Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums10-daagse vipassana: Compleet nuchter maar toch een psychedelische bliss

10-daagse vipassana: Compleet nuchter maar toch een psychedelische bliss

83 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Relmuis zei:
Bij die mug ging het al niet helemaal goed, bij de edele stilte ging het compleet mis.
Pas pour moi.
Klik om te vergroten...
Haha, misschien in een volgend leven dan :wink:

Ik ben nog wel benieuwd naar je slechte ervaring hiermee eigenlijk. Niet om je te overtuigen, hoor. Want als het je niet helpt dan lijkt me inderdaad dat je er niet mee doorgaat. Maar ik vind het wel interessant om ook wat andere dingen te horen over hoe mensen het ervaren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb toevallig vannacht echt iets heel leips meegemaakt aangaande meditatie. Ik heb dit vroeger wel vaak gedaan maar nooit de 'ultieme' staat bereikt zeg maar.

Vannacht kwam ik ineens , niet bewust ik zat nieuws te lezen in bed en deed even mijn ogen dicht, in een hele diepe meditatie staat terecht. Ik voelde mijn pijnappelklier tintelen leek het. Ik kreeg ineens een vredig gevoel wat ik met bijvoorbeeld xtc geeneens behaald heb. Ik was gewoon nuchter overigens. Ik bekeek de wereld vanaf een afstandje en vroeg mij in die staat ad
F wat het gevolgen van de oorlogen zouden zijn of waar de wereld naar toe ging, en kreeg toen een nog vrediger gevoel. Dit hield zo denk ik een minuut of 10 aan, mijn belevingsgevoel was alsof het uren duurde. Toen ik mijn ogen weer open deed zag ik een heel klein bolletje licht even hangen en weg bewegen om mijn kast heen (room divider). Vanmorgen toen ik wakker werd voelde ik mij als herboren. Ik begrijp er nog steeds vrij weinig van. Ik heb het vanmorgen opgezocht en het schijnt samhadi te heten. Wat dat omschrijft ervoer ik ook.

Het is echt zo vreemd hoe dat ging ik las iets over Trump en kreeg een zwaar irritatie , boos / woede gevoel over wat die allemaal uitspookt met zn matties en ineens kwam ik in die staat terecht. Leip!

Die laatste zin van het einde van jouw retraite, bevrijd van het lijden is ook wat ik nu ervaar. Want daar zat ik een paar dagen heel zwaar in. Slecht slapen ook.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Brakka Mang zei:
Ik heb het vanmorgen opgezocht en het schijnt samhadi te heten. Wat dat omschrijft ervoer ik ook.
Klik om te vergroten...
Samadhi is inderdaad een heel diepe focus die allerlei liefdevolle welwillendheid met zich meebrengt. Dat komt omdat die liefde al in ons zit, maar dat we daarvan steeds afgeleid worden door allerlei ((zelf)kritische) gedachten. Als je geest zeer gefocust is dan komen die gedachten niet meer op, waardoor er ruimte onstaat voor kalmte en liefdevolle welwillendheid. Die bewustzijnsstaat wordt ook dikwijls 'gelijkmoedigheid' genoemd, omdat je gevoel (gemoedstoestand) steeds kalm en liefdevol blijft ongeacht de omstandigheid. Je gemoedstoestand blijft dan gelijk.

Het kan inderdaad heel aangenaam zijn om zo'n ervaring te hebben. Een valkuil is helaas wel dat je de neiging kunt krijgen om dat fijne gevoel vast te houden. Dat is een valkuil omdat het je nooit lukt. Alles is eindig, dus ook je fijne liefdevolle welwillendheid. Het is dus onvermijdelijk dat je je ook weer wat minder fijn gaat voelen. Toch is het mogelijk om je steeds vaker zo kalm en liefdevol te voelen. Maar daar zul je voor moeten oefenen. Zodra je een diepe staat van focus bereikt kun je dat weer meemaken.

