Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsdry january 2025

dry january 2025

59 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vanaf vandaag is mijn alcoholvrije periode aangebroken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dry Januari 2025.

Doe jij mee?
Heb je al eens mee gedaan?


Elk jaar doen in januari miljoenen mensen over de hele wereld mee aan Dry January. Het doel van Dry January is om een hele maand geen alcohol te drinken. Zo kun je ontdekken wat voor voordelen het heeft om niet of minder te drinken. Ben je nieuwsgierig wat een maand niet drinken voor jou kan betekenen? Lees hieronder meer over de voordelen en over hoe je de alcoholvrije maand het beste kan aanpakken.

Je hoeft je niet aan te melden als je mee wilt doen met Dry January. Maar het is wel leuker én het helpt om het vol te houden1
Je kunt je aanmelden op de website van IkPas. Je krijgt dan regelmatig e-mails die je aanmoedigen en informatie geven.
Je kunt badges behalen en samen met vrienden of collega’s een team vormen.

Mensen die al eerder meededen aan Dry January merkten binnen deze maand al verschil. Deelnemers zeggen dat ze beter sliepen, dat ze meer energie hadden en dat ze afvielen. Ook voelden veel mensen zich helderder en konden ze zich beter concentreren.
Dit zijn nog meer voordelen van een maand niet drinken:
  • Je bespaart geld
  • Je huid ziet er mooier uit
  • Het geeft een goed gevoel als het lukt
  • Je bewijst aan jezelf en je omgeving dat je geen alcohol nodig hebt
  • Alcohol drinken wordt weer meer een eigen keuze in plaats van een gewoonte.
  • Je wordt frisser wakker
Hoe pak je zo’n maand alcoholvrij aan?

Hier lees je 6 tips:

1. Bereid je voor
Bedenk waarom je meedoet aan Dry January. Wat hoop je ermee te bereiken? Er zullen misschien momenten komen dat je zin hebt in alcohol. Het helpt om van tevoren al te bedenken wat je op zulke momenten gaat doen. Je kunt bijvoorbeeld een lijstje maken waarop je allemaal redenen schrijft waarom je niet wilt drinken. Dit lijstje kun je erbij pakken als je toch zin krijgt in alcohol. Zo herinner je jezelf eraan waarom je dit doet.
Het is ook goed om na te denken over hoe je omgaat met stress. Als je vaak een biertje drinkt om te ontspannen, heb je nu iets anders nodig om dat gevoel te krijgen. Denk van tevoren na wat jou kalmeert. Zodat je op het moment dat je stress hebt al weet wat je kan doen om je rustig te voelen.

2. Vertel vrienden en familie dat je een maand niet drinkt
Mensen in je omgeving zullen je misschien alcohol aanbieden. Het helpt om van tevoren na te denken over hoe je met dit soort situaties omgaat.
Het kan ook helpen om je omgeving van tevoren te vertellen dat je even alcoholvrij bent. Je kunt ze vragen je niets aan te bieden. Zo maak je het jezelf makkelijker.
Proberen mensen je toch over te halen om alcohol te drinken? Je kunt zeggen dat je dat niet fijn vindt. Vraag aan de persoon waarom diegene zo graag wil dat je alcohol drinkt. Bedenk goed dat je niemand iets hoeft uit te leggen over je alcoholgebruik.

3. Doe het samen
Als je je inschrijft bij IkPas, kun je zien hoeveel andere mensen meedoen. Je kunt ervaringen van anderen lezen of horen in video’s en podcasts. Dit kan Dry January leuker en gemakkelijker maken. En bij moeilijke momenten weet je dat je niet de enige bent.
Misschien zijn er wel mensen in je omgeving die met je mee willen doen. Je kunt elkaar dan steunen. Je kunt bijvoorbeeld samen een leuke beloning bedenken voor als het gelukt is. Bij IkPas kun je je ook als team opgeven.

