Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen vraag over drugs in het verkeer

Een vraag over drugs in het verkeer

106 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
Lol dit gaat wel heel erg te ver hou op mij te bashen omdat ik af en toe gebruik
Klik om te vergroten...
Je bashed jezelf door statements te gooien zonder enige nuance en argumentatie.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
argumentatie
Klik om te vergroten...
Rijden onder invloed is genoeg
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
Lol dit gaat wel heel erg te ver hou op mij te bashen omdat ik af en toe gebruik
Klik om te vergroten...

Nee het is blijkbaar zo dat wanneer je gebruikt je raaskalt.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat betreft de 'ja maar ik ben dan niet meer onder invloed'-discussie: er word getest op een grenswaarde. Daarbij is niet te bepalen of die 3.0 microgram per liter bloed oud of nieuw is. Dan moet er dus een keuze gemaakt worden: pakken we iedereen die boven die grenswaarde uit komt, of laten we mensen lekker stoned rijden? Lijkt me een heldere keuze.

Als een structurele stoner dan ook bij een dag (of twee) niet blowen boven die waarde uit komt is dat niet de schuld van de staat/wetgever/politie. Eigen verantwoordelijkheid.

Manu76 zei:
Wtf! Blowen is echt niet aan te raden gedurende het rijden, maar na 30 minuten is het wel gezakt. Maar ok, nu ik niet meer blow mogen ze testen wat ze willen.

Ik zou zeggen, gewoon mensen niet meer laten rijden vanaf 2028. Snel die autopilot ontwikkelen en we zijn van het gezeur af!
Klik om te vergroten...
Als je 30 minuten na het blowen achter het stuur stapt ben je ten eerste een eikel en ten tweede gewoon onder invloed.

En dames, doe eens lief tegen elkaar.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
MR_CHIP zei:
Rijden onder invloed is genoeg
Klik om te vergroten...
Perfect voorbeeld van dit:
FredKroket zei:
Je bashed jezelf door statements te gooien zonder enige nuance en argumentatie.
Klik om te vergroten...

Mevrouw Pløp zei:
Wat betreft de 'ja maar ik ben dan niet meer onder invloed'-discussie: er word getest op een grenswaarde. Daarbij is niet te bepalen of die 3.0 microgram per liter bloed oud of nieuw is. Dan moet er dus een keuze gemaakt worden: pakken we iedereen die boven die grenswaarde uit komt, of laten we mensen lekker stoned rijden? Lijkt me een heldere keuze.

Als een structurele stoner dan ook bij een dag (of twee) niet blowen boven die waarde uit komt is dat niet de schuld van de staat/wetgever/politie. Eigen verantwoordelijkheid.


Als je 30 minuten na het blowen achter het stuur stapt ben je ten eerste een eikel en ten tweede gewoon onder invloed.

En dames, doe eens lief tegen elkaar.
Klik om te vergroten...
Dit betekent in mijn ogen dat de manier van testen niet goed is. Want zo scheer je een heleboel gevallen over dezelfde kam.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#6
FredKroket zei:
Perfect voorbeeld van dit:


Dit betekent in mijn ogen dat de manier van testen niet goed is. Want zo scheer je een heleboel gevallen over dezelfde kam.
Klik om te vergroten...
Dus hoe zou er (betaalbaar!) getest moeten worden langs welke tijdlijn de thc waarde is opgebouwd?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mevrouw Pløp zei:
Dus hoe zou er (betaalbaar!) getest moeten worden langs welke tijdlijn de thc waarde is opgebouwd?
Klik om te vergroten...
Geen idee, ik ben geen expert. Maar een betere manier van testen lijkt me wenselijker dan onschuldigen hun rijbewijs afpakken.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
FredKroket zei:
Geen idee, ik ben geen expert. Maar een betere manier van testen lijkt me wenselijker dan onschuldigen hun rijbewijs afpakken.
Klik om te vergroten...
'... dan onschuldigen hun rijbewijs afpakken' is wel een mooi staaltje stemmingmakerij. De regel is "Gij zult niet rijden met 30 microgram thc of meer in elke liter van uw bloed". Doe je dat wel, dan ben je dus niet onschuldig.

