Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ei-Salade zei:
Het is ook maar net wie je treft.
Mijn vader werd namelijk niet afgekeurd met progressieve multiple scoliose, heeft een herkeuring (second opinion) bij UWV aangevraagd en de andere arts zei van "ja wat is dit voor onzin" en hij kon weer gaan want het was wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.
Klik om te vergroten...

Dat is precies wat mijn re-integratiecoach (die zelf lang bij het UWV heeft gewerkt, nu zelfstandig) zegt met betrekking tot een eventuele - gedeeltelijke - WIA. “Ik vind het vervelend om te zeggen, want het zou niet zo mogen zijn, maar het is Ă©cht maar net wie je straks treft
.”

Ik vrees dat hierbij dan ook nog veel te erg meespeelt hoe ‘mondig’ iemand zelf is. Iets met brutalen hebben de halve wereld. Hoe goed kan iemand de ernst van zijn eigen situatie ‘verkopen’ (om maar niet te zeggen ‘lichtelijk overdrijven’, omdat het UWV erom bekend staat precies het omgekeerde te doen), of hoeveel back-up in de vorm van andere mondigen heeft iemand assertief achter zich weten te verzamelen. Mensen die de kracht, energie (bijvoorbeeld, door hun aandoening
 đŸ€·â€â™€ïž) of het karakter hiervoor niet hebben worden ondergesneeuwd. Ook dit ontkende ze niet trouwens.

Ik vind dit behoorlijk ernstig en zorgelijk. Het zou hier allemaal helemaal niet vanaf mogen hangen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft



25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024. Is dat inclusief alle toeslagen of puur inkomen?



Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.



Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.



Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
Klik om te vergroten...

Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Las wel iets dat het deze week in de kamer wordt besproken (of binnenkort), @ljuv ?
Mogelijk dat dan al meer duidelijk wordt
Klik om te vergroten...
Dit debat is al geweest:

Debat over onjuiste berekeningen van WIA-uitkeringen door het UWV | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Een motie om van de terugvorderingen af te zien is verworpen, onder andere.

Begin 2025 verwacht de minister meer duidelijkheid over de herstelbetalingen. Er komt in elk geval een speciale 'corrigeer'afdeling.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Maar goed, is dit echt zo? Zijn het er echt zoveel waar het gaat om honderden euro's?
Of spreken we vooral over veel maar kleinere bedragen teveel uitbetaald bv.
Ook hier veel onduidelijkheid.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf (bijna) klaar met mijn toeslagenschandaal-traject. Moet alleen de laatste keer officiële brief nog krijgen. Maar herken de onzekerheid en onduidelijkheid die je hier benoemd. Dat is erg frustrerend.
Tegelijkertijd: ze hebben al toegegeven fout te zitten en dit te willen oplossen. Dat dat tijd kost, vind ik ook niet gek. Ik vind dat er al bovengemiddeld veel aandacht voor is geweest. Ik denk ook wel mede door voorvallen zoals het toeslagenschandaal of groningen. Maar zeker in de huidige politieke context waarin de begroting van komend jaar nog niet eens is vastgesteld én de geopolitieke ontwikkelingen, denk ik dat er wel veel aandacht en urgentie is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ei-Salade zei:
Het is ook maar net wie je treft.
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad net wie je treft.
Speel een je spel prikken ze wel door heen.
Maar het gaat zich vooral om de kennis over een ziektebeeld én de daarbij horende klachten.
En juist dat laatste moet je bij het UWV heel goed kunnen beschrijven. Dat is belangrijker dan de diagnose.
Wat mij wel goed heeft geholpen is een dagverhaal. Hoe ziet mijn dag/week uit, wat voor impact heeft dat op mijn energie en wat zijn trauma triggers ptss.
Natuurlijk checkt de arts wel, althans in mijn ervaring, of je klachten kloppen bij de oorzaak van je ziektewet. In mijn geval ook niet door 1 arts maar door meerdere (achter de schermen).

annihilation zei:
Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
Klik om te vergroten...