Dit is waarom er bij de retraîte eerst vijf dagen anapana-meditatie wordt gedaan. Zodat je geest heel kalm en gefocust is, waardoor je beter kan waarnemen dat alles tijdelijk is. Alles is onbestendig.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Samadhi is inderdaad een heel diepe focus die allerlei liefdevolle welwillendheid met zich meebrengt. Dat komt omdat die liefde al in ons zit, maar dat we daarvan steeds afgeleid worden door allerlei ((zelf)kritische) gedachten. Als je geest zeer gefocust is dan komen die gedachten niet meer op, waardoor er ruimte onstaat voor kalmte en liefdevolle welwillendheid. Die bewustzijnsstaat wordt ook dikwijls 'gelijkmoedigheid' genoemd, omdat je gevoel (gemoedstoestand) steeds kalm en liefdevol blijft ongeacht de omstandigheid. Je gemoedstoestand blijft dan gelijk.

Het kan inderdaad heel aangenaam om zo'n ervaring te hebben. Een valkuil is helaas wel dat je de neiging kunt krijgen om dat fijne gevoel vast te houden. Dat is een valkuil omdat het je nooit lukt. Alles is eindig, dus ook je fijne liefdevolle welwillendheid. Het is dus onvermijdelijk dat je je ook weer wat minder fijn gaat voelen. Toch is het mogelijk om je steeds vaker zo kalm en liefdevol te voelen. Maar daar zul je voor moeten oefenen. Zodra je een diepe staat van focus bereikt kun je dat weer meemaken.

Dit is waarom er bij de retraîte eerst vijf dagen anapana-meditatie wordt gedaan. Zodat je geest heel kalm en gefocust is, waardoor je beter kan waarnemen dat alles tijdelijk is. Alles is onbestendig.
Klik om te vergroten...
Thnx voor de verhelderende uitleg en wat je zegt klopt helemaal...was inderdaad een gevoel wat je graag vast wil houden maar maar iets besloot dat het wel weer mooi was geweest. Maar het was een hele bijzondere ervaring iig. Ik merkte vandaag inderdaad dat het langzaam minder werd, althans in stond vanmorgen als herboren op en merkte tot nu nog steeds wel een bepaalde kalmte. Ik zie dit onbewuste gebeuren wel als een teken dat ik na 5 jaar het toch weer moet gaan oppakken. Het bevrijd zijn van dat lijden wat ik echt elke dag wel ervaar v anwege ptss is daarin wel het uitgangspunt. Nu heb ik er geen moeite voor hoeven doen en hoop dat als ik het mediteren doorzet dat dat in enige mate blijft. De enige keren dat ik deze kalmte de afgelopen 20 iaar heb ervaren is onder invloed geweest. Van drugs of benzos maar tot op zekere hoogte. Stoer van mijn brein dat dat zonder middelen nog een niveautje hoger kan haha
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik denk in brede zin dat ik dankzij mijn tripervaring wel bekend ben met introspectie. Voor sommigen kan het heel confronterend zijn om jezelf tegen te komen. Ik vind dat confronterende juist leuk en dat zie ik als een gunstige gelegenheid om meer over mezelf te weten te komen.

Zo'n welwillende, nieuwsgierige, houding helpt zeker wel bij de meditatie, en voornamelijk op de momenten dat het lastig wordt. Maar ik zal niet zeggen dat je zo'n houding specifiek door psychedelica automatisch krijgt. Ik denk eerder dat het andersom is. Mensen die het leuk vinden om de confrontatie met hun eigen denken aan te gaan, die zijn meer geneigd om psychedelica te gebruiken.

Daarnaast heb ik tijdens mijn psychedelische trips enkele keren een ego-dood meegemaakt. Dat is ook nuchter mogelijk met vipassana, maar dan gebeurt het meestal alleen bij zeer gevorderde beoefenaars. Zo'n moment dat je je zelfbesef compleet verliest is zeer bepalend voor je kijk op de realiteit. In de vipassana-meditatie is het uiteindelijke doel om je te gaan realiseren dat alles in de realiteit bestaat uit veranderlijke processen, die dus ook weer ophouden. Het wereldschokkende voor veel mensen is dat hun identiteit als 'jezelf' ook volledig bestaat uit losse, tijdelijke, processen, die weliswaar een zekere samenhang vertonen, maar desalniettemin los van elkaar staan als bewegende delen. In die zin bestaat er geen vaste 'ik', maar slechts een verzameling van eindige processen (anatta). Een ego-dood is een van de stadia die nodig is om je dit ten volle te gaan beseffen.
Als gevorderd tripper heb ik dit al enkele keren meegemaakt, waardoor ik die theorie intuïtiever begrijp.

