Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
Zie edit
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor het opzoeken. Dan klopt het toch wel. Maar ik vind het wel een beetje krom dat ik dan daarom terwijl ik nu niet werk minder geld krijg. Maar goed, volgende evaluatie maar bespreken of dat verwachte arbeidsvermogen in de toekomst nog steeds wel geldt aangezien we nou al 12 jaar verder zijn. En ik zelf echt niet verwacht ooit zelfstandig het minimumloon te kunnen verdienen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
MyLittlePonyPack zei:
Dankjewel voor het opzoeken. Dan klopt het toch wel. Maar ik vind het wel een beetje krom dat ik dan daarom terwijl ik nu niet werk minder geld krijg. Maar goed, volgende evaluatie maar bespreken of dat verwachte arbeidsvermogen in de toekomst nog steeds wel geldt aangezien we nou al 12 jaar verder zijn. En ik zelf echt niet verwacht ooit zelfstandig het minimumloon te kunnen verdienen.
Klik om te vergroten...
Ben benieuwd wat het uwv gaat zeggen

Ik heb nooit meer een evaluatie gehad misschien daarom ook wel alleen een anderhalf uur durend telefoon gesprek tijdens corona tijd en paar weken later was alles rond
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
Ik heb nooit meer een evaluatie gehad misschien daarom ook wel alleen een anderhalf uur durend telefoon gesprek tijdens corona tijd en paar weken later was alles rond
Klik om te vergroten...

Naast de WA jong heb je IVA en WGA.
Met IVA hoef je nooit meer te werken tot aan je pensioen en krijg je geen herkeuring.
Met WGA krijg je een tijdelijke werkonderbreking betaald en krijg je bv wel nog oproepen.
Mogelijk dat er in het WA jong stuk ook zoiets verwezen zit.

Je kan natuurlijk altijd vragen @MyLittlePonyPack
Maar of het verstandig is om je nu bij het UWV te melden nu ze met die herberekeningen bezig zijn?
Enerzijds wel natuurlijk als je denkt dat het echt niet klopt en in je voordeel werkt. Anderzijds hoor je het vanzelf in 2025 of 2026.
Ja zolang kunnen die berekingen (herstelplan) duren. Bizar.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Naast de WA jong heb je IVA en WGA.
Met IVA hoef je nooit meer te werken tot aan je pensioen en krijg je geen herkeuring.
Met WGA krijg je een tijdelijke werkonderbreking betaald en krijg je bv wel nog oproepen.
Mogelijk dat er in het WA jong stuk ook zoiets verwezen zit.

Je kan natuurlijk altijd vragen @MyLittlePonyPack
Maar of het verstandig is om je nu bij het UWV te melden nu ze met die herberekeningen bezig zijn?
Enerzijds wel natuurlijk als je denkt dat het echt niet klopt en in je voordeel werkt. Anderzijds hoor je het vanzelf in 2025 of 2026.
Ja zolang kunnen die berekingen (herstelplan) duren. Bizar.
Klik om te vergroten...

Nouja het klopt in mijn geval dus wel voor nu. Alleen als ze het bij het UWV met me eens zijn dat ik toch nooit dat minimumloon ga verdienen dan zou ik mezelf natuurlijk enorm benadelen door dat dan niet te veranderen zodat ik wel die 75% krijg.
En ik val nog onder de oude regeling van Wajong. De laatste jaren kom je er alleen nog maar voor in aanmerking als je dus idd voor 100% voor altijd bent afgekeurd. Dan krijg je idd ook geen herbeoordeling/evaluatie. Maar in mijn tijd was dat nog niet zo.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
MyLittlePonyPack zei:
Alleen als ze het bij het UWV met me eens zijn dat ik toch nooit dat minimumloon ga verdienen dan zou ik mezelf natuurlijk enorm benadelen door dat dan niet te veranderen zodat ik wel die 75% krijg.
Klik om te vergroten...

Zeker waar. Dan krijg je denk ik een herkeuring.
Zou het ook zeker doen als je er recht op hebt. Maar misschien is nu niet het juiste moment. Denk ook dat ze nu volop bezig zijn met dat herstelplan ipv herkeuringen.

