Heb dan geen kant en klare oplossing hiervoor
Die maat van jou, en heel veel anderen, moeten een andere mindset hebben.
Werken is niet alleen voor de centen, maar vooral ook voor een daginvullling / sociale contacten / mentale boost als je wat lukt bv.
maar dat hierin iets zou moeten veranderen is mij wel duidelijk.
Qua uitkeringsgerechtigden:
Makkelijker maken dat men ergens kan werken, rekening houdende met de beperkingen (en dus ook gezegd kan worden; "vandaag moet ik eerder naar huis"). En als het niet lukt dat je dan terugvalt in bijvoorbeeld je IVA én dat je tijdens het werken gewoon hetzelfde loon krijgt als waar je recht op hebt (wat de verzekeringsarts/arbeidsdeskundige hebben besloten). Dat zijn bedragen die niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.
Hier ligt ook een punt bij de werkgevers.
De subsidie die ze kunnen krijgen als ze een ziek iemand in dienst nemen klinkt vaak aantrekkelijk. Maar dat degene bv ook eens kan zeggen: "vandaag kan ik niet komen" of "vandaag moet ik eerder naar huis" of "vandaag ben ik mij niet voor honderd procent in zetten" dat lijkt dan vaak een probleem. Wat ik overigens ook vanuit een werkgever wel weer kan berekenen, die moet ook ergens op kunnen rekenen.
Gelukkig zijn er in Nederland talrijke projecten/bedrijven waar je arbeidsmastige dagbesteding kan doen.
Dan doe je normaal werk, maar zijn de regels anders/soepeler. Waardoor veel mensen wel kunnen werken.
Maar ook hier wordt weer op beknibbeld door de overheid.
Ik doe ook zoiets. Heb er echt plezier aan, ondanks dat ik ver onder mijn niveau werk. Maar ik voel me echt top als ik er ben.
Wat zegt nu een overheid: "als mensen dit kunnen kunnen ze ook werken, dus dat moeten we maar eens langzaamaan gaan afbouwen".
Als je niet weet hoe het werkt doe je dit soort uitspraken (of als je niet weet wat het verschil is).
Ik den kdan misschien met boerenverstand maar ik zou zeggen: Wees blij dat die groep mensen iets doet van arbeid, die maken iets / zijn zinvol bezig.
Maar nee, overal moet weer wat achter worden gezocht.
En dan krijg je mensen die helemaal niks meer gaan doen.