Wel is het zo dat psychedelica verwarring veroorzaken bij die ervaring. De voornaamste valkuil daarvan is dat je achteraf verkeerde conclusies kunt gaan trekken op basis van je verwarde ervaring. Dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je het diepe inzicht wat je hebt opgedaan gaat zien als De Waarheid met Hoofdletters. Zo'n opvatting kan juist weer een belemmering zijn voor de vipassana omdat het een cognitieve conditionering is die je juist zult moeten leren loslaten.
Klik om te vergroten...

Dank voor de toelichting! :thumbsup:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Brakka Mang zei:
Ik heb toevallig vannacht echt iets heel leips meegemaakt aangaande meditatie. Ik heb dit vroeger wel vaak gedaan maar nooit de 'ultieme' staat bereikt zeg maar.

Vannacht kwam ik ineens , niet bewust ik zat nieuws te lezen in bed en deed even mijn ogen dicht, in een hele diepe meditatie staat terecht. Ik voelde mijn pijnappelklier tintelen leek het. Ik kreeg ineens een vredig gevoel wat ik met bijvoorbeeld xtc geeneens behaald heb. Ik was gewoon nuchter overigens. Ik bekeek de wereld vanaf een afstandje en vroeg mij in die staat ad
F wat het gevolgen van de oorlogen zouden zijn of waar de wereld naar toe ging, en kreeg toen een nog vrediger gevoel. Dit hield zo denk ik een minuut of 10 aan, mijn belevingsgevoel was alsof het uren duurde. Toen ik mijn ogen weer open deed zag ik een heel klein bolletje licht even hangen en weg bewegen om mijn kast heen (room divider). Vanmorgen toen ik wakker werd voelde ik mij als herboren. Ik begrijp er nog steeds vrij weinig van. Ik heb het vanmorgen opgezocht en het schijnt samhadi te heten. Wat dat omschrijft ervoer ik ook.

Het is echt zo vreemd hoe dat ging ik las iets over Trump en kreeg een zwaar irritatie , boos / woede gevoel over wat die allemaal uitspookt met zn matties en ineens kwam ik in die staat terecht. Leip!

Die laatste zin van het einde van jouw retraite, bevrijd van het lijden is ook wat ik nu ervaar. Want daar zat ik een paar dagen heel zwaar in. Slecht slapen ook.
Klik om te vergroten...
Interessant.

Lijkt wel op een meditatieve staat die ik vrij regelmatig ervaar, maar wellicht wat minder diep. Ik ben niet zo goed in dit soort ervaringen in detail te omschrijven maar wil het toch proberen.

Wat mij tijdens mediteren dus soms overkomt is een hele lichte trilling waardoor ik me lichter begin te voelen en mijn aandacht bijna alleen is gericht op waarnemen. Gedachten komen nog op maar verdwijnen ook weer snel. Net als bv bladeren in stromend water. Ze maken me niet somber, blij, jagen me geen angst aan, enz. Ook ben ik me dan niet echt heel bewust van mijn lichaam. Er lijkt op dat moment alleen ‘ het waarnemen’ te zijn. Een hele fijne en vredige gemoedstoestand die ik na de meditatie nog wel een poosje kan voelen. Ik slaap daarna ook beter volgens mij dan ik meestal doe. Het zou kunnen dat ik een glimp soms opvang van wat verlichting zou moeten zijn.

Mijn meest bijzondere ervaring tijdens een meditatie gebeurde vele jaren geleden. Ik las in die tijd boeken over Krishnamurti. Er was toen nog geen internet. Een uitspraak van hem bleef me obsederen: “ de waarnemer en het waargenomene zijn hetzelfde”.
Het was ook precies deze zin die tijdens een diepe meditatie in me opkwam en het leek alsof er een licht in mijn bovenkamer was gaan branden! Het was heel bijzonder.

