Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGezocht: hema kinderchampagne met alcohol

Gezocht: hema kinderchampagne met alcohol

50 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Persoonlijk ben ik een paar keer wat maanden gestopt met blowen, en er zo achter gekomen dat ik dat eigenlijk niet zo leuk vind in sociale settings. Van blowen word ik wat in mezelf gekeerd en krijg ik angstige en licht-paranoïde gedachten. Ik ga dan zitten denken van 'zitten ze me nou naar me te kijken dat ik gek doe?' Doordat ik jarenlang altijd blowde, dacht ik dat zulke gedachten gewoon ingebakken onzekerheden waren die bij me hoorden. Maar het lag echt aan de wiet. Nouja, sindsdien vind ik blowen dus niet meer zo heel leuk.

Ik heb een deel van het blowen uitbesteed aan alcohol. Wat ik dus wel fijn vind is om een lekkere fles wijn te pakken, daar een dinertje omheen te organiseren, en wat mensen uit te nodigen. Dan heb je een leuke avond, met lekker eten, met lekker drinken, en heb je ook stiekem weer een beetje voldaan aan je verslavingsbehoefte :grin:

Verder heb je gelijk hoor @LucidLucy over diehard alcoholisme. Je moet niet de hele tijd door gaan drinken. En het kan risicovol zijn om positieve associaties te kweken met een nieuw middel, omdat je dan langzaamaan steeds meer kan gaan gebruiken.
Er hoort dus ook bij dat je kritisch op jezelf blijft! Zo merkte ik dat ik wat kilo's was aangekomen en dat ik sommige weken zelfs een derde avond 'gezellig' wijn wilde drinken. Toen werd het een beetje te gortig. Vooral omdat ik van goeie wijn houd dus dat is duur :tearsofjoy:
Nu heb ik mezelf een budget gesteld van één lekker flesje per week.
Klik om te vergroten...
Ja twee keer per week één of enkele glaasjes wijn kan denk ik wel. En zeker ook als je daar rustig van kan genieten. Drie keer per week af en toe kan misschien ook wel als er een keer een speciale gelegenheid is. Maar als het vaste prik gaat worden, kom je mogelijk al in de gevarenzone. Voor je het weet worden die 3 keer weer 4 keer 😂

Ik heb ook tijden gehad, dat dat lukte (2 dagen per week). Vooral met speciaalbier dan. Heb ook tijden gehad dat ik elke dag dronk. En dan één of twee speciaalbiertjes a 7-8%. Dat ging nog, maar om nou te zeggen dat het gezond was 😂

Drie a 4 zwaardere biertjes of 6-8 normale standaard glazen per dag, toen begon ik ècht nare gevolgen te merken. Maarja, dat is ook gewoon geen gezond gedrag. Toen ik op een random dinsdagmiddag thuis serie zat te kijken en een zesde halve liter open trok. Toen kwam toch wel het besef dat er iets scheef ging lopen.

Ik was toen nog student, dus ik had heel lang tegen mezelf gezegd. Ach joh, dit hoort erbij in het studentenleven. Was ik al werkende, had ik waarschijnlijk al iets eerder op de rem getrapt. Ik ben toen ook drie maanden compleet gestopt met drinken. Dat was ook wel een mooi bewijs dat ik het wel onder controle had.

Helaas is die rem onderweg toch echt kapot gegaan. Best jammer, want ik hield echt wel van een lekker speciaalbiertje en mis dat soms nog weleens. Zeker met kerst bijvoorbeeld.

