Een vraag voor ons politiek kopstuk mw
@ljuv
Check:
Bekijk bijlage 64713
Wat houdt zo'n soort debat nu concreet in?
Wordt hier info gedeeld? Worden hier knopen doorgehakt?
Ik weet niet in hoeverre je in het UWV stuk zit maar naar mijn weten worden de eerste drie maanden van dit jaar gebruikt voor "wie hoort in de doelgroep" én worden vanaf april de herberekeningen gedaan per betrokken client. Dus het lijkt mij, met een beetje politieke kennis, het meest logisch dat wordt gesproken over HOE nu verder?
Hiiiii,
Ik zit inderdaad niet kei goed in dit onderwerp, sorry…
Er is nog niet veel bekend over wat er tijdens concreet tijdens de vergadering wordt besproken, alles wat ik kon vinden is dit:

En in die brief:
https://www.awvn.nl/app/uploads/2024/11/TKbrief-Verbeteraanpak-WIA-kwaliteit.pdf
Deze Kamerbrief is nooit gekomen, dus ik vermoed dat ze het over deze zaken zullen gaan hebben. Met deze link kun je alle documenten over de WIA aan de Kamer van sociale zaken vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/minist...nisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Wat belangrijk is om te onthouden is dat de Tweede Kamer niet gaat bepalen hoe het verbeterplan eruit komt te zien. Die verantwoordelijkheid (over de uitvoer) ligt bij het UWV en het ministerie van sociale zaken. Wel mag/moet/gaat de Tweede Kamer controleren of ze het plan voldoende vinden. Dus: gaat het plan van het UWV de mensen voldoende helpen, optijd helpen, etc. En: hebben ze er vertrouwen in dat met het verbetervoorstel wordt voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt.
Wat daarnaast bestaat, is natuurlijk de hervorming van de WIA die de minister had aangekondigd. Daar mag de Tweede Kamer wel concreet over beslissen, want dat gaat over beleid en niet de uitvoering van beleid. Hiermee vervullen ze hun KADERSTELLENDE taak.
Daarnaast over de vergadering in april:
Dit is volgens mij gewoon een reguliere commissievergadering. Dat betekent dus dat er geen officiele beslissingen genomen mogen worden/ knopen zullen worden doorgehakt. Mochten die volgens de commissie wel nodig zijn, wordt het onderwerp weer geagendeerd voor de Plenaire vergadering, waar ze besluiten mogen maken. Maar ik denk dat je kan verwachten dat de commissie geinformeerd wordt over de stand van zaken en dat ze dan gaan praten over wat er beter kan/moet. Daarmee voeren ze dus hun CONTROLERENDE taak uit. Heel veel meer dan dat zou ik nu niet verwachten.