Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
76 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Weinig, net zo veel als dat de PVV bewindslieden werden teruggetrokken nádat het kabinet was gevallen. Dus VVD en BBB moeten nu de NSC posten ook op gaan vullen.
Klik om te vergroten...

UWV directie zal niet happy zijn.
Of juist wel haha.
Hiijum was nauw betrokken met al die schandalen daar.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
UWV directie zal niet happy zijn.
Of juist wel haha.
Hiijum was nauw betrokken met al die schandalen daar.
Klik om te vergroten...
Mjaaaa weet je: die hebben sowieso gewoon te fixen wat er te fixen valt volgens het beleid dat al door de kamer was vastgesteld. Het kabinet was al demissionair dus grote nieuwe beleidskeuzes zouden niet komen én die waren allang en breed gemaakt natuurlijk. Ze hebben alleen een nieuwe minister die politieke verantwoordelijkheid draagt nu.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
Ik ga samen met @fredkroket een nieuwe politieke partij oprichten

De e.m.m.w.g partij

Er moet meer worden geneukt


1 van onze speerpunten : seks is een recht, iedereen krijgt recht op seks. Maar dat recht geld alleen met consent. En zolang we nog niet hebben uitgevogeld hoe de meeste mensen meer consentuele sex met elkaar gaan bedrijven gaan we prostitutie subsidiëren. Hoeren worden gratis.

De filosofie hier achter is dat we iedereen willen bevrijden van sexuele frustratie's. Want als je die frustratie kunt draineren komt dat ten goede van de samenleving.

Ook word "sexuele ontwikkeling" verplichte lesstof op de basisschool.
En er komt ook een opleiding voor sekswerker.
Klik om te vergroten...
Prima plan!
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waarom kan de PVV niet worden aan gepakt in het politieke debat omdat ze simpelweg niks doen?
En, Geert wilde eens uit laten rekenen wat een asielzoeker kost. Ik wil dat graag omdraaien: wat kost Geert Wilders ?En wat krijgen we daar voor terug? O.a 130 rijden op de snelweg op 2 plaatsen in NL
Zijn beveiliging kost minstens 3 miljoen per jaar.
En hij verdient 140.000 per jaar.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#5
alles gaat voorbij zei:
Waarom kan de PVV niet worden aan gepakt in het politieke debat omdat ze simpelweg niks doen?
Klik om te vergroten...
Iedere keer dat Wilders een plan schrijft, wordt het ’s nachts herschreven door linkse astrale projecties die via energie de printer besturen. Zodra hij het wil indienen, krijgen linkse partijen via hun Bill Gates chip een seintje en drukken ze meteen op de blokkade knop. Het lijkt alsof PVV niks doet, maar in werkelijkheid zit de hele partij vast in een parallelle dimensie, bestuurd door woke aliens die Soros elke ochtend oproepen met hun Illuminati handboek. Uiteindelijk verdwijnen alle PVV plannen in een regenboogwolk van genderneutrale eenhoorns, zodat niemand ooit de waarheid ziet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6

Volgens mij een súper goede aflevering, ik vrees alleen voor de meesten een beetje saai. Maar voor iedereen die denkt “ze komen hun beloftes toch nooit na!!!!!” een erg interessante.

Ik ben trouwens nogsteeds voornemens de andere programma’s te checken op drugsbeleid en hier te delen, maarrrr. De tijd haalt me wel echt in. Gekke werkweken!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Geert is gisteren gestart met zijn campagne. Check de beelden hier;

Wilders wil het land nu echt redden!

De meest besproken man na de val van het kabinet is nu drie maanden later met frisse moed aan zijn nieuwe charmeoffensief begonnen. Tom ging een kijkje nemen in Venlo, waar de PVV-leider zijn campagne officieel aftrapte.
www.powned.tv www.powned.tv

Tsjezus lijkt wel een artiest die op komt haha. Ongelooflijk. De achterban is grootst.
Klik om te vergroten...
Achterban bestaat voornamelijk uit laaggeschoolde bijstandstrekkers
ljuv zei:

Volgens mij een súper goede aflevering, ik vrees alleen voor de meesten een beetje saai. Maar voor iedereen die denkt “ze komen hun beloftes toch nooit na!!!!!” een erg interessante.

