Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen vraag over drugs in het verkeer

Een vraag over drugs in het verkeer

106 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
K
KatowiceLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben laatst aangehouden met rijden onder invloed. Heb me lesje wel geleerd. Je krijgt heel
Vele gezeik aan je kop en terecht, maar nu geen tijd om dat allemaal te typen wat ik nu moet doen allemaal en krijg
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#2
intussen zijn we 6 maand na datum , en nog steeds helemaal geen nieuws ; de wettelijke termijn om mij op de hoogte te stellen is intussen 4x overschreden . we wachten verder af ... benieuwd of als dit voorkomt de rechter die termijn 'redelijk' acht . Ook dient het bloedstaal maar 6 maand te worden bewaard voor eventuele tegenanalyse .
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
TunedArt zei:
intussen zijn we 6 maand na datum , en nog steeds helemaal geen nieuws ; de wettelijke termijn om mij op de hoogte te stellen is intussen 4x overschreden . we wachten verder af ... benieuwd of als dit voorkomt de rechter die termijn 'redelijk' acht . Ook dient het bloedstaal maar 6 maand te worden bewaard voor eventuele tegenanalyse .
Klik om te vergroten...

Als je 6 maanden na datum nog geen uitslag van het bloedonderzoek hebt gehad, dan gaat er iets goed mis bij de politie. Overschrijding van de termijn kan en dat staat een rechter toe, maar dit is wel echt uitzonderlijk lang en hier zou ik zeker een ding van maken met een advocaat als het bij de rechter komt.

Je kan wellicht zelf contact opnemen en navraag doen, maar afwachten is een goede optie. Hoe langer het duurt hoe groter de kans dat een rechter daar iets van gaat vinden in jouw voordeel, want 6 maanden is al bizar. Heb wel eens een uitspraak gelezen van vrijspraak na 4 maanden geen bericht meen ik, maar durf ik niet meer met 100% zekerheid te zeggen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is bekend dat er te weinig rechters zijn, en dat er grote achterstand is bij justitie.
6 maanden geen bericht is idd bizar.
Maar het geeft idd geen garantie dat de zaak nu " over" is....er gelden verjaringstermijnen, regel is dat er bijvoorbeeld bij de Hoge Raad twee jaar als termijn geldt waarin een zaak behandeld moet zijn.
Duurt dat langer, dan wordt er rekening mee gehouden mbt de strafoplegging. ( Vermindering van straf)
Nu is dit geen hoge raadszaal gelukkig, maar eea geeft te denken.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Geduldig wachten...
Meestal word geduld beloond😇
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#6
intussen 7 maand na datum, en vandaag het resultaat ontvangen : 6,9ng/ml (bloedtest) .... dat is aan de lage kant aangezien je rond 150ng/ml zit na het roken van een joint . met wat geluk resideer ik al in spanje tegen dat het voorkomt . F belgie
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Het is bekend dat er te weinig rechters zijn, en dat er grote achterstand is bij justitie.
6 maanden geen bericht is idd bizar.
Maar het geeft idd geen garantie dat de zaak nu " over" is....er gelden verjaringstermijnen, regel is dat er bijvoorbeeld bij de Hoge Raad twee jaar als termijn geldt waarin een zaak behandeld moet zijn.
Duurt dat langer, dan wordt er rekening mee gehouden mbt de strafoplegging. ( Vermindering van straf)
Nu is dit geen hoge raadszaal gelukkig, maar eea geeft te denken.
Klik om te vergroten...
de wetgever voorziet een termijn van maximaal 45 dagen ter kennisgeving resultaat . deze termijn is 4,5x overgeschreden. ik haalde dit al aan bij de advokaat en die lachte en zei : u heeft vast wel gemerkt dat de wetgever geen sanctie voorziet bij het overschrijden van deze termijn . daarom is het in elk geval afzonderlijk aan de rechter om te oordelen of de termijn al dan niet 'redelijk' is . wel, idd benieuwd of dit 'redelijke termijn' is ... dan is 70/u waar 50mag ook echt redelijk :wink:
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
TunedArt zei:
de wetgever voorziet een termijn van maximaal 45 dagen ter kennisgeving resultaat . deze termijn is 4,5x overgeschreden. ik haalde dit al aan bij de advokaat en die lachte en zei : u heeft vast wel gemerkt dat de wetgever geen sanctie voorziet bij het overschrijden van deze termijn . daarom is het in elk geval afzonderlijk aan de rechter om te oordelen of de termijn al dan niet 'redelijk' is . wel, idd benieuwd of dit 'redelijke termijn' is ... dan is 70/u waar 50mag ook echt redelijk :wink:
Klik om te vergroten...
Edit: kom er trouwens wel nu pas achter dat je in België gepakt bent, dit alles wat ik zeg gaat over de Nederlandse wet en of afhandeling. Over de Belgische kan ik helaas niets zeggen, dus ook niet hoe zij naar termijnen kijken etc..