Het vervelende is dat ik me al snel bezig ga houden met hoe ik me voel ipv hoe het smaakt. En dat is denk ik sowieso al een indicatie dat ik om de verkeerde redenen drink 😅
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
........Het vervelende is dat ik me al snel bezig ga houden met hoe ik me voel ipv hoe het smaakt. En dat is denk ik sowieso al een indicatie dat ik om de verkeerde redenen drink ........
Klik om te vergroten...
Noot:. Hier staat een kenmerk van alcoholisme.
Ik als alcoholist dronk helemaal niet voor de smaak....ik drink voor het effect! Het gevoel! Heerlijk toch, die alcohol roes....maar ook ik kreeg allemaal nare bijwerkingen van die rotzooi en ik ben blij, dat ik er helemaal van af ben!
Alcohol sucks tot en met.....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Noot:. Hier staat een kenmerk van alcoholisme.
Ik als alcoholist dronk helemaal niet voor de smaak....ik drink voor het effect! Het gevoel! Heerlijk toch, die alcohol roes....maar ook ik kreeg allemaal nare bijwerkingen van die rotzooi en ik ben blij, dat ik er helemaal van af ben!
Alcohol sucks tot en met.....
Klik om te vergroten...

Ik heb genoeg drugs gebruikt om te weten dat de roes van alcohol echt best shitty is 😂
Er is een soort-van prettige staat die je kunt bereiken als je iets van twee glazen op hebt ofzo, maar dat gevoel daalt al snel en dan ga je meer drinken en wordt het kut.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
In grote lijnen klopt dat, Alhoewel ik mij best lekker voelde na een stuk of 8 tripel bieren.....maar het einde van zo een drank sessie was idd vaak kut, ja.
Klik om te vergroten...

Ja goed ieder zijn voorkeur natuurlijk. Maar sinds de eerste keer dat ik heb geblowd heb ik al zoiets van 'hmm dronken zijn is eigenlijk best shitty'.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik dronk nooit tot ik helemaal dronken was....wel dat ik stevig onder invloed was.
Echt laveloos dronken ben ik maar heel weinig geweest en ooooo,, die katers!
Met 10 tripels op kreeg ik net geen echte zware kater. Maar wel dat ik me niet zo senang voelde, geen kater maar een poesje zogezegd....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
DoeMaarDieMaar zei:
Ik heb een zwager die zwaar alcolist was. Een low key alcoholist bestaat niet. Je kan echt beter proberen aan je problemen te werken of gewoon pijn te lijden.
Klik om te vergroten...
Hoezo eigenlijk niet?

Ik nam jaren na het werk mijn 1 a 2 biertjes (vaak wel speciaal en dus sterk bier, niet altijd) en dacht dat ook nodig te hebben voor mijn ontspanning. Ik was duidelijk geen zware alcoholist, maar het was wel een mate van verslaving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind dit eerder een gewoonte, @ Mindless, nog niet zozeer een verslaving.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Ik vind dit eerder een gewoonte, @ Mindless, nog niet zozeer een verslaving.
Klik om te vergroten...
Het is wel heel wat anders dan een zware alcohol verslaving. Dat hebben we helaas in de familie meegemaakt met een ex van mijn zusje en dat was niet best.

Alsnog was mijn lichte, met perioden bijna dagelijkse alcohol gebruik problematisch aangezien het ten eerste ongezond is, ten tweede het me te vol deed voelen om daarna een goede gezonde maaltijd te eten (in plaats daarvan snackte ik er vaak chips, borrelnootjes, kaas bij...) en ten derde was het een copingstrategie om met mijn gevoelens om te gaan, beter gezegd: niet met mijn gevoelens om te gaan.

Dus imo wordt regelmatig licht alcoholgebruik vaak onderschat. 1 a 2 biertjes elke dag is in mijn ogen helemaal niet onschuldig gebruik. Werd hier ook op gewezen door een zeker iemand en diegene had daarin gelijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Onschuldig is dagelijks bier drinken, 2 glazen, en de reden waarom je deze dronk, zeer zeker niet.
Het kan een begin zijn van een verslaving, alhoewel ik deze hoeveelheid toch wel erg matig is in mijn ogen.
Maar ja, zo is bij mij een veel zwaardere verslaving aan alcohol begonnen.....
Klik om te vergroten...
Je weet het natuurlijk nooit, maar ik denk dat ik er de aanleg niet voor heb om zwaar alcoholist te worden. De laatste keer dat ik echt dronken was is meer dan 10 jaar geleden, rond mijn 25ste. Ik vond de katers toen al verschrikkelijk worden en het echte dronken zijn ook helemaal niet leuk eigenlijk.