Ik ben trouwens nogsteeds voornemens de andere programma’s te checken op drugsbeleid en hier te delen, maarrrr. De tijd haalt me wel echt in. Gekke werkweken!
Klik om te vergroten...
Misschien moeten ze hem opknappen in 40 x 1 minuut tiktok filmpjes ter compensatie van de korte hedendaagse aandachtsspanne 😜
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor de mensen met een koophuis is dit een goeie om in de gaten te houden:

www.rtl.nl

VVD maakt 'breekpunt' van hypotheekrenteaftrek, maar veel partijen willen ervan af

CDA, GroenLinks-PvdA, D66, ChristenUnie: het is maar een greep uit de partijen die van de hypotheekrenteaftrek af willen. Maar de VVD gooit juist de deur dicht: partijleider Dilan Yesilgöz zei dit weekend dat haar partij niet in een kabinet stapt dat de hypotheekrenteaftrek wil afschaffen. Een...
www.rtl.nl www.rtl.nl

Wat ze schrijven van verschil tussen kopen en huren kleiner maken is bullshit.
Iemand met een koophuis moet ook alles betalen als er iets kapot gaat. Iemand die huurt kan de telefoon pakken en het wordt kosteloos opgelost (toch?).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Voor de mensen met een koophuis is dit een goeie om in de gaten te houden:

www.rtl.nl

VVD maakt 'breekpunt' van hypotheekrenteaftrek, maar veel partijen willen ervan af

CDA, GroenLinks-PvdA, D66, ChristenUnie: het is maar een greep uit de partijen die van de hypotheekrenteaftrek af willen. Maar de VVD gooit juist de deur dicht: partijleider Dilan Yesilgöz zei dit weekend dat haar partij niet in een kabinet stapt dat de hypotheekrenteaftrek wil afschaffen. Een...
www.rtl.nl www.rtl.nl
Wat ze schrijven van verschil tussen kopen en huren kleiner maken is bullshit.
Iemand met een koophuis moet ook alles betalen als er iets kapot gaat. Iemand die huurt kan de telefoon pakken en het wordt kosteloos opgelost (toch?).
Klik om te vergroten...
Heheh dat laatste valt erg tegen hoor.

Als persoon met koophuis ga ik even totaal tegen mijn eigenbelang in:
- De VVD is zelf al kabinetten lang bezig met deze afbouw, ondanks eerdere verkiezingsbeloften van Rutte. Dit begon met de samenwerking met de PvdA maar heeft zich in alle (economisch zeer rechtse!) opvolgende kabinetten (inclusief Schoof 1) voortgezet.

- De afbouw is dus ook al bijna 10 jaar aan de gang… en volgens mij valt het wel mee hoeveel pijn dat doet. Tuurlijk: effectief ga je er op achteruit. Maar bij een goede regeling hoeven huiseigenaren daar geen vergaande gevolgen van te merken.

- Ik moet zeggen dat ik het HEEL moeilijk vind om de hypotheekrente aftrek uit te leggen op een normale manier. Tis zo’n technische geleuter dat ik zelf altijd de kluts kwijt raak. Maar… tis wel te simpel gedacht dat “huiseigenaren kosten aan het huis zelf moeten betalen” en dus even duur uit zijn als huurders. Dat klopt in principe, de directe kosten zijn aan het begin vaak hoger. Maar aan het einde van diens leven heeft een huiseigenaar mééstal een afbetaald huis en dus ontzettend veel geld “verdiend” aan wonen, terwijl een huurder niks overhoudt en dus niets heeft verdiend, maar enkel heeft betaald. Dat zorgt sowieso al voor ongelijkheid natuurlijk. Maar goed, dat heurt er nu eenmaal een beetje bij volgens de meesten: niet iedereen kan een huis betalen en dat vinden we okay. Maar daarnaast krijgt een huiseigenaar dus (dikke!) korting op de belasting die die moet afdragen. Een huurder krijgt dat niet. Dus wat al scheef/ongelijk is, is nu nog schever en ongelijker.
Wat in elk geval helpt hierbij te onthouden, is dat de hypotheekrenteaftrek is “bezegeld” in tijden waarin bijna niemand meer een huis kon kopen. Op deze manier was het makkelijker voor mensen om een hypotheek te kunnen krijgen. Het was (en is!) dus een heel direct ingrijpen van de overheid om de huizenmarkt weer te stimuleren. Nu hebben we een heul andere werkelijkheid. De huizenmarkt rijst ongeveer de pan uit en er zijn bijna geen huizen meer om te verkopen. En die stimulans is sowieso niet meer echt nodig: niet lang geleden kon het grootste gedeelte van de middeklasse “gewoon” een huis kopen. Dat kan nu niet meer door de stijgende huisprijzen, wat weer deels wordt veroorzaakt door de HRA. De hypotheekrente aftrek is dus niets meer en niets minder dan een (heel duur) cadeautje aan huiseigenaren. Wat mensen zijn die het vaak al beter hebben dan de gemiddelde mensen of iig huurders, waardoor de ongelijkheid nóg meer toeneemt.

