#1
In grote lijnen klopt dat, Alhoewel ik mij best lekker voelde na een stuk of 8 tripel bieren.....maar het einde van zo een drank sessie was idd vaak kut, ja.
Zeker, zo denk ik er ook over!Naar mijn idee ging het bij @Mindless hier helemaal niet alleen over het drinken van alcohol. Ik zie er ook ongezond snacken bij komen. Was er misschien nog meer in het spel? Veel tv kijken, gamen, op forums rondhangen of ander gedrag dat ook richting obsessie kan gaan en dan dus ook ongezond is?
Dit is precies de reden dat ik het ontzettend hekel dat we in deze maatschappij eigenlijk altijd spreken over 'ik ben verslaafd aan' in plaats van 'ik ben verslaafd'. Dat maakt ons vaak blind voor het werkelijke probleem omdat we alleen de versnipperde stukjes probleem zien. En die zijn dan opzichzelf dusdanig klein, dat we dat helemaal niet als probleem zien.
Twee biertjes klinkt zo schadelijk nog niet. Twee biertjes en ongezond snacken begint al serieuzer te klinken. Twee biertjes, een zak chips, een zak borrelnootjes, een stuk kaas én 5 aflevering van een serie kijken zijn wat mij betreft keihard vluchtgedrag. (Ik bedenk hier zomaar het een en ander bij hè, ik heb natuurlijk geen idee wat er werkelijk allemaal speelde, maar als ik dan ook hoor dat het is om niet met je gevoelens om te gaan, dan is dit geen ondenkbaar scenario)
Misschien is het gezonder vluchtgedrag dan een fles vodka leegwerken omdat je niet direct bang hoeft te zijn om te sterven aan maagbloedingen of leverfalen. Maar zeker mentaal en spiritueel is het serieus verslavingsgedrag.
Just my critical two cents.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar voor mij is verslaving veel breder dan een middel. Mijn verslaving was bijvoorbeeld gisterenmiddag nog actief. Ik was lekker aan het boulderen in de hal en ben net een niveautje moeilijker begonnen. Een aantal keren gaven mijn spieren al wat waarschuwingen en toch door blijven gaan hè, toch de waarschuwingen negeren want ik moet en ik zal, en ik zal het nu! (Voor mij is dit onderdeel van mijn verslavingsgedrag)
Was ik echt aan het vluchten? Ik denk het niet, maar wel toch wat over mijn grenzen aan het gaan omdat ik mijn eigen wil volg ipv kijk naar wat verstandig is. Met als gevolg dat ik nu met twee schouder- en een elleboog blessure zit. Hopelijk geneest het snel want het ging verdomme lekker dat klimmen 😂
My problem is not my drinking, my problem is my thinking!
Hoezo zou je dit willen worden?Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Tja wat de anderen al zeiden....Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Heb beide verslavingen jaren ondervonden , en toch functioneerde mijn lichaam met een alcohol verslaving veeeeel slechter ( misschien de leeftijd ) nu dronk/rookte ik ook puur voor de nachten door te komen en dan slaap je natuurlijk ook niet op een normale manier , nu al aantal jaar op de benzos en zal ik ook niet “normaal “ slapen maar kan wel 10 x beter functioneren … maar wat @robinjoo1 zeg beter helemaal niet doen 🙏🏼Tja wat de anderen al zeiden....
Alcoholverslaving is over het algemeen nog destructiever dan wietverslaving. Bij wiet wordt je vooral heel erg lui, krijg je gebrek aan zelfreflecterend vermogen en belemmer je je meestal in je persoonlijke ontwikkeling.
Alcoholisten zijn misschien minder lui, maar de rest geld ook voor hun. Maar daar komt de intensere lichaamsschade bij. Blackouts, intense vermoeidheid (ik had daar zelf in elk geval veel last van. Ook met, voor een alcoholist, lage dagelijkse inname van pak'm beet 6-8 biertjes per dag). Geheugenproblemen (imo erger dan bij wiet). En waarschijnlijk nog veel meer.