Daarna was het me om de lichte buzz en bijkomende ontspanning te doen en ook de smaak van het bier. Na het tweede biertje krijg ik al een vies gevoel en begint het me tegen te staan.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
1 a 2 biertjes elke dag is in mijn ogen helemaal niet onschuldig gebruik
Klik om te vergroten...
De hoeveelheid is nooit relevant bij het bepalen van een verslaving. Het gaat om de achterliggende reden. Als je 1 of 10 biertjes op een dag drinkt, als je het gebruikt om te ontsnappen, te vluchten, te verdoven of op een andere manier de wereld "aan te kunnen" ben je in mijn ogen gewoon verslaafd.

EDIT: maar ik kan die kaart niet meer spelen sinds ik zelf alcoholist ben
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
De hoeveelheid is nooit relevant bij het bepalen van een verslaving. Het gaat om de achterliggende reden. Als je 1 of 10 biertjes op een dag drinkt, als je het gebruikt om te ontsnappen, te vluchten, te verdoven of op een andere manier de wereld "aan te kunnen" ben je in mijn ogen gewoon verslaafd.

EDIT: maar ik kan die kaart niet meer spelen sinds ik zelf alcoholist ben
Klik om te vergroten...
Zo zie ik het eigenlijk ook.

Het is nog steeds je geest die je in dat patroon houdt, dus: afhankelijkheid/verslaving.

Al is het nogal een verschil natuurlijk, 2 biertjes of 2 flessen vodka per dag. En in dat laatste geval komt er ook nog eens een lichamelijke afhankelijkheid bij kijken.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Al is het nogal een verschil natuurlijk, 2 biertjes of 2 flessen vodka per dag. En in dat laatste geval komt er ook nog eens een lichamelijke afhankelijkheid bij kijken.
Klik om te vergroten...
Ik dronk standaard vier halve liters 12 procent bier, en dat heb ik jaren lang volgehouden. Dat heb ik lichamelijk wel gemerkt tijdens het afkicken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik dronk standaard 10 tripels bieren ( 9 procent of meer) per dag. Gedurende bijna 7 jaar. Wat een kuttijd was dat...
Om hiermee te kunnen stoppen was een klinische opname nodig van 6 weken.
En ja, lichamelijke ontwenningsverschijnselen had ik dus ook, daarvoor kreeg ik in de kliniek 6 dagen wat librium voor.
Na deze opname heb ik tot op de dag van vandaag geen druppel alcohol meer durven drinken. Die 6 weken opname zal ik niet gauw vergeten!
Het viel beslist niet mee.
Ik zeg daarom vaak tegen anderen:. Pas op met alcohol!
Gemakkelijk teveel, heel moeilijk terug.....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Het is wel heel wat anders dan een zware alcohol verslaving. Dat hebben we helaas in de familie meegemaakt met een ex van mijn zusje en dat was niet best.

Alsnog was mijn lichte, met perioden bijna dagelijkse alcohol gebruik problematisch aangezien het ten eerste ongezond is, ten tweede het me te vol deed voelen om daarna een goede gezonde maaltijd te eten (in plaats daarvan snackte ik er vaak chips, borrelnootjes, kaas bij...) en ten derde was het een copingstrategie om met mijn gevoelens om te gaan, beter gezegd: niet met mijn gevoelens om te gaan.