Ik was vanuit mijn ideologie altijd al voorstander van het afbouwen van deze korting. Maar sinds afgelopen jaar spreken ook heul veul economen zich uit tegen de hypotheekrenteaftrek. Dit doen ze vooral omdat het de huisprijzen enorm opdrijft. Dit is natuurlijk super kut voor nieuwe huiseigenaren én voor huurders (want: duurdere koopwoningen = duurdere huur). En toen ik dat zaf dacht ik wel echt: als zelfs ZIJ zeggen dat het een slechte zaak is, moet het wel echt zo zijn hahah.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
. Dit is natuurlijk super kut voor nieuwe huiseigenaren én voor huurders (want: duurdere koopwoningen = duurdere huur). En toen ik dat zaf dacht ik wel echt: als zelfs ZIJ zeggen dat het een slechte zaak is, moet het wel echt zo zijn hahah.
Klik om te vergroten...
Op zich is het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek niet per se een verkeerd idee. Het is in principe iets scheefs idd, zoals je zegt. Maar dan moet je er ook echt 20 a 30 jaar de tijd voor gaan nemen. Stel je zou het abrupt stoppen, of in een heel korte tijdspanne, dan komen met name nieuwe huiseigenaren serieus in de financiële problemen. Die hebben hun budget en aankoop van het huis natuurlijk afgestemd op het actuele inkomen. Als je dan ineens per maand een paar honderd euro meer kwijt bent...
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
Op zich is het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek niet per se een verkeerd idee. Het is in principe iets scheefs idd, zoals je zegt. Maar dan moet je er ook echt 20 a 30 jaar de tijd voor gaan nemen. Stel je zou het abrupt stoppen, of in een heel korte tijdspanne, dan komen met name nieuwe huiseigenaren serieus in de financiële problemen. Die hebben hun budget en aankoop van het huis natuurlijk afgestemd op het actuele inkomen. Als je dan ineens per maand een paar honderd euro meer kwijt bent...
Klik om te vergroten...
Klopt en tevens juist! Belangrijke toevoeging ook wel ja. Het direct afschaffen ervan zal wél grote problemen veroorzaken. Maar gewoon een goed doordacht plan voor geleidelijke afbouw zal geen grote gevolgen hebben. Het is echt een mega kostenpost voor de hele samenleving die, inderdaad, de (vermogens)ongelijkheid verder vergroot.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Heheh dat laatste valt erg tegen hoor.

Als persoon met koophuis ga ik even totaal tegen mijn eigenbelang in:
- De VVD is zelf al kabinetten lang bezig met deze afbouw, ondanks eerdere verkiezingsbeloften van Rutte. Dit begon met de samenwerking met de PvdA maar heeft zich in alle (economisch zeer rechtse!) opvolgende kabinetten (inclusief Schoof 1) voortgezet.

- De afbouw is dus ook al bijna 10 jaar aan de gang… en volgens mij valt het wel mee hoeveel pijn dat doet. Tuurlijk: effectief ga je er op achteruit. Maar bij een goede regeling hoeven huiseigenaren daar geen vergaande gevolgen van te merken.

