Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Hiiiii,

Ik zit inderdaad niet kei goed in dit onderwerp, sorry…
Er is nog niet veel bekend over wat er tijdens concreet tijdens de vergadering wordt besproken, alles wat ik kon vinden is dit:
Bekijk bijlage 64723
En in die brief: https://www.awvn.nl/app/uploads/2024/11/TKbrief-Verbeteraanpak-WIA-kwaliteit.pdf

Bekijk bijlage 64724

Deze Kamerbrief is nooit gekomen, dus ik vermoed dat ze het over deze zaken zullen gaan hebben. Met deze link kun je alle documenten over de WIA aan de Kamer van sociale zaken vinden: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/documenten?trefwoord=WIA&onderdeel=Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wat belangrijk is om te onthouden is dat de Tweede Kamer niet gaat bepalen hoe het verbeterplan eruit komt te zien. Die verantwoordelijkheid (over de uitvoer) ligt bij het UWV en het ministerie van sociale zaken. Wel mag/moet/gaat de Tweede Kamer controleren of ze het plan voldoende vinden. Dus: gaat het plan van het UWV de mensen voldoende helpen, optijd helpen, etc. En: hebben ze er vertrouwen in dat met het verbetervoorstel wordt voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt.

Wat daarnaast bestaat, is natuurlijk de hervorming van de WIA die de minister had aangekondigd. Daar mag de Tweede Kamer wel concreet over beslissen, want dat gaat over beleid en niet de uitvoering van beleid. Hiermee vervullen ze hun KADERSTELLENDE taak.

Daarnaast over de vergadering in april:
Dit is volgens mij gewoon een reguliere commissievergadering. Dat betekent dus dat er geen officiele beslissingen genomen mogen worden/ knopen zullen worden doorgehakt. Mochten die volgens de commissie wel nodig zijn, wordt het onderwerp weer geagendeerd voor de Plenaire vergadering, waar ze besluiten mogen maken. Maar ik denk dat je kan verwachten dat de commissie geinformeerd wordt over de stand van zaken en dat ze dan gaan praten over wat er beter kan/moet. Daarmee voeren ze dus hun CONTROLERENDE taak uit. Heel veel meer dan dat zou ik nu niet verwachten.
Klik om te vergroten...

Super duidelijk.
Gewoon in begrijpbare taal.

Waarvoor dank.
Topper ben je.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Topper ben je.
Klik om te vergroten...
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
43000 dossiers worden opnieuw bekeken:

www.nu.nl

UWV start grote operatie om fouten met mogelijk 43.000 uitkeringen te herstellen

Het UWV moet aan de bak om fouten in WIA-uitkeringen recht te zetten. Het blijkt om zo'n 43.000 dossiers te gaan die allemaal handmatig gecontroleerd moeten worden. "We hebben vaker hersteloperaties gedaan, maar nog niet op deze schaal."
www.nu.nl www.nu.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
www.nu.nl

Mensen met een 'fout' WIA-dossier moeten afwachten tot UWV contact opneemt

Het UWV gaat de WIA-dossiers van 43.000 mensen doorspitten op fouten. Een vastomlijnd plan ligt er nog niet, maar de mensen om wie het gaat worden vanzelf benaderd. "We nemen proactief contact op", belooft het UWV.
www.nu.nl www.nu.nl

UWV wordt zeker plat gebeld.
Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen: "Mensen worden in de periode tussen x en x terug gebeld".
Hebben we het dan over komende weken, maanden, jaren etc.
Mag de overheid nog wel wat van leren, maar misschien doen ze dingen ook wel bewust en gebeurd er meer achter de schermen dan we denken.

ljuv zei:
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!
Klik om te vergroten...

