Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen vraag over drugs in het verkeer

Een vraag over drugs in het verkeer

106 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
FredKroket zei:
Volgens de wet inderdaad. Maar ben je echt onder invloed en heeft dat invloed op je rijvaardigheid?
Klik om te vergroten...
dat maakt vrij weinig uit je bent ten alle tijde strafbaar
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
dat maakt vrij weinig uit je bent ten alle tijde strafbaar
Klik om te vergroten...
No shit. Mijn probleem hiermee is dat het niet goed onderzocht is en op basis van mogelijk onjuiste gegevens mensen gestraft worden.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
FredKroket zei:
Klopt, een mooi tegengeluid jegens iedereen die alleen maar roept: je mag niet onder invloed rijden. Zonder nuance.
Klik om te vergroten...
Volgens mij geef ik aardig wat nuance.
FredKroket zei:
Volgens de wet inderdaad. Maar ben je echt onder invloed en heeft dat invloed op je rijvaardigheid?
Klik om te vergroten...
Dat is dus lijkt dus niet objectief te testen. Dus is er een objectieve grenswaarde.
FredKroket zei:
En dat vind ik onterecht. Ik blow vrijwel elke avond dus ben de sjaak (denk ik) als ik de volgende dag moet testen. Terwijl ik niet het idee heb dat ik onder invloed achter het stuur zit.
Klik om te vergroten...
'Je hebt niet het idee dat...', dat is dus subjectief. En daarom wettelijk gezien geen snars waard.
FredKroket zei:
Of de manier van testen moet veranderd worden
Klik om te vergroten...
Hoe?
FredKroket zei:
of er moet onderzocht worden of na nachtrust nog steeds je rijvaardigheid wordt beïnvloedt.
Klik om te vergroten...
Zodat elke malloot die boven de grenswaarde komt kan zeggen 'ja maar was van gisteren, ik kan prima rijden1'?
FredKroket zei:
Zo kijk jij er naar want dit heeft geen invloed op jouw persoonlijke situatie.
Klik om te vergroten...
Is jouw mening.
FredKroket zei:
Deze draak van regelgeving moet op de schop.
Klik om te vergroten...
Zolang er geen oplossing is voor het reeds in vorige posts aangehaalde probleem kun je je energie inderdaad blijven stoppen in het roepen van dit soort dingen. Maar dat gaat het probleem niet oplossen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Volgens mij geef ik aardig wat nuance
Klik om te vergroten...
Ik doel niet op jou hiermee
Mevrouw Pløp zei:
Dat is dus lijkt dus niet objectief te testen. Dus is er een objectieve grenswaarde.
Klik om te vergroten...
Met de huidige testen niet inderdaad. Daarom vind ik dat daar meer onderzoek naar gedaan moet worden. Als je dergelijke straffen op wil leggen als overheid moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om alles er aan te doen om valse veroordelingen te voorkomen.
Mevrouw Pløp zei:
'Je hebt niet het idee dat...', dat is dus subjectief. En daarom wettelijk gezien geen snars waard
Klik om te vergroten...
No shit, daarom staat het ook tussen haakjes. Dat dit subjectief is moge duidelijk zijn.
Mevrouw Pløp zei:
Zodat elke malloot die boven de grenswaarde komt kan zeggen 'ja maar was van gisteren, ik kan prima rijden1'?
Klik om te vergroten...
Ik begrijp deze attitude niet helemaal. Zodat er er eerlijk getest kan worden en zodat we zeker weten of het wel of geen invloed op je rijvaardigheid heeft.

Mevrouw Pløp zei:
Zolang er geen oplossing is voor het reeds in vorige posts aangehaalde probleem kun je je energie inderdaad blijven stoppen in het roepen van dit soort dingen. Maar dat gaat het probleem niet oplossen.
Klik om te vergroten...
Ik ben hier ook niet om een probleem op te lossen. Zolang dit probleem bestaat blijf ik het roepen. Want ik heb er last van. En met mij vele anderen.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
FredKroket zei:
Volgens de wet wel. Maar of dit je rijvaardigheid beïnvloedt is niet onderzocht.
Klik om te vergroten...
Dat is wél wetenschappelijk onderzocht, en meerdere keren zelfs. Daarom is die wet er ook gekomen.

