#1
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!Topper ben je.
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!Topper ben je.
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!
Ik kan me zo goed voorstellen en inleven hoe stressvol dit voor heel veel mensen moet zijn. .vooral dus idd als je PTSS of iets anders hebt. Het is voor ‘ normale’ mensen al zenuwslopend..![]()
Mensen met een 'fout' WIA-dossier moeten afwachten tot UWV contact opneemt
Het UWV gaat de WIA-dossiers van 43.000 mensen doorspitten op fouten. Een vastomlijnd plan ligt er nog niet, maar de mensen om wie het gaat worden vanzelf benaderd. "We nemen proactief contact op", belooft het UWV.www.nu.nl
UWV wordt zeker plat gebeld.
Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen: "Mensen worden in de periode tussen x en x terug gebeld".
Hebben we het dan over komende weken, maanden, jaren etc.
Mag de overheid nog wel wat van leren, maar misschien doen ze dingen ook wel bewust en gebeurd er meer achter de schermen dan we denken.
Dank.
Voor degene die het niet weten: ik heb me hard gemaakt voor een groep lotgenoten die net als mij een IVA uitkering hebben gekregen in de periode 2020 - 2024. Daarom volg ik het op de voet en licht mensen in. Ik kan gelukkig nog wat filteren in mediaberichten. Veel lotgenoten niet en geloof me, als je al PTSS hebt zijn dit heel stressvolle dingen. Er is zelfs iemand al op de eerste hulp beland van alle stress hierover. Godzijdank kan ik het wat neutraler bekijken.
Volgens mij is het punt van NSC inderdaad juist dat het uwv niet moet beloven dat bij iedereen alles tot in detail wordt herberekend. Dat doen ze nu inprincipe wel, waardoor het voor hen niet snel genoeg gaat. In hun plannen is het tweedelig en kan de gedeputeerde kiezen: of het duurt kneiter lang, of je krijg €5000 maar dan gaan ze je dossier niet uitgebreid uitzoeken. Met de garantie dat je nooit iets hoeft terug te betalen. Daarnaast beperken ze zich in de huidige plannen tot de wia uitkering, terwijl er bij andere uitkeringen ook fouten zijn gemaakt. Dat die nu niet hersteld worden vinden ze onrechtvaardig.Wat mevrouw Saris wilt kan toch niet, iedereen opnieuw laten keuren. Dan loopt het UWV he-le-maal vast. Onuitvoerbaar als je het mij vraagt.
Of misschien lees ik het wel verkeerd op de vroege maandagmorgen.
Die 5000 euro compensatie voor een snelle afhandeling is dan wel weer eens niet zo'n gek idee.
![]()
Tweede Kamer wil niet wachten op minister, NSC en GroenLinks-PvdA komen zelf met plannen om WIA-fouten te herstellen
De herstelactie voor fouten bij het UWV schiet tekort, vinden NSC en GroenLinks-PvdA. Beide partijen presenteren vandaag een uitgebreider plan om de probleme...eenvandaag.avrotros.nl
Volgens mij is het punt van NSC inderdaad juist dat het uwv niet moet beloven dat bij iedereen alles tot in detail wordt herberekend. Dat doen ze nu inprincipe wel, waardoor het voor hen niet snel genoeg gaat. In hun plannen is het tweedelig en kan de gedeputeerde kiezen: of het duurt kneiter lang, of je krijg €5000 maar dan gaan ze je dossier niet uitgebreid uitzoeken. Met de garantie dat je nooit iets hoeft terug te betalen.
Dit is precies de hele cultuur bij de overheid. Dit is waar ze in uitblinken, hier zijn ze het best in.Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen:
Dat is wel wat ze bij de toeslagen affaire hebben gedaan…Maar hoe lees jij dat sociaal medische keuringen verhaal @ljuv ?
Kan toch niet zo zijn dat ze ieder dossier opnieuw gaan beoordelen, gericht op de medische beoordelingen?
Dan hebben we het over 220K dossiers in de afgelopen vier jaar.
Dus nee, dit niet per se. De fouten worden opgedeeld in twee soorten: mensen die te veel en die te weinig kregen. Maar mensen die te veel kregen zitten nu in een dubbele onzekerheid: moeten ze dat gaan terugbetalen en zo ja wanneer. Daar wil GL-PvdA dus wat tegen doen.Geef je die weer 5000 euro meer dan zou dat ook krom zijn. Of een risico van de overheid.
Euw ja joh? Heb je meer voorbeelden?Dit is precies de hele cultuur bij de overheid. Dit is waar ze in uitblinken, hier zijn ze het best in.
Ze proberen ten alle tijden te voorkomen dat ze iets concreets zeggen omdat je ze daar anders later verantwoordelijk voor kunt houden als het niet blijkt te kloppen.
Volgensmij denken ze dat ze door deze stijl van communiceren geen fouten kunnen maken. Intern in elkgeval niet.
Dat je daar als burger weinig aan hebt, schijnt ze niet te deren of ze hebben het niet door.
En als ze wel iets concreets communiceren, dan is dat meestal net zo iets vanzelfsprekend als ademhalen.
Bijv : je kunt beter op de stoep lopen want daar rijden geen auto’s.