Voor de mensen waar het over een paar tientjes gaat, of misschien 100 euro, is dat nog wel te doen denk ik.
Maar er zijn ook mensen die getroffen worden voor honderden euro's
Dan heb je toch wel een serieuze uitdaging.
Maar hoe groot die groep is ook maar de vraag.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat een drama toch dat UWV. Echt.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Wat een drama toch dat UWV. Echt.
Klik om te vergroten...
Klopt. Maar aan de andere kant. Stel we hadden dit vangnet niet. Dat zou nog minder zijn voor veel mensen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is dat inclusief toeslagen?
Misschien staat het in de tekst maar ik ben een slechte lezer. 😂
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
annihilation zei:
Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
Klik om te vergroten...

Ik spreek vanuit een andere situatie (door ziekte een uitkering waardoor ik * ik hoop tijdelijk * minimaal 1000 euro p/m ben teruggevallen in financiën) maar ondanks het feit dat dat bij mij niet onverwacht was, zoals wel redelijk het geval is in de UWV-correctie-situatie, is dat best lastig. Je lasten zijn hier niet op aangepast.

Akkoord dat ‘uitgavenpatroon fixen’ uiteraard de enige oplossing is - zeker als je dat geld al die tijd onterecht hebt gekregen, maar ‘even’ terugschakelen kan spicy zijn.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Voor de mensen waar het over een paar tientjes gaat, of misschien 100 euro, is dat nog wel te doen denk ik.
Maar er zijn ook mensen die getroffen worden voor honderden euro's
Dan heb je toch wel een serieuze uitdaging.
Maar hoe groot die groep is ook maar de vraag.
Klik om te vergroten...
Er zullen toch vele honderden/duizenden in de problemen komen vrees ik. Een uitkering heb ik niet, maar als ik ineens een paar honderd euro minder zou ontvangen, kwam ik echt in de problemen. Maar idd, vraag is hoeveel dit niet op kunnen vangen.

Je moet daarnaast ook natuurlijk rekening houden met andere stijgende kosten voor 2025. Boodschappen zullen heus niet goedkoper worden en onze ziekteverzekering wordt zo langzamerhand ook onbetaalbaar.Die kosten zijn voor velen al nauwelijks op te brengen en als je dan ook elke maand een paar honderd euro minder krijgt..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
annihilation zei:
Is dat inclusief toeslagen?
Klik om te vergroten...

Je krijgt van het UWV een X bedrag als je een uitkering hebt.
Dit bedrag komt tot stand door het berekenen van je SV loon.
Volgens mij doet de arbeidsdeskundige dat (en niet de arts).

Op basis van je inkomen kun je een toeslag krijgen.
Heb jij te weinig ontvangen heb je dus mogelijk ook teveel toeslagen ontvangen.
En ik vrees dat betrokkenen dat dan ook mogen aftikken bij de belastingdienst.

Dus kortom, het houdt niet op bij het UWV denk ik.
Zijn ook hiaat verzekeringen, pensioenfondsen die doorbetalen bij ziekten etc.
Het raakt deze hele lijn.

Roze Olifant zei:
Akkoord dat ‘uitgavenpatroon fixen’ uiteraard de enige oplossing is - zeker als je dat geld al die tijd onterecht hebt gekregen,
Klik om te vergroten...

Maar het wordt een ander verhaal mijn inziens als je dat geld hebt gekregen en je niet weet of het al dan niet klopt.
Ik weet bv niet of het geld wat ik nu gestort krijg klopt. Het schijnt namelijk niet een heel makkelijke rekensom te zijn.
Krijg je meer uitkering dan je salaris of bv maar 10 procent minder, oké dan weet je dat er wat niet aan de haak is en moet je idd aan de bel trekken.

Deadwing zei:
Je moet daarnaast ook natuurlijk rekening houden met andere stijgende kosten voor 2025. Boodschappen zullen heus niet goedkoper worden en onze ziekteverzekering wordt zo langzamerhand ook onbetaalbaar.Die kosten zijn voor velen al nauwelijks op te brengen en als je dan ook elke maand een paar honderd euro minder krijgt..
Klik om te vergroten...

Precies dit.
Even paar honderd euro minder wordt een groot probleem voor veel mensen die toch al moeten rond komen van een uitkering.

Maar laten we ons ook niet gek maken.
Er gaan natuurlijk ook heel wat indianenverhalen rond.