Komt omdat er overal tekorten zijn in personeel. Ook vindt een rechter, wat ik overigens logisch vind, dat een verlate uitslag niets afdoet van het feit dat er onder invloed is gereden. Een rechter ziet ook dat er een termijn is gesteld, maar dat dit door personeelstekorten lang niet altijd lukt, echter heeft dat niets te maken met het feit dat er onder invloed is gereden.

Uiteraard uitzonderingen daargelaten en is 7 maanden wel erg lang. Hier kan een rechter zomaar wat van gaan vinden, maar dat moet op dat moment blijken. Als je echter in Spanje gaat wonen en je rijbewijs daar omruilt gaat dit geen problemen opleveren. De EU heeft helaas nog geen systeem waarbij het goed samenwerkt met de invordering van rijbewijzen, mocht dit bij jou het geval worden. Iemand kan in een ander land zijn rijbewijs voor meerdere jaren kwijt zijn door bijv. rijden onder invloed, een veel te hoge snelheid of nadat diegene iemand heeft doodgereden, maar vervolgens vraag je in NL een nieuwe aan en kan je gewoon rustig verder rijden. Het enige wat je niet moet doen is rijdend het land binnengaan waarin je je rijbewijs verloor..

wordt tijd dat ze in ieder geval in de EU eens samen gaan werken m.b.t. het invorderen van rijbewijzen en dat je ook in je eigen land of in een ander land niet weer de weg op mag, maar dat is een ding voor een ander topic :grimacing:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
HierEnDaarEenFuifje zei:
wordt tijd dat ze in ieder geval in de EU eens samen gaan werken m.b.t. het invorderen van rijbewijzen en dat je ook in je eigen land of in een ander land niet weer de weg op mag, maar dat is een ding voor een ander topic :grimacing:
Klik om te vergroten...
Tatoeage op het voorhoofd werkt vast!
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#10
tsja .. wat is onder invloed he .... wie is nog stoned de maandagnamiddag na een uur intens sporten als hij op zondag avond enkele jointjes rookt . ik denk helemaal niemand .
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lekker die straffen leer je goed om iets niet meer te doen
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
In Belgie zijn de straffen voor het rijden onder invloed zeer hoog heb ik op de TV gezien.
Teveel drank betekent al direct 15 dagen niet rijden en meteen een boete van 1000 euro.
Door een buitenlander direct te betalen.
Maar 6800 euro door een jointje is wel heel erg straf vind ik....
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#13
mr chip ... sorry maar dat is randdebiel niveau , jou reactie . chipmalfunction ??
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
TunedArt zei:
mr chip ... sorry maar dat is randdebiel niveau , jou reactie . chipmalfunction ??
Klik om te vergroten...
Nee hoor eindelijk goed mensen aanpakken die onder invloed rijden
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
Nee hoor eindelijk goed mensen aanpakken die onder invloed rijden
Klik om te vergroten...
De regelgeving mbt thc en rijden is echt belachelijk.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
De regelgeving mbt thc en rijden is echt belachelijk.
Klik om te vergroten...
Ieder zijn ding
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat is er mis bij de manier van testen?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
MR_CHIP zei:
Ieder zijn ding
Klik om te vergroten...
Ik ben ook tegen onder invloed rijden maar ben het niet eens met de manier van testen.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Wat is er mis bij de manier van testen?
Klik om te vergroten...
Niks, zo moeilijk is het toch niet om niet te blowen als je de volgende dag moet rijden?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeebats zei:
Niks, zo moeilijk is het toch niet om niet te blowen als je de volgende dag moet rijden?
Klik om te vergroten...
Wtf! Blowen is echt niet aan te raden gedurende het rijden, maar na 30 minuten is het wel gezakt. Maar ok, nu ik niet meer blow mogen ze testen wat ze willen.

Ik zou zeggen, gewoon mensen niet meer laten rijden vanaf 2028. Snel die autopilot ontwikkelen en we zijn van het gezeur af!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."