Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2025

Tweede Kamerverkiezingen 2025

1282 antwoorden
71 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat GroenLinksPvdA zomaar in een rechts/centrumrechts kabinet stapt. Als ze de eerste of tweede partij waren geweest wellicht nog wel… Maar ze hebben vet verloren én zijn net hun leider kwijt. Ze zullen dus echt wel uitkijken met hun volgende stap, deelname aan de verkeerde regering kan hun alles kosten.

Misschien nog wel interessanter dan lezen hoe jullie zo’n campagne zien en ervaren, is zien hoe jullie meteen over mogelijke coalities praten. M’n vriendinnen deden gisteren precies hetzelfde, met combinaties waarvan ik denk: never haha. Maar grappig hoe kiezersbreinen denken dus: voornamelijk in zetels. Was formeren maar zo simpel als dat…
Klik om te vergroten...

Wat is volgens jou een realistisch(er) kabinet?

Ben sowieso ook eens benieuwd hoe snel of langzaam zoiets gevormd kan worden. Ik hoor geluiden in de media als voor het kerstreces hebben we een nieuw kabinet.
Ik geloof dat echt niet, maar misschien denk ik te negatief
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zanza zei:
Was te verwachten hier. Maar, ja. Ik vind het groenlinks gedeelte extreem links te noemen.
Klik om te vergroten...
Extreem links en extreem rechts zijn de groeperingen die bereid zijn tot daden die de rechtsorde ondermijnen. Dat je daar een van de weinige partijen onder schaart die geen plannen hebben die in aan tegen de rechtsstaat vind ik op zijn zachtst gezegd bijzonder.

1000196295.jpg

En nee, ook de vreedzame demonstraties vallen niet onder extreem links, hooguit radicaal.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Best jammer dat de partij waar ik op stem zo weinig aandacht krijgt en bijvoorbeeld ook niet qua standpunten is getoetst of deze tegen de rechtstaat in gaan.

Het lijkt mij zo'n verstandige partij en toch is er weinig interesse voor.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Extreem links en extreem rechts zijn de groeperingen die bereid zijn tot daden die de rechtsorde ondermijnen. Dat je daar een van de weinige partijen onder schaart die geen plannen hebben die in aan tegen de rechtsstaat vind ik op zijn zachtst gezegd bijzonder.

Bekijk bijlage 67871

En nee, ook de vreedzame demonstraties vallen niet onder extreem links, hooguit radicaal.
Klik om te vergroten...
Prima als de terminologie niet klopt. Ik vind groenlinks, pvdd en co extremisten. Groenlinks is een fusie van oa communistische partij. Communisme is imo geen haar beter dan fascisme. Of eigenlijk wel, een haar slechter
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
D66 ligt op dit moment 15000 stemmen voor op PVV

app.nos.nl

NOS Uitslagen Tweede Kamer 2025

Bekijk hier alle verkiezingsuitslagen van de Tweede Kamer.
app.nos.nl app.nos.nl

Venray moet nog komen.
Schijnt een echte PVV gemeente te zijn.
Dus wordt nog even spannend, alhoewel 15K wel veel is
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Links en rechts hebben toch vooral te maken met hoeveel een overheid zich met het land bemoeit?

Dus communisme eigenlijk extreem links en libertaire partij extreem rechts?

Nu lijkt het vaak als de grootste geitenwollen sok is extreem links en de grootste Tokkie extreem rechts 🤣
Terwijl dat helemaal niet altijd iets over politiek links of rechts hoeft te zeggen. Zo kan de geitenwollen sok extreem liberaal zijn, bijvoorbeeld op drugsbeleid. En de Tokkie juist erg leunen op uitkeringen. Raar wereldje hoor, dat links/rechts gedoe.

Wel grappig dat Kieskompas D66 dan weergeeft als centrum links. Terwijl ze zich classificeren als progressief liberaal en dus eigenlijk meer rechts zouden zitten.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
D66 ligt op dit moment 15000 stemmen voor op PVV

app.nos.nl

NOS Uitslagen Tweede Kamer 2025

Bekijk hier alle verkiezingsuitslagen van de Tweede Kamer.
app.nos.nl app.nos.nl

Venray moet nog komen.
Schijnt een echte PVV gemeente te zijn.
Dus wordt nog even spannend, alhoewel 15K wel veel is
Klik om te vergroten...