Dank.
Voor degene die het niet weten: ik heb me hard gemaakt voor een groep lotgenoten die net als mij een IVA uitkering hebben gekregen in de periode 2020 - 2024. Daarom volg ik het op de voet en licht mensen in. Ik kan gelukkig nog wat filteren in mediaberichten. Veel lotgenoten niet en geloof me, als je al PTSS hebt zijn dit heel stressvolle dingen. Er is zelfs iemand al op de eerste hulp beland van alle stress hierover. Godzijdank kan ik het wat neutraler bekijken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat mevrouw Saris wilt kan toch niet, iedereen opnieuw laten keuren. Dan loopt het UWV he-le-maal vast. Onuitvoerbaar als je het mij vraagt.
Of misschien lees ik het wel verkeerd op de vroege maandagmorgen.
Die 5000 euro compensatie voor een snelle afhandeling is dan wel weer eens niet zo'n gek idee.

eenvandaag.avrotros.nl

Tweede Kamer wil niet wachten op minister, NSC en GroenLinks-PvdA komen zelf met plannen om WIA-fouten te herstellen

De herstelactie voor fouten bij het UWV schiet tekort, vinden NSC en GroenLinks-PvdA. Beide partijen presenteren vandaag een uitgebreider plan om de probleme...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
www.nu.nl

Mensen met een 'fout' WIA-dossier moeten afwachten tot UWV contact opneemt

Het UWV gaat de WIA-dossiers van 43.000 mensen doorspitten op fouten. Een vastomlijnd plan ligt er nog niet, maar de mensen om wie het gaat worden vanzelf benaderd. "We nemen proactief contact op", belooft het UWV.
www.nu.nl www.nu.nl

UWV wordt zeker plat gebeld.
Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen: "Mensen worden in de periode tussen x en x terug gebeld".
Hebben we het dan over komende weken, maanden, jaren etc.
Mag de overheid nog wel wat van leren, maar misschien doen ze dingen ook wel bewust en gebeurd er meer achter de schermen dan we denken.



Dank.
Voor degene die het niet weten: ik heb me hard gemaakt voor een groep lotgenoten die net als mij een IVA uitkering hebben gekregen in de periode 2020 - 2024. Daarom volg ik het op de voet en licht mensen in. Ik kan gelukkig nog wat filteren in mediaberichten. Veel lotgenoten niet en geloof me, als je al PTSS hebt zijn dit heel stressvolle dingen. Er is zelfs iemand al op de eerste hulp beland van alle stress hierover. Godzijdank kan ik het wat neutraler bekijken.
Klik om te vergroten...
Ik kan me zo goed voorstellen en inleven hoe stressvol dit voor heel veel mensen moet zijn. .vooral dus idd als je PTSS of iets anders hebt. Het is voor ‘ normale’ mensen al zenuwslopend..
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Wat mevrouw Saris wilt kan toch niet, iedereen opnieuw laten keuren. Dan loopt het UWV he-le-maal vast. Onuitvoerbaar als je het mij vraagt.
Of misschien lees ik het wel verkeerd op de vroege maandagmorgen.
Die 5000 euro compensatie voor een snelle afhandeling is dan wel weer eens niet zo'n gek idee.

eenvandaag.avrotros.nl

Tweede Kamer wil niet wachten op minister, NSC en GroenLinks-PvdA komen zelf met plannen om WIA-fouten te herstellen

De herstelactie voor fouten bij het UWV schiet tekort, vinden NSC en GroenLinks-PvdA. Beide partijen presenteren vandaag een uitgebreider plan om de probleme...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het punt van NSC inderdaad juist dat het uwv niet moet beloven dat bij iedereen alles tot in detail wordt herberekend. Dat doen ze nu inprincipe wel, waardoor het voor hen niet snel genoeg gaat. In hun plannen is het tweedelig en kan de gedeputeerde kiezen: of het duurt kneiter lang, of je krijg €5000 maar dan gaan ze je dossier niet uitgebreid uitzoeken. Met de garantie dat je nooit iets hoeft terug te betalen. Daarnaast beperken ze zich in de huidige plannen tot de wia uitkering, terwijl er bij andere uitkeringen ook fouten zijn gemaakt. Dat die nu niet hersteld worden vinden ze onrechtvaardig.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Volgens mij is het punt van NSC inderdaad juist dat het uwv niet moet beloven dat bij iedereen alles tot in detail wordt herberekend. Dat doen ze nu inprincipe wel, waardoor het voor hen niet snel genoeg gaat. In hun plannen is het tweedelig en kan de gedeputeerde kiezen: of het duurt kneiter lang, of je krijg €5000 maar dan gaan ze je dossier niet uitgebreid uitzoeken. Met de garantie dat je nooit iets hoeft terug te betalen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dat ook een heel goede zet in.
Zo haal je mensen sneller uit hun onzekerheid.
Maar goed, er zijn ook mensen die teveel hebben gekregen.
Geef je die weer 5000 euro meer dan zou dat ook krom zijn. Of een risico van de overheid.

