Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
Jezus nog een affaire als toeslag schandalig
Klik om te vergroten...

Zonder WAO zijn al minimaal 1/4 van alle mensen die een WIA / IVA uitkering hebben getroffen, zoals ze nu inschatten.
Maar volgens mij is dat het topje van de ijsberg. Want zoals je leest is er met die WAO jong heel veel mis gegaan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
MyLittlePonyPack zei:
Door deze betaalspecificatie van jou kom ik erachter dat ik een lager bedrag krijg. Jij krijgt 75% van een minimumloon (wat de standaard is) en ik maar 70% heb ik uitgerekend net. Maandag maar eens vragen aan het UWV waarom dat is? 🤔
Want het scheelt bijna €70 in de maand...
Klik om te vergroten...

Heeft dat niet te maken dat jij wel arbeidsvermogen (dat je op werk gebied iets kan) hebt en bv mr Chip niet?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
MyLittlePonyPack zei:
Door deze betaalspecificatie van jou kom ik erachter dat ik een lager bedrag krijg. Jij krijgt 75% van een minimumloon (wat de standaard is) en ik maar 70% heb ik uitgerekend net. Maandag maar eens vragen aan het UWV waarom dat is? 🤔
Want het scheelt bijna €70 in de maand...
Klik om te vergroten...
Denk de percentage van arbeidsongeschiktheid
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Heeft dat niet te maken dat jij wel arbeidsvermogen (dat je op werk gebied iets kan) hebt en bv mr Chip niet?
Klik om te vergroten...

Dat zou kunnen idd. Maar ik heb geen betaald werk, dus wel raar dat ik dan nu minder geld krijg daarom?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
MR_CHIP zei:
Denk de percentage van arbeidsongeschiktheid
Klik om te vergroten...

Ik ben voor nu al sinds 2013 100% arbeidsongeschikt. Maar toen dachten ze idd wel dat ik ooit arbeidsperspectief zou hebben. Alleen bij de volgende evaluatie gaan ze daar wel naar kijken of dat wel reëel is nog.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
MyLittlePonyPack zei:
Ik ben voor nu al sinds 2013 100% arbeidsongeschikt. Maar toen dachten ze idd wel dat ik ooit arbeidsperspectief zou hebben. Alleen bij de volgende evaluatie gaan ze daar wel naar kijken of dat wel reëel is nog.
Klik om te vergroten...
Ik ben echt 100% afgekeurd mag alleen x bedrag bijverdienen met vrijwilligerswerk
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
MR_CHIP zei:
Ik ben echt 100% afgekeurd mag alleen x bedrag bijverdienen met vrijwilligerswerk


Bekijk bijlage 63413
Klik om te vergroten...

Oke maar hier staat ook dat je gewoon mag werken alleen dat het dan invloed op je uitkering heeft. Ik zou dit plaatje weer even weghalen want staat ook je achternaam in.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
MyLittlePonyPack zei:
Oke maar hier staat ook dat je gewoon mag werken alleen dat het dan invloed op je uitkering heeft. Ik zou dit plaatje weer even weghalen want staat ook je achternaam in.
Klik om te vergroten...
Snap niet dat jij aangezien je ook 100% ben afgekeurd minder krijg



UWV zelf

Hoe hoog uw Wajong-uitkering is, hangt af van uw mogelijkheden om te werken. We noemen dit arbeidsvermogen. In onze beslissingsbrief staat of u arbeidsvermogen heeft en hoe hoog uw uitkering precies is.

Wajong en arbeidsvermogen
Er zijn 2 mogelijkheden:

U heeft volgens ons wel arbeidsvermogen. En u heeft Wajong 2010 of oude Wajong. Uw Wajong is dan maximaal 70% van het minimum(jeugd)loon.
U heeft volgens ons nu en in de toekomst geen arbeidsvermogen. Uw Wajong is dan maximaal 75% van het minimum(jeugd)loon.  

Wikipedia

Mensen die meer dan 80% arbeidsongeschikt zijn hebben recht op de volledige wajong-uitkering. De volledige wajong-uitkering bedraagt 75% van het minimumloon. Per 1 juli 2007 werd deze uitkering verhoogd van 70% van het minimumloon. Het inkomen van een eventuele partner en vermogen zijn niet van invloed op de hoogte van de uitkering.

