Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGezocht: hema kinderchampagne met alcohol

Gezocht: hema kinderchampagne met alcohol

50 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
In grote lijnen klopt dat, Alhoewel ik mij best lekker voelde na een stuk of 8 tripel bieren.....maar het einde van zo een drank sessie was idd vaak kut, ja.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Onschuldig is dagelijks bier drinken, 2 glazen, en de reden waarom je deze dronk, zeer zeker niet.
Het kan een begin zijn van een verslaving, alhoewel ik deze hoeveelheid toch wel erg matig is in mijn ogen.
Maar ja, zo is bij mij een veel zwaardere verslaving aan alcohol begonnen.....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Naar mijn idee ging het bij @Mindless hier helemaal niet alleen over het drinken van alcohol. Ik zie er ook ongezond snacken bij komen. Was er misschien nog meer in het spel? Veel tv kijken, gamen, op forums rondhangen of ander gedrag dat ook richting obsessie kan gaan en dan dus ook ongezond is?

Dit is precies de reden dat ik het ontzettend hekel dat we in deze maatschappij eigenlijk altijd spreken over 'ik ben verslaafd aan' in plaats van 'ik ben verslaafd'. Dat maakt ons vaak blind voor het werkelijke probleem omdat we alleen de versnipperde stukjes probleem zien. En die zijn dan opzichzelf dusdanig klein, dat we dat helemaal niet als probleem zien.

Twee biertjes klinkt zo schadelijk nog niet. Twee biertjes en ongezond snacken begint al serieuzer te klinken. Twee biertjes, een zak chips, een zak borrelnootjes, een stuk kaas én 5 aflevering van een serie kijken zijn wat mij betreft keihard vluchtgedrag. (Ik bedenk hier zomaar het een en ander bij hè, ik heb natuurlijk geen idee wat er werkelijk allemaal speelde, maar als ik dan ook hoor dat het is om niet met je gevoelens om te gaan, dan is dit geen ondenkbaar scenario)

Misschien is het gezonder vluchtgedrag dan een fles vodka leegwerken omdat je niet direct bang hoeft te zijn om te sterven aan maagbloedingen of leverfalen. Maar zeker mentaal en spiritueel is het serieus verslavingsgedrag.

Just my critical two cents.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar voor mij is verslaving veel breder dan een middel. Mijn verslaving was bijvoorbeeld gisterenmiddag nog actief. Ik was lekker aan het boulderen in de hal en ben net een niveautje moeilijker begonnen. Een aantal keren gaven mijn spieren al wat waarschuwingen en toch door blijven gaan hè, toch de waarschuwingen negeren want ik moet en ik zal, en ik zal het nu! (Voor mij is dit onderdeel van mijn verslavingsgedrag)
Was ik echt aan het vluchten? Ik denk het niet, maar wel toch wat over mijn grenzen aan het gaan omdat ik mijn eigen wil volg ipv kijk naar wat verstandig is. Met als gevolg dat ik nu met twee schouder- en een elleboog blessure zit. Hopelijk geneest het snel want het ging verdomme lekker dat klimmen 😂

My problem is not my drinking, my problem is my thinking!
Klik om te vergroten...
Zeker, zo denk ik er ook over!

Woorden zijn krachtig. Als je zegt: ik ben verslaafd aan... wiet bijvoorbeeld, dan geef je kracht aan dat idee. Dat is vanaf dan het verhaal dat je aan jezelf herhaald. Natuurlijk, het is wel wat complexer dan dat, want je vindt het wiet roken ook fijn. Het neemt je zorgen even weg, ontspant je, etc. Dus verlang je er naar. Maar ik denk dus net als jij dat de echte fundamentele verslaving daaronder in het (dwangmatig) denken ligt. In dat zelfbeeld dat je aan jezelf blijft herhalen: "mijn leven gaat niet zoals ik het wil." En vervolgens wordt het middel dat je gebruikt toegevoegd aan dat narratief, bijvoorbeeld: "ik kan niet ontspannen zonder mijn wiet, ik kan niet bij mijn gevoel zonder wiet." Meer dan slechts iets wat je doet, wordt het door dat narratief dat je over jezelf verteld iets wat je bent in de wereld.

