Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
78 weergaven
18-5-2026
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#1
LucidLucy zei:
Het is niet zo dat het nu.nl wetenschapsteam dat heeft besloten. Er is een behoorlijk sterke concencus in de wetenschapswereld dat autisme niet wordt veroorzaakt door vaccins.

Er is ooit een study, een case study, gepubliceerd die 12 patiënten volgden na een mazelen vaccin. 8 daarvan ontwikkelden autisme. Dit onderzoek stamt uit 1998 en kreeg toen erg veel media aandacht. De leidend onderzoeker haalde dit onderzoek aan als bewijs dat vaccins autisme veroorzaken.
Maar hier komt de catch. Een case studie kan een oorzaak-gevolg helemaal niet aantonen door de opzet van het onderzoek dat typerend is bij case studies. Het is een beschrijvend onderzoek. Het gaat helemaal niet in op oorzaak-gevolg of het ontstaan van autisme. Het neemt simpelweg waar.

Later kwam aan het licht dat deze onderzoekers veel meer dan 12 mensen hadden gevolgd, maar deze 12 cases hebben ge-cherry-pickt om hun hypothese te ondersteunen.

In de onderzoekswereld wordt dit onderzoek dus beschouwd als een gedrocht. Een schandvlek op de betrouwbaarheid van onderzoek.

In 2015 werd een onderzoek gepubliceerd waarin data van 95.000 U.S. kinderen is onderzocht. Die vonden geen verhoogde kans op autisme bij het mazelen vaccin. (1)

In 2019 werd een onderzoek gepubliceerd waarin 650.000 Deense kinderen zijn onderzocht. Wederom werd er geen relatie gevonden tussen het MMR vaccin en autisme. (2)

In 1999 werd in een onderzoek in UK aangetoond dat er geen toename was aan autisme diagnoses na het invoeren van het MMR vaccin. (3)

In 2006 werd een onderzoek gepubliceerd uit Japan. Daar is dit vaccin enkel ingezet tussen 1989 en 1993. Zo kan je dus een heel goed voor, tijdens en na-beeld vormen. Dit onderzoek richtte zich op autisme regressie. Wederom werd er aantoonbaar geen verschil gevonden in mensen die wel of niet gevaccineerd waren. (4)

Dit is nog maar een kleine selectie uit onderzoeken, uitgevoerd op honderd duizenden mensen, die aantonen dat er geen verband is tussen autisme en vaccinaties.

Toch gelooft een grote groep blijkbaar nog steeds een ernstig controversieel onderzoek van een niet representatieve steekproef van welgeteld 12 personen....
Klik om te vergroten...
Dit geeft aan dat er ook onderzoek is dat sommige vaccines waarschijnlijk geen autisme veroorzaken.

Wie zegt dat een grote groep het ernstig controversiële onderzoek geloven? Ik vind het wat absoluut om te schrijven dat vaccines (dat zijn ze allemaal hè?) ABSOLUUT geen autisme veroorzaken.

Hoe zit het met nieuwe (mrna) vaccins? Hebben we alle vaccins überhaupt al onderzocht op gebied van autisme? Ik vind dit soort berichtgeving misleidend omdat absoluut nogal… absoluut is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
MK-ULTRA zei:
Dit geeft aan dat er ook onderzoek is dat sommige vaccines waarschijnlijk geen autisme veroorzaken.
Klik om te vergroten...
Nee dat doet het niet…
Dit geeft aan dat uit één onderzoek is gebleken dat er een correlatie is tussen het mazzelen vaccin en autisme, maar dat dat onderzoek was gemanipuleerd tot die uitslag. Verder zijn er sindsdien alleen maar wetenschappelijke onderzoeken geweest waaruit blijkt dat vaccins geen autisme veroorzaken.

Ken jij wetenschappelijk andere onderzoeken die wel een verband bewijzen? Deel ze dan vooral.

MK-ULTRA zei:
Wie zegt dat een grote groep het ernstig controversiële onderzoek geloven? Ik vind het wat absoluut om te schrijven dat vaccines (dat zijn ze allemaal hè?) ABSOLUUT geen autisme veroorzaken.