Las wel iets dat het deze week in de kamer wordt besproken (of binnenkort), @ljuv ?
Mogelijk dat dan al meer duidelijk wordt
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Hmm ... ik had een nieuwsartikel gelezen dat er deze of volgende week "iets gepland" staat.
En dat de verwachting is dat daar veel gesproken gaat worden over dit onderwerp.
Dus niet specifiek dit onderwerp, maar waar het onder zou kunnen vallen.
Maar mogelijk vergis ik me.
Klik om te vergroten...
Hmn. Vanaf woensdag wordt de begroting van SZW behandeld en is er een twee minuten debat “uitvoering sociale zekerheid”, dat zouden ze kunnen bedoelen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Vanaf woensdag wordt de begroting van SZW behandeld en is er een twee minuten debat “uitvoering sociale zekerheid”, dat zouden ze kunnen bedoelen.
Klik om te vergroten...

Yep, die was het.
In de media stond ergens dat het er mogelijk lang over zou gaan. Twee minuten is wel kort :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Yep, die was het.
In de media stond ergens dat het er mogelijk lang over zou gaan. Twee minuten is wel kort :wink:
Klik om te vergroten...
Haha, elke partij heeft twee minuten spreektijd. Het is bedoelt voor dingen die al in de commissie zijn besproken en het is een moment om moties/amendementen in te dienen. Maar verwacht er indd niet al te veel van vooralsnog, omdat er dus al uitgebreid over gesproken is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Haha, elke partij heeft twee minuten spreektijd. Het is bedoelt voor dingen die al in de commissie zijn besproken en het is een moment om moties/amendementen in te dienen. Maar verwacht er indd niet al te veel van vooralsnog, omdat er dus al uitgebreid over gesproken is.
Klik om te vergroten...

Helder @ljuv
dankjewel

Gaat zich idd om komende woensdag en donderdag: https://archive.ph/ZE6ph
Waar kunnen we een samenvatting zien woensdag/deze week?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Laatste nieuws over de UWV berekenen van maandag 25 nov:


Het UWV keerde jarenlang verkeerde bedragen uit aan arbeidsongeschikten en moet nu 25- tot 50 duizend uitkeringen herzien.
Wat betekent die hersteloperatie voor de toch al wankele uitvoeringsorganisatie? ‘We lopen het risico dat we nieuwe fouten gaan maken.’

Personeelstekorten, IT-problemen, maandenlange wachtlijsten voor medische keuringen en regelgeving die zo ingewikkeld is dat UWV-medewerkers het zélf niet eens meer begrijpen: het kon bijna niet anders dan misgaan met de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.
En toch dringt de omvang van de problemen nu pas door tot de tiende verdieping van het UWV-kantoor in het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West, waar bestuurder Maarten Camps zetelt.
Vrijdag maakte hij bekend dat tussen de 25- en 50 duizend arbeidsongeschikten jarenlang een verkeerde uitkering hebben ontvangen en dat een enorme hersteloperatie nodig is.

Hoe kan het dat signalen over problemen met de uitkeringen zijn genegeerd en pas naar buiten kwamen toen AD en Een Vandaag erover berichtten?
‘Er waren signalen, maar we hebben de omvang en de impact niet goed overzien.
We dachten dat het ging om kleine administratieve fouten, maar in de zomer (na vragen van journalisten, red.) beseften we: hier zijn echt mensen die te veel of te weinig uitkering hebben gehad.
‘Dat varieert van één tot honderden euro’s. Dus er zijn financiĂ«le gevolgen voor cliĂ«nten. S
ommigen zijn in de schulden geraakt. Dat gaan wij nu natuurlijk oplossen.’

Wat is er precies misgegaan bij het berekenen van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen?
‘Om de hoogte van een uitkering te berekenen, hebben we het zogenaamde dagloon nodig – het laatstverdiende loon. Dat lijkt makkelijk, maar de informatie daarover is niet altijd volledig.
Sommige mensen hebben meer dan één baan en veel bedrijven hebben nu keuzebudgetten, zoals een fiets van de zaak.
Dat heeft allemaal invloed op de berekening.
Onze medewerkers moeten dat handmatig doen, en de kans dat daar fouten in worden gemaakt is groot.
Bij andere uitkeringen doen we daarom risicogerichte steekproeven, maar de steekproeven hebben bij de WIA onvoldoende aandacht gekregen.’

