#1
Ja twee keer per week één of enkele glaasjes wijn kan denk ik wel. En zeker ook als je daar rustig van kan genieten. Drie keer per week af en toe kan misschien ook wel als er een keer een speciale gelegenheid is. Maar als het vaste prik gaat worden, kom je mogelijk al in de gevarenzone. Voor je het weet worden die 3 keer weer 4 keer 😂Persoonlijk ben ik een paar keer wat maanden gestopt met blowen, en er zo achter gekomen dat ik dat eigenlijk niet zo leuk vind in sociale settings. Van blowen word ik wat in mezelf gekeerd en krijg ik angstige en licht-paranoïde gedachten. Ik ga dan zitten denken van 'zitten ze me nou naar me te kijken dat ik gek doe?' Doordat ik jarenlang altijd blowde, dacht ik dat zulke gedachten gewoon ingebakken onzekerheden waren die bij me hoorden. Maar het lag echt aan de wiet. Nouja, sindsdien vind ik blowen dus niet meer zo heel leuk.
Ik heb een deel van het blowen uitbesteed aan alcohol. Wat ik dus wel fijn vind is om een lekkere fles wijn te pakken, daar een dinertje omheen te organiseren, en wat mensen uit te nodigen. Dan heb je een leuke avond, met lekker eten, met lekker drinken, en heb je ook stiekem weer een beetje voldaan aan je verslavingsbehoefte
Verder heb je gelijk hoor @LucidLucy over diehard alcoholisme. Je moet niet de hele tijd door gaan drinken. En het kan risicovol zijn om positieve associaties te kweken met een nieuw middel, omdat je dan langzaamaan steeds meer kan gaan gebruiken.
Er hoort dus ook bij dat je kritisch op jezelf blijft! Zo merkte ik dat ik wat kilo's was aangekomen en dat ik sommige weken zelfs een derde avond 'gezellig' wijn wilde drinken. Toen werd het een beetje te gortig. Vooral omdat ik van goeie wijn houd dus dat is duur
Nu heb ik mezelf een budget gesteld van één lekker flesje per week.
Ik heb ook tijden gehad, dat dat lukte (2 dagen per week). Vooral met speciaalbier dan. Heb ook tijden gehad dat ik elke dag dronk. En dan één of twee speciaalbiertjes a 7-8%. Dat ging nog, maar om nou te zeggen dat het gezond was 😂
Drie a 4 zwaardere biertjes of 6-8 normale standaard glazen per dag, toen begon ik ècht nare gevolgen te merken. Maarja, dat is ook gewoon geen gezond gedrag. Toen ik op een random dinsdagmiddag thuis serie zat te kijken en een zesde halve liter open trok. Toen kwam toch wel het besef dat er iets scheef ging lopen.
Ik was toen nog student, dus ik had heel lang tegen mezelf gezegd. Ach joh, dit hoort erbij in het studentenleven. Was ik al werkende, had ik waarschijnlijk al iets eerder op de rem getrapt. Ik ben toen ook drie maanden compleet gestopt met drinken. Dat was ook wel een mooi bewijs dat ik het wel onder controle had.
Helaas is die rem onderweg toch echt kapot gegaan. Best jammer, want ik hield echt wel van een lekker speciaalbiertje en mis dat soms nog weleens. Zeker met kerst bijvoorbeeld.
Het vervelende is dat ik me al snel bezig ga houden met hoe ik me voel ipv hoe het smaakt. En dat is denk ik sowieso al een indicatie dat ik om de verkeerde redenen drink 😅