Om voor een verhoogde uitkering (volledig minimumloon) in aanmerking te komen moeten mensen volledig arbeidsongeschikt en tevens hulpbehoevend of/en niet zelfstandig zijn.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#9
MR_CHIP zei:
Snap niet dat jij aangezien je ook 100% ben afgekeurd minder krijg



Wikipedia

Mensen die meer dan 80% arbeidsongeschikt zijn hebben recht op de volledige wajong-uitkering. De volledige wajong-uitkering bedraagt 75% van het minimumloon. Per 1 juli 2007 werd deze uitkering verhoogd van 70% van het minimumloon. Het inkomen van een eventuele partner en vermogen zijn niet van invloed op de hoogte van de uitkering.

Om voor een verhoogde uitkering (volledig minimumloon) in aanmerking te komen moeten mensen volledig arbeidsongeschikt en tevens hulpbehoevend of/en niet zelfstandig zijn.
Klik om te vergroten...

Nou dan ga ik toch maar even mailen morgen. Want ik snap het nou ook niet. Ik heb toch pas na 2007 gekregen. Dus toen was het al 75%.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
MyLittlePonyPack zei:
Nou dan ga ik toch maar even mailen morgen. Want ik snap het nou ook niet. Ik heb toch pas na 2007 gekregen. Dus toen was het al 75%.
Klik om te vergroten...
Zie edit
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bericht ontvangen van het uwv.
Dus mensen, die ook aan het wachten zijn; de brieven worden op dit moment verstuurd.

Last van mijn schouder!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
MR_CHIP zei:
Zie edit
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor het opzoeken. Dan klopt het toch wel. Maar ik vind het wel een beetje krom dat ik dan daarom terwijl ik nu niet werk minder geld krijg. Maar goed, volgende evaluatie maar bespreken of dat verwachte arbeidsvermogen in de toekomst nog steeds wel geldt aangezien we nou al 12 jaar verder zijn. En ik zelf echt niet verwacht ooit zelfstandig het minimumloon te kunnen verdienen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Een vraag voor ons politiek kopstuk mw @ljuv :)

Check:

Bekijk bijlage 64713

Wat houdt zo'n soort debat nu concreet in?
Wordt hier info gedeeld? Worden hier knopen doorgehakt?

Ik weet niet in hoeverre je in het UWV stuk zit maar naar mijn weten worden de eerste drie maanden van dit jaar gebruikt voor "wie hoort in de doelgroep" én worden vanaf april de herberekeningen gedaan per betrokken client. Dus het lijkt mij, met een beetje politieke kennis, het meest logisch dat wordt gesproken over HOE nu verder?
Klik om te vergroten...
Hiiiii,

Ik zit inderdaad niet kei goed in dit onderwerp, sorry…
Er is nog niet veel bekend over wat er tijdens concreet tijdens de vergadering wordt besproken, alles wat ik kon vinden is dit:
1742553710342.jpeg
En in die brief: https://www.awvn.nl/app/uploads/2024/11/TKbrief-Verbeteraanpak-WIA-kwaliteit.pdf

1742553782831.jpeg

Deze Kamerbrief is nooit gekomen, dus ik vermoed dat ze het over deze zaken zullen gaan hebben. Met deze link kun je alle documenten over de WIA aan de Kamer van sociale zaken vinden: https://www.rijksoverheid.nl/minist...nisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wat belangrijk is om te onthouden is dat de Tweede Kamer niet gaat bepalen hoe het verbeterplan eruit komt te zien. Die verantwoordelijkheid (over de uitvoer) ligt bij het UWV en het ministerie van sociale zaken. Wel mag/moet/gaat de Tweede Kamer controleren of ze het plan voldoende vinden. Dus: gaat het plan van het UWV de mensen voldoende helpen, optijd helpen, etc. En: hebben ze er vertrouwen in dat met het verbetervoorstel wordt voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt.

Wat daarnaast bestaat, is natuurlijk de hervorming van de WIA die de minister had aangekondigd. Daar mag de Tweede Kamer wel concreet over beslissen, want dat gaat over beleid en niet de uitvoering van beleid. Hiermee vervullen ze hun KADERSTELLENDE taak.

