Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
73 weergaven
18-5-2026
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo zojuist maar eens het Kieskompas gevuld; en warempel ik ben iets naar links geschoven.
Bontebal dun Irste is het geworden en daar kan ik wel mee leven.

Zorgkompas: Volt
Klimaat en Energiekompas: in de vierhoek van VVD/ CDA/ NSC en SGP
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casaan zei:
Dank je, gebeurt hier nog iets?
Klik om te vergroten...
Altijd wel iets
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zanza zei:
Kusje trut😘
Klik om te vergroten...
En plop reageerde op jóú!!!!😂
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lemmy zei:
YIk heb ook veel coke gebruikt, dan zeg je wel eens dingen die niet echt veel zin maken weet je.
Klik om te vergroten...

Ja, maar dat ene PVV-lid had alle coke van GW al opgesnoven.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lemmy zei:
Ja, gekke Thierry is nog steeds actief. Met die kwaadaardige reptielen weet je.
Klik om te vergroten...

Als Geert Wilders toch tegen je zegt dat je niet goed bij je hoofd bent! (Zei hij ook tegen een heleboel andere politici, maar dit was toch wel alsof hij het echt meende).
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Als Geert Wilders toch tegen je zegt dat je niet goed bij je hoofd bent! (Zei hij ook tegen een heleboel andere politici, maar dit was toch wel alsof hij het echt meende).
Klik om te vergroten...

Ik heb ook veel coke gebruikt, dan zeg je wel eens dingen die niet echt veel zin maken weet je.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Juist, ik ben laat binnengekomen bij het feestje maar wil wel graag mee doen, na dit bericht ben ik actueel
Zanza zei:
Ik heb een bloedhekel aan rechters die de politiek terugfluiten wanneer er een beslissing genomen wordt, bijvoorbeeld. Daar kan ik met mijn kop niet bij. Ik begrijp waarom het zo is ingedeeld, maar ik zou graag minder rechterlijke macht zien wanneer de politiek iets besloten heeft.
Klik om te vergroten...
De rechters maken beslissingen op basis van de wet, dezelfde wet die door de politieke macht wordt gemaakt, wanneer rechters iets terugdraaien dan gaat de politiek te snel of te langzaam voor het volk.
Zanza zei:
Altijd maar die compromissen. Dan is niemand echt blij en niemand echt boos. Ik zou het wel eens willen zien wat er gebeurt als we bijvoorbeeld in meerdere stemrondes uitkomen op 1 partij die het dan volledig voor het zeggen heeft. Zo gaat dat toch ook in heel veel andere democratieën, zoals in UK, USA, Frankrijk? Waarom doen wij dat in NL anders en waarom is dit volgens jullie beter? Vertel het me hoe het zit en wat er zou gebeuren als we dit in NL zouden gaan doen.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat het in de USA beter gaat dan hier, er is geen ruimte voor een ander geluid dan dat van de democraten of de republikeinen
ljuv zei:
Again, ik leef voor de democratie. Ik denk niet dat we het altijd optimaal invullen, maar ik denk wel zo optimaal mogelijk om miljoenen mensen en een staat in het gareel en functioneel te houden.

