Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums10-daagse vipassana: Compleet nuchter maar toch een psychedelische bliss

10-daagse vipassana: Compleet nuchter maar toch een psychedelische bliss

83 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Relmuis zei:
Wat guided meditation is moest ik opzoeken.
Ik word al zenuwachtig van die plaatjes op die websites, dat gaat 'm niet worden. :grimacing:
Ooit een yogales, dat leek wel wat op concentratie meditatie, was ok maar verder had ik er niks mee.
Klik om te vergroten...

Guided meditation is simpelweg een stem die je door de meditatie begeleidt. Die vertelt eigenlijk tijdens de meditatie waar je op mag letten en zal vaak telkens je aandacht net wat verleggen.

Concentratie meditaties zijn wat dat betreft veel eenvoudiger. Je hebt meestal geen externe prikkels voor je meditatie, maar je kiest een ankerpunt. Dat kan bijvoorbeeld een vlam zijn (eigenlijk is stil voor een kampvuur zitten al mediteren), in dat geval is het wel extern natuurlijk.

Maar nog veel vaker wordt dat ankerpunt intern gekozen. De ademhaling bijvoorbeeld. Simpelweg tellen van 1 tot 10 bij elke uitademing, en weer opnieuw. En telkens als je gedachten of gevoelens afdwalen, begin je weer bij 1. Toen ik begon, maar ook nu ik lang weer niet gemediteerd heb, is het praktisch onmogelijk om verder dan 2 te komen. Laat wel zien hoe snel ik afgeleid raak 🤣

Maar met oefening wordt dat steeds beter.

Anyway, ik heb met guided meditaties ook dat de stem precies moet kloppen. Anders is het een grote irritatie factor. Zelfde met hardlopen met Evy. Ik heb de Engelse stem, want die Vlaamse werd ik niet goed van 🤣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Relmuis zei:
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen. :thinking:
Klik om te vergroten...
Haha nee dat lijkt me niet zo'n goed idee
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Пусто zei:
Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
Klik om te vergroten...
Goed gedaan! Een uur is inderdaad echt volhouden. Maar als het goed is zul je merken dat de pijn die je ervaart bij het zitten en het opstaan al snel weer weg is. Je raakt dus niet echt geblesseerd van stilzitten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Haha nee dat lijkt me niet zo'n goed idee
Klik om te vergroten...
Meditatie gaat juist ook over leren verdragen :wink:
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#5
Relmuis zei:
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen. :thinking:
Klik om te vergroten...

Oei herkenbaar :grin:

Neo-Shulginist zei:
Zo'n welwillende, nieuwsgierige, houding helpt zeker wel bij de meditatie, en voornamelijk op de momenten dat het lastig wordt. Maar ik zal niet zeggen dat je zo'n houding specifiek door psychedelica automatisch krijgt. Ik denk eerder dat het andersom is. Mensen die het leuk vinden om de confrontatie met hun eigen denken aan te gaan, die zijn meer geneigd om psychedelica te gebruiken.
Klik om te vergroten...

Ik heb je bericht even laten bezinken. Ik vind dit best interessant dat je dit zo ervaart en dan blijkt dat het voor ieder weer anders is :grinning: Kleine toelichting, ik heb een paar keer proberen te mediteren maar ik kon er geen vat op krijgen. Ik snapte het gewoon niet. Pas recent tijdens een LSD ervaring toen ik het moeilijk had lukte het mij opeens een stuk beter gek genoeg. Of je soort van gedwongen wordt zeg maar.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
TripFlip zei:
Oei herkenbaar :grin:



Ik heb je bericht even laten bezinken. Ik vind dit best interessant dat je dit zo ervaart en dan blijkt dat het voor ieder weer anders is :grinning: Kleine toelichting, ik heb een paar keer proberen te mediteren maar ik kon er geen vat op krijgen. Ik snapte het gewoon niet. Pas recent tijdens een LSD ervaring toen ik het moeilijk had lukte het mij opeens een stuk beter gek genoeg. Of je soort van gedwongen wordt zeg maar.
Klik om te vergroten...
Meditatie draait volgens mij helemaal om waarnemen. Je kan tijdens het mediteren ook niks fout doen. Kijk naar de gevoelens die opkomen ( fijne of juist heel onprettige) en gedachten. Neem ze waar en accepteer ze. Verzet maakt ze alleen hardnekkiger. En hiervoor heb je meestal aardig wat tijd, geduld en oefeningen nodig. Maar het komt vaak wel goed.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
Пусто zei:
Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
Klik om te vergroten...
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen. En ik mediteer dus (met soms lange tussenpozen) al bijna veertig jaar.

Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen.

Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Klik om te vergroten...

Mijn ervaring is wel dat het hebben van een rechte rug, goed werkt voor de meditatie. Die ietwat ongemakkelijke houding helpt me daarbij omdat die m'n bekken naar voren kantelt. Als ik gewoon recht op een stoel of bank zit, krijg ik dat niet voor elkaar.

Al zegt dat misschien meer over mijn (zwakke) rugspieren 🤣
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Mijn ervaring is wel dat het hebben van een rechte rug, goed werkt voor de meditatie. Die ietwat ongemakkelijke houding helpt me daarbij omdat die m'n bekken naar voren kantelt. Als ik gewoon recht op een stoel of bank zit, krijg ik dat niet voor elkaar.

Al zegt dat misschien meer over mijn (zwakke) rugspieren 🤣
Klik om te vergroten...
Prima toch? Doen wat voor jou het beste werkt.

Ik heb lang geleden bij een meditatie bijeenkomst ook gehoord dat zo’n onprettige houding voorkomt dat mensen slaperig worden en dat de aandacht en concentratie verslapt als je te comfortabel zit. Zelf heb ik ook jaren zo ongemakkelijk gezeten trouwens. Maar nu kan ik vanwege mijn knieën en ouderdom niet meer zo zitten en het gaat nu denk ik zelfs beter.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Meditatie gaat juist ook over leren verdragen :wink:
Klik om te vergroten...
Zeg dat tegen die vrouw die straks gewurgd wordt door @Relmuis :tearsofjoy:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Klik om te vergroten...
Deadwing zei:
Ik heb lang geleden bij een meditatie bijeenkomst ook gehoord dat zo’n onprettige houding voorkomt dat mensen slaperig worden en dat de aandacht en concentratie verslapt als je te comfortabel zit. Zelf heb ik ook jaren zo ongemakkelijk gezeten trouwens. Maar nu kan ik vanwege mijn knieën en ouderdom niet meer zo zitten en het gaat nu denk ik zelfs beter.
Klik om te vergroten...
Ja dit klopt helemaal hoor! Kleermakerszit wordt aangeraden simpelweg omdat het enigszins oncomfortabel is, waardoor je niet zo makkelijk wegdoezelt. Want dan kun je je niet goed concentreren. Maar als het té oncomfortabel is dan kun je je ook weer niet concentreren. En als je de hele tijd op zoek bent naar een nog betere houding, dan kun je je ook niet concentreren.

De Boeddha vergeleek het met het bespelen van een viool. Dat gaat niet goed als de snaren te slap staan gespannen, maar ook niet als ze te strak staan. Je snaren moeten precies goed gespannen zijn. En het kost wel even zoeken om daarvoor de juiste houding te vinden. Het is bovendien niet voor iedereen hetzelfde.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Meditatie gaat juist ook over leren verdragen :wink:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat accepteren een beter woord is. Verdragen betekent volgens mij niet noodzakelijk dat je iets ook accepteert of het ergens mee bent. Meditatie is accepteren wat en wie je bent met al je gebreken, je verleden, enz.