4. Denk na over je alcoholgebruik
Stel jezelf de vragen: Wat levert alcohol mij op? Op welke momenten drink ik en waarom drink ik op die momenten? Door deze vragen aan jezelf te stellen wordt duidelijker wat alcohol voor jou betekent. Dit kan je helpen om andere keuzes te maken over het drinken van alcohol.
Het kan dat je het moeilijk vindt om alcoholvrij te zijn. Vraag jezelf af hoe het komt dat je alcohol nodig hebt. Waar helpt het je bij? Misschien kun je daar een gezondere oplossing voor vinden?

5. Toch iets gedronken? Leer ervan
Heb je toch gedronken? Jammer, maar dit kan gebeuren. Dit betekent niet dat het allemaal is mislukt, of dat je nu niet meer kan meedoen. Je kan leren van dit moment: hoe kwam het dat je toch alcohol gedronken hebt? Leer hierdoor meer over je valkuilen. Ga gewoon weer door met Dry January.
Gebeurt het vaker dat je toch alcohol drinkt? Het is misschien lastiger dan je verwacht had om niet te drinken. Dat is vervelend om achter te komen, maar ook goed om te weten. Probeer uit te zoeken hoe dit komt. De Alcohol Infolijn kan met je meedenken.

6. Beloon jezelf
Alcohol is voor veel mensen een beloning, bijvoorbeeld na een lange dag werken of als dingen tegenzitten. Nu je alcohol laat staan, valt voor jou misschien ook een beloning weg. Het is dan belangrijk dat je een andere manier van belonen voor jezelf bedenkt. Door jezelf te blijven belonen wordt het stoppen met drinken leuker en makkelijker.
Klik om te vergroten...

Bron (en podcast): https://www.alcoholinfo.nl/gezondheid/dry-january
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Dry Januari 2025.

Doe jij mee?
Heb je al eens mee gedaan?




Bron (en podcast): https://www.alcoholinfo.nl/gezondheid/dry-january
Klik om te vergroten...
Ja ik doe dit jaar een dry january!

Vorig jaar heb ik het ook geprobeerd, maar toen kwam er in de derde week iemand op bezoek die graag wijn wilde drinken... En nouja het was dus een korte maand, die januari 😂

Dit jaar doe ik een dry everything. Dus ook geen cannabis of whatever. Hoewel ik nog wel koffie drink. Maar eigenlijk twijfel ik daar ook over.

Tot nu toe bevalt het me wel! Misschien dat ik de verloren week van vorig jaar nog wel ga compenseren. Ik heb pas de tweede week van februari een feestje. Dus zou gewoon moeten kunnen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb de maand december gebruikt als 'dry january'
Ook bewust even een maandje geen alcohol in het lijf.
Doe ik vaker per jaar.

Maar dat ik kan zeggen dat ik de gezondheidsvoordelen zie van een maand niet drinken?
Buiten minder uitgaven, eigenlijk niks.
Maar goed wat er gebeurd binnen in het lijf weten we niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Ik heb de maand december gebruikt als 'dry january'
Ook bewust even een maandje geen alcohol in het lijf.
Doe ik vaker per jaar.

Maar dat ik kan zeggen dat ik de gezondheidsvoordelen zie van een maand niet drinken?
Buiten minder uitgaven, eigenlijk niks.
Maar goed wat er gebeurd binnen in het lijf weten we niet.
Klik om te vergroten...
Die gezondheidsvoordelen zijn natuurlijk vooral als je best wel veel drinkt, bijvoorbeeld elke dag.

En anders is een maand eigenlijk te kort om bijvoorbeeld je lever te laten herstellen. Een maat van me is nu anderhalf jaar gestopt met drinken en hij zei dat het best wel lang duurde voordat hij echt verschil merkte.
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#6
Januari voor alcohol en vanaf 22 feb weer substanties
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik doe nog wel een maandje zonder alcohol!

Vanavond ben ik 12 maanden dry en vanalles is verbeterd, maar alcohol was niet mijn grootste probleem. Zeker wel trots op 12 maanden sober en ik wil deze komende maand (en) even geen kater!