Ja ik had m'n hoop ook gevestigd op Amsterdam. Limburg is in z'n volledigheid PVV gebied volgens mij.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Maar. Ik ben persoonlijk niet van plan om de rechtstaat te ondermijnen, te demonstreren, vreedzaam dan wel met geweld. Wmb mag het demonstratierecht fors ingeperkt worden. Afgeschaft zelfs. Dus ik heb sympathie voor rechtstaatondermijnende zaken, maar zal ze niet uitvoeren, want ik vind dat onzinnig. Dus ik sympathiseer met ondermijnende zaken en steun de meeste ideeën van partijen als forum en pvv, maar stem er niet op. Ben ik dan extreem rechts? Of heb ik dan alleen extreemrechts gedachtegoed? Of radicaal?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Wmb mag het demonstratierecht fors ingeperkt worden. Afgeschaft zelfs.
Klik om te vergroten...
Zanza zei:
Ben ik dan extreem rechts? Of heb ik dan alleen extreemrechts gedachtegoed? Of radicaal?
Klik om te vergroten...

De Chinese Communistische partij vindt dat ook. Zie Tiananmen Square.

Klinkt eerder als extreem links 😉
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Ja ik had m'n hoop ook gevestigd op Amsterdam. Limburg is in z'n volledigheid PVV gebied volgens mij.
Klik om te vergroten...

Ja, D66 geluk dat hij flink heeft kunnen cashen in Amsterdam. Dat zal in Limburg niet lukken.
Op de briefstemmers na moet Venray geloof ik alleen nog binnen komen. Maar of Geert daar meer dan 10K weg trekt?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
De Chinese Communistische partij vindt dat ook. Zie Tiananmen Square.

Klinkt eerder als extreem links 😉
Klik om te vergroten...
Daarom klopt jouw voorgaande post ook meer. Het zit m meer in progressief/conservatief imo
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zanza zei:
Daarom klopt jouw voorgaande post ook meer. Het zit m meer in progressief/conservatief imo
Klik om te vergroten...

Ik begin nu te begrijpen wat voor partijen je in die lege gaten krijgt in het Kieskompas.

Linksonder ergens krijg je dus de CCP. Rechtsboven de LP.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Voor mij is dit nou echt een centrum kabinet. Vvd rechts. Cda centrum rechts. D66 centrum links glpvda links. Zo kijk ik ernaar iig qua benaming. Zou gl pvda zelfs extreemlinks willen noemen én vvd centrum rechts, maar goed daar zal je het niet mee eens zijn
Klik om te vergroten...
Mevrouw Pløp zei:
GL/PvdA extreem links? 🤣
Klik om te vergroten...
Zanza zei:
Was te verwachten hier. Maar, ja. Ik vind het groenlinks gedeelte extreem links te noemen.
Klik om te vergroten...
Zanza zei:
Ja zo zou ik de dierenpartij dan benoemen.

Weet nooit welke term "erger" is. Radicaal of extreem. Maar de ergste dus voor pvdd en de minst erge voor gl
Klik om te vergroten...
Politicologisch natuurlijk klinkklare onzin.

“Uiterst” = extreem + radicaal
Radicaal = ondermijnt de rechtstaat BINNEN de middelen van de democratische rechtsstaat. Dus zulke partijen dragen uitdrukkelijk anti-rechtstatelijke waarden uit (ik noem maar wat: mensen met een migratieachtergrond zijn tweede rang burgers), maar willen dit wel via de democratische weg veranderen.
Extreem = ondermijnt de rechtsstaat BUITEN de middelen van de democratische rechtsstaat. Ze verwerpen dus de beginselen van de parlementaire democratie en gebruiken daar eventueel geweld bij. Denk bijvoorbeeld aan de kapitoolbestorming en het niet accepteren (of zelfs bewerken) van verkiezingsuitslagen.