Ik accepteer mijn gedachten, mijn lijden, mijn illusies klinkt volgens mij anders en beter dan ik verdraag iets.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Het kan inderdaad heel aangenaam zijn om zo'n ervaring te hebben. Een valkuil is helaas wel dat je de neiging kunt krijgen om dat fijne gevoel vast te houden. Dat is een valkuil omdat het je nooit lukt. Alles is eindig, dus ook je fijne liefdevolle welwillendheid. Het is dus onvermijdelijk dat je je ook weer wat minder fijn gaat voelen. Toch is het mogelijk om je steeds vaker zo kalm en liefdevol te voelen. Maar daar zul je voor moeten oefenen. Zodra je een diepe staat van focus bereikt kun je dat weer meemaken.
Klik om te vergroten...
Helaas kunnen dit soort ervaringen ook nogal ego- strelend zijn vind ik. En dat moet je ook proberen te vermijden. Ik heb maar een echte bedoeling met het delen van mijn ervaringen met mediteren : mensen zonder dwang proberen te motiveren om met meditatie te beginnen. Maar onbewust ergens vind ik mijn ervaringen ook wel apart en zie ik mezelf als “ bijzonder”.. dit is natuurlijk niet zo. Kijk eens wat ik allemaal niet heb meegemaakt en wat mogelijk is als je maar goed mediteert! Dus een soort Messiah complex op hele kleine schaal..elke echte boeddhist zal dit soort ervaringen afdoen waarschijnlijk als niet relevant voor het einddoel: verlichting.

Meditatie en boeddhisme draaien niet om prestaties leveren. Integendeel zelfs. Dus hoe lang of hoe je mediteert (houding) is niet heel belangrijk. Ook je ervaringen niet. Meditatie is ( volgens mij) : acceptatie, waarnemen en overgave. De illusies van het zelf of ik leren begrijpen en doorzien. De leegte in jezelf en van het bestaan niet vermijden maar juist omarmen.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen. En ik mediteer dus (met soms lange tussenpozen) al bijna veertig jaar.

Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Klik om te vergroten...
Normaal gesproken is het geen ongemakkelijke houding voor mij en heb ook wel speciaal kussen. Maar naar drie kwartier voelde ik wel pijn bij mijn enkels en bekken en voelde me benen tintelen vandaag ging al een stuk beter :)
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Пусто zei:
Normaal gesproken is het geen ongemakkelijke houding voor mij en heb ook wel speciaal kussen. Maar naar drie kwartier voelde ik wel pijn bij mijn enkels en bekken en voelde me benen tintelen vandaag ging al een stuk beter :)
Klik om te vergroten...
Prima! Doen wat je zelf fijn vindt. Ik heb ook jaren in zo’n houding gemediteerd maar ik kan nu niet meer zo zitten. En dat maakt niet veel uit heb ik gemerkt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Zeg dat tegen die vrouw die straks gewurgd wordt door @Relmuis :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Met wurgen lost @Relmuis het noodzakelijke binnen zichzelf niet op :wink:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Accepteren is belangrijk. Maar dan dien ik wel eerst te weten wat er te accepteren valt. Door niet te reageren verdraag ik de situatie en dan wordt tzt duidelijk wat ik weg probeerde te reageren (bijv boosheid uiten die eigenlijk verdriet was). En dat wordt vervolgens dan de daadwerkelijke acceptatie, tenminste in mijn ervaring.
Klik om te vergroten...
Dat is een persoonlijke ervaring. In mijn optiek moet alles geaccepteerd worden. Dus de vraag wat geaccepteerd moet worden is niet belangrijk. Alles namelijk. Maakt niet uit wat. Goed of slecht. En dat is ook overgave. Ik begin met te proberen alles te accepteren wat in me opkomt. Goed en slecht. Dat lukt uiteraard de ene keer beter dan de andere..er is volgens mij feitelijk niets belangrijker dan accepteren. Ik accepteer wie ik ben, mijn goede en slechte kanten, mijn verleden, mijn omstandigheden, kortom : alles in mijn leven. Verdragen is net zoiets als tolereren en zal geen wezenlijke veranderingen teweegbrengen. Acceptatie wel

Daarom is het woord verdragen en er naar handelen voor mij niet genoeg.

Ik ben overigens geen boeddhist en ook geen meditatie expert hoor. Begrijp me niet verkeerd. Maar ik probeer wel mijn meningen die gebaseerd zijn op veel ervaring met meditatie hier te delen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
De oplettende drugsforummer heeft waarschijnlijk al opgemerkt dat ik niet meer zo actief ben hier. Dat komt omdat ik me op wat andere zaken in het leven ben gaan richten. Een van die dingen is vipassana: een vorm van meditatie die gericht is op het vergroten van je (zelf)inzicht. Daarbij gaan mensen dikwijls tien dagen lang zitten om te mediteren. Dat kan behoorlijk psychedelisch worden doordat je focus zo verschuift dat je anders naar de realiteit gaat kijken. Daarom leek het me leuk om die drugsvrije ervaring nog eens met jullie te delen.