Het is dus ook maar net wat je als “democratie” ziet. In onze democratie gaat dat niet over “de meerderheid bepaalt” maar over het beschermen en dienen van het héle volk in onz land. Wij hebben dus een democratische RECHTSstaat, wat inhoud dat de meerderheid bepaalt maar minderheden beschermd worden (middels wetten).
Klik om te vergroten...
hear hear
ljuv zei:
Ik denk dat de versnippering zelf dan ook niet een probleem an sich is, het is een reactie op de behoefte uit de samenleving. Maar ons stelsel is er niet meer echt op gemaakt dat goed te kunnen ondersteunen. Al driekwart eeuw bestaat de Kamer uit 150 leden. Maar in de tussentijd is de bevolking enorm gegroeid én zijn de vraagstukken zijn complexer geworden (“wicked problems”). Die 150 Kamerleden moeten dus veel meer mensen representeren, en veel lastigere vraagstukken beantwoorden met weinig ondersteuning. Als we daar meer in investeren en het aantal kamerleden zouden uitbreiden, zou het al minder lastig zijn denk ik.
Klik om te vergroten...
Nogmaals hear hear, met meer kamerleden is er simpelweg meer tijd per kamerlid om wetgeving en/of vraagstukken te bestuderen, op dit moment worden kamerleden overbelast. Zeker wanneer het gaat om kritische oppositie
Zanza zei:
En dan ben ik nog enigszins geschoold. Vraag me echt af in hoeverre politieke beslissingen en wetten en regelgeving überhaupt binnendringen bij mensen. En wat het betekent en waarom bepaalde dingen besloten worden en gaan zoals ze gaan. En dan zijn we in NL nog behoorlijk transparant. Daar zit i.m.o. ook een probleem. Mensen interesseren zich er te weinig voor. Kun je dat de mensen kwalijk nemen? Deels wellicht. Maar ik kan me wel goed voorstellen waarom je er de ballen van snapt. Daar ligt ook een uitdaging in de Nederlandse maatschappij voor de politiek
Klik om te vergroten...
Precies datgene wat je hier schrijft is de reden dat populisme zo makkelijk aanhang krijgt, een makkelijke boodschap die met een beetje onderzoek kan worden weerlegt, maar dat moet je dan wel kunnen. En helaas is niet iedereen in staat om dat te doorzien. Politici die dit nodig hebben zullen daar gebruik van blijven maken
Zanza zei:
Het is gek dat dit niet meegroeit met de bevolking. Maar: zou het er beter op worden als we bijvoorbeeld 250 zetels (?) te verdelen zouden hebben? Krijgen we dan niet juist NOG moeilijker te vormen coalities en NOG meer ruimte voor versnippering? Wordt het niet nog veel onoverzichtelijker? Of juíst overzichtelijker. Wanneer de "grote partijen" gemakkelijker aan een meerderheid kunnen komen? Dat kan natuurlijk ook. Ben benieuwd hoe je dat ziet dan. Want je stelling is an sich niet gek. Ben alleen benieuwd naar de gevolgen daarvan.
Klik om te vergroten...

Zanza zei:
Bedankt voor je uitleg wederom, maar de vraag was wat de voor en/of nadelen zouden zijn van een ruimere zetelverdeling, die inderdaad gek genoeg niet mee is gegroeid met de bevolking.

Je geeft in je bericht aan wat onze democratie voor ons betekent. Dat is prima hoor. En ik besef me zeker wat dit betekent en wat het inhoudt. Maar volgens mij is dat een reactie op een eerdere quote, of je hebt per ongeluk verkeerd geciteerd.

Ik vroeg me in de quote die je citeert specifiek af waarom het aantal zetels niet is meegegroeid en wat er mogelijk voor scenario's zouden kunnen worden uitgetekend wanneer dit wel zou groeien.
Klik om te vergroten...
Het wordt juist voor de controlerende macht (de eerste en de tweede kamer) makkelijker om de coalitie te controleren of te bevestigen, er is dan namelijk simpelweg meer mankracht beschikbaar. Het kost uiteraard wel meer geld
Ik denk overigens dat de extra kosten in het niet vallen bij een beter politiek beleid gericht op de lange(re) termijn.
ljuv zei:
In theorie kun je dan dezelfde verhoudingen houden. Maar als er wel meer partijen komen is er sowieso meer blokvorming mogelijk (zie je ook in bv Frankrijk).

Ik denk ook niet dat het voor “langere wachttijden” hoeft te zorgen. 1 enkel kamerlid kan zich namelijk op veel specifiekere onderwerpen of zelfs wetten focussen, met meer ondersteuning. Het kost vooral meer geld😬
Klik om te vergroten...
Dit dus
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
Ja, maar dat ene PVV-lid had alle coke van GW al opgesnoven.
Klik om te vergroten...