Andere ervaringen waren oa het krimpen van mijn lichaam en juist uitbreiding. Hele aparte ervaringen ook maar gebeurde helaas allemaal heel lang geleden.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ik ben nog wel benieuwd naar je slechte ervaring hiermee eigenlijk. Niet om je te overtuigen, hoor. Want als het je niet helpt dan lijkt me inderdaad dat je er niet mee doorgaat. Maar ik vind het wel interessant om ook wat andere dingen te horen over hoe mensen het ervaren.
Klik om te vergroten...
Het lokt dysforie uit.
Ik word onrustig, daarna prikkelbaar, chagrijnig en iets dat dicht tegen agressiviteit aanligt.
Vroeger ooit eens een 'brain machine' geprobeerd met dezelfde reacties plus angst.
Meditatie is redelijk populair in m'n vriendenkring dus af en toe proberen ze me na lang aandringen weer eens over te halen om iets te proberen.
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen. :thinking:
Op ASMR doe ik het juist bijzonder goed en herken ik wel een aantal dingen uit dit topic.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat supermooi om te lezen!
Prachtig en gedetailleerd verhaal, alsof ik er bij was.
Ben heel blij voor je. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat 🤩
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Relmuis zei:
Het lokt dysforie uit.
Ik word onrustig, daarna prikkelbaar, chagrijnig en iets dat dicht tegen agressiviteit aanligt.
Vroeger ooit eens een 'brain machine' geprobeerd met dezelfde reacties plus angst.
Meditatie is redelijk populair in m'n vriendenkring dus af en toe proberen ze me na lang aandringen weer eens over te halen om iets te proberen.
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen. :thinking:
Op ASMR doe ik het juist bijzonder goed en herken ik wel een aantal dingen uit dit topic.
Klik om te vergroten...

Heb je voornamelijk guided meditations gedaan of ook weleens concentratie meditatie?
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat guided meditation is moest ik opzoeken.
Ik word al zenuwachtig van die plaatjes op die websites, dat gaat 'm niet worden. :grimacing:
Ooit een yogales, dat leek wel wat op concentratie meditatie, was ok maar verder had ik er niks mee.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#11
Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Relmuis zei:
Wat guided meditation is moest ik opzoeken.
Ik word al zenuwachtig van die plaatjes op die websites, dat gaat 'm niet worden. :grimacing:
Ooit een yogales, dat leek wel wat op concentratie meditatie, was ok maar verder had ik er niks mee.
Klik om te vergroten...

Guided meditation is simpelweg een stem die je door de meditatie begeleidt. Die vertelt eigenlijk tijdens de meditatie waar je op mag letten en zal vaak telkens je aandacht net wat verleggen.

Concentratie meditaties zijn wat dat betreft veel eenvoudiger. Je hebt meestal geen externe prikkels voor je meditatie, maar je kiest een ankerpunt. Dat kan bijvoorbeeld een vlam zijn (eigenlijk is stil voor een kampvuur zitten al mediteren), in dat geval is het wel extern natuurlijk.

Maar nog veel vaker wordt dat ankerpunt intern gekozen. De ademhaling bijvoorbeeld. Simpelweg tellen van 1 tot 10 bij elke uitademing, en weer opnieuw. En telkens als je gedachten of gevoelens afdwalen, begin je weer bij 1. Toen ik begon, maar ook nu ik lang weer niet gemediteerd heb, is het praktisch onmogelijk om verder dan 2 te komen. Laat wel zien hoe snel ik afgeleid raak 🤣

Maar met oefening wordt dat steeds beter.

Anyway, ik heb met guided meditaties ook dat de stem precies moet kloppen. Anders is het een grote irritatie factor. Zelfde met hardlopen met Evy. Ik heb de Engelse stem, want die Vlaamse werd ik niet goed van 🤣
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Relmuis zei:
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen. :thinking:
Klik om te vergroten...
Haha nee dat lijkt me niet zo'n goed idee
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Пусто zei:
Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
Klik om te vergroten...
Goed gedaan! Een uur is inderdaad echt volhouden. Maar als het goed is zul je merken dat de pijn die je ervaart bij het zitten en het opstaan al snel weer weg is. Je raakt dus niet echt geblesseerd van stilzitten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Haha nee dat lijkt me niet zo'n goed idee
Klik om te vergroten...
Meditatie gaat juist ook over leren verdragen :wink:
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#16
Relmuis zei:
Maar volgens mij is het doel van meditatie niet dat je de behoefte krijgt om de mevrouw met de 'rustgevende' stem te wurgen. :thinking:
Klik om te vergroten...