Stellen: "ik ben verslaafd aan wiet" verlegt die focus van het onderliggende probleem naar een gevolg en expressie daarvan: wiet roken, coke snuiven, alcohol drinken (uiteraard komt bij die laatste de bijkomende factor van lichamelijke afhankelijkheid bij een zware drinker). Zo wordt er eigenlijk een zondebok gecreërd die als het kernprobleem wordt gezien. Soms zelfs op heel letterlijke wijze: coke is de duivel, alcohol is de duivel, weed: the devil's lettuce. Maar het is eigenlijk een afleiding van het onderliggende probleem naar een uiting daarvan.

En je hebt gelijk: in mijn geval was het zeker vluchtgedrag. Dat biertje, die snacks, inderdaad ook teveel op internet zitten (die laatste gebeurt nog regelmatig). Slechts zeggen: "maar het was maar 1 of 2 biertjes, dat is geen echte alcoholverslaving" gaat wat voorbij het onderliggende probleem. Nee, het is geen zware alcoholverslaving, maar om het probleem aan te pakken gaat het imo niet zozeer om of het gecategoriseerd kan worden als een echte alcoholverslaving, maar om te zien dat er überhaupt vlucht- en verslavingsgedrag is. En vervolgens dan waarom: dat er onderliggende issues zijn die middels vluchtgedrag ontweken worden. Dat biertje is maar een symptoom van dat onderliggende niet oké zijn met jezelf. Net zoals die snacks dat zijn, dat eventuele bingewatchen, dat wiet roken, etc. etc.


Ik ben nogal moe, dus ik weet niet of dit verhaal helemaal coherent is, maar dat check ik later wel even. :wink: Wou toch graag even reageren.

En nu op bed, want ik hang alweer te lang voor een scherm. :wink:
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Red Bull Vodka mixen?
r
raccacooniLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind hema kinderchampagne heel lekker. Is er een drank die daarna smaakt maar dan met alcohol erin? Appelsap met bubbels en alcohol? Appellikeur daarentegen vind ik vies.

Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wilde je een tip geven totdat ik het tweede gedeelte van je post las.
raccacooni zei:
Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Klik om te vergroten...
Hoezo zou je dit willen worden?
D
DoeMaarDieMaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb een zwager die zwaar alcolist was. Een low key alcoholist bestaat niet. Je kan echt beter proberen aan je problemen te werken of gewoon pijn te lijden.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Appelcider
K
KleurendoofLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als alcoholist zijnde ben je nog steeds al je geld i.p.v. van wiet naar drank kwijt. Misschien een signaal om te stoppen/minderen/tolerantie break?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
why de .... zou je de ene verslaving in ruilen voor de andere, beter gewoon niet verslaafd zijn/ afkicken/afblijven ervan
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
raccacooni zei:
Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Klik om te vergroten...
Tja wat de anderen al zeiden....
Alcoholverslaving is over het algemeen nog destructiever dan wietverslaving. Bij wiet wordt je vooral heel erg lui, krijg je gebrek aan zelfreflecterend vermogen en belemmer je je meestal in je persoonlijke ontwikkeling.

Alcoholisten zijn misschien minder lui, maar de rest geld ook voor hun. Maar daar komt de intensere lichaamsschade bij. Blackouts, intense vermoeidheid (ik had daar zelf in elk geval veel last van. Ook met, voor een alcoholist, lage dagelijkse inname van pak'm beet 6-8 biertjes per dag). Geheugenproblemen (imo erger dan bij wiet). En waarschijnlijk nog veel meer.

Als je kosten wilt besparen, waarom ga je niet wiet vapen?
Ik ging zo van ruim 7 gram per week naar 2 gram per week, terwijl ik even stoned bleef.

En stoppen is ook een optie natuurlijk.
P
PikassoLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Tja wat de anderen al zeiden....
Alcoholverslaving is over het algemeen nog destructiever dan wietverslaving. Bij wiet wordt je vooral heel erg lui, krijg je gebrek aan zelfreflecterend vermogen en belemmer je je meestal in je persoonlijke ontwikkeling.

Alcoholisten zijn misschien minder lui, maar de rest geld ook voor hun. Maar daar komt de intensere lichaamsschade bij. Blackouts, intense vermoeidheid (ik had daar zelf in elk geval veel last van. Ook met, voor een alcoholist, lage dagelijkse inname van pak'm beet 6-8 biertjes per dag). Geheugenproblemen (imo erger dan bij wiet). En waarschijnlijk nog veel meer.