Dus imo wordt regelmatig licht alcoholgebruik vaak onderschat. 1 a 2 biertjes elke dag is in mijn ogen helemaal niet onschuldig gebruik. Werd hier ook op gewezen door een zeker iemand en diegene had daarin gelijk.
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Onschuldig is dagelijks bier drinken, 2 glazen, en de reden waarom je deze dronk, zeer zeker niet.
Het kan een begin zijn van een verslaving, alhoewel ik deze hoeveelheid toch wel erg matig is in mijn ogen.
Maar ja, zo is bij mij een veel zwaardere verslaving aan alcohol begonnen.....
Klik om te vergroten...

Naar mijn idee ging het bij @Mindless hier helemaal niet alleen over het drinken van alcohol. Ik zie er ook ongezond snacken bij komen. Was er misschien nog meer in het spel? Veel tv kijken, gamen, op forums rondhangen of ander gedrag dat ook richting obsessie kan gaan en dan dus ook ongezond is?

Dit is precies de reden dat ik het ontzettend hekel dat we in deze maatschappij eigenlijk altijd spreken over 'ik ben verslaafd aan' in plaats van 'ik ben verslaafd'. Dat maakt ons vaak blind voor het werkelijke probleem omdat we alleen de versnipperde stukjes probleem zien. En die zijn dan opzichzelf dusdanig klein, dat we dat helemaal niet als probleem zien.

Twee biertjes klinkt zo schadelijk nog niet. Twee biertjes en ongezond snacken begint al serieuzer te klinken. Twee biertjes, een zak chips, een zak borrelnootjes, een stuk kaas én 5 aflevering van een serie kijken zijn wat mij betreft keihard vluchtgedrag. (Ik bedenk hier zomaar het een en ander bij hè, ik heb natuurlijk geen idee wat er werkelijk allemaal speelde, maar als ik dan ook hoor dat het is om niet met je gevoelens om te gaan, dan is dit geen ondenkbaar scenario)

Misschien is het gezonder vluchtgedrag dan een fles vodka leegwerken omdat je niet direct bang hoeft te zijn om te sterven aan maagbloedingen of leverfalen. Maar zeker mentaal en spiritueel is het serieus verslavingsgedrag.

Just my critical two cents.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar voor mij is verslaving veel breder dan een middel. Mijn verslaving was bijvoorbeeld gisterenmiddag nog actief. Ik was lekker aan het boulderen in de hal en ben net een niveautje moeilijker begonnen. Een aantal keren gaven mijn spieren al wat waarschuwingen en toch door blijven gaan hè, toch de waarschuwingen negeren want ik moet en ik zal, en ik zal het nu! (Voor mij is dit onderdeel van mijn verslavingsgedrag)
Was ik echt aan het vluchten? Ik denk het niet, maar wel toch wat over mijn grenzen aan het gaan omdat ik mijn eigen wil volg ipv kijk naar wat verstandig is. Met als gevolg dat ik nu met twee schouder- en een elleboog blessure zit. Hopelijk geneest het snel want het ging verdomme lekker dat klimmen 😂

My problem is not my drinking, my problem is my thinking!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik ben nogal moe, dus ik weet niet of dit verhaal helemaal coherent is, maar dat check ik later wel even. :wink: Wou toch graag even reageren.
Klik om te vergroten...
Duidelijk hoor! Voor mij in elk geval! Mooie zienswijze ook.
Mindless zei:
En nu op bed, want ik hang alweer te lang voor een scherm. :wink:
Klik om te vergroten...
Bij mij is dit toch ook nog regelmatig een probleem lol
Achja, een ding tegelijk hoor. Tenzij het echt m'n dagelijks functioneren in de weg gaat zitten. Dan zou ik het al wat hoger op de prioriteitenlijst zetten om aan te pakken.

Bij mij begint het al sochtends. Ik vind het heerlijk om bij m'n ontbijt een stukje van een serie te kijken. Maar blijf daar al te snel in hangen, waardoor ik te laat aan m'n dag begin. Zeker als ik die dag niet hoef te werken is dat soms best een probleem.