Dus… vertel mij nu eens hoe GroenLinks-PvdA anti-democratische of anti-rechtstatelijke standpunten inneemt of welke anti-democratische of anti-rechtstatelijke zij methodes toepassen😇
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
België en Nederland zijn ook zeer belangrijke handelspartners. Er zijn natuurlijk verschillen tussen onzer beide landen, een Groot-Nederland zou nooit werken, maar dat is net goed. Het zal goed zijn voor de samenwerking dat er een stabiel kabinet wordt gevormd. Ben een groot "fan" van de Benelux unie en de interregio Vlaanderen-Nederland.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Links en rechts hebben toch vooral te maken met hoeveel een overheid zich met het land bemoeit?
Klik om te vergroten...
Traditioneel gezien wel

Maar inmiddels heb je daarnaast ook economisch links/rechts en cultureel links/rechts.

LucidLucy zei:
Nu lijkt het vaak als de grootste geitenwollen sok is extreem links en de grootste Tokkie extreem rechts 🤣
Terwijl dat helemaal niet altijd iets over politiek links of rechts hoeft te zeggen. Zo kan de geitenwollen sok extreem liberaal zijn, bijvoorbeeld op drugsbeleid. En de Tokkie juist erg leunen op uitkeringen. Raar wereldje hoor, dat links/rechts gedoe.

Wel grappig dat Kieskompas D66 dan weergeeft als centrum links. Terwijl ze zich classificeren als progressief liberaal en dus eigenlijk meer rechts zouden zitten.
Klik om te vergroten...
Daarom dus dat we met meerdere assen en meerdere kompassen werken, tegenwoordig.

Sowieso, het kieskompas baseert zich op stellingen, niet op ideologieën. Het hangt dus sterk af van hoe een partij díe specifieke stellingen invult en hoe andere partijen dat doen en dus hoe zij zich daartoe verhouden op de as.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Politicologisch natuurlijk klinkklare onzin.

“Uiterst” = extreem + radicaal
Radicaal = ondermijnt de rechtstaat BINNEN de middelen van de democratische rechtsstaat. Dus zulke partijen dragen uitdrukkelijk anti-rechtstatelijke waarden uit (ik noem maar wat: mensen met een migratieachtergrond zijn tweede rang burgers), maar willen dit wel via de democratische weg veranderen.
Extreem = ondermijnt de rechtsstaat BUITEN de middelen van de democratische rechtsstaat. Ze verwerpen dus de beginselen van de parlementaire democratie en gebruiken daar eventueel geweld bij. Denk bijvoorbeeld aan de kapitoolbestorming en het niet accepteren (of zelfs bewerken) van verkiezingsuitslagen.

Dus… vertel mij nu eens hoe GroenLinks-PvdA anti-democratische of anti-rechtstatelijke standpunten inneemt of welke anti-democratische of anti-rechtstatelijke zij methodes toepassen😇
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb ik al geantwoord.😘

Maar dan ben ik dus radicaalrechts? Bedankt voor de toelichting van de terminologie. Ik zal mezelf en eventueel julllie voortaan radicaal noemen.

Ik vind zelf radicaal veel radicaler klinken dan extreem. Misschien kunnen we daar nog een petitie voor starten? Jullie dan he, ik doe niet aan petities.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Volgens mij is het tijd om dit weekend even lekker radikaal te gaan in de kroeg jongens en meiden.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
www.vrt.be

Twee jaar geleden nog een van de winnaars, nu uit parlement verdwenen: waarom het NSC even snel onderging als opkwam | VRT NWS Nieuws

Het is niet de eerste keer in de Nederlandse politiek dat een partij bij de ene verkiezing als een komeet omhoogschiet, om bij de volgende weer ter aarde te storten. Deze keer is het de beurt aan Nieuw Sociaal Contract (NSC). De partij van Pieter Omtzigt verdwijnt net als haar oprichter uit het...
www.vrt.be www.vrt.be
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
FerdFatoehaus zei:
Volgens mij is het tijd om dit weekend even lekker radikaal te gaan in de kroeg jongens en meiden.
Klik om te vergroten...

Be careful what you wish for!

Bij mij wordt een radicale kroegentocht al vrij snel extreem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5657585960...65
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."