- Ik moet zeggen dat ik het HEEL moeilijk vind om de hypotheekrente aftrek uit te leggen op een normale manier. Tis zo’n technische geleuter dat ik zelf altijd de kluts kwijt raak. Maar… tis wel te simpel gedacht dat “huiseigenaren kosten aan het huis zelf moeten betalen” en dus even duur uit zijn als huurders. Dat klopt in principe, de directe kosten zijn aan het begin vaak hoger. Maar aan het einde van diens leven heeft een huiseigenaar mééstal een afbetaald huis en dus ontzettend veel geld “verdiend” aan wonen, terwijl een huurder niks overhoudt en dus niets heeft verdiend, maar enkel heeft betaald. Dat zorgt sowieso al voor ongelijkheid natuurlijk. Maar goed, dat heurt er nu eenmaal een beetje bij volgens de meesten: niet iedereen kan een huis betalen en dat vinden we okay. Maar daarnaast krijgt een huiseigenaar dus (dikke!) korting op de belasting die die moet afdragen. Een huurder krijgt dat niet. Dus wat al scheef/ongelijk is, is nu nog schever en ongelijker.
Wat in elk geval helpt hierbij te onthouden, is dat de hypotheekrenteaftrek is “bezegeld” in tijden waarin bijna niemand meer een huis kon kopen. Op deze manier was het makkelijker voor mensen om een hypotheek te kunnen krijgen. Het was (en is!) dus een heel direct ingrijpen van de overheid om de huizenmarkt weer te stimuleren. Nu hebben we een heul andere werkelijkheid. De huizenmarkt rijst ongeveer de pan uit en er zijn bijna geen huizen meer om te verkopen. En die stimulans is sowieso niet meer echt nodig: niet lang geleden kon het grootste gedeelte van de middeklasse “gewoon” een huis kopen. Dat kan nu niet meer door de stijgende huisprijzen, wat weer deels wordt veroorzaakt door de HRA. De hypotheekrente aftrek is dus niets meer en niets minder dan een (heel duur) cadeautje aan huiseigenaren. Wat mensen zijn die het vaak al beter hebben dan de gemiddelde mensen of iig huurders, waardoor de ongelijkheid nóg meer toeneemt.

Ik was vanuit mijn ideologie altijd al voorstander van het afbouwen van deze korting. Maar sinds afgelopen jaar spreken ook heul veul economen zich uit tegen de hypotheekrenteaftrek. Dit doen ze vooral omdat het de huisprijzen enorm opdrijft. Dit is natuurlijk super kut voor nieuwe huiseigenaren én voor huurders (want: duurdere koopwoningen = duurdere huur). En toen ik dat zaf dacht ik wel echt: als zelfs ZIJ zeggen dat het een slechte zaak is, moet het wel echt zo zijn hahah.
Klik om te vergroten...
Het opdrijven van de huizenprijzen hebben makelaars ook een heel groot aandeel in. Het bedrag dat wordt overboden pakken een percentage op. Die hele courtage regeling is gewoon nooit goed afgebakend waar dit een logisch gevolg van is geweest. De afbouw van de hypotheek rente aftrek heeft nog weinig zichtbare gevolgen op de woningprijzen gehad....het is alleen maar erger geworden.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Onze buren, de Duitsers, hebben een Bausparvertrag. Dat is een soort spaarrekening waarbij je van jongs af aan al geld weg legt om later een huis te kopen (beetje zoals wij pensioen opbouwen door automatisch een deel vh loon te parkeren en te laten investeren voor later (nou is dat laatste niet van toepassing op het Bausparvertrag, je spaart dat zelf)). Ik weet het fijne er niet van, maar ik ken wel wat Duitsers die me dit eens uit hebben proberen te leggen. Zij begrijpen echt totaal niet dat wij in Nederland met, bij wijze van, 0 euro een huis kunnen kopen obv je salaris en een lening bij een bank. Zij hebben dan zo halverwege de 20er jaren al een ton oid gespaard.

Als iemand zin heeft om dit uit te zoeken of precies weet hoe dit zit, be my guest😅 Heb er heel lang niet aan gedacht, tot het me te binnen schoot zojuist bij het lezen van dit bericht. Maar het leek mij altijd een heel logisch en tevens eenvoudige keus om voor mensen een huis betaalbaar te maken. Maar goed. Weet het niet exact meer hoe dit nou zit
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Brakka Mang zei:
Het opdrijven van de huizenprijzen hebben makelaars ook een heel groot aandeel in. Het bedrag dat wordt overboden pakken een percentage op. Die hele courtage regeling is gewoon nooit goed afgebakend waar dit een logisch gevolg van is geweest. De afbouw van de hypotheek rente aftrek heeft nog weinig zichtbare gevolgen op de woningprijzen gehad....het is alleen maar erger geworden.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, en zo is de heule huizenmarkt belangrijke context voor de stijgende prijzen. Maar de HRA is er absoluut ook onderdeel van volgens heel veel economen en vaak de reden zich ertegen uit te spreken. Er is ook aangetoond dat de afbouw van de hypotheekrenteaftrek tot dusver ervoor heeft gezorgd dat de huisprijzen niet nóg verder is gaan stijgen.
Huisprijzen zullen altijd stijgen, tenzij we in een economische crisis zoals 2008 verzeild raken. Maar juist daardoor zullen huiseigenaren ook niet zó hard geraakt worden door het afbouwen van de HRA.