Misschien toch maar eens gaan kijken wat daar onder zit 🤔
Want mindfull eten vind ik soms erg lastig. Krijg dan te weinig stimulans in mn hoofd. Wat onzin is, dat is slechts een denkconstructie die mijn ego erop plakt. Ik zal vast niet smelten als ik helemaal niets anders doe tijdens het eten. Toch is dat lastig soms.

We dwalen wel een beetje af nietwaar? 😂

@raccacooni we hebben je toch niet afgeschrikt he?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Duidelijk hoor! Voor mij in elk geval! Mooie zienswijze ook.

Bij mij is dit toch ook nog regelmatig een probleem lol
Achja, een ding tegelijk hoor. Tenzij het echt m'n dagelijks functioneren in de weg gaat zitten. Dan zou ik het al wat hoger op de prioriteitenlijst zetten om aan te pakken.

Bij mij begint het al sochtends. Ik vind het heerlijk om bij m'n ontbijt een stukje van een serie te kijken. Maar blijf daar al te snel in hangen, waardoor ik te laat aan m'n dag begin. Zeker als ik die dag niet hoef te werken is dat soms best een probleem.

Misschien toch maar eens gaan kijken wat daar onder zit 🤔
Want mindfull eten vind ik soms erg lastig. Krijg dan te weinig stimulans in mn hoofd. Wat onzin is, dat is slechts een denkconstructie die mijn ego erop plakt. Ik zal vast niet smelten als ik helemaal niets anders doe tijdens het eten. Toch is dat lastig soms.
Klik om te vergroten...
Ja, gek hoe sommige schijnbaar kleine dingetjes zo hardnekkig blijven hangen. Voor mij is het dat: blijven hangen voor een scherm en gerelateerd daaraan: te laat gaan slapen. Maar eigenlijk zijn dat geen kleine dingetjes, want het zit toch wel in de weg van een beter leven. Ik ga er weer gerichter mee bezig middels concrete korte termijn doelen.

Maar inderdaad: 1 ding tegelijk en jezelf ook weer niet opvreten over die dingen die nog niet helemaal goed gaan. Heb daarnaast zoveel dingen al positief veranderd.

LucidLucy zei:
We dwalen wel een beetje af nietwaar? 😂

@raccacooni we hebben je toch niet afgeschrikt he?
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, back ontopic. :)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Purplext zei:
Maar ik ben ook ooit gevlucht in heel gezond eten en sporten, en alles helemaal netjes volgens het schema doen. Voor mij is het nu juist een overwinning als ik een keer op de bank blijf hangen en drie afleveringen van een serie kijk. Dat ik mezelf dat toe sta, om ook eens te luieren. Dat is nou juist geen vluchtgedrag voor mij.
Klik om te vergroten...
Dat zijn soms nog wel vervelendere manieren van vluchten (om door te krijgen) omdat je het idee hebt dat je goed bezig bent. En je omgeving ook! Tot andere dingen er écht onder gaan leiden.

Purplext zei:
Wanneer ben je nou goed bezig? Ik kan zelfs verslaafd zijn aan meditatie. Dus ja.

Je zegt dat doorgaan terwijl het niet verstandig is, onderdeel is van je verslavingsgedrag. Vind je dan dat je vrij bent van verslaving als je continu verstandig handelt? Ben ik benieuwd naar hoe dat zit bij jou...
Klik om te vergroten...
Voor mij draait verslaving heel erg om obsessie. Als ik vanuit obsessie handel, dan lijkt het vrijwel altijd verslavingsgedrag.

Bij het klim-voorbeeld was ik er echt op gefocust, ik moet en zal die route halen. En heb dan toch te laat naar de signalen van mijn lichaam geluisterd.
(Overigens ben ik zondag weer geweest en ik kon me deze keer aardig inhouden 👌
Wel lekker geklommen, maar een niveautje lager dan normaal en in een wat rustiger tempo)

Maar wanneer is iets dan een obsessie?

