Ik ken nu iemand die bv denkt; "ik neem een jaar vakantie na mijn ontslag"
Zo zou het oook niet moeten werken
Mja, daar denk ik anders over eigenlijk. De ww is niet bedoeld om je vakantie van te financieren natuurlijk. Maar iemand heeft daar gewoon recht op: je draagt dat af van je loon en bouwt de maanden dat je er recht op hebt op per jaar. Daarnaast moet diegene zich net als anderen houden aan regelgeving hieromtrent, zoals de sollicitatieverplichting. Anders krijg je het niet.
Dus als iemand gewoon hard gewerkt heeft en het zich kan veroorloven om een jaar ertussenuit te gaan: why nut?
Maar als ze het niet doen actief benaderen en actief stimuleren bedoelde ik. Misschien gebeurd dat ook wel al
Dat gebeurt zeker. Heb jij of
@annihilation zelf al eens in de WW gezeten?
Ik had een maand tussen mijn vorige en mijn huidige baan zitten. Ik was bang dat ik net niet rond zou komen met mijn vaste lasten dus heb voor een maand WW aangevraagd. Ondanks dat ik al een baan had, werd ik als een malle gestalkt voor mijn sollicitatieverplichting. En ook ik ben op vakantie gegaan in die tussenperiode: Uit loyaliteit naar mn werkgever had ik geen vakantie meer opgenomen, ik had er hard voor gewerkt en was er ontzettend aantoe. Ik had een andere keuze kunnen maken waardoor ik geen onzekerheid had over m’n lasten, maar: ik had er gewoon recht op en het zorgde ook voor motivatie om er nu weer volle kracht voor te gaan. Uiteindelijk was die onzekerheid ook onterecht, maar wat dan nog? Die reis is een van m’n meest waardevolle ervaringen in de afgelopen paar jaar geweest.
Edit: En lees ook waar die ww korting nu voor wordt ingeruild he. Expats dragen in Nederland VEUL minder belasting af. En het zijn nou vaak niet banen waarbij je dat centje niet kan missen. Het is puur een van de zovele trucs om het (grote) bedrijven makkelijker te maken. Daar zitten ook goede redenen achter hoor, maar gaat wel ten kosten van het makkelijker maken voor Nederlanders.