Hoe zit het met nieuwe (mrna) vaccins? Hebben we alle vaccins überhaupt al onderzocht op gebied van autisme? Ik vind dit soort berichtgeving misleidend omdat absoluut nogal… absoluut is.
Klik om te vergroten...
Mrna vaccinaties worden niet aan kinderen gegeven. En tuurlijk worden alle vaccins goed onderzocht. Niet alleen op autisme.

Ik vind jouw berichtgeving misleidend omdat je nogal impliceert dat vaccinaties niet goed worden getest en risicovol zijn.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#3
Nee ken ik niet. Volwassenen maken kinderen. Is dat wel wetenschappelijk aangetoond?🤣

Mag jij vinden.

Het nu.nl stukje vind ik misleidend. Als iets niet 100% zeker is gebruik je als nieuws site het woord absoluut niet, mening.

Het niet transparant zijn over gevaren en mogelijke bijwerkingen (safe and effective!) zorgt juist voor meer misinformatie en argwaan.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
MK-ULTRA zei:
Het nu.nl stukje vind ik misleidend. Als iets niet 100% zeker is gebruik je als nieuws site het woord absoluut niet, mening.
Klik om te vergroten...
Dat kun je nooit 100% zeker zeggen (dat zeggen ze ook niet) maar het is wel 100% zeker dat er geen verband is gevonden tussen vaccinaties voor kinderen en autisme en het is ook 100% zeker dat vaccinaties donders goed getest worden voor ze worden opgenomen in het Rijksprogramma (waar mrna-vaccins inderdaad nog níet opstaan).
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#5
Klopt niet, volgens mijn goede maar Grok zijn niet alle vaccins onderzocht naar mogelijk veroorzaken autisme. Hoe kom je hier bij dat het wel zo is? Heb je hier bronnen van?😂😂 Dondersgoed! Wat houd dat in? In je voorgaande bericht zeg je ook: “tuurlijk worden ALLE vaccins goed getest, klinkt als vertrouwen. Mooi dat je dat hebt maar het is geen zekerheid, meer een aanname. Mensen maken fouten, ook met testen, er worden ook zaken vergeten om op te testen. Ik vind het blinde geloof in deze miljarden bedrijven niet zo handig maar ieder zijn keuze natuurlijk.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#6
Sorry voor vervuilen van dit topic, zullen we afronden over dit? Denk dat we het eens zijn dat we het niet eens zijn.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
MK-ULTRA zei:
Klopt niet, volgens mijn goede maar Grok zijn niet alle vaccins onderzocht naar mogelijk veroorzaken autisme. Hoe kom je hier bij dat het wel zo is? Heb je hier bronnen van?😂😂 Dondersgoed! Wat houd dat in? In je voorgaande bericht zeg je ook: “tuurlijk worden ALLE vaccins goed getest, klinkt als vertrouwen. Mooi dat je dat hebt maar het is geen zekerheid, meer een aanname. Mensen maken fouten, ook met testen, er worden ook zaken vergeten om op te testen. Ik vind het blinde geloof in deze miljarden bedrijven niet zo handig maar ieder zijn keuze natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Het is wel een zekerheid. Zoek maar eens op het RVP (Rijksvaccinatieprogramma), de eisen van de EMA of de CBG. Maar ook bijvoorbeeld de toetsingskaders van de Gezondheidsraad: 1760882626944.png
https://www.researchgate.net/publication/392688330_Hoe_beoordeelt_de_Gezondheidsraad_nieuwe_vaccinaties
Die miljardenbedrijven testen hun eigen zooi niet hoor. Het zijn wel eikels, helemaal eens, maar ook eikels moeten zich aan regels houden.

Het is geen blind geloof, het is vertrouwen op basis van onderzoek en wetenschap.

MK-ULTRA zei:
Sorry voor vervuilen van dit topic, zullen we afronden over dit? Denk dat we het eens zijn dat we het niet eens zijn.
Klik om te vergroten...
Eens
En geen sorry! Dit topic gaat over politiek, en dus over alles. Maar t probleem is hier niet dat we het niet eens zijn. Als jij je kinderen om voor jou belangrijke redenen geen vaccin wil geven: prima. Zelf weten. Mijn irritatie komt voort uit dat je wetenschappelijke onderzoeken en instituties zoals de journalistiek in twijfel trekt…
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#8
De manier waarop tijdens COVID maar 1 kant van wetenschap gehoord mocht worden heeft bij mij behoorlijke twijfel gebracht op gebied van dit soort instanties.

