Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

Groot aantal mensen geraakt door UWV rekeningfout

177 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deze zomer komt een brief van het uwv en weet je of je gecontroleerd wordt:

www.nu.nl

UWV wil deze zomer brief sturen aan alle WIA-gerechtigden van afgelopen jaren

Na maandenlange onzekerheid onder arbeidsongeschikten over hun WIA-uitkering komt het UWV deze zomer met briefpost. 220.000 mensen horen dan of hun dossier wel of niet gecontroleerd wordt, met mogelijke gevolgen voor de hoogte van hun uitkering.
www.nu.nl www.nu.nl
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/2...ource=push&utm_medium=topic&utm_term=20250625
Klik om te vergroten...

Zou mooi zijn.
Ziek of werkeloos ..... er moet een fatsoenlijk vangnet zijn.
Ik ben het er wel mee eens dat ze, vooral bij werkeloosheid, meer gaan kijken naar hoe je iemand kan motiveren.

Ik ken nu iemand die bv denkt; "ik neem een jaar vakantie na mijn ontslag"
Zo zou het oook niet moeten werken
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Zou mooi zijn.
Ziek of werkeloos ..... er moet een fatsoenlijk vangnet zijn.
Ik ben het er wel mee eens dat ze, vooral bij werkeloosheid, meer gaan kijken naar hoe je iemand kan motiveren.

Ik ken nu iemand die bv denkt; "ik neem een jaar vakantie na mijn ontslag"
Zo zou het oook niet moeten werken
Klik om te vergroten...
Nou misschien mag je uit jezelf al gemotiveerd zijn om te gaan werken. Gewoon korte meppen maken met luie honden die wel kunnen werken maar niet willen.
Maar goed zo denk ik erover.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
annihilation zei:
Nou misschien mag je uit jezelf al gemotiveerd zijn om te gaan werken. Gewoon korte meppen maken met luie honden die wel kunnen werken maar niet willen.
Maar goed zo denk ik erover.
Klik om te vergroten...

Met je eens. Maar als ze het niet doen actief benaderen en actief stimuleren bedoelde ik. Misschien gebeurd dat ook wel al
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Ik ken nu iemand die bv denkt; "ik neem een jaar vakantie na mijn ontslag"
Zo zou het oook niet moeten werken
Klik om te vergroten...
Mja, daar denk ik anders over eigenlijk. De ww is niet bedoeld om je vakantie van te financieren natuurlijk. Maar iemand heeft daar gewoon recht op: je draagt dat af van je loon en bouwt de maanden dat je er recht op hebt op per jaar. Daarnaast moet diegene zich net als anderen houden aan regelgeving hieromtrent, zoals de sollicitatieverplichting. Anders krijg je het niet.
Dus als iemand gewoon hard gewerkt heeft en het zich kan veroorloven om een jaar ertussenuit te gaan: why nut?

Kordie zei:
Maar als ze het niet doen actief benaderen en actief stimuleren bedoelde ik. Misschien gebeurd dat ook wel al
Klik om te vergroten...
Dat gebeurt zeker. Heb jij of @annihilation zelf al eens in de WW gezeten?

Ik had een maand tussen mijn vorige en mijn huidige baan zitten. Ik was bang dat ik net niet rond zou komen met mijn vaste lasten dus heb voor een maand WW aangevraagd. Ondanks dat ik al een baan had, werd ik als een malle gestalkt voor mijn sollicitatieverplichting. En ook ik ben op vakantie gegaan in die tussenperiode: Uit loyaliteit naar mn werkgever had ik geen vakantie meer opgenomen, ik had er hard voor gewerkt en was er ontzettend aantoe. Ik had een andere keuze kunnen maken waardoor ik geen onzekerheid had over m’n lasten, maar: ik had er gewoon recht op en het zorgde ook voor motivatie om er nu weer volle kracht voor te gaan. Uiteindelijk was die onzekerheid ook onterecht, maar wat dan nog? Die reis is een van m’n meest waardevolle ervaringen in de afgelopen paar jaar geweest.