Ook 'een betere manier van testen' is lekker makkelijk praten. Er wordt een waarde gemeten. THC draagt geen datumstempels van binnenkomst in het lichaam.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#9
FredKroket zei:
Er wordt een waarde gemeten maar er kan niet worden vastgesteld van wanneer die waarde is.
Klik om te vergroten...
Fijn dat je precies mijn punt nog eens benadrukt.

Zolang niet kan worden bepaald langs welke tijdlijn die waarde is opgebouwd is de grenswaarde dus een harde grens en is het aan jou als bestuurder om daar onder te blijven. Of niet achter het stuur te stappen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mevrouw Pløp zei:
dan onschuldigen hun rijbewijs afpakken' is wel een mooi staaltje stemmingmakerij.
Klik om te vergroten...
Klopt, een mooi tegengeluid jegens iedereen die alleen maar roept: je mag niet onder invloed rijden. Zonder nuance.

Mevrouw Pløp zei:
De regel is "Gij zult niet rijden met 30 microgram thc of meer in elke liter van uw bloed". Doe je dat wel, dan ben je dus niet onschuldig.
Klik om te vergroten...
Volgens de wet inderdaad. Maar ben je echt onder invloed en heeft dat invloed op je rijvaardigheid?

Mevrouw Pløp zei:
Ook 'een betere manier van testen' is lekker makkelijk praten. Er wordt een waarde gemeten. THC draagt geen datumstempels van binnenkomst in het lichaam.
Klik om te vergroten...
En dat vind ik onterecht. Ik blow vrijwel elke avond dus ben de sjaak (denk ik) als ik de volgende dag moet testen. Terwijl ik niet het idee heb dat ik onder invloed achter het stuur zit.

Of de manier van testen moet veranderd worden of er moet onderzocht worden of na nachtrust nog steeds je rijvaardigheid wordt beïnvloedt. (Of iets van gelijke strekking, wat feitelijke duidelijkheid geeft).
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mevrouw Pløp zei:
Fijn dat je precies mijn punt nog eens benadrukt.

Zolang niet kan worden bepaald langs welke tijdlijn die waarde is opgebouwd is de grenswaarde dus een harde grens en is het aan jou als bestuurder om daar onder te blijven. Of niet achter het stuur te stappen.
Klik om te vergroten...
Zo kijk jij er naar want dit heeft geen invloed op jouw persoonlijke situatie.

Deze draak van regelgeving moet op de schop.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
FredKroket zei:
Volgens de wet inderdaad. Maar ben je echt onder invloed en heeft dat invloed op je rijvaardigheid?
Klik om te vergroten...
dat maakt vrij weinig uit je bent ten alle tijde strafbaar
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
MR_CHIP zei:
dat maakt vrij weinig uit je bent ten alle tijde strafbaar
Klik om te vergroten...
No shit. Mijn probleem hiermee is dat het niet goed onderzocht is en op basis van mogelijk onjuiste gegevens mensen gestraft worden.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#14
FredKroket zei:
Klopt, een mooi tegengeluid jegens iedereen die alleen maar roept: je mag niet onder invloed rijden. Zonder nuance.
Klik om te vergroten...
Volgens mij geef ik aardig wat nuance.
FredKroket zei:
Volgens de wet inderdaad. Maar ben je echt onder invloed en heeft dat invloed op je rijvaardigheid?
Klik om te vergroten...
Dat is dus lijkt dus niet objectief te testen. Dus is er een objectieve grenswaarde.
FredKroket zei:
En dat vind ik onterecht. Ik blow vrijwel elke avond dus ben de sjaak (denk ik) als ik de volgende dag moet testen. Terwijl ik niet het idee heb dat ik onder invloed achter het stuur zit.
Klik om te vergroten...
'Je hebt niet het idee dat...', dat is dus subjectief. En daarom wettelijk gezien geen snars waard.
FredKroket zei:
Of de manier van testen moet veranderd worden
Klik om te vergroten...
Hoe?
FredKroket zei:
of er moet onderzocht worden of na nachtrust nog steeds je rijvaardigheid wordt beïnvloedt.
Klik om te vergroten...
Zodat elke malloot die boven de grenswaarde komt kan zeggen 'ja maar was van gisteren, ik kan prima rijden1'?
FredKroket zei:
Zo kijk jij er naar want dit heeft geen invloed op jouw persoonlijke situatie.
Klik om te vergroten...
Is jouw mening.
FredKroket zei:
Deze draak van regelgeving moet op de schop.
Klik om te vergroten...
Zolang er geen oplossing is voor het reeds in vorige posts aangehaalde probleem kun je je energie inderdaad blijven stoppen in het roepen van dit soort dingen. Maar dat gaat het probleem niet oplossen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mevrouw Pløp zei:
Volgens mij geef ik aardig wat nuance
Klik om te vergroten...
Ik doel niet op jou hiermee
Mevrouw Pløp zei:
Dat is dus lijkt dus niet objectief te testen. Dus is er een objectieve grenswaarde.
Klik om te vergroten...
Met de huidige testen niet inderdaad. Daarom vind ik dat daar meer onderzoek naar gedaan moet worden. Als je dergelijke straffen op wil leggen als overheid moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om alles er aan te doen om valse veroordelingen te voorkomen.
Mevrouw Pløp zei:
'Je hebt niet het idee dat...', dat is dus subjectief. En daarom wettelijk gezien geen snars waard
Klik om te vergroten...
No shit, daarom staat het ook tussen haakjes. Dat dit subjectief is moge duidelijk zijn.
Mevrouw Pløp zei:
Zodat elke malloot die boven de grenswaarde komt kan zeggen 'ja maar was van gisteren, ik kan prima rijden1'?
Klik om te vergroten...
Ik begrijp deze attitude niet helemaal. Zodat er er eerlijk getest kan worden en zodat we zeker weten of het wel of geen invloed op je rijvaardigheid heeft.