Ok, maar had het over gekke Thierry.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lemmy zei:
Ok, maar had het over gekke Thierry.
Klik om te vergroten...

Daar luisterde ik al nauwelijks naar.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Daar luisterde ik al nauwelijks naar.
Klik om te vergroten...

Dat begrijp ik.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casaan zei:
Stelletje Amerikanen

Er is ook grijs
Klik om te vergroten...
En er zit inderdaad wat tussen Noorwegen en Nazi Duitsland maar fascisme is wel gewoon echt fascisme (dat begint altijd op een glijdende schaal). Kee nu ga ik ook dutten daaaaag😂
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casaan zei:
Dank je, gebeurt hier nog iets?
Klik om te vergroten...

Nee, vet saai forum joh.
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#13
ben niet zoveel bezig met politiek. voorheen stemde ik altijd op de partij voor de dieren. ik wil dat dieren het beter krijgen in nederland. maar ik zit eraan te denken om tijdens de aankomende verkiezingen te stemmen op de pvv... ja echt, want ik vind het alleen maar mooi als een partij zoals de pvv veel stemmen krijgt lol
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
knikkeboller zei:
ben niet zoveel bezig met politiek.
Klik om te vergroten...
Wat super leuk dat je, ondanks dat je niet zo bezig bent met politiek, toch even in dit topic komt loeren!😍

knikkeboller zei:
voorheen stemde ik altijd op de partij voor de dieren. ik wil dat dieren het beter krijgen in nederland. maar ik zit eraan te denken om tijdens de aankomende verkiezingen te stemmen op de pvv... ja echt, want ik vind het alleen maar mooi als een partij zoals de pvv veel stemmen krijgt lol
Klik om te vergroten...
Dat is wel een groot ideologisch verschil haha😅 Nou komt de PVV wel aardig op voor dierenbelangen. Ze stemmen meestal voor voorstellen zoals het strenger bestraffen van dierenmishandeling of het verscherpen van toezicht op slachthuizen. Maar (en mijns inziens het belangrijkste punt als mede PvdD-stemmer) ze hebben áltijd tegen hervormingen in de landbouwsector gestemd of voorstellen om de bio industrie te vergroenen…
Wellicht heb je wat aan deze stemhulpen:

Partijen – Dierencoalitie

www.dierencoalitie.nl www.dierencoalitie.nl

Dierenkieswijzer 2023 – Dierencoalitie

www.dierencoalitie.nl www.dierencoalitie.nl
Volgens mij zijn deze nog niet geüpdatet sinds 2023, maar toch aardig relevant.

Welke thema’s of problemen vind je naast dierenbescherming nog meer belangrijk?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
knikkeboller zei:
ben niet zoveel bezig met politiek. voorheen stemde ik altijd op de partij voor de dieren. ik wil dat dieren het beter krijgen in nederland. maar ik zit eraan te denken om tijdens de aankomende verkiezingen te stemmen op de pvv... ja echt, want ik vind het alleen maar mooi als een partij zoals de pvv veel stemmen krijgt lol
Klik om te vergroten...

Ik vind het wel net goed voor de politiek dat de PVV veel stemmen krijgt want de meeste oudere reguliere partijen kunnen wat mij betreft niet genoeg getuchtigd worden, maar niet voor het landsbestuur.

Alleen misschien niet de SP en wat mij betreft heeft de PvdA ook genoeg geleden al komt de sociaal democratie die deze partij voorstond waarschijnlijk nooit meer terug.
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Welke thema’s of problemen vind je naast dierenbescherming nog meer belangrijk?
Klik om te vergroten...
De wajong, asielzoekers, onderwijs, openbaar vervoer (moet gewoon gratis worden, kom op zeg), en ik wil geen Rutte type als minister president hebben. Ik wil Nederland veilig hebben voor iedereen.. beetje dit

C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
knikkeboller zei:
De wajong, asielzoekers, onderwijs, openbaar vervoer (moet gewoon gratis worden, kom op zeg), en ik wil geen Rutte type als minister president hebben. Ik wil Nederland veilig hebben voor iedereen.. beetje dit

Klik om te vergroten...