Edit: En lees ook waar die ww korting nu voor wordt ingeruild he. Expats dragen in Nederland VEUL minder belasting af. En het zijn nou vaak niet banen waarbij je dat centje niet kan missen. Het is puur een van de zovele trucs om het (grote) bedrijven makkelijker te maken. Daar zitten ook goede redenen achter hoor, maar gaat wel ten kosten van het makkelijker maken voor Nederlanders.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Heb jij of @annihilation zelf al eens in de WW gezeten?
Klik om te vergroten...

Nee, altijd (veel) gewerkt tot dat ik ziek werd

ljuv zei:
Ik had een maand tussen mijn vorige en mijn huidige baan zitten. Ik was bang dat ik net niet rond zou komen met mijn vaste lasten dus heb voor een maand WW aangevraagd. Ondanks dat ik al een baan had, werd ik als een malle gestalkt voor mijn sollicitatieverplichting.
Klik om te vergroten...

Dan gebeurd het dus toch.
Zou degene die ik ken dit dan niet hebben of zou het grootspraak zijn? ("ik hoef niks te doen")
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Nee, altijd (veel) gewerkt tot dat ik ziek werd



Dan gebeurd het dus toch.
Zou degene die ik ken dit dan niet hebben of zou het grootspraak zijn? ("ik hoef niks te doen")
Klik om te vergroten...
Ik vermoed dat diegene inderdaad gewoon vanuit z'n eigen spaarcentjes een tussenjaar bekostigt.

Ik vind dat veel (rechtse/neoliberale) mensen ook wel gewoon heul eendrachtig kijken naar hoe je kan bijdragen aan de samenleving… Namelijk, enkel met (willen) werken. Alsof dat het enige hogere doel is voor de mens.
Ik denk daar anders over. We hebben mantelzorgers nodig. We hebben vrijwilligers nodig. We hebben ruimte nodig om onszelf te kunnen ontwikkelen, vrijheid om tot nieuwe ideeën, inzichten en inspiratie te komen om als mensheid door te ontwikkelen. De kracht van mensen zit niet (enkel) in werken. Ik denk zelf zelfs het tegenovergestelde: de meesten komen in hun kracht door níet te hoeven focussen op inkomen genereren.

En dit zeg ik als iemand die zich volop stort in haar werk, veel overuren maakt maar daar stiekem van geniet en honestly, op dit moment, zou ik geen andere baan kiezen of stoppen met werken als ik het geld niet nodig zou hebben. Ik vind mijn werk belangrijk, heel heel leuk en kan me op dit moment volop ontwikkelen op gebieden waarin ik wil ontwikkelen. Maar ik vind dat geen universeel gegeven.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#8
@ljuv

O zeker wel. Alleen vind ik wel een wezenlijk verschil in wanneer jij tijdelijk bij huis komt en gewoon iets opgebouwd qua uitkering itt iemand die z’n handje ophoudt en te beroerd is om te werken.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Bericht ontvangen van het uwv.
Dus mensen, die ook aan het wachten zijn; de brieven worden op dit moment verstuurd.

Last van mijn schouder!
Klik om te vergroten...

Wat een opluchting voor je moet dat zijn ja!👍
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
MyLittlePonyPack zei:
Wat een opluchting voor je moet dat zijn ja!👍
Klik om te vergroten...

Dat kun je wel stellen. Ik heb de armen in de lucht gestoken en gejuicht :wink:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Top Kordie! Grote zorg minder..

Maar wat zal er vandaag of deze week paniek uitbreken bij velen in het land..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Top Kordie! Grote zorg minder..
Klik om te vergroten...

Klopt. Het heeft me echt lang bezig gehouden.
Ik had het natuurlijk liever niet nodig gehad en zal er alles aan doen dat ik weer wat kan betekenen voor de maatschappij.

