#1
Vet, Neo!!! Vooral ook wat je er aan over hebt gehouden in het dagelijks leven😊
Wat guided meditation is moest ik opzoeken.
Ik word al zenuwachtig van die plaatjes op die websites, dat gaat 'm niet worden.
Ooit een yogales, dat leek wel wat op concentratie meditatie, was ok maar verder had ik er niks mee.
Haha nee dat lijkt me niet zo'n goed ideeMaar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen.![]()
Goed gedaan! Een uur is inderdaad echt volhouden. Maar als het goed is zul je merken dat de pijn die je ervaart bij het zitten en het opstaan al snel weer weg is. Je raakt dus niet echt geblesseerd van stilzitten.Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
Meditatie gaat juist ook over leren verdragenHaha nee dat lijkt me niet zo'n goed idee
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen.![]()
Zo'n welwillende, nieuwsgierige, houding helpt zeker wel bij de meditatie, en voornamelijk op de momenten dat het lastig wordt. Maar ik zal niet zeggen dat je zo'n houding specifiek door psychedelica automatisch krijgt. Ik denk eerder dat het andersom is. Mensen die het leuk vinden om de confrontatie met hun eigen denken aan te gaan, die zijn meer geneigd om psychedelica te gebruiken.
Meditatie draait volgens mij helemaal om waarnemen. Je kan tijdens het mediteren ook niks fout doen. Kijk naar de gevoelens die opkomen ( fijne of juist heel onprettige) en gedachten. Neem ze waar en accepteer ze. Verzet maakt ze alleen hardnekkiger. En hiervoor heb je meestal aardig wat tijd, geduld en oefeningen nodig. Maar het komt vaak wel goed.Oei herkenbaar
Ik heb je bericht even laten bezinken. Ik vind dit best interessant dat je dit zo ervaart en dan blijkt dat het voor ieder weer anders isKleine toelichting, ik heb een paar keer proberen te mediteren maar ik kon er geen vat op krijgen. Ik snapte het gewoon niet. Pas recent tijdens een LSD ervaring toen ik het moeilijk had lukte het mij opeens een stuk beter gek genoeg. Of je soort van gedwongen wordt zeg maar.
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen. En ik mediteer dus (met soms lange tussenpozen) al bijna veertig jaar.Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen.
Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Prima toch? Doen wat voor jou het beste werkt.Mijn ervaring is wel dat het hebben van een rechte rug, goed werkt voor de meditatie. Die ietwat ongemakkelijke houding helpt me daarbij omdat die m'n bekken naar voren kantelt. Als ik gewoon recht op een stoel of bank zit, krijg ik dat niet voor elkaar.
Al zegt dat misschien meer over mijn (zwakke) rugspieren 🤣
Zeg dat tegen die vrouw die straks gewurgd wordt door @RelmuisMeditatie gaat juist ook over leren verdragen![]()
Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Ja dit klopt helemaal hoor! Kleermakerszit wordt aangeraden simpelweg omdat het enigszins oncomfortabel is, waardoor je niet zo makkelijk wegdoezelt. Want dan kun je je niet goed concentreren. Maar als het té oncomfortabel is dan kun je je ook weer niet concentreren. En als je de hele tijd op zoek bent naar een nog betere houding, dan kun je je ook niet concentreren.Ik heb lang geleden bij een meditatie bijeenkomst ook gehoord dat zo’n onprettige houding voorkomt dat mensen slaperig worden en dat de aandacht en concentratie verslapt als je te comfortabel zit. Zelf heb ik ook jaren zo ongemakkelijk gezeten trouwens. Maar nu kan ik vanwege mijn knieën en ouderdom niet meer zo zitten en het gaat nu denk ik zelfs beter.
Ik denk dat accepteren een beter woord is. Verdragen betekent volgens mij niet noodzakelijk dat je iets ook accepteert of het ergens mee bent. Meditatie is accepteren wat en wie je bent met al je gebreken, je verleden, enz.Meditatie gaat juist ook over leren verdragen![]()
Helaas kunnen dit soort ervaringen ook nogal ego- strelend zijn vind ik. En dat moet je ook proberen te vermijden. Ik heb maar een echte bedoeling met het delen van mijn ervaringen met mediteren : mensen zonder dwang proberen te motiveren om met meditatie te beginnen. Maar onbewust ergens vind ik mijn ervaringen ook wel apart en zie ik mezelf als “ bijzonder”.. dit is natuurlijk niet zo. Kijk eens wat ik allemaal niet heb meegemaakt en wat mogelijk is als je maar goed mediteert! Dus een soort Messiah complex op hele kleine schaal..elke echte boeddhist zal dit soort ervaringen afdoen waarschijnlijk als niet relevant voor het einddoel: verlichting.Het kan inderdaad heel aangenaam zijn om zo'n ervaring te hebben. Een valkuil is helaas wel dat je de neiging kunt krijgen om dat fijne gevoel vast te houden. Dat is een valkuil omdat het je nooit lukt. Alles is eindig, dus ook je fijne liefdevolle welwillendheid. Het is dus onvermijdelijk dat je je ook weer wat minder fijn gaat voelen. Toch is het mogelijk om je steeds vaker zo kalm en liefdevol te voelen. Maar daar zul je voor moeten oefenen. Zodra je een diepe staat van focus bereikt kun je dat weer meemaken.
Normaal gesproken is het geen ongemakkelijke houding voor mij en heb ook wel speciaal kussen. Maar naar drie kwartier voelde ik wel pijn bij mijn enkels en bekken en voelde me benen tintelen vandaag ging al een stuk beterAls je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen. En ik mediteer dus (met soms lange tussenpozen) al bijna veertig jaar.
Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Prima! Doen wat je zelf fijn vindt. Ik heb ook jaren in zo’n houding gemediteerd maar ik kan nu niet meer zo zitten. En dat maakt niet veel uit heb ik gemerkt.Normaal gesproken is het geen ongemakkelijke houding voor mij en heb ook wel speciaal kussen. Maar naar drie kwartier voelde ik wel pijn bij mijn enkels en bekken en voelde me benen tintelen vandaag ging al een stuk beter![]()
Dat is een persoonlijke ervaring. In mijn optiek moet alles geaccepteerd worden. Dus de vraag wat geaccepteerd moet worden is niet belangrijk. Alles namelijk. Maakt niet uit wat. Goed of slecht. En dat is ook overgave. Ik begin met te proberen alles te accepteren wat in me opkomt. Goed en slecht. Dat lukt uiteraard de ene keer beter dan de andere..er is volgens mij feitelijk niets belangrijker dan accepteren. Ik accepteer wie ik ben, mijn goede en slechte kanten, mijn verleden, mijn omstandigheden, kortom : alles in mijn leven. Verdragen is net zoiets als tolereren en zal geen wezenlijke veranderingen teweegbrengen. Acceptatie welAccepteren is belangrijk. Maar dan dien ik wel eerst te weten wat er te accepteren valt. Door niet te reageren verdraag ik de situatie en dan wordt tzt duidelijk wat ik weg probeerde te reageren (bijv boosheid uiten die eigenlijk verdriet was). En dat wordt vervolgens dan de daadwerkelijke acceptatie, tenminste in mijn ervaring.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."