legt ie de verantwoordelijkheid en de keuze bij mij. Maar, hij drukte me wel op het hart: wat nu als je gepakt wordt? Heb je de straffen al eens opgezocht? Ik wel namelijk.

Minimaal €400,- boete. Dat is kut, maar vind ik het risico wel waard. Maar daarnaast ook een aantekening op je strafblad. En gezien ik komend jaar wil solliciteren, wil ik ten alle tijden een VOG aan kunnen vragen.

Uiteindelijk heb ik met veel pijn en moeite toch afstand gedaan van al het vuurwerk dat illegaal is. Ook de vuurpijlen die destijds legaal waren, maar vandaag de dag niet mogen. Daarvan was ik voor mezelf nog aan het goedpraten dat dat wel kon. Want, het was ooit legaal...

Anyway... Een uur later direct alles in een emmer water gedaan om het onschadelijk te maken. 48uur laten weken. En weggegooid zoals het hoort.

Ik vind het zelf nog wel knap bijzonder dat ik vandaag de dag deze keuzes kan maken. Ik heb daar soms wel sturing en hulp bij nodig. Maar dat is dan maar zo.

Voor mij is vuurwerk al sinds jonge leeftijd een ding. En in mijn bubbel is het de normaalste zaak van de wereld. Ook illegaal vuurwerk. Zolang je het maar met respect behandelt en het veilig afsteekt. Pas de laatste jaren besef ik me ook dat dat karton shells die we ooit hadden, qua opslag in een woonwijk gewoon echt niet kan.

Een verschuiving van 'wat is de kans?' naar 'maar als het misgaat...'

Datzelfde zie ik overigens ook in risico management op mijn werk. Waar ik voorheen nog weleens 'ff snel' iets deed, gaat dat steeds voorzichtiger. Ik begin m'n wilde haren beetje bij beetje te verliezen denk ik 🤣

Maargoed, sinds vuurwerk voor mij zo'n normaal ding is. Al sinds de opvoeding. Zie ik de andere kant ook nauwelijks. De volledige bubbel waarin ik opgroeide was echt pro vuurwerk. En nu heb ik ook een bubbel die helemaal niets met vuurwerk heeft. Het is wel grappig om te zien hoe beide kanten er heel anders tegenaan kijken en hoe beide kanten elkaar ook niet begrijpen.

Achja, praten helpt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Oprechte vraag;
Wat is voor jou de rede dat je zo'n shell afsteekt?

Ik ben niet de persoon om daar het mooie van in te zien, maar vraag me af waarom mensen het af steken. Waar zit het special effect en ben je niet bang dat je blijvend letsel op loopt dan wel je dood gaat etc.

Ik gok dat jij er niet mee rond gooit op hulpverleners dus het moet ook vuurwerk liefhebbers trekken zo'n shell
Klik om te vergroten...

Shells zijn machtig mooi. Alleen al de klap met de vonken als ie uit de buis schiet. Ik krijg er kippenvel van. Er is iets aan die klap die me een bepaald ontzag geeft. Eenzelfde soort ontzag als ik natuurgeweld zijn gang zie gaan of als ik aan een bergwand hang.

Daarnaast zijn de effecten ontzettend mooi. Vele malen mooier dan het legale vuurwerk als je het mij vraagt.

Het afsteken daarvan komt wel veel bij kijken. Ik heb me daarin verdiept en vind dat ik het afsteken daarvan redelijk veilig kan doen. Het opslaan en het vervoeren ervan niet. Dat is duidelijk. Daarvoor heb je bunkers nodig, die heb ik niet.

Ik zie mensen dingen doen met shells waar mijn tenen krom van gaan staan. Zeker heb ik weleens een Shell afgestoken op de grond zonder buis. Maar niet in een woonwijk en met een lange lont. Een 5 inch shells heeft een effect breedte van tot wel 50m. Dus je moet minimaal 35m weg zien te komen.

Normaal schiet je shells uit een buis. En ook hier zie ik tenenkrommende zaken gebeuren.
Je hangt nooit, maar dan ook nooit, met je kop boven die buis. Beste laat je die shell met gestrekte arm erin zakken. Gaat ie af, zit je onder de vonken, maar that's it.

Daarna moet je de buizen leeg kloppen en laten afkoelen. De smeulende resten onderin zouden een volgende shell direct af kunnen laten gaan. In de praktijk zie ik dit bijna niemand doen.

En als je hem dan laad, met je kop erboven, is het einde verhaal. Geen vingers eraf, maar je bent gewoon dood.

Tenenkrommend, wat ik de meeste mensen in de praktijk zie doen 😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1213141516
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."