De macht van grote corporaties die veel verdienen heeft meer invloed op hoe hun producten ingezet kunnen worden dan ik denk… Zou mooi zijn als ze hun eigen spul waar op verdiend moet worden alleen maar zouden verkopen om mensen gezonder te krijgen/houden. Denk zelf dat in deze business hetzelfde geld als bij alle andere.

Journalistiek in ook vaak genoeg niet objectief.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het is niet mogelijk om aan te tonen dat iets niet bestaat of niet is gebeurd. Dat kan niet.

Dat is hetzelfde als vragen om bewijs dat God niet bestaat. Succes! Kan niet.

Daarom ook dat mensen in de rechtspraak onschuldig zijn tot hun schuld bewezen is. Onschuld kan je namelijk nooit 100% bewijzen.

Andersom kan dit wel.

Daarom is de meest wetenschappelijke houding om alles in twijfel te trekken tot er bewijs is om iets sluitend aan te tonen.

Daarmee is de meest wetenschappelijke houding, aannemen dat vaccins autisme veroorzaakt pas als daar bewijs voor is.
Dat betekent dat alle vaccins en medicijnen daarop getest zouden moeten worden. Dat gebeurt in de praktijk natuurlijk niet. Men rest geneesmiddelen op bepaalde basis veiligheid. Niet op alle mogelijke bijwerkingen. Dat zou niet te doen zijn, om op werkelijk alles te testen. Dan zouden we geen medicijnen meer hebben, en kunnen we weer terug naar de middeleeuwen.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#10
Duidelijk, zo kan ik er anders naar kijken, bedankt Lucidlucy en ljuv, altijd goed om andere perspectieven te horen en overtuigingen te checken en eventueel bijschaven.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pistebully zei:
FvD! Enigste partij die nederland niet verder de afgrond induwt.

Rest zijn allemaal egotrippers en sloopkogels.

Kijk goed mensen waar wij nu staan... wil je emigranten/geweld/ontbetaalbare en 10 dubbele belastingen stem dan vooral VVD of op al die andere leugenaars.

Gebruik je gezonde verstand en FVD
Klik om te vergroten...
Enige*
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Scherm­afbeelding 2025-10-24 om 16.37.14.png
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb oprecht meer overeenkomsten met de Partij tegen de Burger dan met de FvD.

"Minder u!"

Verkiezingen 2025 - De Speld

De Speldwijzer - voor bindend stemadvies
speldwijzer.speld.nl speldwijzer.speld.nl


9504.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Proxima zei:
Bekijk bijlage 67836

Alternatieve stemhulp.
Klik om te vergroten...