Als je kosten wilt besparen, waarom ga je niet wiet vapen?
Ik ging zo van ruim 7 gram per week naar 2 gram per week, terwijl ik even stoned bleef.

En stoppen is ook een optie natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Heb beide verslavingen jaren ondervonden , en toch functioneerde mijn lichaam met een alcohol verslaving veeeeel slechter ( misschien de leeftijd ) nu dronk/rookte ik ook puur voor de nachten door te komen en dan slaap je natuurlijk ook niet op een normale manier , nu al aantal jaar op de benzos en zal ik ook niet “normaal “ slapen maar kan wel 10 x beter functioneren … maar wat @robinjoo1 zeg beter helemaal niet doen 🙏🏼
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Naar mijn idee ging het bij @Mindless hier helemaal niet alleen over het drinken van alcohol. Ik zie er ook ongezond snacken bij komen. Was er misschien nog meer in het spel? Veel tv kijken, gamen, op forums rondhangen of ander gedrag dat ook richting obsessie kan gaan en dan dus ook ongezond is?

Dit is precies de reden dat ik het ontzettend hekel dat we in deze maatschappij eigenlijk altijd spreken over 'ik ben verslaafd aan' in plaats van 'ik ben verslaafd'. Dat maakt ons vaak blind voor het werkelijke probleem omdat we alleen de versnipperde stukjes probleem zien. En die zijn dan opzichzelf dusdanig klein, dat we dat helemaal niet als probleem zien.

Twee biertjes klinkt zo schadelijk nog niet. Twee biertjes en ongezond snacken begint al serieuzer te klinken. Twee biertjes, een zak chips, een zak borrelnootjes, een stuk kaas én 5 aflevering van een serie kijken zijn wat mij betreft keihard vluchtgedrag. (Ik bedenk hier zomaar het een en ander bij hè, ik heb natuurlijk geen idee wat er werkelijk allemaal speelde, maar als ik dan ook hoor dat het is om niet met je gevoelens om te gaan, dan is dit geen ondenkbaar scenario)

Misschien is het gezonder vluchtgedrag dan een fles vodka leegwerken omdat je niet direct bang hoeft te zijn om te sterven aan maagbloedingen of leverfalen. Maar zeker mentaal en spiritueel is het serieus verslavingsgedrag.

Just my critical two cents.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar voor mij is verslaving veel breder dan een middel.
Klik om te vergroten...
Precies, verslaving is niet (alleen) een probleem met een middel, maar een probleem in gedrag. Ik hoor mensen zo vaak zeggen dat ze nergens verslaafd aan zijn (en dan bedoelen ze dus drugs), maar ik zie ze vluchten in tv, internet, eten, relaties, niet alleen kunnen zijn (met zichzelf zijn) noem maar op.

Maar ik ben ook ooit gevlucht in heel gezond eten en sporten, en alles helemaal netjes volgens het schema doen. Voor mij is het nu juist een overwinning als ik een keer op de bank blijf hangen en drie afleveringen van een serie kijk. Dat ik mezelf dat toe sta, om ook eens te luieren. Dat is nou juist geen vluchtgedrag voor mij.

Wanneer ben je nou goed bezig? Ik kan zelfs verslaafd zijn aan meditatie. Dus ja.

Eigenlijk is het een heel lastig spel tussen te veel moeten (het goed doen) en mezelf te veel toestaan (middelen misbruiken)

LucidLucy zei:
Mijn verslaving was bijvoorbeeld gisterenmiddag nog actief. Ik was lekker aan het boulderen in de hal en ben net een niveautje moeilijker begonnen. Een aantal keren gaven mijn spieren al wat waarschuwingen en toch door blijven gaan hè, toch de waarschuwingen negeren want ik moet en ik zal, en ik zal het nu! (Voor mij is dit onderdeel van mijn verslavingsgedrag)
Was ik echt aan het vluchten? Ik denk het niet, maar wel toch wat over mijn grenzen aan het gaan omdat ik mijn eigen wil volg ipv kijk naar wat verstandig is.
Klik om te vergroten...
Je zegt dat doorgaan terwijl het niet verstandig is, onderdeel is van je verslavingsgedrag. Vind je dan dat je vrij bent van verslaving als je continu verstandig handelt? Ben ik benieuwd naar hoe dat zit bij jou...
LucidLucy zei:
Met als gevolg dat ik nu met twee schouder- en een elleboog blessure zit. Hopelijk geneest het snel want het ging verdomme lekker dat klimmen 😂

My problem is not my drinking, my problem is my thinking!
Klik om te vergroten...
Ja, das een mooie...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
raccacooni zei:
Ik vind hema kinderchampagne heel lekker. Is er een drank die daarna smaakt maar dan met alcohol erin? Appelsap met bubbels en alcohol? Appellikeur daarentegen vind ik vies.

Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Klik om te vergroten...
Goeie champagne :wink:
Zoek bijvoorbeeld naar een premier cru uit de champagnestreek. En check even op Vivino.com, en/of op Hamersma.nl hoe de wijn beoordeeld wordt.

De kinderchampagne is zoeter dan champagne, maar dat frisse met appelsmaak kan zeker wel!

Ik vond wijn eerst ook niet zo lekker, tot ik ontdekte dat er heel lekkere wijn bestaat maar dat je dan gewoon iets dieper in de buidel moet tasten. Voor minder dan een tientje per fles ga je geen bijzondere wijnen vinden (maar soms wel gewoon prima drinkbare wijnen).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Alcoholverslaving is over het algemeen nog destructiever dan wietverslaving. Bij wiet wordt je vooral heel erg lui, krijg je gebrek aan zelfreflecterend vermogen en belemmer je je meestal in je persoonlijke ontwikkeling.

Alcoholisten zijn misschien minder lui, maar de rest geld ook voor hun. Maar daar komt de intensere lichaamsschade bij. Blackouts, intense vermoeidheid (ik had daar zelf in elk geval veel last van. Ook met, voor een alcoholist, lage dagelijkse inname van pak'm beet 6-8 biertjes per dag). Geheugenproblemen (imo erger dan bij wiet). En waarschijnlijk nog veel meer.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk ben ik een paar keer wat maanden gestopt met blowen, en er zo achter gekomen dat ik dat eigenlijk niet zo leuk vind in sociale settings. Van blowen word ik wat in mezelf gekeerd en krijg ik angstige en licht-paranoïde gedachten. Ik ga dan zitten denken van 'zitten ze me nou naar me te kijken dat ik gek doe?' Doordat ik jarenlang altijd blowde, dacht ik dat zulke gedachten gewoon ingebakken onzekerheden waren die bij me hoorden. Maar het lag echt aan de wiet. Nouja, sindsdien vind ik blowen dus niet meer zo heel leuk.

Ik heb een deel van het blowen uitbesteed aan alcohol. Wat ik dus wel fijn vind is om een lekkere fles wijn te pakken, daar een dinertje omheen te organiseren, en wat mensen uit te nodigen. Dan heb je een leuke avond, met lekker eten, met lekker drinken, en heb je ook stiekem weer een beetje voldaan aan je verslavingsbehoefte :grin:

Verder heb je gelijk hoor @LucidLucy over diehard alcoholisme. Je moet niet de hele tijd door gaan drinken. En het kan risicovol zijn om positieve associaties te kweken met een nieuw middel, omdat je dan langzaamaan steeds meer kan gaan gebruiken.
Er hoort dus ook bij dat je kritisch op jezelf blijft! Zo merkte ik dat ik wat kilo's was aangekomen en dat ik sommige weken zelfs een derde avond 'gezellig' wijn wilde drinken. Toen werd het een beetje te gortig. Vooral omdat ik van goeie wijn houd dus dat is duur :tearsofjoy:
Nu heb ik mezelf een budget gesteld van één lekker flesje per week.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
raccacooni zei:
ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worde
Klik om te vergroten...
Je verwacht het niet maar er komen steeds debielere dingen op het forum terecht. Sjezus christas ben je van de trap gelazerd als baby?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Persoonlijk ben ik een paar keer wat maanden gestopt met blowen, en er zo achter gekomen dat ik dat eigenlijk niet zo leuk vind in sociale settings. Van blowen word ik wat in mezelf gekeerd en krijg ik angstige en licht-paranoïde gedachten. Ik ga dan zitten denken van 'zitten ze me nou naar me te kijken dat ik gek doe?' Doordat ik jarenlang altijd blowde, dacht ik dat zulke gedachten gewoon ingebakken onzekerheden waren die bij me hoorden. Maar het lag echt aan de wiet. Nouja, sindsdien vind ik blowen dus niet meer zo heel leuk.