De eerste keer dat ik van vipassana hoorde is al ruim tien jaar geleden. Vrienden van mij gingen een 10-daagse stilteretraîte doen in Thailand die ze vipassana noemden. Het kwam erop neer dat ze tien dagen lang op een meditatiekussen gingen zitten om meer over zichzelf te leren. Bij terugkomst zeiden ze "@Neo-Shulginist, dat is echt iets voor jou!".

"Dank je de koekoek, dacht ik." De mensen die mij beter kennen weten dat ik vrij bewegelijk ben en daarom ook nooit stil zit. Bovendien ben ik vrij tegendraads en eigenwijs. Dus tien dagen lang stil zitten omdat een of andere wijsgeer dat opdraagt klonk voor mij zo'n beetje als de hel op aarde.

Tot ik me vorig jaar wat meer in meditatie en het boeddhisme begon te verdiepen. Ik volgde een vierdelige cursus boeddhisme, waarbij ook een meditatiedag zat. Die dag was voor mij heel bijzonder, omdat ik daar dhyana ervaarde. Dat is een zeer ontspannen bewustzijnsstaat waarbij je geen gedachten meer hebt, ontzettend rustig bent, maar je alsnog volledig wakker en helder bent. Ik wist niet wat me overkwam. Ik kende wel een gevoel van bliss, zoals je dat bij MDMA kan hebben of na de seks of iets dergelijks. Maar dan was ik ook altijd bedwelmd, verdoofd, of doezelig. Dit was heel anders. Ik was hartstikke energiek en geconcentreerd, maar ik was ook compleet willoos, als in, ik hoefde niks meer. Alles was goed, ook als ik even een half uur helemaal niks ging zitten doen. En dat gevoel had ik zelf opgewekt! Gewoon, door een tijdje op mijn ademhaling te letten.

Daarom besloot ik afgelopen december om me in te schrijven bij een 10-daagse vipassana in Drenthe.

Bij aankomst in het meditatiecentrum kreeg ik meteen een rondleiding. Ik had een gedeelde kamer, ik kreeg een eigen plek aan de eettafel, en in de meditatiezaal kreeg ik ook een vaste plek aangewezen. Bovendien werden me de leefregels uitgelegd. Ik mocht niet doden (ook geen mug), niet stelen, geen seksuele handelingen verrichten, ik mocht niet liegen, geen drugs gebruiken, en bovendien mocht ik vanaf de eerste groepsmeditatie niet meer praten.

De 'edele stilte', zoals ze het noemen, wordt bewaard zodat studenten zich volledig kunnen richten op hun eigen spirituele ontwikkeling. Praten met andere mensen leidt namelijk af van hetgeen je daar komt doen. Door sociale interacties sluipen er allerlei reactiepatronen in, en de bedoeling is nou juist om al je normale gedragingen 10 dagen lang volledig los te laten om zo te ervaren hoe jij nou eigenlijk in elkaar steekt.

Elke dag had een strikte dagindeling, met ruim 7 uur meditatie per dag. We begonnen om 04:30 uur met de eerste meditatie. Daarna volgde een lezing van de leraar over het boeddhisme, waarna we gingen ontbijten. Er waren ook check-ins, waarbij je de leraar één vraag kon stellen. En verder dus heel veel meditaties van steeds een uur, waarna je even kon pauzeren.

Toen ik bij de eerste groepsmeditatie ging zitten dacht ik gelijk "kut". Ik had mijn eigen meditatiekussen niet meegenomen omdat ze zeiden dat ze er daar meer dan genoeg hadden. Maar hun kussens waren heel oncomfortabel, dus ik had al binnen een paar minuten rug- en kniepijn. En ik moest nog tien dagen!

De eerste dagen kon ik dus maar niet lekker zitten. Ik probeerde steeds een houding te vinden die nog enigszins vol te houden was. Daardoor was ik steeds aan het verzitten en dat leidde nogal af van de meditatie. Bovendien werden mijn rug en knie steeds pijnlijker. Om het vol te houden begon ik mijn ademhalingen te tellen. Ik had uitgerekend dat een meditatiesessie ongeveer 600 ademhalingen duurde. Zo probeerde mezelf erdoorheen te slepen: "nu nog 599 ademhalingen, nog 598, 597 (..)"