Resultaat van die onderzoeken: verhoogde kans op ongelukken met letsel. Hierbij werd o.a. rekening gehouden met incidenteel gebruik, chronisch gebruik, frequentie en hoe lang na het gebruik er nog gevolgen waren voor de rijvaardigheid.

Ben nu te lui om het weer op te zoeken, maar had de papers volgens mij al eerder op dit forum gepost.

FredKroket zei:
Als je het niet merkt heeft het dan invloed op je rijvaardigheid?
Klik om te vergroten...
Ja, de bekende "illusion of sobriety".

Dat je denkt "ken best" en vervolgens de kreukelzone van je auto uittest op een gezin die een zebrapad oversteekt (even als extreem voorbeeld).
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
Ben nu te lui om het weer op te zoeken, maar had de papers volgens mij al eerder op dit forum gepost.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik heel benieuwd naar. Mocht je het tegenkomen, kan je me dan taggen?
Proxima zei:
Dat je denkt "ken best" en vervolgens de kreukelzone van je auto uittest op een gezin die een zebrapad oversteekt (even als extreem voorbeeld).
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat ken best. Ik voel gewoon geen verschil met wel of niet geblowd hebben.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Daar ben ik heel benieuwd naar. Mocht je het tegenkomen, kan je me dan taggen?
Klik om te vergroten...
Uiteraard.

FredKroket zei:
Ik denk niet dat ken best. Ik voel gewoon geen verschil met wel of niet geblowd hebben.
Klik om te vergroten...
Dat is precies de definitie van "illusion of sobriety": je denkt dat je geen verschil voelt, en gaat er daarom vanuit dat er ook daadwerkelijk geen verschil is. 😁
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#8
intussen uitgenodigd voor een rijvaardigheidstest met klinisch onderzoek en anamnese . dit houdt ook een bloed -, urine- en haartest in . wanneer deze niet ok zijn wordt je rijongeschikt verklaard en wordt je rijbewijs al ingetrokken nog voor je naar de rechtbank moet . maw er is een gedoogbeleid maar wie een rijbewijs heeft mag geen cannabis gebruiken . daar komt het eigenlijk op neer . wel wel wel ....
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@TunedArt dit is al jaaaaren zo'n hekel punt. THC blijft tot dagen in je bloed en dat wordt gemeten door die tests en bloedonderzoeken. Je bent gewoon nuchter en rijvaardig, als er ganse nacht of enkele dagen tussen joint en rijden zit...maar toch test je positief op THC, met alle onnodige ellende tot gevolg, voor eigenlijk niets. Wekelijks je jointje, zit je bijna steeds met angst tijdens autorit, bij een controle.
En ik ken heel wat peopz, ook (ex)collega's die vb na late shift, thuis chill jointje opstak, meer dan 12u later is dat totaal uitgewerkt, om aan je volgende shift te beginnen, maar bij politie-controle zedde volledig de pineut, zonder er echt iets aan de hand is. Vind die drugtests, aangeschreven waarden vd pot gerukt.
Ken volk die medicatie voor ADHD nemen en hier bij drugstest tijdens politiecontrole, positief testen op amfetamine, ook al kan je bewijs van voorschrift voorleggen. Na bloedtest, krijg je uiteindelijk bevestiging v negatieve uitslag, maar ondertussen sta je uren aan de kant. Soit, srry vr uitgebreid verslag (is door de 4f-mph😜).
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#10
ja dat klopt . ik ga niet in beroep gaan want ik heb mijn rijbewijs bij me . Maar vindt het wel te gek voor woorden dat als je een nieuw adres in het buitenland nalaat op de gemeente waar je je uitschrijft voor vertrek, dat de overheid dan niet weet waar ik woon .
ik denk dat het normaal kiezen is tussen theorie en praktijk al vind ik dat zeer apart voor iemand die 25j ongevalvrij rijdt. wat is daar het nut van behalve de kas spijzen en de kosten te laten oplopen .
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik sluit me aan bij je vaststellingen . dit lijkt meer op een heksenjacht dan iets anders .
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nihilist88 zei:
@TunedArt dit is al jaaaaren zo'n hekel punt. THC blijft tot dagen in je bloed en dat wordt gemeten door die tests en bloedonderzoeken. Je bent gewoon nuchter en rijvaardig, als er ganse nacht of enkele dagen tussen joint en rijden zit...maar toch test je positief op THC, met alle onnodige ellende tot gevolg, voor eigenlijk niets. Wekelijks je jointje, zit je bijna steeds met angst tijdens autorit, bij een controle.
En ik ken heel wat peopz, ook (ex)collega's die vb na late shift, thuis chill jointje opstak, meer dan 12u later is dat totaal uitgewerkt, om aan je volgende shift te beginnen, maar bij politie-controle zedde volledig de pineut, zonder er echt iets aan de hand is. Vind die drugtests, aangeschreven waarden vd pot gerukt.
Ken volk die medicatie voor ADHD nemen en hier bij drugstest tijdens politiecontrole, positief testen op amfetamine, ook al kan je bewijs van voorschrift voorleggen. Na bloedtest, krijg je uiteindelijk bevestiging v negatieve uitslag, maar ondertussen sta je uren aan de kant. Soit, srry vr uitgebreid verslag (is door de 4f-mph😜).
Klik om te vergroten...