Als stelregel gebruik ik dat iets een obsessie is als ik er andere dingen voor ga laten. Als ik bijvoorbeeld een maaltijd oversla omdat ik met een puzzel bezig ben. Als ik mijn meditatie cursus afzeg om muziek te produceren (daar kan ik erg in blijven hangen). Maar dus bijvoorbeeld ook als ik de signalen van mijn lichaam negeer om per se die route uit te klimmen.

Meestal stel ik dus mijn gevoel/intuïtie/geweten boven mijn eigen wil om niet vanuit obsessie te handelen.

En die eigen wil kan ik vaak best goed achterhalen. Als je iets wilt en je vergroot het wat uit. Als je jezelf dan als stampvoetend kind in de snoepwinkel ziet. Dat is vaak eigen wil.
Dan even een stapje terug, is dit wel verstandig?, Voor je de knoop doorhakt om iets te doen.

Dat lukt steeds beter, maar gaat nog niet perfect haha (zal het ook nooit worden, perfectie)
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Dat zijn soms nog wel vervelendere manieren van vluchten (om door te krijgen) omdat je het idee hebt dat je goed bezig bent. En je omgeving ook! Tot andere dingen er écht onder gaan leiden.


Voor mij draait verslaving heel erg om obsessie. Als ik vanuit obsessie handel, dan lijkt het vrijwel altijd verslavingsgedrag.

Bij het klim-voorbeeld was ik er echt op gefocust, ik moet en zal die route halen. En heb dan toch te laat naar de signalen van mijn lichaam geluisterd.
(Overigens ben ik zondag weer geweest en ik kon me deze keer aardig inhouden 👌
Wel lekker geklommen, maar een niveautje lager dan normaal en in een wat rustiger tempo)

Maar wanneer is iets dan een obsessie?

Als stelregel gebruik ik dat iets een obsessie is als ik er andere dingen voor ga laten. Als ik bijvoorbeeld een maaltijd oversla omdat ik met een puzzel bezig ben. Als ik mijn meditatie cursus afzeg om muziek te produceren (daar kan ik erg in blijven hangen). Maar dus bijvoorbeeld ook als ik de signalen van mijn lichaam negeer om per se die route uit te klimmen.

Meestal stel ik dus mijn gevoel/intuïtie/geweten boven mijn eigen wil om niet vanuit obsessie te handelen.

En die eigen wil kan ik vaak best goed achterhalen. Als je iets wilt en je vergroot het wat uit. Als je jezelf dan als stampvoetend kind in de snoepwinkel ziet. Dat is vaak eigen wil.
Dan even een stapje terug, is dit wel verstandig?, Voor je de knoop doorhakt om iets te doen.

Dat lukt steeds beter, maar gaat nog niet perfect haha (zal het ook nooit worden, perfectie)
Klik om te vergroten...
Duidelijk! Zo zie ik het ook.

Waarom ik naar vroeg, is ook dat laatste wat je nu schrijft: perfect zal het nooit worden... En dat hoeft ook niet. Het streven naar perfectie kan ook een obsessie zijn.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Purplext zei:
Waarom ik naar vroeg, is ook dat laatste wat je nu schrijft: perfect zal het nooit worden... En dat hoeft ook niet. Het streven naar perfectie kan ook een obsessie zijn.
Klik om te vergroten...
Ja... Jaaa... Daar heb ik weleens last van ja 😂
n
nauseaLid
01-01-2024, 00:00
#20
raccacooni zei:
Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Klik om te vergroten...
Lol ben jij Boze_eend van Fok? Nee maar serieus, je gaat niet gelukkig worden van alles wegzuipen of roken. Kijk eerst ff of je met succes minder kan gaan roken ipv van de ene verslaving naar de ander te springen want voor je het weet zit je in het diepe.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."