Als je kosten wilt besparen, waarom ga je niet wiet vapen?
Ik ging zo van ruim 7 gram per week naar 2 gram per week, terwijl ik even stoned bleef.
En stoppen is ook een optie natuurlijk.
Precies, verslaving is niet (alleen) een probleem met een middel, maar een probleem in gedrag. Ik hoor mensen zo vaak zeggen dat ze nergens verslaafd aan zijn (en dan bedoelen ze dus drugs), maar ik zie ze vluchten in tv, internet, eten, relaties, niet alleen kunnen zijn (met zichzelf zijn) noem maar op.Naar mijn idee ging het bij @Mindless hier helemaal niet alleen over het drinken van alcohol. Ik zie er ook ongezond snacken bij komen. Was er misschien nog meer in het spel? Veel tv kijken, gamen, op forums rondhangen of ander gedrag dat ook richting obsessie kan gaan en dan dus ook ongezond is?
Dit is precies de reden dat ik het ontzettend hekel dat we in deze maatschappij eigenlijk altijd spreken over 'ik ben verslaafd aan' in plaats van 'ik ben verslaafd'. Dat maakt ons vaak blind voor het werkelijke probleem omdat we alleen de versnipperde stukjes probleem zien. En die zijn dan opzichzelf dusdanig klein, dat we dat helemaal niet als probleem zien.
Twee biertjes klinkt zo schadelijk nog niet. Twee biertjes en ongezond snacken begint al serieuzer te klinken. Twee biertjes, een zak chips, een zak borrelnootjes, een stuk kaas én 5 aflevering van een serie kijken zijn wat mij betreft keihard vluchtgedrag. (Ik bedenk hier zomaar het een en ander bij hè, ik heb natuurlijk geen idee wat er werkelijk allemaal speelde, maar als ik dan ook hoor dat het is om niet met je gevoelens om te gaan, dan is dit geen ondenkbaar scenario)
Misschien is het gezonder vluchtgedrag dan een fles vodka leegwerken omdat je niet direct bang hoeft te zijn om te sterven aan maagbloedingen of leverfalen. Maar zeker mentaal en spiritueel is het serieus verslavingsgedrag.
Just my critical two cents.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar voor mij is verslaving veel breder dan een middel.
Je zegt dat doorgaan terwijl het niet verstandig is, onderdeel is van je verslavingsgedrag. Vind je dan dat je vrij bent van verslaving als je continu verstandig handelt? Ben ik benieuwd naar hoe dat zit bij jou...Mijn verslaving was bijvoorbeeld gisterenmiddag nog actief. Ik was lekker aan het boulderen in de hal en ben net een niveautje moeilijker begonnen. Een aantal keren gaven mijn spieren al wat waarschuwingen en toch door blijven gaan hè, toch de waarschuwingen negeren want ik moet en ik zal, en ik zal het nu! (Voor mij is dit onderdeel van mijn verslavingsgedrag)
Was ik echt aan het vluchten? Ik denk het niet, maar wel toch wat over mijn grenzen aan het gaan omdat ik mijn eigen wil volg ipv kijk naar wat verstandig is.
Ja, das een mooie...Met als gevolg dat ik nu met twee schouder- en een elleboog blessure zit. Hopelijk geneest het snel want het ging verdomme lekker dat klimmen 😂
My problem is not my drinking, my problem is my thinking!
Goeie champagneIk vind hema kinderchampagne heel lekker. Is er een drank die daarna smaakt maar dan met alcohol erin? Appelsap met bubbels en alcohol? Appellikeur daarentegen vind ik vies.