Maar hoe lees jij dat sociaal medische keuringen verhaal @ljuv ?
Kan toch niet zo zijn dat ze ieder dossier opnieuw gaan beoordelen, gericht op de medische beoordelingen?
Dan hebben we het over 220K dossiers in de afgelopen vier jaar.

Alle fouten herstellen​

En dan niet alleen de administratieve fouten, benadrukt Saris. "Ook de sociaal-medische beoordelingen. Niet alleen over de periode 2020 tot 2024, maar ook fouten van daarvoor." Daarnaast moet volgens haar de schade die mensen hebben geleden, worden gecompenseerd.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen:
Klik om te vergroten...
Dit is precies de hele cultuur bij de overheid. Dit is waar ze in uitblinken, hier zijn ze het best in.

Ze proberen ten alle tijden te voorkomen dat ze iets concreets zeggen omdat je ze daar anders later verantwoordelijk voor kunt houden als het niet blijkt te kloppen.
Volgensmij denken ze dat ze door deze stijl van communiceren geen fouten kunnen maken. Intern in elkgeval niet.
Dat je daar als burger weinig aan hebt, schijnt ze niet te deren of ze hebben het niet door.

En als ze wel iets concreets communiceren, dan is dat meestal net zo iets vanzelfsprekend als ademhalen.
Bijv : je kunt beter op de stoep lopen want daar rijden geen auto’s.

Volgensmij is dit de werkelijke kloof tussen de burger en de overheid.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Daarom wordt vaak gedacht door UWV clienten: "waarom zou ik gaan werken".
Klik om te vergroten...
Dit is wat ik ook vaak hoor inderdaad. Weet niet of dit volledig aansluit met het gesprek hierboven maar:

Maatje van me krijgt van het uwv zeg het minimum loon.
Zijn logica is: hij hoeft niks te doen voor (even makkelijk) 1600eu p/mnd.
Als hij nu full time gaat werken dan krijgt hij zeg 2100eu p/mn.
Dus hij zegt ik moet verdomme 160uur werken voor maar 500euro extra. Dus werkt hij maar voor iets meer dan 3eu per uur (500eu verschil delen door 160uur).

Ik vind het best wel triest als iemand zo denkt, maar aan de andere kant snap ik stiekem dat dit zeker niet stimilerend is om weer fulltime te gaan werken voor hem. Heb dan geen kant en klare oplossing hiervoor maar dat hierin iets zou moeten veranderen is mij wel duidelijk.

Dan heb ik hierbij nog niet eens over de toeslagen en andere tegemoetkomingen. Dan is het verschil namelijk nog kleiner dan 500eu p/mnd
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Heb dan geen kant en klare oplossing hiervoor
Klik om te vergroten...

Die maat van jou, en heel veel anderen, moeten een andere mindset hebben.
Werken is niet alleen voor de centen, maar vooral ook voor een daginvullling / sociale contacten / mentale boost als je wat lukt bv.

Mezelf zei:
maar dat hierin iets zou moeten veranderen is mij wel duidelijk.
Klik om te vergroten...

Qua uitkeringsgerechtigden:
Makkelijker maken dat men ergens kan werken, rekening houdende met de beperkingen (en dus ook gezegd kan worden; "vandaag moet ik eerder naar huis"). En als het niet lukt dat je dan terugvalt in bijvoorbeeld je IVA én dat je tijdens het werken gewoon hetzelfde loon krijgt als waar je recht op hebt (wat de verzekeringsarts/arbeidsdeskundige hebben besloten). Dat zijn bedragen die niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.

Hier ligt ook een punt bij de werkgevers.
De subsidie die ze kunnen krijgen als ze een ziek iemand in dienst nemen klinkt vaak aantrekkelijk. Maar dat degene bv ook eens kan zeggen: "vandaag kan ik niet komen" of "vandaag moet ik eerder naar huis" of "vandaag ben ik mij niet voor honderd procent in zetten" dat lijkt dan vaak een probleem. Wat ik overigens ook vanuit een werkgever wel weer kan berekenen, die moet ook ergens op kunnen rekenen.