Volgensmij is dit de werkelijke kloof tussen de burger en de overheid.
Ik lees niet dat ze álles opnieuw gaan beoordelen. Ze hebben nu vastgesteld (of zijn daar nog mee bezig volgens mij) waar de fouten zouden kunnen zitten, dáár gaan ze opnieuw kijken naar de beoordelingen.
Dus ja: dat gaat nog lang duren. Daarom ook dat GL-PvdA plein voor duidelijkheid vooraf:
1. Besluit nu officieel dat mensen die te veel kregen dit niet hoeven terug te betalen. Dan hoeven ze niet ellende lang te wachten of ze “mogelijk” in de problemen komen.
2. Geef de mensen die te weinig kregen vooraf een keuze
2a Of krijg meteen €5000, maar je dossier wordt niet opnieuw beoordeeld
2b Of laat je dossier wel opnieuw beoordeeld worden in de wetenschap dat je niet weet wanneer je een compensatie krijgt en dat dat lang kan duren.
Het gaat niet over opnieuw keuren, maar over of de keuring van destijds goed is verlopen en tot de juiste toeslag heeft geleid. Dus: alle informatie die bij een keuring is gebruikt heeft geleid tot een beoordeling, klopt die beoording obv de beschikbare informatie.Dan zou het toch heel vreemd zijn als degene in 2025 / 2026 opnieuw gekeurd wordt.
Het gaat niet over opnieuw keuren, maar over of de keuring van destijds goed is verlopen en tot de juiste toeslag heeft geleid. Dus: alle informatie die bij een keuring is gebruikt heeft geleid tot een beoordeling, klopt die beoording obv de beschikbare informatie.
Hier gaat het in eerste instantie om. Dit is wat het UWV en het ministerie voorstelt om te doen.Of zullen ze hier ook meer de administratieve stappen bedoelen:
Bijvoorbeeld: welke stappen hebben geleid tot bv het dagloon en dan beslissen is dat goed ja of nee? Of heeft de arts alles gedaan wat hoort in een keuring? (er zullen vast protocollen zijn waar ze zich aan houden tijdens een gesprek, en waaruit een beoordeling komt).
Dit is wat NSC op dat voorstel wil toevoegen. Ze zeggen daar ook bij: dat is knap lastig en gaat tijd kosten, maar mensen moeten krijgen waar ze recht op hebben dus het is nodig.Ik snap hem. Lijkt me een lastige opgave, want op basis van dat uurtje gesprek is vaak een oordeel geveld.
Er wordt bv lang niet altijd medische informatie opgevraagd. Het gaat zich erom wat een arts op dat moment ziet.
Ja dit is dus een lastig gebied.Ik weet niet hoe het bij wajong zit.
In mijn geval, en mensen om mij heen in hetzelfde schuitje, wordt het gezien als positief.
Zolang ik maar niks bij verdien of verplichtingen doe die horen bij vrijwilligers- of betaald werk.
Herken dat ook, krijg geen toeslagen maar wel omgerekend circa 340€rente in de maand wat het deels goed maakt terwijl ik op zoek ben naar een mooi huis.Ik hoor juist het tegenovergestelde.
Ikzelf ben voor 100% afgekeurd (best gek naar mijn idee maargoed, overschatting zit in mijn katakter) ik denk dat dit beeld vooral vanuit mensen komen die er niet veel mee te maken hebben.
Zoals @MR_CHIP heb ik ren Wajong en merk erg weinig ruimte in het invullen van je dag.
Hoe doe jij dat @MR_CHIP?
Is het niet heel lastig een hypotheek te kunnen nemen onder de wajong? Ik weet dat het wel mogelijk is een huis te hebben met deze regeling ironisch genoeg. Echter heb ik veel op internet gelezen dat de meeste banken het niet aangaan.Nu dus z.s.m een huis kopen zodat ik weer enkele toeslagen krijg...
je mag idd niet zomaar bijverdienen alles moet je doorgeven qua inkomstenJa dit is dus een lastig gebied.
Er is een voorbeeld (dacht Omroep Gelderland) waarbij een mevrouw tegen kostprijs zelfgemaakte kussenslopen breiden en zij op een gegeven allerlei boetes kreeg omdat zij dus werk had.
Er zijn wel meer voorbeelden die niet in me opkomen op het moment dankzij de Gin.
Misschien kom ik er later op terug.
Maar stel jij zou ergens aan de bak kunnen en laten we zeggen dat je 1000 of 1500€ per maand zou kunnen verdienen. Dan wordt dit toch verrekend met je uitkering en ga je er netto per maand toch op vooruit?je mag idd niet zomaar bijverdienen alles moet je doorgeven qua inkomsten
en bij vrijwilligerswerk zit er ook een max aan
Van het UWV mag je divers vrijwilligerswerk doen, maar je dient dit altijd door te geven aan het UWV. De maximale onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk is € 150,- per maand en € 1.500,- per jaar.
mijn wajong netto is 1.442,86
en daar houd ik 700 euro aan over
omdat ze een eigen bijdrage rekenen voor wlz indicatie
en ooit is het de bedoeling dat ik dagbesteding krijg via justitie
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."