Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Maak je maar niet te grote zorgen. Minister draait al bij voor bestaande uitkeringsgerechtigden.
Klik om te vergroten...
Er is nog helemaal niks besloten.

Kordie zei:
En de oppositie is hier ook fel op tegen. Het is een minderheidskabinet, wat in deze voor bestaande gevallen een voordeel is.
Klik om te vergroten...
Dit is een aanname. Er ligt nog helemaal geen plan.

Kordie zei:
Voor mensen die opnieuw gekeurd moeten (herkeuring in lopend traject) of mensen die nog gekeurd moeten worden (beoordeling recht op wia) gaat er mogelijk wel veel veranderen. Nieuwe regels die evt komen gelden dan voor hen, omdat ze (opnieuw) beginnen in het beoordelingsproces
Klik om te vergroten...
Ik maak me vast niet populair, maar dit is prima naar mijn idee.
WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.
Alles moet gericht zijn op wat je nog wel kunt bijdragen aan de samenleving.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Echter zit er een heel groot verschil tussen arbeidsmatige dagbesteding of werken bij een betaalde werkgever. En ik vind dat dat ook gezien mag worden en geaccepteerd mag worden.
Klik om te vergroten...
Hier sla je de spijker op z'n kop.
Het belangeloos zaken doen word totaal niet begrepen en naar mijn zeggen snel weggeveegd als je erover begint.
Want er zal wel een addertje onder het gras zitten..
Wat wel een gegeven is, is dat voor mij de administratie voor het proberen bij een vrijwilligers actie al zo'n gedoe en risico oplevert dat ik het vermijd.
Stel je voor dat iemand van het UWV ineens niet eens is met jouw dagbesteding en je aanklaagt voor alles en nog wat.
En als ik iets wil proberen moet ik super veel papier werk gaan doen waarin ik niet geschikt ben.
En ik zie en hoor verhalen van mensen die wèl alle papieren hebben doorgegeven en alsnog in de problemen komen.
Ik heb al een tijd het idee een maaltijden service vanuit huis te beginnen voor gezinnen die geen tijd beweren te hebben voor het gezond bereiden van eten.
Maar de administratie is voor mij te veel om aan te beginnen en uit te leggen dat ik het financieel belangen loos wil opzetten.
Oftewel tegen kosten een maaltijd te maken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
BrieMetDeBril zei:
Stel je voor dat iemand van het UWV ineens niet eens is met jouw dagbesteding en je aanklaagt voor alles en nog wat.
Klik om te vergroten...

Het uwv staat positief in arbeidsmatige dagbesteding. Het wordt nl gezien als een daginvulling en niet als werken.

Maar ga je idd de stap naar vrijwilligers- of paar uurtjes betaald werk doen dan gaan de bellen bij hen rinkelen.

BrieMetDeBril zei:
Ik heb al een tijd het idee een maaltijden service vanuit huis te beginnen voor gezinnen die geen tijd beweren te hebben voor het gezond bereiden van eten.
Klik om te vergroten...

Dan kom je in eigen bedrijf setting en krijg je idd vragen. Maar wat een geweldig initiatief kerel. Ik gun je dat je zoiets mag opstarten in bv een arbeidsmatige dagbesteding.

Vaak is er ook gewoon een fout beeld van dagbesteding. Arbeidsmatige dagbesteding hebben veel mensen nooit van gehoord.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Leuk dat ze dat met 1/5 willen gaan verlagen en de ww willen halveren maar ze vergeten volgens mij dat die potten gewoon door werknemers en werkgevers zelf worden opgehoest. Gaan ze de afdracht van de sociale verzekering ook verlagen dan? Het begint een beetje ideoterie te worden. Zelfde als met de pensioenpotten. Die zijn zo groot en het rendement van de meesten op jaar basis is al genoeg voor de uitkering zelf. Elke sociale voorziening pot zien ze tegenwoordig als eigendom. Dat moet eens afgelopen zijn.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
BrieMetDeBril zei:
Ik hoor juist het tegenovergestelde.
Ikzelf ben voor 100% afgekeurd (best gek naar mijn idee maargoed, overschatting zit in mijn katakter) ik denk dat dit beeld vooral vanuit mensen komen die er niet veel mee te maken hebben.
Zoals @MR_CHIP heb ik ren Wajong en merk erg weinig ruimte in het invullen van je dag.
Hoe doe jij dat @MR_CHIP?
Klik om te vergroten...
Herken dat ook, krijg geen toeslagen maar wel omgerekend circa 340€rente in de maand wat het deels goed maakt terwijl ik op zoek ben naar een mooi huis.

Heb soort van geluk als je dat zo kunt noemen...

Plus als ik in de reken tabel mag lezen heb ik zeer veel geluk (R.I.P) soort van geluk ..

Maar heb het geluk dat mijn wæj́œońg nog steeds stijgt omdat ik onder de oude regeling val..

