Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums10-daagse vipassana: Compleet nuchter maar toch een psychedelische bliss

10-daagse vipassana: Compleet nuchter maar toch een psychedelische bliss

83 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
TripFlip zei:
Gaaf dat je dat gedaan hebt Neo-Shulgenist! Zou je het ooit nog een keer willen doen?
Klik om te vergroten...
Zeker! Ik weet niet hoe snel weer. Misschien volgend jaar? Als je vaak dit soort dingen doet dan kom je er ook steeds verder mee. Op zich is dat wel iets wat ik interessant vind. Maar er zijn natuurlijk ook allerlei andere dingen die ik met mijn leven wil doen. Dus ik bekijk dat later nog wel :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Пусто zei:
Wat ontzettend bedankt voor het delen! Ik zit er zelf ook aan te denken om de stap naar een stilteretraite of Vipassana te zetten. Mag ik vragen bij welke organisatie jij dit hebt gedaan?
Klik om te vergroten...
Bij stichting Sayagyi U Ba Khin, specifiek omdat ik Matthijs Schouten zo'n fijne leraar vind. Wel zijn ze redelijk streng in de leer doordat ze alleen retraîtes doen van 10 dagen, en bij de vipassana moet je zitten in plaats van lopen. Dat doen ze expres, omdat je je dan beter kan concentreren op de meditatie. Maar het kost dus wel iets meer rug- en kniepijn :wink:

Sayagyi U Ba Khin Stichting – in de traditie van Sayagyi U Ba Khin en Mother Sayamagyi

www.ubakhin.nl www.ubakhin.nl
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#3
Denk je trouwens dat al jouw trip ervaringen je ook hebben geholpen die week? Of kun je hier iets in terug van zien?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
TripFlip zei:
Denk je trouwens dat al jouw trip ervaringen je ook hebben geholpen die week? Of kun je hier iets in terug van zien?
Klik om te vergroten...
Ik denk in brede zin dat ik dankzij mijn tripervaring wel bekend ben met introspectie. Voor sommigen kan het heel confronterend zijn om jezelf tegen te komen. Ik vind dat confronterende juist leuk en dat zie ik als een gunstige gelegenheid om meer over mezelf te weten te komen.

Zo'n welwillende, nieuwsgierige, houding helpt zeker wel bij de meditatie, en voornamelijk op de momenten dat het lastig wordt. Maar ik zal niet zeggen dat je zo'n houding specifiek door psychedelica automatisch krijgt. Ik denk eerder dat het andersom is. Mensen die het leuk vinden om de confrontatie met hun eigen denken aan te gaan, die zijn meer geneigd om psychedelica te gebruiken.

Daarnaast heb ik tijdens mijn psychedelische trips enkele keren een ego-dood meegemaakt. Dat is ook nuchter mogelijk met vipassana, maar dan gebeurt het meestal alleen bij zeer gevorderde beoefenaars. Zo'n moment dat je je zelfbesef compleet verliest is zeer bepalend voor je kijk op de realiteit. In de vipassana-meditatie is het uiteindelijke doel om je te gaan realiseren dat alles in de realiteit bestaat uit veranderlijke processen, die dus ook weer ophouden. Het wereldschokkende voor veel mensen is dat hun identiteit als 'jezelf' ook volledig bestaat uit losse, tijdelijke, processen, die weliswaar een zekere samenhang vertonen, maar desalniettemin los van elkaar staan als bewegende delen. In die zin bestaat er geen vaste 'ik', maar slechts een verzameling van eindige processen (anatta). Een ego-dood is een van de stadia die nodig is om je dit ten volle te gaan beseffen.
Als gevorderd tripper heb ik dit al enkele keren meegemaakt, waardoor ik die theorie intuïtiever begrijp.

Wel is het zo dat psychedelica verwarring veroorzaken bij die ervaring. De voornaamste valkuil daarvan is dat je achteraf verkeerde conclusies kunt gaan trekken op basis van je verwarde ervaring. Dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je het diepe inzicht wat je hebt opgedaan gaat zien als De Waarheid met Hoofdletters. Zo'n opvatting kan juist weer een belemmering zijn voor de vipassana omdat het een cognitieve conditionering is die je juist zult moeten leren loslaten.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."