Michael Jackson?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
🚨WOEHOE POLITIEKE NEWSFLASHES🚨

Hier een aantal zaken uit de media rondom de verkiezingen die mij opvielen. Ik zet ze in spoilers, zodat zij met allergieën voor lange teksten geen paniekreactie krijgen xoxo Edit: dit heeft niet het gewenste effect dus jullie doen het er maar mee😘

1. Belangrijkste thema’s voor kiezers volgens EenVandaag opiniepanel
Altijd interessant - want hierop wordt een groot deel van de campagne aangestuurd door de partijen. Toch ook niet altijd relevant, want kiezers stemmen vaak niet op de partijen die de voor hun belangrijkste onderwerpen het beste dienen.

Via deze link kun je het hele artikel lezen maar ook de onderstaande afbeeldingen specificeren: https://eenvandaag.avrotros.nl/opin...-en-de-partijen-waar-ze-dan-aan-denken-160706

1754490477215.png
1754490492866.png
1754490508341.png
Opvallend:
- (Im)migratie is sinds eind 2024 een steeds minder belangrijk thema geworden. Dat is interessant, gezien Wilders met de val van het kabinet (en de week/weken daaraan voorafgaand) wel enorm zijn best heeft gedaan dit het belangrijkste thema te maken. Het thema is rond die tijd ook weer eventjes belangrijker geworden, maar zet nu de dalende trend weer voort.
- De meeste mensen denken niet aan één specifieke partij als het gaat om wonen, terwijl het voor de meeste kiezers het belangrijkste thema is.
- Defensie heeft voor de twee grootste kiezersgroepen (PVV en GL-PvdA aanhangers) een opvallend lage prioriteit.

2. Een nieuwe partij meldt zich: Vrede voor de Dieren!
Een nieuwe 'dieren' partij meldt zich, met pacifisme en dierenbelangen als centrale punten. Tsja... niet echt anders dan PvdD, wat mij betreft. Toch zijn dat nou precies de twee punten waar ze de PvdD van betichten te hebben 'gezwicht': https://vredevoordieren.nl

Niet verrassend dus, dat het een afsplitsing is van de PvdD. Ik stem de laatste jaren vaak PvdD, dus vind het wat dat betreft wel balen: het kan stemmen wegtrekken en dat zou zonde zijn, want de PvdD is juist langzaam omhoog aan het kruipen. Op dit moment acht de kans nog niet zo groot dat deze nieuwe partij een zetel zal halen, maar die stemmen zijn dan wel verloren. Dus i.h.k.v. een nieuw kiesstelsel zoals @Zanza al ter discussie bracht, is dit wel een interessante ontwikkeling. Zo stelt ook de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-o...sstelsel-dringt-zich-intussen-wel-op~b7f5ab47

nos.nl

Defensiediscussie in Partij voor de Dieren leidt tot afsplitsing

Uit onvrede over onder meer de bewapeningskoers van de Partij voor de Dieren richten oud-leden een nieuwe partij op
nos.nl nos.nl
www.nrc.nl

Nog een dierenpartij streeft naar plek in Tweede Kamer

Tweede Kamerverkiezingen: Nieuwkomer Vrede voor Dieren stelt dierenbelangen en pacifisme centraal. Een bestuur is er al, aan een kandidatenlijst wordt nog gewerkt.
www.nrc.nl www.nrc.nl

3. AI chatbots en hoe ze te gebruiken rondom verkiezingen
ChatGPT en andere AI programma's in verkiezingstijd! Ik vond dit een heel interessant maar ook een heel verontrustend artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/0...temhulp-zijn-chatbots-nog-te-riskant-a4901944