Maar ik heb vlak voor ik ziek werd een nieuw huis gekocht, en nu mijn uitkering hetzelfde blijft is dat safe. Stel je voor ik had honderden euro's minder gekregen. Ik ben geregeld badend in het zweet hier van wakker geworden.

PS; Huis niet op de top gekocht. Maar heb veel van mijn salaris moeten inleveren toen ik ziek werd.

Deadwing zei:
Maar wat zal er vandaag of deze week paniek uitbreken bij velen in het land.
Klik om te vergroten...

Het wordt gefaseerd verstuurd. Maar als het goed is weet iedereen die wil heeft gekregen in de periode 2020 - 2024 deze zomer of hij/zij hetzelfde bedrag houdt of dat het aangepast wordt.

Ik heb op social media de eerste brieven al zien verschijnen met: "wij berekenen uw dagloon op nieuw". En de daarbij horende angst en onzekerheid. Val je onder deze groep kun je met pech tot eind 2027 moeten wachten op je nieuwe bedrag. Dan verwacht uwv pas klaar te zijn
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Screenshot_20250711_180158_Teletekst.jpg
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
MyLittlePonyPack zei:
Bekijk bijlage 66090
Klik om te vergroten...

Zal voor veel mensen een opluchting zijn.
Anderzijds: de kans dat je nog steeds (veel) geld per maand minder gaat ontvangen na herberekening is aanwezig. Daar hoef je ook niet blij mee te zijn.
En ook niet met de tijd. Als je pech hebt moet je wachten tot eind 2027 voor je weet of je teveel of te weinig of het juiste bedrag hebt gekregen. Sterkte!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
hopelijk gaat het niet zo hard door als dat ze zeggen
ik heb een wajong
mijn vader een wia
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Zal voor veel mensen een opluchting zijn.
Anderzijds: de kans dat je nog steeds (veel) geld per maand minder gaat ontvangen na herberekening is aanwezig. Daar hoef je ook niet blij mee te zijn.
En ook niet met de tijd. Als je pech hebt moet je wachten tot eind 2027 voor je weet of je teveel of te weinig of het juiste bedrag hebt gekregen. Sterkte!
Klik om te vergroten...

Ja daar heb je wel gelijk in. Die mensen zijn nu een bepaalde levensstandaard gewend en als je teveel hebt ontvangen ga je er wel op achteruit dan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
MyLittlePonyPack zei:
Ja daar heb je wel gelijk in. Die mensen zijn nu een bepaalde levensstandaard gewend en als je teveel hebt ontvangen ga je er wel op achteruit dan.
Klik om te vergroten...

Precies dat.
Nieuws van niet hoeven terug betalen wordt mijn inziens teveel in de spotlights gezet. Achteruitgang raakt mensen ook knetterhard als je pech hebt. En laten we de onzekerheid niet vergeten; het duurt nog lang voor het 2027 is
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#18
IMG_0636.jpeg

Heeft/had 2800 netto even kort door de bocht gezegd in de dagdienst. Waarschijnlijk nog een stuk meer aangezien hij al 5 jaar werkt. Dus ja zeg het maar hij gaat dus 635€ minder per maand krijgen dat klopt. Maar aan de andere kant bijna 3k in de maand verdienen
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
annihilation zei:
Wat ik er zo van begrijp is het dus voor mensen met een Wajong die sowieso 27 uur per week moeten werken onaangebroken voor 5 jaar lang. Nou als je 5 jaar lang 27 uur per week kan werken dan lijkt het mij toch wel mogelijk om dat wat op te krikken.
Klik om te vergroten...
Hoezo denk je dat? er zijn genoeg situaties te bedenken dat iemand niet langer dan 5 uur p/d kan werken.....
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
crosspost ter vergelijk geen idee hoe die uitkeringen verschillen ik krijg dit netto per maand totaal niet bepaald bedoelt om mee te poggen ik vind het alleen bijzonder dat je soms meer of meer krijgt had te maken hoeveel % arbeidsongeschikt dacht ik (ikzelf 100%) / wat voor type wajong (jaartal XXXX )

1734210095445.png

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."