Dat THC langer aantoonbaar blijft gaat echt pas op voor de zware rokers die dit al echt lang doen. Het heerst hier dat je na een keer een joint roken een dag of dagen niet mag rijden of als je eens wat meer hebt gerookt. Iemand die veel en al lang rookt zal dit indd ervaren of zeggen. Er zijn mensen die meerdere grammen wegroken en dat al jaren doen en dat zijn de mensen die langer positief testen indd. @TunedArt spreekt eerder over enkele jointjes op een avond. Dat zal op zijn aller minst minimaal een gram wiet betekenen, maar ik durf wel te stellen dat het zeker meer is.

Ben het zelf eens gaan testen, aangezien je zoveel over THC leest en de lange aantoonbaarheid. Voor de testperiode rookte ik vaak alleen in het weekend eens een joint, maar verder niet. Soms ook weekenden niet, dus zie ik mezelf als een incidentele/sporadische roker voordat ik hiermee begon.

in een periode dat ik 3 maanden lang 0.30 tot max 0.5 gram (met soms een uitschieter omhoog) wiet over een dag rookte en dat was eigenlijk voornamelijk in de avond. Ik testte de volgende ochtend nooit positief in deze periode. Ik nam verspreid over de 3 maanden testen af. Waren in totaal denk ik 20 testen in die periode, waarvan 10 testen in de laatste maand. Ik gebruikte precies dezelfde testen als de politie doet.

@TunedArt Er is een gedoogbeleid voor het gebruik, niet voor het verkeer. Ben het ermee eens dat het oneerlijk voelt en het zou mooi zijn als THC anders getest kan worden, zodat er gekeken kan worden naar wanneer het laatste gebruik is geweest, maar dat lijkt me voorlopig onmogelijk voor een testje op straat door de politie.