Ik heb een deel van het blowen uitbesteed aan alcohol. Wat ik dus wel fijn vind is om een lekkere fles wijn te pakken, daar een dinertje omheen te organiseren, en wat mensen uit te nodigen. Dan heb je een leuke avond, met lekker eten, met lekker drinken, en heb je ook stiekem weer een beetje voldaan aan je verslavingsbehoefte :grin:

Verder heb je gelijk hoor @LucidLucy over diehard alcoholisme. Je moet niet de hele tijd door gaan drinken. En het kan risicovol zijn om positieve associaties te kweken met een nieuw middel, omdat je dan langzaamaan steeds meer kan gaan gebruiken.
Er hoort dus ook bij dat je kritisch op jezelf blijft! Zo merkte ik dat ik wat kilo's was aangekomen en dat ik sommige weken zelfs een derde avond 'gezellig' wijn wilde drinken. Toen werd het een beetje te gortig. Vooral omdat ik van goeie wijn houd dus dat is duur :tearsofjoy:
Nu heb ik mezelf een budget gesteld van één lekker flesje per week.
Klik om te vergroten...
Ja twee keer per week één of enkele glaasjes wijn kan denk ik wel. En zeker ook als je daar rustig van kan genieten. Drie keer per week af en toe kan misschien ook wel als er een keer een speciale gelegenheid is. Maar als het vaste prik gaat worden, kom je mogelijk al in de gevarenzone. Voor je het weet worden die 3 keer weer 4 keer 😂

Ik heb ook tijden gehad, dat dat lukte (2 dagen per week). Vooral met speciaalbier dan. Heb ook tijden gehad dat ik elke dag dronk. En dan één of twee speciaalbiertjes a 7-8%. Dat ging nog, maar om nou te zeggen dat het gezond was 😂

Drie a 4 zwaardere biertjes of 6-8 normale standaard glazen per dag, toen begon ik ècht nare gevolgen te merken. Maarja, dat is ook gewoon geen gezond gedrag. Toen ik op een random dinsdagmiddag thuis serie zat te kijken en een zesde halve liter open trok. Toen kwam toch wel het besef dat er iets scheef ging lopen.

Ik was toen nog student, dus ik had heel lang tegen mezelf gezegd. Ach joh, dit hoort erbij in het studentenleven. Was ik al werkende, had ik waarschijnlijk al iets eerder op de rem getrapt. Ik ben toen ook drie maanden compleet gestopt met drinken. Dat was ook wel een mooi bewijs dat ik het wel onder controle had.

Helaas is die rem onderweg toch echt kapot gegaan. Best jammer, want ik hield echt wel van een lekker speciaalbiertje en mis dat soms nog weleens. Zeker met kerst bijvoorbeeld.

Het vervelende is dat ik me al snel bezig ga houden met hoe ik me voel ipv hoe het smaakt. En dat is denk ik sowieso al een indicatie dat ik om de verkeerde redenen drink 😅
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
........Het vervelende is dat ik me al snel bezig ga houden met hoe ik me voel ipv hoe het smaakt. En dat is denk ik sowieso al een indicatie dat ik om de verkeerde redenen drink ........
Klik om te vergroten...
Noot:. Hier staat een kenmerk van alcoholisme.
Ik als alcoholist dronk helemaal niet voor de smaak....ik drink voor het effect! Het gevoel! Heerlijk toch, die alcohol roes....maar ook ik kreeg allemaal nare bijwerkingen van die rotzooi en ik ben blij, dat ik er helemaal van af ben!
Alcohol sucks tot en met.....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Noot:. Hier staat een kenmerk van alcoholisme.
Ik als alcoholist dronk helemaal niet voor de smaak....ik drink voor het effect! Het gevoel! Heerlijk toch, die alcohol roes....maar ook ik kreeg allemaal nare bijwerkingen van die rotzooi en ik ben blij, dat ik er helemaal van af ben!
Alcohol sucks tot en met.....
Klik om te vergroten...

Ik heb genoeg drugs gebruikt om te weten dat de roes van alcohol echt best shitty is 😂
Er is een soort-van prettige staat die je kunt bereiken als je iets van twee glazen op hebt ofzo, maar dat gevoel daalt al snel en dan ga je meer drinken en wordt het kut.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hugo wijn kan ook in de buurt komen. Maar smaakt niet exact hetzelfde. Wel een lekkere zoete smaak.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."