Edit: ik zie net dat ik vannacht mijn mijlpaal heb bereikt en net 1 jaar dry ben. 🤓
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Een maat van me is nu anderhalf jaar gestopt met drinken en hij zei dat het best wel lang duurde voordat hij echt verschil merkte.
Klik om te vergroten...

Dat is echt lang. Maar hij heeft dan misschien ook een pittig alcohol verleden gehad?

Hippie Langwaus zei:
Vanaf vandaag is mijn alcoholvrije periode aangebroken.
Klik om te vergroten...

Topper.
De vrouw ook?
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik doe niet mee, zie zelf meer in een aanpassing van mijn leefstijl. Gewoon matig zijn met alcohol inname het hele jaar door. Maar er op momenten wel echt van genieten (ik heb een whisky hobby).
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Topper.
De vrouw ook?
Klik om te vergroten...
Als het goed is doet ze meteen mee vanaf vandaag.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
17 maanden dry als het op drinken aankomt. 😆
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nope. Vind het ook maar raar, in de meest deprimerende maand van het jaar niet zuipen😂
Maar wel een maand zonder cannabis inderdaad!
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ieder excuus om te minderen is nuttig. Bewust gebruiken is voor mij niet beperkt tot een specifieke periode.
Hoewel "Mei-niet-gezien" dan wel de beste zou zijn ... Mooiste maand van het jaar qua plantengroei !

Voor mij niet overtuigend genoeg. Ook zal het aan mijn haar niet te zien zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Dat is echt lang. Maar hij heeft dan misschien ook een pittig alcohol verleden gehad?



Topper.
De vrouw ook?
Klik om te vergroten...
Hij zei dat hij wel elke dag dronk, maar ik had niet het idee dat het heel dysfunctioneel was. Ik weet niet wat hij thuis allemaal precies deed, maar ik denk dat dagelijks 1-2 glazen, en dan in het weekend wat meer. Maar ik weet het niet precies.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Nope. Vind het ook maar raar, in de meest deprimerende maand van het jaar niet zuipen😂
Maar wel een maand zonder cannabis inderdaad!
Klik om te vergroten...
Jij doet liever een Judry en een No-vember?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Jij doet liever een Judry en een No-vember?
Klik om te vergroten...
Of een Mei-niet-gezien
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Dry Januari 2025.

Doe jij mee?
Heb je al eens mee gedaan?
Klik om te vergroten...
Nee ik doe dit jaar niet mee.
Deze maand nog skiën met een groep en apres ski…

Wel eerdere jaren vaker meegedaan.

Moet zeggen dat mijn alcoholgebruik matig is.

Wel pauze stimulanten van 14-12-2024 tot 14-2-2025. Dat is wel ff goed.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Nee ik doe dit jaar niet mee.
Deze maand nog skiën met een groep en apres ski…

Wel eerdere jaren vaker meegedaan.

Moet zeggen dat mijn alcoholgebruik matig is.

Wel pauze stimulanten van 14-12-2024 tot 14-2-2025. Dat is wel ff goed.
Klik om te vergroten...
Dat van mij normaliter ook, tot het punt dat ik me afvraag of ik datgene wat ik aanschaf zelf beter had kunnen nemen.

Dat van die stims zou ook goed zijn voor mij.
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik doe niet mee, voor mij is alcohol nooit een probleem geweest omdat ik veel meer blowde dan dronk.

De keren dat ik veel drink (dat is 4-5 bier op een avond) zijn gezellige avonden op vakanties, in het weekend met vrienden in een bar ofzo dan drink ik 2 bier en vind ik het wel zat.

Ik ben net terug van 10 dagen vakantie waar we elke avond wel een biertje dronken, maar 2x hebben we meer gedronken tot het punt dat we hem wel echt voelden hangen. Nu ik thuis ben, is de neiging naar drank er ook niet.
K
Ketamingo23Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik doe er nie aan mee net als deze kerel, die overigens ook movember graag wat maandjes verlengd🤣

Barman over dry januari

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."