Mevrouw Pløp zei:
Zolang er geen oplossing is voor het reeds in vorige posts aangehaalde probleem kun je je energie inderdaad blijven stoppen in het roepen van dit soort dingen. Maar dat gaat het probleem niet oplossen.
Klik om te vergroten...
Ik ben hier ook niet om een probleem op te lossen. Zolang dit probleem bestaat blijf ik het roepen. Want ik heb er last van. En met mij vele anderen.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Volgens de wet wel. Maar of dit je rijvaardigheid beïnvloedt is niet onderzocht.
Klik om te vergroten...
Dat is wél wetenschappelijk onderzocht, en meerdere keren zelfs. Daarom is die wet er ook gekomen.

Resultaat van die onderzoeken: verhoogde kans op ongelukken met letsel. Hierbij werd o.a. rekening gehouden met incidenteel gebruik, chronisch gebruik, frequentie en hoe lang na het gebruik er nog gevolgen waren voor de rijvaardigheid.

Ben nu te lui om het weer op te zoeken, maar had de papers volgens mij al eerder op dit forum gepost.

FredKroket zei:
Als je het niet merkt heeft het dan invloed op je rijvaardigheid?
Klik om te vergroten...
Ja, de bekende "illusion of sobriety".

Dat je denkt "ken best" en vervolgens de kreukelzone van je auto uittest op een gezin die een zebrapad oversteekt (even als extreem voorbeeld).
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Proxima zei:
Ben nu te lui om het weer op te zoeken, maar had de papers volgens mij al eerder op dit forum gepost.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik heel benieuwd naar. Mocht je het tegenkomen, kan je me dan taggen?
Proxima zei:
Dat je denkt "ken best" en vervolgens de kreukelzone van je auto uittest op een gezin die een zebrapad oversteekt (even als extreem voorbeeld).
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat ken best. Ik voel gewoon geen verschil met wel of niet geblowd hebben.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#18
FredKroket zei:
Daar ben ik heel benieuwd naar. Mocht je het tegenkomen, kan je me dan taggen?
Klik om te vergroten...
Uiteraard.

FredKroket zei:
Ik denk niet dat ken best. Ik voel gewoon geen verschil met wel of niet geblowd hebben.
Klik om te vergroten...
Dat is precies de definitie van "illusion of sobriety": je denkt dat je geen verschil voelt, en gaat er daarom vanuit dat er ook daadwerkelijk geen verschil is. 😁
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oke, ik kreeg bij dit onderwerk meteen een bepaald gevoel, ik had een urge waar ik niet aan toe wilde geven maar toch heb ik het gedaan. Ik zocht naar de wetenschap die mij door ampele studie bekend was geworden. Schade door schande zogezegd

Wat mij betreft geen twijfel mogelijk, done deal.

Maar

Tegenwoordig is anders, tegenwoordig is niet toen
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lekker die straffen leer je goed om iets niet meer te doen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."