Gelukkig zijn er in Nederland talrijke projecten/bedrijven waar je arbeidsmastige dagbesteding kan doen.
Dan doe je normaal werk, maar zijn de regels anders/soepeler. Waardoor veel mensen wel kunnen werken.
Maar ook hier wordt weer op beknibbeld door de overheid.
Ik doe ook zoiets. Heb er echt plezier aan, ondanks dat ik ver onder mijn niveau werk. Maar ik voel me echt top als ik er ben.
Wat zegt nu een overheid: "als mensen dit kunnen kunnen ze ook werken, dus dat moeten we maar eens langzaamaan gaan afbouwen".
Als je niet weet hoe het werkt doe je dit soort uitspraken (of als je niet weet wat het verschil is).
Ik den kdan misschien met boerenverstand maar ik zou zeggen: Wees blij dat die groep mensen iets doet van arbeid, die maken iets / zijn zinvol bezig.

Maar nee, overal moet weer wat achter worden gezocht.
En dan krijg je mensen die helemaal niks meer gaan doen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Die maat van jou, en heel veel anderen, moeten een andere mindset hebben.
Werken is niet alleen voor de centen, maar vooral ook voor een daginvullling / sociale contacten / mentale boost als je wat lukt bv.
Klik om te vergroten...
Ja mijn woorden man. Menig keer hierover m'n mening over uitgesproken tot flinke discussies aan toe.


Kordie zei:
Qua uitkeringsgerechtigden:
Makkelijker maken dat men ergens kan werken, rekening houdende met de beperkingen (en dus ook gezegd kan worden; "vandaag moet ik eerder naar huis"). En als het niet lukt dat je dan terugvalt in bijvoorbeeld je IVA én dat je tijdens het werken gewoon hetzelfde loon krijgt als waar je recht op hebt (wat de verzekeringsarts/arbeidsdeskundige hebben besloten). Dat zijn bedragen die niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.
Klik om te vergroten...
Ja tuurlijk, helemaal eens op enkele haakjes en oogjes. Alleen is dit denk ik wel wat makkelijker gezegd dan gedaan.

Toch moet ik ook eerlijk toegeven dat ik toen ik een managers rol had en daar de verantwoordelijkheid had voor het aannemen van personeel, was ik zeker niet happig op mensen die een beperking hadden. Hoe "goedkoop" (verschrikkelijk dit woord bij mensen te gebruiken trouwens) dat personeel ook was, op iemand kunnen rekenen had ik veel meer aan. Dus wilde ik mijn bonus aan het einde van het jaar was het voor mij handiger zo min mogelijk met deze groep bezig te houden. Is ergens triest natuurlijk maar zo werkt het vaak wel in de praktijk..... Nou bleek ik veeeeeeeel te gevoelig voor deze functie en kon mede met dit soort dingen slecht overweg. Hetzelfde geld voor flexwerkers. Verschrikkelijk hoe vaak met die mensen wordt omgegaan. Half jaar x4 keihard gewerkt, altijd afspraken nakomen, maar na die 2 jaar is het of weg of aannemen. Nou we raden wel wat het vaakst gebeurde........

Ik lag letterlijk er wakker van dat ik weer een goed mens en harde werker weg moest sturen omdat die 2 jaar erop zat....
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Dit is wat ik ook vaak hoor inderdaad. Weet niet of dit volledig aansluit met het gesprek hierboven maar:

Maatje van me krijgt van het uwv zeg het minimum loon.
Zijn logica is: hij hoeft niks te doen voor (even makkelijk) 1600eu p/mnd.
Als hij nu full time gaat werken dan krijgt hij zeg 2100eu p/mn.
Dus hij zegt ik moet verdomme 160uur werken voor maar 500euro extra. Dus werkt hij maar voor iets meer dan 3eu per uur (500eu verschil delen door 160uur).

Ik vind het best wel triest als iemand zo denkt, maar aan de andere kant snap ik stiekem dat dit zeker niet stimilerend is om weer fulltime te gaan werken voor hem. Heb dan geen kant en klare oplossing hiervoor maar dat hierin iets zou moeten veranderen is mij wel duidelijk.

