Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
MyLittlePonyPack zei:
Ik heb al 12 jaar een Wajong-uitkering.
Klik om te vergroten...

Ik volg het wat meer op de voet.
Het schijnt dat er in de periode voor 2020 ook fouten zijn gemaakt en mensen dus bv te weinig krijgen. Maar daar richten ze nu hun peilen niet op, triest eigenlijk. Als je het aanvraagt misschien wel.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
De link doet het inmiddels.
Gaat inderdaad om diverse uitkeringen. WGA, IVA, ziektewetuitkering, WAO jong en zelfs de WW.

Groter schandaal dan de toeslagaffaire vrees ik
Klik om te vergroten...
Gedoe weer hoor dit sjongejonge.


Hoe zijn ze hier dan weer zo laat achtergekomen? Hoe groot kunnen de fouten zijn? Moeten wij nog wat doen dan? Gaat het om enkele euro's per maand of gaat het om 100eu per maand? Terugwerkende kracht? Hoe lang terug dan? Vragen Vragen... is nog erg vroeg natuurlijk maar dit zou dus weer verschrikkelijk gevolgen kunnen hebben voor sommige mensen of al erge gevolgen van deze fout hebben gehad... als je soms hoort wat sommige is overkomen met die toeslagaffaire...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Hoe zijn ze hier dan weer zo laat achtergekomen
Klik om te vergroten...

Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft

Mezelf zei:
Hoe groot kunnen de fouten zijn?
Klik om te vergroten...

25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024

Mezelf zei:
Moeten wij nog wat doen dan?
Klik om te vergroten...

Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.

Mezelf zei:
Gaat het om enkele euro's per maand of gaat het om 100eu per maand?
Klik om te vergroten...

Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.

Mezelf zei:
Terugwerkende kracht? Hoe lang terug dan?
Klik om te vergroten...

Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft



25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024



Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.



Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.



Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
Klik om te vergroten...
Thanks!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gaag gedaan. Kans dat jij er ook tussen zit @Mezelf ?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Gaag gedaan. Kans dat jij er ook tussen zit @Mezelf ?
Klik om te vergroten...
ja maar volgens mijn eigen berekening kan het niet om veel gaan.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
ja maar volgens mijn eigen berekening kan het niet om veel gaan.
Klik om te vergroten...
Hoe heb je die berekening gemaakt? Het schijnt allemaal heel ingewikkeld te zijn. Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen en dat ze vooral dat vergeten zijn. Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen. Als ze dat nu al weten moeten ze dus al berekeningen hebben gemaakt individueel lijkt mij en is de komende tijd die ze nodig hebben voor de eindcontrole.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze Herbs Mang zei:
Ik las ergens dat zaken als lease auto etc. ook meetellen
Klik om te vergroten...

Klopt.
En een CAO die geen vaste vakantiegeld maand heeft bv maar je flexibel kan laten uitbetalen.

Ze Herbs Mang zei:
Ben erg benieuwd hoe het UWV zelf bij de constatering van helft teveel helft te weinig js genomen
Klik om te vergroten...

Denk dat ze al weten waar het mis is gegaan. Al voor het voor het eerst in de media kwam begin september. Denk dat erna al goed gerekend.

Zoals bovenstaande quote.
Dan kun je al veel filteren.
Ook mensen die gelijk in het gesprek iva hebben gekregen van de arts op medische gronden (ipv via de arbodeskundige)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ei-Salade zei:
Het is ook maar net wie je treft.
Mijn vader werd namelijk niet afgekeurd met progressieve multiple scoliose, heeft een herkeuring (second opinion) bij UWV aangevraagd en de andere arts zei van "ja wat is dit voor onzin" en hij kon weer gaan want het was wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.
Klik om te vergroten...

Dat is precies wat mijn re-integratiecoach (die zelf lang bij het UWV heeft gewerkt, nu zelfstandig) zegt met betrekking tot een eventuele - gedeeltelijke - WIA. “Ik vind het vervelend om te zeggen, want het zou niet zo mogen zijn, maar het is Ă©cht maar net wie je straks treft
.”

Ik vrees dat hierbij dan ook nog veel te erg meespeelt hoe ‘mondig’ iemand zelf is. Iets met brutalen hebben de halve wereld. Hoe goed kan iemand de ernst van zijn eigen situatie ‘verkopen’ (om maar niet te zeggen ‘lichtelijk overdrijven’, omdat het UWV erom bekend staat precies het omgekeerde te doen), of hoeveel back-up in de vorm van andere mondigen heeft iemand assertief achter zich weten te verzamelen. Mensen die de kracht, energie (bijvoorbeeld, door hun aandoening
 đŸ€·â€â™€ïž) of het karakter hiervoor niet hebben worden ondergesneeuwd. Ook dit ontkende ze niet trouwens.