Dit is wellicht interessant om eens te lezen. Is echter wel een voorbeeld uit 2016 en heb nu niet gezocht naar eventuele recentere bijzondere zaken of nieuwe onderzoeken. Let wel op dat dit om een uitspraak van een rechter gaat en dat je bij het CBR vaak al veel sneller en meer gezeik hebt vergeleken bij het OM en een rechter. Het CBR doet veel “moeilijker” en het is bij hen ook een stuk lastiger om je rijbewijs terug te krijgen vergeleken bij een strafzaak bij de rechter:

Spoiler

Invloed cannabis op rijvaardigheid​

De in het bloed aangetroffen hoeveelheid cannabis (thc van gebruikte joints) hoeft niet altijd van invloed te zijn op de rijvaardigheid. In de uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland, van 12 september 2016, ECLI:NL:RBMNE:2016:4960stelde de rechter vast

  • dat de rijvaardigheid bij gewende gebruikers van cannabis nadelig wordt beïnvloed na recent gebruik van cannabis, maar in mindere mate dan bij niet-gewende gebruikers
  • dat een bloedconcentratie waarboven de rijvaardigheid door gewende gebruikers nadelig is beïnvloed, niet kan worden aangegeven
  • dat uit onderzoek blijkt dat de kans op een auto-ongeluk door de combinatie van cannabis en amfetamine ongeveer gelijk is aan de optelsom van de afzonderlijke kansen op een ongeluk door cannabis en amfetamine
De rechter sprak de verdachte vrij met de volgende overweging:
"Gelet op het jarenlange frequente cannabisgebruik van de verdachte, waarover geen discussie bestaat, kan niet worden vastgesteld in hoeverre de aangetroffen concentratie THC invloed heeft gehad op het rijgedrag van de verdachte. Nu de rapportages van het NFI hierover geen concreet uitsluitsel bieden, kan de rechtbank niet zonder redelijke twijfel bewezen achten dat de verdachte ook ten gevolge van de aangetroffen concentratie THC niet tot behoorlijk besturen in staat moest worden geacht".