Totdat de meditatieleraar aan het einde van de tweede dag tegen me zei dat ik moest stoppen met het tellen van ademhalingen. Dat was weer een -cognitief- reactiepatroon waarbij ik de realiteit probeerde te ontsnappen. En de bedoeling was nou juist om de aandacht enkel en alleen bij de ademhaling te houden.

Toen hij dat zei sprongen de tranen in mijn ogen. Want hoe in godsnaam moest ik deze hel dan nog 7 dagen volhouden?!

Diezelfde avond ging de lezing over De Vijf Belemmeringen voor meditatie. Dat zijn gemoedstoestanden die je afleiden, bestaande uit: 1) aversie, 2) verlangen, 3) doezeligheid, 4) rusteloosheid, en 5) twijfel. De leraar legde uit dat je kunt leren om die gemoedstoestanden te herkennen, en vervolgens los te laten. Daarvoor kon je simpelweg een "bingokaart" gebruiken. Elke keer als je afgeleid raakte kon je dan tegen jezelf zeggen "1!", of "4!", als je respectievelijk aversie of rusteloosheid ervaarde.

De volgende ochtend ging ik er toch weer voor zitten, en het bleek dat deze techniek fantastisch goed werkte. Zo leerde ik dus op de derde dag dat je gevoelens zoals verlangens of rusteloosheid gewoon kunt loslaten door ze simpelweg te benoemen, en je dan weer te focussen op hetgeen jij belangrijk vindt.

Zo ontstond dus mijn eerste diepe inzicht, waar ik sindsdien enorm veel voordelen van ervaar!

Het bleek dat ik vooral last had van rusteloosheid, en (zintuigelijk) verlangen naar een comfortabele zithouding. Dat hing niet alleen samen met de ongemakkelijke meditatiekussens. Nee, die rusteloosheid zat ook in die manier waarop ik met de kussens omging!

Vanaf die dag ging het een stuk beter met mijn meditatie. Ik kon steeds langer stil zitten, en ik kon me daardoor ook veel beter concentreren op de meditatie.

In de pauzes was ik daardoor ook enorm relaxt. Ik zat vaak gewoon een uur lang voor het raam naar buiten te staren, een beetje vogeltjes en wolkjes kijken, zonder me een seconde te vervelen of ergens aan te storen. Ik begon het steeds fijner te vinden daar.

Op de vijfde dag schakelden we over op een andere meditatietechniek. Tot dan toe deden we anapana, wat gericht is op het kalmeren van de geest. Op dag vijf gingen we eindelijk vipassana doen, wat gericht is op het vergaren van inzicht in de werkelijkheid der dingen.
Bij vipassana doe je een soort 'bodyscan' waarbij je systematisch van boven naar beneden elk lichaamsdeel onderzoekt: wat voel ik daar? Zodra je alle lichaamsdelen hebt gehad verschuif je de focus naar het lichaam in zijn geheel, om alles tegelijkertijd te voelen.

Het boeddhistische idee achter vipassana is dat alles in de realiteit veranderlijk is (anicca). Je lichaam staat bijvoorbeeld in constante uitwisseling met de lucht. Je ademt in, en zuurstofatomen verspreiden zich via het bloed door heel je lichaam, waar ze allerlei reacties aangaan. Zo blijft geen enkele cel in je lijf hetzelfde. Alles is constant in beweging.

Het gekke is dus dat je dit rechtsreeks kunt ervaren tijdens de vipassana-meditatie. Als je goed let op de gevoelens -in welk lichaamsdeel dan ook- dan zul je inzien dat die gevoelens constant veranderen. Soms voel je een tinteling, wat uit een constante verandering van heel kleine puntjes bestaat. Maar ook gevoelens als warmte, druk, of pijn blijken constant aan te zwellen, weg te ebben, plotseling op te komen, of ineens te verdwijnen. Echt alles is veranderlijk! Alles is anicca.