Hoe dan ook.
Gaat me nog wat worden voor betrokkenen (waaronder ik zelf: welliswaar dan geen WAjong).
Ik baal er wel van. Heb er lang om moeten strijden, eindelijk serieus genomen door het UWV en dan zit je NOG steeds in spanning nu. Tot met pech 2026.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Check:
www.computable.nl

Computable - Verandermotor: Onrust bij UWV

Onder de medewerkers van UWV is beroering ontstaan over een nieuwe werkwijze die de raad van bestuur wil doordrukken, terwijl de organisatie kampt met problemen.
www.computable.nl www.computable.nl

Dit loopt toch gruwelijk door elkaar allemaal daar bij het uwv?
Of klopt het in mijn hoofd niet?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nieuwe info over het UWV.
Dit keer niet over het herstelplan van de rekenfouten, maar over de beoordelingen.

eenvandaag.avrotros.nl

'Zwaarst getroffen UWV-gedupeerden worden door minister niet geholpen', en dat mag volgens juristen niet

Uitkeringsinstantie UWV gaat alleen de rekenfouten in arbeidsongeschiktheidsuitkeringen corrigeren. Bij de herstelactie worden andere fouten niet opnieuw bek...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

Ik snap het enerzijds wel.
Anderzijds kun je niet 200.000 keuringen (die tussen 2020 en 2024 hebben plaats gevonden) opnieuw doen.
Maar je zou dan misschien moeten kijken naar al die mensen die nu een bezwaar hebben lopen of indienen (die zich niet serieus voelen genomen) opnieuw te beoordelen. Alhoewel dat ook (te)veel capaciteit kost vrees ik.
Maar wat een drama daar bij het UWV. Een overheidsinstantie.

Iemand al wat gehoord of hij in de groep 25k - 50k zit van degene die ze gaan herberekenen?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Iemand al wat gehoord of hij in de groep 25k - 50k zit van degene die ze gaan herberekenen?
Klik om te vergroten...
En de kans is groot dat het met die herberekeningen ook goed fout zal gaan..dan is de chaos compleet.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wil je echt een probleem oplossen neem je alles mee. UWV wilt dit duidelijk niet, is vaak een heel slecht teken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Deadwing zei:
En de kans is groot dat het met die herberekeningen ook goed fout zal gaan
Klik om te vergroten...

Ja? Zullen ze er niks van geleerd hebben?
Ze weten het immers al bijna een jaar. Je zou zeggen dat ze toch achter de schermen al genoeg onderzoek hebben gedaan.

Ei-Salade zei:
Wil je echt een probleem oplossen neem je alles mee
Klik om te vergroten...

Precies.
Maar je kan moeilijk iedereen die goed gekeurd is herkeuren?
Bezwaren serieus nemen is wel een verhaal, maar dat gebeurd geloof ik ook niet
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Ja? Zullen ze er niks van geleerd hebben?
Ze weten het immers al bijna een jaar. Je zou zeggen dat ze toch achter de schermen al genoeg onderzoek hebben gedaan.
Klik om te vergroten...
Het vertrouwen in ze is toch al bijna helemaal weg. Het zou me niks verbazen..
Iedereen moet er gewoon maar het beste van hopen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Iedereen moet er gewoon maar het beste van hopen.
Klik om te vergroten...

Ja, en als iemand die in de groep 2020 - 2024 zit kan ik je vertellen dat het energie vreet.
Ik heb opzich geen nare ervaringen met de keuring etc gehad.
Maar als je op bedrag X uitkomt en over paar maanden een stuk minder krijgt is wel kl*te.

Weegt echter niet op tegen de mensen die van de boot zijn gevallen in het steenkoude water en pendelen tussen de oever en de boot
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Voor de mensen met wajong:

wnl.tv

UWV: fouten bij Wajong-uitkeringen, meer onderzoek nodig

wnl.tv wnl.tv

Hier lijkt nog wel meer mis te zijn gegaan dan met de herberekeningen wia
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het een is nog niet opgelost, en dan komen ze weer met de (mogelijk?) volgende maatregel:

www.ad.nl

Regeling voor arbeidsongeschikten op de schop: deel uitkeringen mogelijk omlaag

Het mes gaat in de regelingen voor werknemers die arbeidsongeschikt worden. Het kabinet overweegt om zieken niet meer volledig af te keuren, zoals nu nog wel in veel gevallen gebeurt. De uitkering wordt dan ook lager. Dat schrijft minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) in een brief aan de...
www.ad.nl www.ad.nl

Dat ze wat strenger gaan zijn in keuringen en vooral het verschil tussen afkeuren met laag en hoog salaris willen veranderen is goed.
Maar kom op zeg, je kan toch niet mensen met een IVA uitkering hun uitkering afnemen?
Of lees ik het nu zo verkeerd?