Nu dus z.s.m een huis kopen zodat ik weer enkele toeslagen krijg...

Peace 🕊️
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
BrieMetDeBril zei:
Ja dit is dus een lastig gebied.
Er is een voorbeeld (dacht Omroep Gelderland) waarbij een mevrouw tegen kostprijs zelfgemaakte kussenslopen breiden en zij op een gegeven allerlei boetes kreeg omdat zij dus werk had.
Er zijn wel meer voorbeelden die niet in me opkomen op het moment dankzij de Gin.
Misschien kom ik er later op terug.
Klik om te vergroten...

Ja klopt, dat valt onder werk.
Zelfs vrijwilligerswerk valt eronder.
Dagbesteding niet.
Eigenlijk alles wat je moet ondertekenen.

Maar je moet ook wel geluk hebben dat een gemeente dagbesteding kan aanbieden en vergoeden. Bij mij is het ook maar tijdelijk.

BrieMetDeBril zei:
Is het niet heel lastig een hypotheek te kunnen nemen onder de wajong?
Klik om te vergroten...

Met wajong denk ik wel. Is wel vast inkomen. Net als de iva. Dus qua dat kan het wel. Maar weinig.

Tussen de regels door van @Tijdloos lees ik dat hij zelf (genoeg) eigen geld heeft waardoor je wel makkelijker een hypotheek kan afsluiten middels inleg eigen geld, geld uit erfenis oid
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
MyLittlePonyPack zei:
www.nu.nl

Duizenden Wajongers zien uitkering verdwijnen: 'Voelt als straf voor werken'

Mensen met een Wajong-uitkering moeten afscheid nemen van hun uitkering als ze na vijf jaar werken een bepaald inkomen hebben. Voor een specifieke groep betekent dit een verlies van gemiddeld 750 euro bruto per maand.
www.nu.nl www.nu.nl
Klik om te vergroten...

Daarom wordt vaak gedacht door UWV clienten: "waarom zou ik gaan werken".
Ook in de WAJONG groep.

Ik durf bijna te wedden als ze zouden zeggen: "we trekken het inkomen gelijk met je WAJONG" dat veel meer mensen juist wel deze stap zouden zetten.
Dan heb je geen inkomensverlies, en ben je bezig. En voor degene die dit al vijf jaar doen wordt het dan ook normaal. Maar niemand gaat loon inleveren natuurlijk.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
BrieMetDeBril zei:
Is het niet heel lastig een hypotheek te kunnen nemen onder de wajong? Ik weet dat het wel mogelijk is een huis te hebben met deze regeling ironisch genoeg. Echter heb ik veel op internet gelezen dat de meeste banken het niet aangaan.
Ik heb er lang geleden ook over zitten denken maar in mijn geval is de marge zo klein dat ikzelf het risico niet wil nemen.
Klik om te vergroten...

Fulltime werkende mensen komen nu al lastig aan een woning dus laat staan iemand die een Wajong uitkering heeft. Je zit al snel op 1000€ per maand met de huidige prijzen.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Ik maak me vast niet populair, maar dit is prima naar mijn idee.
WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.
Alles moet gericht zijn op wat je nog wel kunt bijdragen aan de samenleving.
Klik om te vergroten...
Hoe de WIA in elkaar steekt vind ik zelf al niet echt pluis, maar ik ben niet de enige

www.bnnvara.nl

Vernietigend oordeel Verenigde Naties over WIA-uitkering - Zembla - BNNVARA

Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties, de ILO, handelt Nederland in strijd met het arbeidsongeschiktheidsverdrag..
www.bnnvara.nl www.bnnvara.nl

Maar ik mag niet klagen want heb gelukkig een WIA (80-100%) gekregen door een lieve verzekeringsarts die de volgende dag met pensioen ging en duizend keer zei: "luister goed naar je artsen en behandelaren en neem tijd voor je herstel"
Denk dat ik niet gauw meer zo'n fijne (her)keuring zal krijgen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Daarom wordt vaak gedacht door UWV clienten: "waarom zou ik gaan werken".
Klik om te vergroten...
Dit is wat ik ook vaak hoor inderdaad. Weet niet of dit volledig aansluit met het gesprek hierboven maar:

Maatje van me krijgt van het uwv zeg het minimum loon.
Zijn logica is: hij hoeft niks te doen voor (even makkelijk) 1600eu p/mnd.
Als hij nu full time gaat werken dan krijgt hij zeg 2100eu p/mn.
Dus hij zegt ik moet verdomme 160uur werken voor maar 500euro extra. Dus werkt hij maar voor iets meer dan 3eu per uur (500eu verschil delen door 160uur).

Ik vind het best wel triest als iemand zo denkt, maar aan de andere kant snap ik stiekem dat dit zeker niet stimilerend is om weer fulltime te gaan werken voor hem. Heb dan geen kant en klare oplossing hiervoor maar dat hierin iets zou moeten veranderen is mij wel duidelijk.