Die had ik al gedeeld 🤣
Hij klopt voor mij best aardig.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Die had ik al gedeeld 🤣
Hij klopt voor mij best aardig.
Klik om te vergroten...
Sjips, die ene keer dat ik te lui ben om te kijken of het al in het topic staat. 😅
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mijn stem gaat naar JA21. Ik lees een nogal linkse tendens in dit topic en daar sluit ik me persoonlijk niet bij aan. Een links beleid is i.m.o. niet goed voor ons land. Het migratiesaldo is te hoog en we zijn een dichtbevolkt land. De mensen die ons land binnen komen wegens het vluchten vanuit een onhoudbare situatie zijn al behoorlijk wat veilige landen doorkruist. De noodzaak om hier asiel te ontvangen is er daardoor niet direct, tenzij onze buurlanden zijn/haar verantwoordelijkheid niet nemen. Bovendien drukt migratie een behoorlijke stempel op de woningnood. De linkse idealen: emancipatie van vrouwen, tolerantie van homoseksueliteit/de LHBTIQ+ community en het gelijktijdig zeer tolerant zijn tevenover het Islamitische geloof is natuurlijk mooi maar niet realistisch. Vooral als je kritisch gaat kijken naar welke standpunten de Islam inneemt tegen eerdergenoemde groeperingen. Gelijkheid bestaat niet als Islamisering de overhand krijgt. Hoe je het ook wendt of keert, de ideale wereld bestaat niet. Verder denk ik dat links beleid de woningnood zeer zeker niet ten goede komt, aangezien linkse partijen zich nogal angstvallig vastklampen aan milieuwetgeving waarvan we allemaal weten dat dit vanuit Nederlands perspectief een druppel op een gloeiende plaat zal zijn. Ja, er is een stikstofprobleem en een klimaatprobleem. Maar om woningen te bouwen zullen er bepaalde consessies gedaan moeten worden. En met een migratiebeleid waarbij veel asielzoekers toegelaten worden zonder veel woningen bij te bouwen krijg je ellende: namelijk een forse prijs-escalatie op de woningmarkt. Iets wat wal gaande is momenteel. En natuurlijk is migratie niet de grootste factor op dit gebied, maar het weegt wel degelijk significant mee. Misschien is mijn mening een tikkeltje impopulair op dit forum, maar ik denk dat het laten horen van een ander geluid niet verkeerd is. Verder wens ik iedereen prettige verkiezingen toe. Benut onze democratie en ga stemmen ❤️
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#17
Proxima zei:
Bekijk bijlage 67836

Alternatieve stemhulp.
Klik om te vergroten...
Ik raak daar in verdwaald terwijl ik al weet wat ik ga doen ....
Van mijn tijd als jonge tiener is blijven hangen dat ik altijd voor de vlag ga (Stratego !) ...
Voor deze verkiezing, wel de gene met de meeste sterretjes !
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Highonlife zei:
Misschien is mijn mening een tikkeltje impopulair op dit forum, maar ik denk dat het laten horen van een ander geluid niet verkeerd is.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook altijd. Althans. De mensen die er met enige nuance en verstand wat van kunnen zeggen, zitten niet in de rechterhoek op dit forum. Maar ik denk er gedeeltelijk hetzelfde over als jij. En mijn stem gaat vooralsnog ook naar JA'21, hoewel ik wel lichte twijfel voel de afgelopen weken, om toch terug te keren bij de VVD. Ik vind Eerdmans erg stuntelen, hoewel ie zich daar wel weer uitlult zonder zich eruit te lullen 😂 ook knap. Ik hoop iig niet op het kabinet zoals gisteren bij nieuwsuur werd voorgesteld en ook niet op een herhaling van zetten van afgelopen jaren. Het wordt alleen nog knap lastig om een rechtse meerderheid te krijgen zonder de PVV. En da's wel een vereiste. VVD, JA'21, CDA, D'66 zou voor mij een enigszins goedlijkend alternatief kunnen zijn, mits ze dat halen en eruit komen, al denk ik dat ze met dat laatste allen wel extra gemotiveerd zijn om dat te doen.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#19
Highonlife zei:
Mijn stem gaat naar JA21.
[...]
Misschien is mijn mening een tikkeltje impopulair op dit forum, maar ik denk dat het laten horen van een ander geluid niet verkeerd is. Verder wens ik iedereen prettige verkiezingen toe. Benut onze democratie en ga stemmen ❤️
Klik om te vergroten...
Democratie bestaat bij de deugd van discussie. Ik snap jouw geluid en kom tot een andere keuze.
Ik denk dat wij een fijn gesprek kunnen hebben. Na zo'n discussie is ieders keuze verrijkt ook als die onveranderd blijft !
Grootste probleem is dat nastrevenswaardige doelen niet altijd lekker samengaan ... vooral als die doelen uit verschillende beleidspijlers komen.
Keuzes, keuzes, keuzes ...!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
VVD, JA'21, CDA, D'66
Klik om te vergroten...

Ik hoorde deze samenstelling afgelopen dagen ook ergens op de radio. Maar toen werd ook gezegd dat je moeilijk om een grote partij van Geert of Frans kon. Voor een rechts kabinet heb je idd de PVV wel nodig, dus dat zal het niet worden.

Zelf denk ik dat een combi van links/rechts niet verkeerd is

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5455565758...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."