Naja nogmaals - het is heel complex en verder van mijn vakgebied dan dit kom ik niet ahahaha. Hiervoor zullen jullie echt zelf de literatuur moeten induiken🤪
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Maar aan het einde van diens leven heeft een huiseigenaar mééstal een afbetaald huis en dus ontzettend veel geld “verdiend” aan wonen, terwijl een huurder niks overhoudt en dus niets heeft verdiend, maar enkel heeft betaald.
Klik om te vergroten...

Dank voor je tekst.
En dit in de quote is een hele goeie.
Zo had ik het ff niet bekeken vanmiddag. Maar het klopt wel degelijk wat je schrijft.
Misschien had ik me laten opdrijven door de media
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Dank voor je tekst.
En dit in de quote is een hele goeie.
Zo had ik het ff niet bekeken vanmiddag. Maar het klopt wel degelijk wat je schrijft.
Misschien had ik me laten opdrijven door de media
Klik om te vergroten...
Haha het is wel weer een mediafeest rondom de HRA. Heel slimme zet ook van de VVD door partijen op dit punt uit te sluiten. Maar goed ik snap ook wel dat je in die mediaheisa meegaat, want ik heb letterlijk nog nergens (myself included) een goeie uitleg ervan gezien waar een normaal mens er nog wat van snapt…
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Haha het is wel weer een mediafeest rondom de HRA. Heel slimme zet ook van de VVD door partijen op dit punt uit te sluiten. Maar goed ik snap ook wel dat je in die mediaheisa meegaat, want ik heb letterlijk nog nergens (myself included) een goeie uitleg ervan gezien waar een normaal mens er nog wat van snapt…
Klik om te vergroten...
Bijzonder hoe de HRA in de media de boventoon voert, er zijn ook echt geen belangrijkere zaken aan de hand in de land nu🤣
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Brakka Mang zei:
Bijzonder hoe de HRA in de media de boventoon voert, er zijn ook echt geen belangrijkere zaken aan de hand in de land nu🤣
Klik om te vergroten...
Ja omg tell me about it!!!!!! Maar dat komt dus ook wel omdat HEEL veel mensen er het ergste van denken… is dus makkelijk zeteltjes winnen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bontebal d'n urste wordt het strakjes in oktober met een fatsoenlijk kabinet met fatsoenlijke politici voor fatsoenlijke mensen met fatsoen, zodat het land weer eens fatsoenlijk geregeerd kan worden binnen de fatsoenlijke termijn van 4 fatsoenlijke jaren
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tja... Voor mijzelf is de hypotheekrenteaftrek op dit moment ook wel een aardig breekpunt. Het is een gek systeem en het zou beter zijn als het afgeschaft wordt.

De timing is voor mijzelf alleen erg ongunstig.

Zanza zei:
Stel je zou het abrupt stoppen, of in een heel korte tijdspanne, dan komen met name nieuwe huiseigenaren serieus in de financiële problemen. Die hebben hun budget en aankoop van het huis natuurlijk afgestemd op het actuele inkomen. Als je dan ineens per maand een paar honderd euro meer kwijt bent...
Klik om te vergroten...

Ik mag mezelf tot deze groep rekenen. Jan modaal, twee jaar geleden een koopwoning gekocht. Eigenlijk net na de absurde prijsstijgingen. Op het moment stijgen de prijzen veel minder hard. Hier in elk geval wel. Volgens funda is mijn huis zelfs al 10% minder waard geworden. Daarmee sta ik dus al €23.000 onder water.

Mijn lasten zijn hoog... Serieus hoog...
Ik kom prima rond, kan veel leuke dingen doen, dus ik mag echt niet klagen. Maar ik kan de aftrek financieel wel goed gebruiken zegmaar...

Ben ik daarmee egoïstisch? Tja, misschien wel. Rationeel is het logischer om de aftrek af te schaffen. Maar als ik niet op mijn eigen portemonnee let, gaat niemand het doen.

Ik had een tijdje terug ook met iemand een gesprek hierover. En die vroeg me oprecht of ik anders geen zorg- en huurtoeslag kon aanvragen 🤣

Yeah right haha

EDIT: misschien moet ik ook maar eens gaan uitzoeken wat de standpunten zijn op onderwijs, kernenergie en de materiaal transitie. Voor mij ook allemaal belangrijke themas op het moment.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5354555657...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."