De eerste keer dat ik tijdens de bodyscan de aandacht verschoof van losse lichaamsdelen naar het lichaam in zijn geheel werd ik compleet weggeblazen door een overweldigende hoeveelheid van sensaties. Ik kon mijn hart voelen kloppen, maar ik voelde ook mijn bloedvaten uitdijen in allerlei lichaamsdelen achter elkaar. Zo kon ik letterlijk de bloedsomloop door mijn lichaam voelen stromen. Ik had allerlei tintelingen die in zichzelf heel snel veranderde. Ik voelde de pijn in mijn rug en knie steeds langzaam opkomen en wegebben. Ik voelde mijn trui rusten op mijn schouders, en ik voelde de warmte van mijn eigen handen op mijn knieën.

Na zo'n halve minuut dit te hebben ervaren, moest ik echt even de focus verschuiven naar mijn ademhaling. Het was zo'n intens gevoel dat ik het gewoon even niet meer kon handelen. Mijn mind was compleet blown.

Na negen dagen te hebben gemediteerd, mochten we weer langzaam wennen aan de normale wereld. Daarom werd het edele stilzwijgen doorbroken, en mochten we dus weer praten met andere studenten. Dat was zowel heel leuk, als ontzettend overweldigend. Door de meditatie waren we allemaal supergevoelig geworden voor prikkels. Tegelijkertijd hadden we ook een intens gevoel van liefdevolle welwillendheid ontwikkeld. Ondanks dat we al die tijd niet hadden gesproken, voelden we ons enorm betrokken bij elkaar (metta). Dat leidde direct tot een veelheid aan heel diepe gesprekken over hoe iedereen zich voelde en wat we allemaal hadden geleerd over onszelf en de realiteit. Al snel moest ik me even terugtrekken op mijn kamer. Gewoon omdat alle gesprekken en indrukken even te intens waren.

Uiteindelijk hadden we op dag 10 nog een paar meditaties, voordat we weer allemaal naar huis gingen. Ik kreeg een lift aangeboden van iemand die me graag naar huis reed, en op de terugweg hebben we nog allerlei diepe gesprekken gehad.

Ik ging met een enorm opgelucht gevoel naar huis. Niet omdat de 10-daagse retraîte eindelijk voorbij was. Maar omdat ik me super ontspannen voelde, bevrijd van het lijden wat me normaal gesproken bezighield. Ik was lekker rustig, en kon enorm genieten van simpele dingen zoals het gevoel van de wind die langs je huid strijkt.

Sindsdien ben ik een stuk beter geworden in het loslaten van gevoelens als aversie, onrust, of twijfel. En dat is wel een goede skill om te hebben in het leven! Ik kan het dus ook aan anderen aanraden, zelfs al kost het de nodige knie- en rugpijn.
Klik om te vergroten...
Mooi! Ik miste je al. Het Boeddhistische pad is fantastisch :)

Houd de meditatie er dagelijks in 🙏
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Super mooi dat je dit hier wilde delen. Bedankt! Leuk geschreven ook!

@Neo-Shulginist Hoe lang en frequent mediteerde je voordat je op retraite ging?
Als in; hoe gewend was je het al om op je kussen te zitten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Super mooi dat je dit hier wilde delen. Bedankt! Leuk geschreven ook!

@Neo-Shulginist Hoe lang en frequent mediteerde je voordat je op retraite ging?
Als in; hoe gewend was je het al om op je kussen te zitten.
Klik om te vergroten...
Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met regelmatig mediteren. Maar ik vind en vond het thuis vaak wel lastig om het langer dan 15 minuten achtereen te doen (want dan werd ik onrustig en zakte de motivatie). Ik had mezelf voorgenomen om flink te oefenen voor de retraîte totdat ik een half uur kon volhouden. Maar dit was er eerlijk gezegd bij ingeschoten. Dus wat dat betreft ging ik er relatief onvoorbereid in.

Inmiddels heb ik het voornemen om elke dag een half uur te mediteren. Dat blijft doorzetten en je hebt er de nodige discipline voor nodig. Maar de voordelen zijn zodanig dat het zich dubbel en dwars terugbetaalt in allerlei bespaarde energie-verspilling (omdat je je dan druk loopt te maken over allerlei dingen, terwijl je geest ook gewoon lekker rustig kan zijn) ^^
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."