Ik vind dit behoorlijk ernstig en zorgelijk. Het zou hier allemaal helemaal niet vanaf mogen hangen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Vooral de focus op achterstanden wegwerken van keuringen.
En dan een fout in hun systeem geloof ik.

Veel is er nog niet bekend; WAAR het nu precies mis is gegaan dan wel welke groep het betreft. Zal iets specifieks zijn als ze nu wel al kunnen zeggen dat het 1/4 betreft



25k tot 50k van de 200k mensen die een uitkering hebben gekregen vanaf 2020 tm 2024. Is dat inclusief alle toeslagen of puur inkomen?



Begin januari hoor je of je bij DE groep hoort of je uitkering klopt. Vanaf april 2025 tot zomer 2026 wordt gecorrigeerd. Dus met pech weet je de specificatie pas in 2026.



Van paar euro tot honderden euro's pm.
Van teveel tot te weinig.



Terug betalen hoeft wellicht niet.
Kan wel zijn dat je bv iva hebt van 2500 pm en dat dat na correctie 2000 wordt.
Dus leven ingericht op 2500 en dan op eens 500 euro minder.

Te weinig gekregen? Krijg je correctie vanaf 2020 bv. Maar dan zul je wel gedoe krijgen met evt toeslagen, pensioen, hiaatverzeketing etc
Klik om te vergroten...

Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Las wel iets dat het deze week in de kamer wordt besproken (of binnenkort), @ljuv ?
Mogelijk dat dan al meer duidelijk wordt
Klik om te vergroten...
Dit debat is al geweest:

Debat over onjuiste berekeningen van WIA-uitkeringen door het UWV | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Een motie om van de terugvorderingen af te zien is verworpen, onder andere.

Begin 2025 verwacht de minister meer duidelijkheid over de herstelbetalingen. Er komt in elk geval een speciale 'corrigeer'afdeling.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Maar goed, is dit echt zo? Zijn het er echt zoveel waar het gaat om honderden euro's?
Of spreken we vooral over veel maar kleinere bedragen teveel uitbetaald bv.
Ook hier veel onduidelijkheid.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf (bijna) klaar met mijn toeslagenschandaal-traject. Moet alleen de laatste keer officiële brief nog krijgen. Maar herken de onzekerheid en onduidelijkheid die je hier benoemd. Dat is erg frustrerend.
Tegelijkertijd: ze hebben al toegegeven fout te zitten en dit te willen oplossen. Dat dat tijd kost, vind ik ook niet gek. Ik vind dat er al bovengemiddeld veel aandacht voor is geweest. Ik denk ook wel mede door voorvallen zoals het toeslagenschandaal of groningen. Maar zeker in de huidige politieke context waarin de begroting van komend jaar nog niet eens is vastgesteld én de geopolitieke ontwikkelingen, denk ik dat er wel veel aandacht en urgentie is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ei-Salade zei:
Het is ook maar net wie je treft.
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad net wie je treft.
Speel een je spel prikken ze wel door heen.
Maar het gaat zich vooral om de kennis over een ziektebeeld én de daarbij horende klachten.
En juist dat laatste moet je bij het UWV heel goed kunnen beschrijven. Dat is belangrijker dan de diagnose.
Wat mij wel goed heeft geholpen is een dagverhaal. Hoe ziet mijn dag/week uit, wat voor impact heeft dat op mijn energie en wat zijn trauma triggers ptss.
Natuurlijk checkt de arts wel, althans in mijn ervaring, of je klachten kloppen bij de oorzaak van je ziektewet. In mijn geval ook niet door 1 arts maar door meerdere (achter de schermen).

annihilation zei:
Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
Klik om te vergroten...

Voor de mensen waar het over een paar tientjes gaat, of misschien 100 euro, is dat nog wel te doen denk ik.
Maar er zijn ook mensen die getroffen worden voor honderden euro's
Dan heb je toch wel een serieuze uitdaging.
Maar hoe groot die groep is ook maar de vraag.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat een drama toch dat UWV. Echt.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Wat een drama toch dat UWV. Echt.
Klik om te vergroten...
Klopt. Maar aan de andere kant. Stel we hadden dit vangnet niet. Dat zou nog minder zijn voor veel mensen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#16
Is dat inclusief toeslagen?
Misschien staat het in de tekst maar ik ben een slechte lezer. 😂
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
annihilation zei:
Dan moet je dus weer even terugschakelen en je uitgavenpatroon fixen.
Klik om te vergroten...