Dan heb ik hierbij nog niet eens over de toeslagen en andere tegemoetkomingen. Dan is het verschil namelijk nog kleiner dan 500eu p/mnd
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Heb dan geen kant en klare oplossing hiervoor
Klik om te vergroten...

Die maat van jou, en heel veel anderen, moeten een andere mindset hebben.
Werken is niet alleen voor de centen, maar vooral ook voor een daginvullling / sociale contacten / mentale boost als je wat lukt bv.

Mezelf zei:
maar dat hierin iets zou moeten veranderen is mij wel duidelijk.
Klik om te vergroten...

Qua uitkeringsgerechtigden:
Makkelijker maken dat men ergens kan werken, rekening houdende met de beperkingen (en dus ook gezegd kan worden; "vandaag moet ik eerder naar huis"). En als het niet lukt dat je dan terugvalt in bijvoorbeeld je IVA én dat je tijdens het werken gewoon hetzelfde loon krijgt als waar je recht op hebt (wat de verzekeringsarts/arbeidsdeskundige hebben besloten). Dat zijn bedragen die niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.

Hier ligt ook een punt bij de werkgevers.
De subsidie die ze kunnen krijgen als ze een ziek iemand in dienst nemen klinkt vaak aantrekkelijk. Maar dat degene bv ook eens kan zeggen: "vandaag kan ik niet komen" of "vandaag moet ik eerder naar huis" of "vandaag ben ik mij niet voor honderd procent in zetten" dat lijkt dan vaak een probleem. Wat ik overigens ook vanuit een werkgever wel weer kan berekenen, die moet ook ergens op kunnen rekenen.

Gelukkig zijn er in Nederland talrijke projecten/bedrijven waar je arbeidsmastige dagbesteding kan doen.
Dan doe je normaal werk, maar zijn de regels anders/soepeler. Waardoor veel mensen wel kunnen werken.
Maar ook hier wordt weer op beknibbeld door de overheid.
Ik doe ook zoiets. Heb er echt plezier aan, ondanks dat ik ver onder mijn niveau werk. Maar ik voel me echt top als ik er ben.
Wat zegt nu een overheid: "als mensen dit kunnen kunnen ze ook werken, dus dat moeten we maar eens langzaamaan gaan afbouwen".
Als je niet weet hoe het werkt doe je dit soort uitspraken (of als je niet weet wat het verschil is).
Ik den kdan misschien met boerenverstand maar ik zou zeggen: Wees blij dat die groep mensen iets doet van arbeid, die maken iets / zijn zinvol bezig.

Maar nee, overal moet weer wat achter worden gezocht.
En dan krijg je mensen die helemaal niks meer gaan doen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Hier ligt ook een punt bij de werkgevers.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het niet zozeer onwil is, maar vooral een stuk onbekendheid bij werkgevers.

Denk dat er winst te behalen valt om die onbekendheid weg te nemen en werkgevers beter en persoonlijker te kunnen informeren, maar ook eerlijk te zijn over beperkingen. Kwestie van goed managen van de verwachtingen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeehond zei:
Wij zijn het eens.
Klik om te vergroten...
Heeeey ! Ik ook hoor :tonguewink:
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik er zo van begrijp is het dus voor mensen met een Wajong die sowieso 27 uur per week moeten werken onaangebroken voor 5 jaar lang. Nou als je 5 jaar lang 27 uur per week kan werken dan lijkt het mij toch wel mogelijk om dat wat op te krikken.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mezelf zei:
Hoezo denk je dat? er zijn genoeg situaties te bedenken dat iemand niet langer dan 5 uur p/d kan werken.....
Klik om te vergroten...
Dan zit je onder die grens en is er ja niets aan de hand.

volgens Google AI kwam je uit op ogv 27 uur. Maar reken jij het eens uit dan. Bij hoeveel uur per week komt je Wajong te vervallen?IMG_0640.jpeg
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
annihilation zei:
Dat is anderhalf keer modaal 😂
Noem ik niet echt een gemiddeld loontje.
Klik om te vergroten...
Als arbeider krijg je in BE dubbel vakantiegeld.

Ik noem mezelf toch een gemiddelde arbeider hoor.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
CuriousExplorer zei:
Verander dat dan in "veel minder vakantiegeld,".

Hier haal je als arbeider (met een gemiddeld loon) vlot €5000 binnen.
Klik om te vergroten...
hey beter iets als niets

ik ben jaloers ol de wia van me vader
maarja die heeft flink gewerkt in het verleden zijn uitkering is rond de 4K
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#18
CuriousExplorer zei:
Verander dat dan in "veel minder vakantiegeld,".

Hier haal je als arbeider (met een gemiddeld loon) vlot €5000 binnen.
Klik om te vergroten...
Dat is anderhalf keer modaal 😂
Noem ik niet echt een gemiddeld loontje.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."