Hoe kan het dat u werkt aan het menselijker maken van uw organisatie maar toch pas in actie komt als er media gewag maken van fouten?
‘Wij gaan juist heel actief op zoek naar fouten. Maar we hebben hier wel een blinde vlek gehad omdat we heel erg bezig waren met het inlopen van achterstanden bij de medische beoordeling van de WIA.
Wat dat betreft is het goed dat anderen ons scherp houden. Maar het is echt niet zo dat wij dit hebben willen achterhouden, we wisten het gewoon niet.’
Het herstel begint op z’n vroegst in april.
Dat betekent voor mensen die in de financiële problemen zijn gekomen dat ze nog minstens een half jaar in onduidelijkheid zitten. Wat zegt u tegen hen?
‘Als mensen echt in de financiĂ«le problemen zitten, zou mijn advies zijn: neem contact met ons op. Wij willen niets liever dan beginnen met herstellen waar de problemen het grootst zijn. Maar we moeten ook oppassen dat we niet te snel gaan. Want het grote gevaar is dat je dan weer nieuwe fouten maakt.’
Uit de hersteloperatie van de toeslagenaffaire weten we dat het slecht is voor het vertrouwen in de overheid om lang te wachten met herstel.
‘Ja, maar het is ook slecht voor het vertrouwen om steeds van koers te veranderen. Het klinkt bijvoorbeeld heel fijn als zij de terugbetaling in één keer krijgen, maar in veel gevallen kom je dan ook weer in de problemen met terugbetalingen aan de Belastingdienst. Dus we proberen ook afspraken te maken hoe we dat kunnen voorkomen.’

Er zijn ook mensen die een te hoge uitkering hebben ontvangen. Terugvorderingen zijn niet geheel uitgesloten. Wie kunnen dat verwachten?
‘Het moge duidelijk zijn dat wij liever niet onze tijd in terugvorderingen zouden steken.
Want dat kost heel veel capaciteit: we moeten onderzoeken wie had kunnen weten dat de uitkering te hoog is en dan volgt een lange juridische weg.
Dat zouden we liever overslaan, ook omdat mensen niet de dupe moeten worden van een fout die wij hebben gemaakt.
Maar uiteindelijk is dat een besluit dat alleen de minister kan nemen.’

Het klinkt alsof deze hersteloperatie een grote wissel gaat trekken op uw organisatie.
En dat terwijl er nog altijd ruim 13 duizend arbeidsongeschikten op de wachtlijst staan voor een medische beoordeling.
‘Daar maken wij ons inderdaad grote zorgen over.
We moeten 25- tot 50 duizend uitkeringen opnieuw tegen het licht houden. Om dat te kunnen doen hebben we mensen nodig uit de organisatie die snappen hoe je die berekeningen maakt: onze beste mensen.
Tegelijkertijd zal het aantal nieuwe WIA-aanvragen komend jaar alleen maar toenemen. Door die combinatie kan het aantal wachtenden zelfs verdubbelen.
‘Wij zijn natuurlijk heel erg bezorgd dat we door de impact van deze hersteloperatie weer opnieuw fouten maken. Dan komen we in een neerwaartse spiraal. Om dat te voorkomen hebben we ook hulp van de minister nodig. Op korte termijn hebben we meer ruimte nodig, zoals soepelere regels. Daarnaast pleiten we al jaren voor een radicale vereenvoudiging van het arbeidsongeschiktheidsstelsel, want daar zit het fundamentele probleem.’

Het nieuwe kabinet heeft daarvoor ook geen geld vrijgemaakt. Dat moet toch frustrerend zijn. Moet u niet harder met uw vuist op tafel slaan?
‘Nou, wij waren daar behoorlijk verbaasd over. Dat mag je frustratie noemen, ja. Ik zit nu vier jaar bij het UWV en we praten al vier jaar over vereenvoudigingen, en het resultaat daarvan is beperkt.’
Uw organisatie kampt met personeelstekorten, it-problemen, hersteloperaties, wachtlijsten. Dan bekruipt ons toch het gevoel dat het UWV een uitvoeringsorganisatie in crisis is. Hoe kijkt u daar zelf naar?
‘Bij sommige delen van de organisatie loopt het echt over de schoenen. Maar dat geldt niet voor alles wat we doen. We voorzien maandelijks 1,2 miljoen mensen van inkomen, en het is niet zo dat al die uitkeringen misgaan. Er gaat maar een klein stukje mis, maar een klein stukje op zo’n groot aantal gaat al gauw over heel veel mensen.’
Klik om te vergroten...