Oei herkenbaar :grin:

Neo-Shulginist zei:
Zo'n welwillende, nieuwsgierige, houding helpt zeker wel bij de meditatie, en voornamelijk op de momenten dat het lastig wordt. Maar ik zal niet zeggen dat je zo'n houding specifiek door psychedelica automatisch krijgt. Ik denk eerder dat het andersom is. Mensen die het leuk vinden om de confrontatie met hun eigen denken aan te gaan, die zijn meer geneigd om psychedelica te gebruiken.
Klik om te vergroten...

Ik heb je bericht even laten bezinken. Ik vind dit best interessant dat je dit zo ervaart en dan blijkt dat het voor ieder weer anders is :grinning: Kleine toelichting, ik heb een paar keer proberen te mediteren maar ik kon er geen vat op krijgen. Ik snapte het gewoon niet. Pas recent tijdens een LSD ervaring toen ik het moeilijk had lukte het mij opeens een stuk beter gek genoeg. Of je soort van gedwongen wordt zeg maar.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
TripFlip zei:
Oei herkenbaar :grin:



Ik heb je bericht even laten bezinken. Ik vind dit best interessant dat je dit zo ervaart en dan blijkt dat het voor ieder weer anders is :grinning: Kleine toelichting, ik heb een paar keer proberen te mediteren maar ik kon er geen vat op krijgen. Ik snapte het gewoon niet. Pas recent tijdens een LSD ervaring toen ik het moeilijk had lukte het mij opeens een stuk beter gek genoeg. Of je soort van gedwongen wordt zeg maar.
Klik om te vergroten...
Meditatie draait volgens mij helemaal om waarnemen. Je kan tijdens het mediteren ook niks fout doen. Kijk naar de gevoelens die opkomen ( fijne of juist heel onprettige) en gedachten. Neem ze waar en accepteer ze. Verzet maakt ze alleen hardnekkiger. En hiervoor heb je meestal aardig wat tijd, geduld en oefeningen nodig. Maar het komt vaak wel goed.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Пусто zei:
Net een uur gezeten en me heupen en knieën doen pijn echt respect voor ieder die zo lang kan zitten
Klik om te vergroten...
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen. En ik mediteer dus (met soms lange tussenpozen) al bijna veertig jaar.

Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Deadwing zei:
Als je zo lang wilt zitten in een ongemakkelijke houding is dat natuurlijk prima. Maar het is volgens mij helemaal niet nodig. Ik zit vanwege mijn benen alleen rechtop in een bank en mijn meditaties zijn nu net zo goed of beter waarschijnlijk dan ze ooit geweest zijn. Ik forceer mijn lichaam niet, kan het niet eens meer al zou ik het willen.

Kortom, ondanks dat boeddhisten bepaalde houdingen aanbevelen denk ik dat je niet noodzakelijk zo moet mediteren.
Klik om te vergroten...

Mijn ervaring is wel dat het hebben van een rechte rug, goed werkt voor de meditatie. Die ietwat ongemakkelijke houding helpt me daarbij omdat die m'n bekken naar voren kantelt. Als ik gewoon recht op een stoel of bank zit, krijg ik dat niet voor elkaar.

Al zegt dat misschien meer over mijn (zwakke) rugspieren 🤣
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Mijn ervaring is wel dat het hebben van een rechte rug, goed werkt voor de meditatie. Die ietwat ongemakkelijke houding helpt me daarbij omdat die m'n bekken naar voren kantelt. Als ik gewoon recht op een stoel of bank zit, krijg ik dat niet voor elkaar.

Al zegt dat misschien meer over mijn (zwakke) rugspieren 🤣
Klik om te vergroten...
Prima toch? Doen wat voor jou het beste werkt.

Ik heb lang geleden bij een meditatie bijeenkomst ook gehoord dat zo’n onprettige houding voorkomt dat mensen slaperig worden en dat de aandacht en concentratie verslapt als je te comfortabel zit. Zelf heb ik ook jaren zo ongemakkelijk gezeten trouwens. Maar nu kan ik vanwege mijn knieën en ouderdom niet meer zo zitten en het gaat nu denk ik zelfs beter.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."