Heel duidelijk
@ljuv
Dankjewel.
Ik lees niet dat ze álles opnieuw gaan beoordelen. Ze hebben nu vastgesteld (of zijn daar nog mee bezig volgens mij) waar de fouten zouden kunnen zitten, dáár gaan ze opnieuw kijken naar de beoordelingen.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat kan.
Want stel X is gekeurd in 2023 en op basis daarvan is hem of haar een uitkering toegewezen.
Dan zou het toch heel vreemd zijn als degene in 2025 / 2026 opnieuw gekeurd wordt.
Note:
Dit kun je mijn inziens wel doen bij de mensen die sowieso om de zoveel tijd gekeurd zouden moeten worden. WGA'ers geloof ik.
Maar iemand met een IVA, die duurzaam ongeschikt is verklaard in het verleden, zou je mijn inziens niet meer mogen en kunnen keuren.
Mogelijk lees ik het verkeerd en gaat het ook om die eerste groep en niet om de IVA mensen.
Dus ja: dat gaat nog lang duren. Daarom ook dat GL-PvdA plein voor duidelijkheid vooraf:
1. Besluit nu officieel dat mensen die te veel kregen dit niet hoeven terug te betalen. Dan hoeven ze niet ellende lang te wachten of ze “mogelijk” in de problemen komen.
2. Geef de mensen die te weinig kregen vooraf een keuze
2a Of krijg meteen €5000, maar je dossier wordt niet opnieuw beoordeeld
2b Of laat je dossier wel opnieuw beoordeeld worden in de wetenschap dat je niet weet wanneer je een compensatie krijgt en dat dat lang kan duren.
Klinkt op zich niet heel verkeerd.
Hoe ze ook meer duidelijkheid kunnen geven is: waar is het nu precies mis gegaan.
Het lijkt heel veel mis te zijn gegaan bij de individuele keuze budgets (dus iedere maand deel van je vakantiegeld, leasebak, fietsplan etc).
En veel minder bij de mensen met een weinig afwijkend ORT of loon. Als ze de knelpunten al eens kenbaar zouden maken zou er een meer duidelijkheid zijn. En zou je dus ook een keuze kunnen maken voor jezelf wat bij je past van bovenstaande punten.
Maar mensen die te veel kregen zitten nu in een dubbele onzekerheid: moeten ze dat gaan terugbetalen en zo ja wanneer. Daar wil GL-PvdA dus wat tegen doen.
Heb je teveel gekregen en hoef je niet terug te betalen is al een hele geruststelling.
Maar wat ook vooral de grote onzekerheid brengt. Hoeveel ga je dan precies terug.
Hebben we het voor het allergrootste merendeel over tientjes werk of heb je het over honderden euro's per maand.
De media blaast graag op, dus die zullen kiezen en schrijven voor dat laatste. Maar of dat zo is weet eigenlijk niemand.