Daarnaast over de vergadering in april:
Dit is volgens mij gewoon een reguliere commissievergadering. Dat betekent dus dat er geen officiele beslissingen genomen mogen worden/ knopen zullen worden doorgehakt. Mochten die volgens de commissie wel nodig zijn, wordt het onderwerp weer geagendeerd voor de Plenaire vergadering, waar ze besluiten mogen maken. Maar ik denk dat je kan verwachten dat de commissie geinformeerd wordt over de stand van zaken en dat ze dan gaan praten over wat er beter kan/moet. Daarmee voeren ze dus hun CONTROLERENDE taak uit. Heel veel meer dan dat zou ik nu niet verwachten.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Hiiiii,

Ik zit inderdaad niet kei goed in dit onderwerp, sorry…
Er is nog niet veel bekend over wat er tijdens concreet tijdens de vergadering wordt besproken, alles wat ik kon vinden is dit:
Bekijk bijlage 64723
En in die brief: https://www.awvn.nl/app/uploads/2024/11/TKbrief-Verbeteraanpak-WIA-kwaliteit.pdf

Bekijk bijlage 64724

Deze Kamerbrief is nooit gekomen, dus ik vermoed dat ze het over deze zaken zullen gaan hebben. Met deze link kun je alle documenten over de WIA aan de Kamer van sociale zaken vinden: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/documenten?trefwoord=WIA&onderdeel=Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wat belangrijk is om te onthouden is dat de Tweede Kamer niet gaat bepalen hoe het verbeterplan eruit komt te zien. Die verantwoordelijkheid (over de uitvoer) ligt bij het UWV en het ministerie van sociale zaken. Wel mag/moet/gaat de Tweede Kamer controleren of ze het plan voldoende vinden. Dus: gaat het plan van het UWV de mensen voldoende helpen, optijd helpen, etc. En: hebben ze er vertrouwen in dat met het verbetervoorstel wordt voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt.

Wat daarnaast bestaat, is natuurlijk de hervorming van de WIA die de minister had aangekondigd. Daar mag de Tweede Kamer wel concreet over beslissen, want dat gaat over beleid en niet de uitvoering van beleid. Hiermee vervullen ze hun KADERSTELLENDE taak.

Daarnaast over de vergadering in april:
Dit is volgens mij gewoon een reguliere commissievergadering. Dat betekent dus dat er geen officiele beslissingen genomen mogen worden/ knopen zullen worden doorgehakt. Mochten die volgens de commissie wel nodig zijn, wordt het onderwerp weer geagendeerd voor de Plenaire vergadering, waar ze besluiten mogen maken. Maar ik denk dat je kan verwachten dat de commissie geinformeerd wordt over de stand van zaken en dat ze dan gaan praten over wat er beter kan/moet. Daarmee voeren ze dus hun CONTROLERENDE taak uit. Heel veel meer dan dat zou ik nu niet verwachten.
Klik om te vergroten...

Super duidelijk.
Gewoon in begrijpbare taal.

Waarvoor dank.
Topper ben je.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Topper ben je.
Klik om te vergroten...
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
43000 dossiers worden opnieuw bekeken:

www.nu.nl

UWV start grote operatie om fouten met mogelijk 43.000 uitkeringen te herstellen

Het UWV moet aan de bak om fouten in WIA-uitkeringen recht te zetten. Het blijkt om zo'n 43.000 dossiers te gaan die allemaal handmatig gecontroleerd moeten worden. "We hebben vaker hersteloperaties gedaan, maar nog niet op deze schaal."
www.nu.nl www.nu.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
www.nu.nl

Mensen met een 'fout' WIA-dossier moeten afwachten tot UWV contact opneemt

Het UWV gaat de WIA-dossiers van 43.000 mensen doorspitten op fouten. Een vastomlijnd plan ligt er nog niet, maar de mensen om wie het gaat worden vanzelf benaderd. "We nemen proactief contact op", belooft het UWV.
www.nu.nl www.nu.nl

UWV wordt zeker plat gebeld.
Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen: "Mensen worden in de periode tussen x en x terug gebeld".
Hebben we het dan over komende weken, maanden, jaren etc.
Mag de overheid nog wel wat van leren, maar misschien doen ze dingen ook wel bewust en gebeurd er meer achter de schermen dan we denken.

ljuv zei:
Jij dat je dit zo volgt voor iedereen!!
Klik om te vergroten...