Wiet word me te duur dus ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worden ipv stoonde garnaal kijken of dat ook bevalt
Persoonlijk ben ik een paar keer wat maanden gestopt met blowen, en er zo achter gekomen dat ik dat eigenlijk niet zo leuk vind in sociale settings. Van blowen word ik wat in mezelf gekeerd en krijg ik angstige en licht-paranoïde gedachten. Ik ga dan zitten denken van 'zitten ze me nou naar me te kijken dat ik gek doe?' Doordat ik jarenlang altijd blowde, dacht ik dat zulke gedachten gewoon ingebakken onzekerheden waren die bij me hoorden. Maar het lag echt aan de wiet. Nouja, sindsdien vind ik blowen dus niet meer zo heel leuk.Alcoholverslaving is over het algemeen nog destructiever dan wietverslaving. Bij wiet wordt je vooral heel erg lui, krijg je gebrek aan zelfreflecterend vermogen en belemmer je je meestal in je persoonlijke ontwikkeling.
Alcoholisten zijn misschien minder lui, maar de rest geld ook voor hun. Maar daar komt de intensere lichaamsschade bij. Blackouts, intense vermoeidheid (ik had daar zelf in elk geval veel last van. Ook met, voor een alcoholist, lage dagelijkse inname van pak'm beet 6-8 biertjes per dag). Geheugenproblemen (imo erger dan bij wiet). En waarschijnlijk nog veel meer.
Je verwacht het niet maar er komen steeds debielere dingen op het forum terecht. Sjezus christas ben je van de trap gelazerd als baby?ik zit eraan te denken om te proberen low key alcoholist te worde
Ja twee keer per week één of enkele glaasjes wijn kan denk ik wel. En zeker ook als je daar rustig van kan genieten. Drie keer per week af en toe kan misschien ook wel als er een keer een speciale gelegenheid is. Maar als het vaste prik gaat worden, kom je mogelijk al in de gevarenzone. Voor je het weet worden die 3 keer weer 4 keer 😂Persoonlijk ben ik een paar keer wat maanden gestopt met blowen, en er zo achter gekomen dat ik dat eigenlijk niet zo leuk vind in sociale settings. Van blowen word ik wat in mezelf gekeerd en krijg ik angstige en licht-paranoïde gedachten. Ik ga dan zitten denken van 'zitten ze me nou naar me te kijken dat ik gek doe?' Doordat ik jarenlang altijd blowde, dacht ik dat zulke gedachten gewoon ingebakken onzekerheden waren die bij me hoorden. Maar het lag echt aan de wiet. Nouja, sindsdien vind ik blowen dus niet meer zo heel leuk.
Ik heb een deel van het blowen uitbesteed aan alcohol. Wat ik dus wel fijn vind is om een lekkere fles wijn te pakken, daar een dinertje omheen te organiseren, en wat mensen uit te nodigen. Dan heb je een leuke avond, met lekker eten, met lekker drinken, en heb je ook stiekem weer een beetje voldaan aan je verslavingsbehoefte
Verder heb je gelijk hoor @LucidLucy over diehard alcoholisme. Je moet niet de hele tijd door gaan drinken. En het kan risicovol zijn om positieve associaties te kweken met een nieuw middel, omdat je dan langzaamaan steeds meer kan gaan gebruiken.
Er hoort dus ook bij dat je kritisch op jezelf blijft! Zo merkte ik dat ik wat kilo's was aangekomen en dat ik sommige weken zelfs een derde avond 'gezellig' wijn wilde drinken. Toen werd het een beetje te gortig. Vooral omdat ik van goeie wijn houd dus dat is duur
Nu heb ik mezelf een budget gesteld van één lekker flesje per week.
Noot:. Hier staat een kenmerk van alcoholisme.........Het vervelende is dat ik me al snel bezig ga houden met hoe ik me voel ipv hoe het smaakt. En dat is denk ik sowieso al een indicatie dat ik om de verkeerde redenen drink ........
Noot:. Hier staat een kenmerk van alcoholisme.
Ik als alcoholist dronk helemaal niet voor de smaak....ik drink voor het effect! Het gevoel! Heerlijk toch, die alcohol roes....maar ook ik kreeg allemaal nare bijwerkingen van die rotzooi en ik ben blij, dat ik er helemaal van af ben!
Alcohol sucks tot en met.....
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."