Ik heb sinds kort IVA ivm de PTSS.
Dan krijg je een stuk meer rust zeiden ze me.
Nou, als ik ergens onrustig van wordt is het dit soort berichten.
Maar goed ..... het is er niet door, het zal ook niet van vandaag op morgen zijn.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
lol die politiek is echt gek geworden

hoe breng je mensen in geld problemen 101

Terugwerkende kracht
Volgens de minister moet nog worden besloten of een verandering van de regels ook met terugwerkende kracht gaat gelden. In dat laatste geval zouden de mensen die nu een IVA-uitkering ontvangen een deel van hun inkomen verliezen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
MR_CHIP zei:
In dat laatste geval zouden de mensen die nu een IVA-uitkering ontvangen een deel van hun inkomen verliezen.
Klik om te vergroten...

Als ze met de herberekeningen geld mogen afpakken van iemand dan mag dat hier vast ook bij.
Maar dit is nog wat anders dan ik ergens heb gelezen.
Ik heb ergens gezien dat ze de IVA met terugwerkende kracht willen/kunnen afpakken, en je herkeurd wordt.
Hoe ze dat willen doen met een gigantisch tekort aan artsen én een wachtlijst van heb ik jou daar ..... dat vraag ik me af.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Ik weet niet hoe het bij wajong zit.
In mijn geval, en mensen om mij heen in hetzelfde schuitje, wordt het gezien als positief.
Zolang ik maar niks bij verdien of verplichtingen doe die horen bij vrijwilligers- of betaald werk.
Klik om te vergroten...
Ja dit is dus een lastig gebied.
Er is een voorbeeld (dacht Omroep Gelderland) waarbij een mevrouw tegen kostprijs zelfgemaakte kussenslopen breiden en zij op een gegeven allerlei boetes kreeg omdat zij dus werk had.
Er zijn wel meer voorbeelden die niet in me opkomen op het moment dankzij de Gin.
Misschien kom ik er later op terug.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Leuk dat ze dat met 1/5 willen gaan verlagen en de ww willen halveren maar ze vergeten volgens mij dat die potten gewoon door werknemers en werkgevers zelf worden opgehoest. Gaan ze de afdracht van de sociale verzekering ook verlagen dan? Het begint een beetje ideoterie te worden. Zelfde als met de pensioenpotten. Die zijn zo groot en het rendement van de meesten op jaar basis is al genoeg voor de uitkering zelf. Elke sociale voorziening pot zien ze tegenwoordig als eigendom. Dat moet eens afgelopen zijn.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
BrieMetDeBril zei:
Ik hoor juist het tegenovergestelde.
Ikzelf ben voor 100% afgekeurd (best gek naar mijn idee maargoed, overschatting zit in mijn katakter) ik denk dat dit beeld vooral vanuit mensen komen die er niet veel mee te maken hebben.
Zoals @MR_CHIP heb ik ren Wajong en merk erg weinig ruimte in het invullen van je dag.
Hoe doe jij dat @MR_CHIP?
Klik om te vergroten...
Herken dat ook, krijg geen toeslagen maar wel omgerekend circa 340€rente in de maand wat het deels goed maakt terwijl ik op zoek ben naar een mooi huis.

Heb soort van geluk als je dat zo kunt noemen...

Plus als ik in de reken tabel mag lezen heb ik zeer veel geluk (R.I.P) soort van geluk ..

Maar heb het geluk dat mijn wæj́œońg nog steeds stijgt omdat ik onder de oude regeling val..

Nu dus z.s.m een huis kopen zodat ik weer enkele toeslagen krijg...

Peace 🕊️
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tijdloos zei:
Nu dus z.s.m een huis kopen zodat ik weer enkele toeslagen krijg...
Klik om te vergroten...
Is het niet heel lastig een hypotheek te kunnen nemen onder de wajong? Ik weet dat het wel mogelijk is een huis te hebben met deze regeling ironisch genoeg. Echter heb ik veel op internet gelezen dat de meeste banken het niet aangaan.
Ik heb er lang geleden ook over zitten denken maar in mijn geval is de marge zo klein dat ikzelf het risico niet wil nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."