Ik spreek vanuit een andere situatie (door ziekte een uitkering waardoor ik * ik hoop tijdelijk * minimaal 1000 euro p/m ben teruggevallen in financiën) maar ondanks het feit dat dat bij mij niet onverwacht was, zoals wel redelijk het geval is in de UWV-correctie-situatie, is dat best lastig. Je lasten zijn hier niet op aangepast.

Akkoord dat ‘uitgavenpatroon fixen’ uiteraard de enige oplossing is - zeker als je dat geld al die tijd onterecht hebt gekregen, maar ‘even’ terugschakelen kan spicy zijn.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Voor de mensen waar het over een paar tientjes gaat, of misschien 100 euro, is dat nog wel te doen denk ik.
Maar er zijn ook mensen die getroffen worden voor honderden euro's
Dan heb je toch wel een serieuze uitdaging.
Maar hoe groot die groep is ook maar de vraag.
Klik om te vergroten...
Er zullen toch vele honderden/duizenden in de problemen komen vrees ik. Een uitkering heb ik niet, maar als ik ineens een paar honderd euro minder zou ontvangen, kwam ik echt in de problemen. Maar idd, vraag is hoeveel dit niet op kunnen vangen.

Je moet daarnaast ook natuurlijk rekening houden met andere stijgende kosten voor 2025. Boodschappen zullen heus niet goedkoper worden en onze ziekteverzekering wordt zo langzamerhand ook onbetaalbaar.Die kosten zijn voor velen al nauwelijks op te brengen en als je dan ook elke maand een paar honderd euro minder krijgt..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
annihilation zei:
Is dat inclusief toeslagen?
Klik om te vergroten...

Je krijgt van het UWV een X bedrag als je een uitkering hebt.
Dit bedrag komt tot stand door het berekenen van je SV loon.
Volgens mij doet de arbeidsdeskundige dat (en niet de arts).

Op basis van je inkomen kun je een toeslag krijgen.
Heb jij te weinig ontvangen heb je dus mogelijk ook teveel toeslagen ontvangen.
En ik vrees dat betrokkenen dat dan ook mogen aftikken bij de belastingdienst.

Dus kortom, het houdt niet op bij het UWV denk ik.
Zijn ook hiaat verzekeringen, pensioenfondsen die doorbetalen bij ziekten etc.
Het raakt deze hele lijn.

Roze Olifant zei:
Akkoord dat ‘uitgavenpatroon fixen’ uiteraard de enige oplossing is - zeker als je dat geld al die tijd onterecht hebt gekregen,
Klik om te vergroten...

Maar het wordt een ander verhaal mijn inziens als je dat geld hebt gekregen en je niet weet of het al dan niet klopt.
Ik weet bv niet of het geld wat ik nu gestort krijg klopt. Het schijnt namelijk niet een heel makkelijke rekensom te zijn.
Krijg je meer uitkering dan je salaris of bv maar 10 procent minder, oké dan weet je dat er wat niet aan de haak is en moet je idd aan de bel trekken.

Deadwing zei:
Je moet daarnaast ook natuurlijk rekening houden met andere stijgende kosten voor 2025. Boodschappen zullen heus niet goedkoper worden en onze ziekteverzekering wordt zo langzamerhand ook onbetaalbaar.Die kosten zijn voor velen al nauwelijks op te brengen en als je dan ook elke maand een paar honderd euro minder krijgt..
Klik om te vergroten...

Precies dit.
Even paar honderd euro minder wordt een groot probleem voor veel mensen die toch al moeten rond komen van een uitkering.

Maar laten we ons ook niet gek maken.
Er gaan natuurlijk ook heel wat indianenverhalen rond.

Las wel iets dat het deze week in de kamer wordt besproken (of binnenkort), @ljuv ?
Mogelijk dat dan al meer duidelijk wordt
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Hmm ... ik had een nieuwsartikel gelezen dat er deze of volgende week "iets gepland" staat.
En dat de verwachting is dat daar veel gesproken gaat worden over dit onderwerp.
Dus niet specifiek dit onderwerp, maar waar het onder zou kunnen vallen.
Maar mogelijk vergis ik me.
Klik om te vergroten...
Hmn. Vanaf woensdag wordt de begroting van SZW behandeld en is er een twee minuten debat “uitvoering sociale zekerheid”, dat zouden ze kunnen bedoelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."