Dan heb ik hierbij nog niet eens over de toeslagen en andere tegemoetkomingen. Dan is het verschil namelijk nog kleiner dan 500eu p/mnd
Klik om te vergroten...
Ja in het begin heb je misschien maar 500 meer maar dat is op jaarbasis 6000€ je vakantiegeld is hoger eventuele winstuitkering. En je kan na twee jaar misschien doorgroeien of solliciteren op een andere functie of ander bedrijf. En dan ga je er op maandelijkse basis misschien 650/700 op vooruit.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Zijn logica is: hij hoeft niks te doen voor (even makkelijk) 1600eu p/mnd.
Klik om te vergroten...
Ben blij dat ik al tientallen jaren onafgebroken werk. Naast het mooie werk voor klanten werk ik samen met fijne collega’s en doen we na het werk ook van alles op vrijwillige basis. Dus zit ook een groot sociaal stuk in.
Bovendien draag ik bij en voel ik me op alle fronten betekenisvol.
Zou er niet aan moeten denken om elke dag thuis te zitten niksen.
Ik weet waar m’n geluk zit.

Als je wilt is er altijd iets mogelijk.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
annihilation zei:
Ja in het begin heb je misschien maar 500 meer maar dat is op jaarbasis 6000€ je vakantiegeld is hoger eventuele winstuitkering. En je kan na twee jaar misschien doorgroeien of solliciteren op een andere functie of ander bedrijf. En dan ga je er op maandelijkse basis misschien 650/700 op vooruit.
Klik om te vergroten...
Jah proberer ik hem ook wijs te maken net als dan heb je vanaf je eerste loon meer dan 100eu per week extra ! Hoef je ook niet meer van me te lenen haha

Al is doorgroeien niet voor iedereen weggelegd natuurlijk he. We zijn niet allemaal het zelfde met dezelfde kwaliteiten dus zijn er genoeg die niet veel verder komen dan het begin loon.
Zeehond zei:
Ben blij dat ik al tientallen jaren onafgebroken werk. Naast het mooie werk voor klanten werk ik samen met fijne collega’s en doen we na het werk ook van alles op vrijwillige basis. Dus zit ook een groot sociaal stuk in.
Bovendien draag ik bij en voel ik me op alle fronten betekenisvol.
Zou er niet aan moeten denken om elke dag thuis te zitten niksen.
Ik weet waar m’n geluk zit.

Als je wilt is er altijd iets mogelijk.
Klik om te vergroten...
Very much the same. Ik ben nu dan wel in de ziektewet voor verdomme al twee jaar, maar verder vanaf mijn 18de tot twee jaar terug fulltime gewerkt. Toch ookalweer 21 jaartjes, waar blijft de tijd .!.... Ik had er niet altijd zin maar zodra ik er was, heb ik eigenlijk altijd heel veel lol gehad door het serieuse werk door.

Als je wilt is er altijd "iets" mogelijk inderdaad. Al is dat in sommige gevallen ook makkelijk gezegd natuurlijk maar ja I am with you...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Die maat van jou, en heel veel anderen, moeten een andere mindset hebben.
Werken is niet alleen voor de centen, maar vooral ook voor een daginvullling / sociale contacten / mentale boost als je wat lukt bv.
Klik om te vergroten...
Wij zijn het eens.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Hier ligt ook een punt bij de werkgevers.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het niet zozeer onwil is, maar vooral een stuk onbekendheid bij werkgevers.

Denk dat er winst te behalen valt om die onbekendheid weg te nemen en werkgevers beter en persoonlijker te kunnen informeren, maar ook eerlijk te zijn over beperkingen. Kwestie van goed managen van de verwachtingen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Wij zijn het eens.
Klik om te vergroten...
Heeeey ! Ik ook hoor :tonguewink:
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat ik er zo van begrijp is het dus voor mensen met een Wajong die sowieso 27 uur per week moeten werken onaangebroken voor 5 jaar lang. Nou als je 5 jaar lang 27 uur per week kan werken dan lijkt het mij toch wel mogelijk om dat wat op te krikken.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#20
IMG_0636.jpeg

Heeft/had 2800 netto even kort door de bocht gezegd in de dagdienst. Waarschijnlijk nog een stuk meer aangezien hij al 5 jaar werkt. Dus ja zeg het maar hij gaat dus 635€ minder per maand krijgen dat klopt. Maar aan de andere kant bijna 3k in de maand verdienen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."