Bron: https://www.volkskrant.nl/binnenlan...hebben-de-impact-niet-goed-overzien~ba5c5d85/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Ongelooflijk.
Dit wordt groter dan de toeslagaffaire vrees ik.

Als ik het goed lees gaat het dus vooral mis bij mensen die bv een fiets of auto van de zaak hebben, meerdere banen hebben gehad in het jaar voor hun eerste ziektedag, contractwisselingen etc. Maar of ik dit goed lees weet ik ook niet. Mijn hoofd is mistig en dit soort teksten maken het er niet makkelijker op
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het lijkt me heel sterk dat ze gaan terugvorderen. Door fouten van het UWV kunnen mensen dan enorm in de problemen komen terwijl hun geen schuld hebben daaraan.

Ergens vermoed ik ook dat ze de enorme achterstanden moedwillig foutief hebben weggewer zonder de correcte procedures te volgen met het idee dat corrigeren we later wel. De achterstanden zijn door Corona nog steeds enorm en ook dit is daar waarschijnlijk een gevolg van.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ze Herbs Mang zei:
Het lijkt me heel sterk dat ze gaan terugvorderen
Klik om te vergroten...

Inderdaad.
Dat lijkt er na deze week ook wel duidelijk te zijn: https://www.nd.nl/varia/varia/12485...erugvordering-uwv-bij-klip-en-klare-afwijking
Mogelijk alleen als je nu meer inkomen krijgt dan je normaliter met je loon kreeg ofzo, dan is het wellicht klip en klaar dat er iets niet in de haak is.

Ze Herbs Mang zei:
Ergens vermoed ik ook dat ze de enorme achterstanden moedwillig foutief hebben weggewer zonder de correcte procedures te volgen met het idee dat corrigeren we later wel. De achterstanden zijn door Corona nog steeds enorm en ook dit is daar waarschijnlijk een gevolg van.
Klik om te vergroten...

Of te hoge werkdruk.
Zaken als heeft iemand een leaseauto fiets of sportabonnement van de zaak, heeft iemand een keuzebudget qua vakantiegeld, etc moet blijkbaar allemaal handmatig worden ingevuld.

De vraag is ook waar het precies mis gaat.
Ik denk bij de arbodeskundige, en daar zit heel veel druk. Mogelijk wel meer dan bij de verzekeringsarts.

@ljuv waar lees je eigenlijk altijd die stukken terug van zo'n debat over begroting (van deze week over dit onderwerp)?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
@ljuv waar lees je eigenlijk altijd die stukken terug van zo'n debat over begroting (van deze week over dit onderwerp)?
Klik om te vergroten...
www.tweedekamer.nl

Als je een specifiek wetsvoorstel wil volgen, zoek je het voorstel op bij Kamerstukken. Dan krijg je een volledig overzicht van de status, wanneer erover gesproken is en de bijbehorende documenten.
Als je opzoek bent naar een specifieke vergadering, ga je naar “Plenaire Vergaderingen” en zoek je de specifieke bespreking op. Na het debat staat hier ook altijd het verslag en kun je m terugkijken.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en...ergaderingen/details/activiteit?id=2024A06942 in het twee minutendebat is het niet over het UWV gegaan.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en...ergaderingen/details/activiteit?id=2024A05307 in de bespreking van de begroting wel. Daar lees ik ook dat het in andere interruptiedebatten is besproken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ze Herbs Mang zei:
Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen
Klik om te vergroten...

Klopt.
En een CAO die geen vaste vakantiegeld maand heeft bv maar je flexibel kan laten uitbetalen.

Ze Herbs Mang zei:
Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen
Klik om te vergroten...

Denk dat ze al weten waar het mis is gegaan. Al voor het voor het eerst in de media kwam begin september. Denk dat erna al goed gerekend.

Zoals bovenstaande quote.
Dan kun je al veel filteren.
Ook mensen die gelijk in het gesprek iva hebben gekregen van de arts op medische gronden (ipv via de arbodeskundige)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."