🚨WOEHOE POLITIEKE NEWSFLASHES🚨
Hier een aantal zaken uit de media rondom de verkiezingen die mij opvielen. Ik zet ze in spoilers, zodat zij met allergieën voor lange teksten geen paniekreactie krijgen xoxo Edit: dit heeft niet het gewenste effect dus jullie doen het er maar mee😘
1. Belangrijkste thema’s voor kiezers volgens EenVandaag opiniepanel
Altijd interessant - want hierop wordt een groot deel van de campagne aangestuurd door de partijen. Toch ook niet altijd relevant, want kiezers stemmen vaak niet op de partijen die de voor hun belangrijkste onderwerpen het beste dienen.
Via deze link kun je het hele artikel lezen maar ook de onderstaande afbeeldingen specificeren:
https://eenvandaag.avrotros.nl/opin...-en-de-partijen-waar-ze-dan-aan-denken-160706

Opvallend:
- (Im)migratie is sinds eind 2024 een steeds minder belangrijk thema geworden. Dat is interessant, gezien Wilders met de val van het kabinet (en de week/weken daaraan voorafgaand) wel enorm zijn best heeft gedaan dit het belangrijkste thema te maken. Het thema is rond die tijd ook weer eventjes belangrijker geworden, maar zet nu de dalende trend weer voort.
- De meeste mensen denken niet aan één specifieke partij als het gaat om wonen, terwijl het voor de meeste kiezers het belangrijkste thema is.
- Defensie heeft voor de twee grootste kiezersgroepen (PVV en GL-PvdA aanhangers) een opvallend lage prioriteit.
2. Een nieuwe partij meldt zich: Vrede voor de Dieren!
Een nieuwe 'dieren' partij meldt zich, met pacifisme en dierenbelangen als centrale punten. Tsja... niet echt anders dan PvdD, wat mij betreft. Toch zijn dat nou precies de twee punten waar ze de PvdD van betichten te hebben 'gezwicht':
https://vredevoordieren.nl
Niet verrassend dus, dat het een afsplitsing is van de PvdD. Ik stem de laatste jaren vaak PvdD, dus vind het wat dat betreft wel balen: het kan stemmen wegtrekken en dat zou zonde zijn, want de PvdD is juist langzaam omhoog aan het kruipen. Op dit moment acht de kans nog niet zo groot dat deze nieuwe partij een zetel zal halen, maar die stemmen zijn dan wel verloren. Dus i.h.k.v. een nieuw kiesstelsel zoals
@Zanza al ter discussie bracht, is dit wel een interessante ontwikkeling. Zo stelt ook de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-o...sstelsel-dringt-zich-intussen-wel-op~b7f5ab47
Uit onvrede over onder meer de bewapeningskoers van de Partij voor de Dieren richten oud-leden een nieuwe partij op
nos.nl
Tweede Kamerverkiezingen: Nieuwkomer Vrede voor Dieren stelt dierenbelangen en pacifisme centraal. Een bestuur is er al, aan een kandidatenlijst wordt nog gewerkt.
www.nrc.nl
3. AI chatbots en hoe ze te gebruiken rondom verkiezingen
ChatGPT en andere AI programma's in verkiezingstijd! Ik vond dit een heel interessant maar ook een heel verontrustend artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/0...temhulp-zijn-chatbots-nog-te-riskant-a4901944
Ik was in eerste instantie niet van plan zelf weer samenvattingen te maken van verkiezingsprogramma's, maar ik neig daar nu toch wel weer naar om dit soort SHEIT te voorkomen. Maar goed, tot die tijd:
- Realiseer je dat AI-bots geen zoekmachines zijn, en dus geen feitelijke antwoorden geven. Het zijn machines die woorden 'voorspellen'. Ze antwoorden dus met het meest waarschijnlijke antwoord. Check daarom altijd zelf de feiten. Zelf heb ik al heel vaak gehad dat ik naar wetenschappelijke literatuur vroeg, en er titels werden genoemd die helemaal niet bestonden... Ook heb ik een keer in een antwoord gehad dat Frans Timmermans dood was. Tsja...
- Let goed op je 'prompts', of wel de vragen die je aan chatgpt (e.d.) stelt. Feitelijke vragen kun je dus écht het beste zelf opzoeken... Maar wees vooral specifiek, vraag naar bronnen en let op welk “tijdsbestek” de bot is getraind. Vaak loopt info achter.
- VRAAG. AI BOTS. NOOIT. OM. EEN. MENING. Zoals gezegd: de bots worden gebouwd om 'de meest waarschijnlijke antwoord' te geven, en baseert zich daarbij op openbare bronnen op het internet. In het geval van een mening, gebeurt het dus vaak dat de meest gebruikelijke mening op het internet genomen wordt. Hierdoor reproduceert of versterkt een bot met enige regelmaat vooroordelen op basis van etnische afkomst, om maar wat te noemen. Je mening moet je écht zelf opmaken.
Waar AI-bots zoals chatgpt wel heel goed in zijn:
- SAMENVATTINGEN! En dan vooral als je zélf documenten of tekst toevoegt aan je vraag. Als je dit uit internet laat trekken, komt dat 'suggestieve' weer sterker naar voren. Zelf voeg ik vaak iets toe aan mijn prompt in de trant van 'baseer je enkel op document X'.
- BRAINSTORMEN! ChatGPT is wel heel goed in brainstormen, dus in het 'opwerpen van ideeën'. Een vraag als "Ik vind de woningmarkt, en betaalbare sociale huur in het bijzonder, het meest belangrijk voor de TK verkiezingen van 2025. Op welke trefwoorden in de partij programma's moet ik dan letten? Wat is een goede manier om te onderzoeken welke partij hier (voor mij) de beste plannen voor heeft?" zal het waarschijnlijk goed doen.
- Voor en nadelen inventariseren! Maar ook hierbij is het belangrijk om zélf een feitelijke check te doen. Ik vraag chatgpt áltijd om bronvermelding, zodat ik hem na kan trekken (I do NOT trust the bastard but I do need him hehehe)
- VERBETERSUGGESTIES op je eigen teksten. Ook hierin moet je specifiek zijn. Mijn meest gestelde vraag is denk ik: "kun je deze tekst zakelijker schrijven waarmee ik duidelijker op mijn eigen strepen ga staan." Ik neem de tekst nóóít 1 op 1 over: zoals jullie weten heb ik een best eigense schrijfstijl. Dus ik gebruik het alleen als suggestie.
4. SGP weigert vrouw op de lijst
In minder verrassend nieuws: De SGP is nog steeds een seksistische kutpartij!
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/0...lian-janse-plek-op-tweede-kamerlijst-a4902259