Dank.
Voor degene die het niet weten: ik heb me hard gemaakt voor een groep lotgenoten die net als mij een IVA uitkering hebben gekregen in de periode 2020 - 2024. Daarom volg ik het op de voet en licht mensen in. Ik kan gelukkig nog wat filteren in mediaberichten. Veel lotgenoten niet en geloof me, als je al PTSS hebt zijn dit heel stressvolle dingen. Er is zelfs iemand al op de eerste hulp beland van alle stress hierover. Godzijdank kan ik het wat neutraler bekijken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat mevrouw Saris wilt kan toch niet, iedereen opnieuw laten keuren. Dan loopt het UWV he-le-maal vast. Onuitvoerbaar als je het mij vraagt.
Of misschien lees ik het wel verkeerd op de vroege maandagmorgen.
Die 5000 euro compensatie voor een snelle afhandeling is dan wel weer eens niet zo'n gek idee.

eenvandaag.avrotros.nl

Tweede Kamer wil niet wachten op minister, NSC en GroenLinks-PvdA komen zelf met plannen om WIA-fouten te herstellen

De herstelactie voor fouten bij het UWV schiet tekort, vinden NSC en GroenLinks-PvdA. Beide partijen presenteren vandaag een uitgebreider plan om de probleme...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
www.nu.nl

Mensen met een 'fout' WIA-dossier moeten afwachten tot UWV contact opneemt

Het UWV gaat de WIA-dossiers van 43.000 mensen doorspitten op fouten. Een vastomlijnd plan ligt er nog niet, maar de mensen om wie het gaat worden vanzelf benaderd. "We nemen proactief contact op", belooft het UWV.
www.nu.nl www.nu.nl

UWV wordt zeker plat gebeld.
Ik vind het altijd jammer dat ze niet concreet iets zeggen: "Mensen worden in de periode tussen x en x terug gebeld".
Hebben we het dan over komende weken, maanden, jaren etc.
Mag de overheid nog wel wat van leren, maar misschien doen ze dingen ook wel bewust en gebeurd er meer achter de schermen dan we denken.



Dank.
Voor degene die het niet weten: ik heb me hard gemaakt voor een groep lotgenoten die net als mij een IVA uitkering hebben gekregen in de periode 2020 - 2024. Daarom volg ik het op de voet en licht mensen in. Ik kan gelukkig nog wat filteren in mediaberichten. Veel lotgenoten niet en geloof me, als je al PTSS hebt zijn dit heel stressvolle dingen. Er is zelfs iemand al op de eerste hulp beland van alle stress hierover. Godzijdank kan ik het wat neutraler bekijken.
Klik om te vergroten...
Ik kan me zo goed voorstellen en inleven hoe stressvol dit voor heel veel mensen moet zijn. .vooral dus idd als je PTSS of iets anders hebt. Het is voor ‘ normale’ mensen al zenuwslopend..
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Wat mevrouw Saris wilt kan toch niet, iedereen opnieuw laten keuren. Dan loopt het UWV he-le-maal vast. Onuitvoerbaar als je het mij vraagt.
Of misschien lees ik het wel verkeerd op de vroege maandagmorgen.
Die 5000 euro compensatie voor een snelle afhandeling is dan wel weer eens niet zo'n gek idee.

eenvandaag.avrotros.nl

Tweede Kamer wil niet wachten op minister, NSC en GroenLinks-PvdA komen zelf met plannen om WIA-fouten te herstellen

De herstelactie voor fouten bij het UWV schiet tekort, vinden NSC en GroenLinks-PvdA. Beide partijen presenteren vandaag een uitgebreider plan om de probleme...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het punt van NSC inderdaad juist dat het uwv niet moet beloven dat bij iedereen alles tot in detail wordt herberekend. Dat doen ze nu inprincipe wel, waardoor het voor hen niet snel genoeg gaat. In hun plannen is het tweedelig en kan de gedeputeerde kiezen: of het duurt kneiter lang, of je krijg €5000 maar dan gaan ze je dossier niet uitgebreid uitzoeken. Met de garantie dat je nooit iets hoeft terug te betalen. Daarnaast beperken ze zich in de huidige plannen tot de wia uitkering, terwijl er bij andere uitkeringen ook fouten zijn gemaakt. Dat die nu niet hersteld worden vinden ze onrechtvaardig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."