Ik was in eerste instantie niet van plan zelf weer samenvattingen te maken van verkiezingsprogramma's, maar ik neig daar nu toch wel weer naar om dit soort SHEIT te voorkomen. Maar goed, tot die tijd:
  • Realiseer je dat AI-bots geen zoekmachines zijn, en dus geen feitelijke antwoorden geven. Het zijn machines die woorden 'voorspellen'. Ze antwoorden dus met het meest waarschijnlijke antwoord. Check daarom altijd zelf de feiten. Zelf heb ik al heel vaak gehad dat ik naar wetenschappelijke literatuur vroeg, en er titels werden genoemd die helemaal niet bestonden... Ook heb ik een keer in een antwoord gehad dat Frans Timmermans dood was. Tsja...
  • Let goed op je 'prompts', of wel de vragen die je aan chatgpt (e.d.) stelt. Feitelijke vragen kun je dus écht het beste zelf opzoeken... Maar wees vooral specifiek, vraag naar bronnen en let op welk “tijdsbestek” de bot is getraind. Vaak loopt info achter.
  • VRAAG. AI BOTS. NOOIT. OM. EEN. MENING. Zoals gezegd: de bots worden gebouwd om 'de meest waarschijnlijke antwoord' te geven, en baseert zich daarbij op openbare bronnen op het internet. In het geval van een mening, gebeurt het dus vaak dat de meest gebruikelijke mening op het internet genomen wordt. Hierdoor reproduceert of versterkt een bot met enige regelmaat vooroordelen op basis van etnische afkomst, om maar wat te noemen. Je mening moet je écht zelf opmaken.
Waar AI-bots zoals chatgpt wel heel goed in zijn:
  • SAMENVATTINGEN! En dan vooral als je zélf documenten of tekst toevoegt aan je vraag. Als je dit uit internet laat trekken, komt dat 'suggestieve' weer sterker naar voren. Zelf voeg ik vaak iets toe aan mijn prompt in de trant van 'baseer je enkel op document X'.
  • BRAINSTORMEN! ChatGPT is wel heel goed in brainstormen, dus in het 'opwerpen van ideeën'. Een vraag als "Ik vind de woningmarkt, en betaalbare sociale huur in het bijzonder, het meest belangrijk voor de TK verkiezingen van 2025. Op welke trefwoorden in de partij programma's moet ik dan letten? Wat is een goede manier om te onderzoeken welke partij hier (voor mij) de beste plannen voor heeft?" zal het waarschijnlijk goed doen.
  • Voor en nadelen inventariseren! Maar ook hierbij is het belangrijk om zélf een feitelijke check te doen. Ik vraag chatgpt áltijd om bronvermelding, zodat ik hem na kan trekken (I do NOT trust the bastard but I do need him hehehe)
  • VERBETERSUGGESTIES op je eigen teksten. Ook hierin moet je specifiek zijn. Mijn meest gestelde vraag is denk ik: "kun je deze tekst zakelijker schrijven waarmee ik duidelijker op mijn eigen strepen ga staan." Ik neem de tekst nóóít 1 op 1 over: zoals jullie weten heb ik een best eigense schrijfstijl. Dus ik gebruik het alleen als suggestie.

4. SGP weigert vrouw op de lijst
In minder verrassend nieuws: De SGP is nog steeds een seksistische kutpartij! https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/0...lian-janse-plek-op-tweede-kamerlijst-a4902259
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Veilig voor kleine jongens?
Klik om te vergroten...
Veilig voor homoseksuelen, trans-mensen, mensen met een beperking, mensen die de koran verbranden.. Maar ook dieren moeten veilig zijn.

Wat betreft dieren; stoppen met het helemaal uitbuiten van koeien (kalf weghalen vlak na geboorte, hormonen toedienen, grote uit uiers waar veel melk uit komt voorkomen), kistkalven, varkens die lijden, proefdieren (veel proefdieren schijnen voor niks te zijn gebruikt voor een experiment..), en ik vind dat niet iedereen een kat of hond mag hebben. Veel mensen zijn helemaal niet geschikt om dieren te houden. Snappen er niks van, en je kat lijdt daaronder...

Ook wil ik dat er wat word gedaan aan de vervuiling van de aarde. Gebeurt al een hoop aan, maar onvoldoende vind ik ..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
8354.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."