Nadelige effecten bij rijden onder invloed van cannabis​

Verder geldt het volgende beoordelingskader (Bron: NFI):
Cannabinoïden zijn stoffen die voorkomen in de hennepplant. THC is de cannabinoïde met de hoogste psychoactieve werking. THC-COOH en 11-OH-THC zijn omzettingsproducten die in het lichaam ontstaan na gebruik van een cannabisproduct. 11-OH-THC heeft ook psychoactieve werking, THC-COOH niet. Geestelijke effecten die kunnen optreden na gebruik van cannabisproducten zijn algemeen welbehagen, vrolijkheid, dromerigheid, loomheid en 'afwezigheid' (gebrek aan aandacht voor wat er in de omgeving gebeurt). Tot de lichamelijke effecten behoren een acute daling van de bloeddruk met - daarmee gepaard gaande- een versnelde hartslag.
Het gebruik van cannabis kan de rijvaardigheid nadelig beïnvloeden door onder andere gebrek aan aandacht.
Er bestaat internationaal consensus over de concentratie THC in serum waarboven nadelige effecten op de rijvaardigheid beginnen op te treden, vergelijkbaar met 0,5 promille alcohol1. Die grensconcentratie ligt op 7 ng/ml serum. Concentraties van 7 ng/ml in serum komen in (vol)bloed overeen met concentraties van ongeveer 3,5 ng/ml, ofwel 0,0035 mg/l.
THC-COOH is onwerkzaam omzettingsproduct van cannabis. Wanneer dit in het bloed wordt aangetroffen, is dat niet strafbaar.
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#13
thx voor deze info. was ik inderdaad al meermaals tegengekomen in mijn zoektocht .
In belgie komt het er dus op neer, dat wanneer men in het verkeer gepakt wordt met een hogere waarde dan toegelaten, men moet kunnen aantonen via het vias (zoals cbr in nl) via speeksel en haaranalyse dat men 6maand drugsvrij is . slaag je daar niet in, dan krijg je je rijbewijs niet terug .
Slaat helemaal nergens op . Als je een weekje met vakantie gaat naar weet ik veel waar mag het ook niet . ook al laat je de auto een week staan, het mag niet . Ik leg mij hierbij niet neer . dit is belemmering van mijn vrijheid als persoon . Ik doe in mijn huis , in mijn vrije tijd wat ik wil . Het is aan de staat om mij te pakken als ik 'onder invloed' rijdt ... de staat gaat niet bepalen of ik al dan niet een joint rook als ik niet met de wagen weg moet . Ik zal daar ook alles aan doen via mijn advocaten . de staat dient ook binnen UITERLIJK 45 dagen nieuws te brengen ivm de bloedtest . Natuurlijk is er in de wet GEEN strafmaat bepaald bij het overschrijden van deze termijn . 45 dagen max werd maar liefst 7 maand ! de rechter dient te oordelen of deze termijn redelijk is . Uiteraard zal hij stellen dat de termijn redelijk is . Wie ben je dan als burger , als een termijn 4 x overschreden wordt door de staat, maar dit geen probleem is , terwijl een lage restwaarde thc van gebruik de dag ervoor meer dan wat ellende meebrengt . had ik 0,4promille alcohol in het bloed gehad , en dit voor de eerste keer, had ik gewoon een minnelijke schikking ontvangen . zo hypocriet is dit apenland !
M
Mitchi93Lid
01-01-2024, 00:00
#14
TunedArt zei:
thx voor deze info. was ik inderdaad al meermaals tegengekomen in mijn zoektocht .
In belgie komt het er dus op neer, dat wanneer men in het verkeer gepakt wordt met een hogere waarde dan toegelaten, men moet kunnen aantonen via het vias (zoals cbr in nl) via speeksel en haaranalyse dat men 6maand drugsvrij is . slaag je daar niet in, dan krijg je je rijbewijs niet terug .
Slaat helemaal nergens op . Als je een weekje met vakantie gaat naar weet ik veel waar mag het ook niet . ook al laat je de auto een week staan, het mag niet . Ik leg mij hierbij niet neer . dit is belemmering van mijn vrijheid als persoon . Ik doe in mijn huis , in mijn vrije tijd wat ik wil . Het is aan de staat om mij te pakken als ik 'onder invloed' rijdt ... de staat gaat niet bepalen of ik al dan niet een joint rook als ik niet met de wagen weg moet . Ik zal daar ook alles aan doen via mijn advocaten . de staat dient ook binnen UITERLIJK 45 dagen nieuws te brengen ivm de bloedtest . Natuurlijk is er in de wet GEEN strafmaat bepaald bij het overschrijden van deze termijn . 45 dagen max werd maar liefst 7 maand ! de rechter dient te oordelen of deze termijn redelijk is . Uiteraard zal hij stellen dat de termijn redelijk is . Wie ben je dan als burger , als een termijn 4 x overschreden wordt door de staat, maar dit geen probleem is , terwijl een lage restwaarde thc van gebruik de dag ervoor meer dan wat ellende meebrengt . had ik 0,4promille alcohol in het bloed gehad , en dit voor de eerste keer, had ik gewoon een minnelijke schikking ontvangen . zo hypocriet is dit apenland !
Klik om te vergroten...

Hallo,

Ik ben vorig jaar 2x opzij gezet door vlaamse politie om een speekseltest te doen. 1x in Gent 1x in Brussel. De regel in België is; na een positieve speekseltest word er een speekselstaal naar het labo gestuurd, als deze onder de 10nanogram is word het resultaat als negatief beschoud, wat voor het gerecht in Brussel ook gebeurd is (3nanogram) en ook werd geseponeerd. In Gent is dit echt een ander verhaal... Hier was de uitslag 6 nanogram (wat wil zeggen dat ik de moment van politie controle Negatief was en niet onder invoed reed!) en toch werd ik (na 1jaar na politiecontrole) naar een wetsdokter gestuurd. Dit was na de festival periode en rarara er was ook mdma aanwezig in mijn haaranalyse. Nu moest ik mijn rijbewijs inleveren en opnieuw door de huisarts medische gekeurd worden. Nu een maand geleden word ik opnieuw gedagvaard door het gerecht in Gent voor komende maandag. Omdat ik in het buitenland ben kan ik echter niet aanwezig zijn maar ik krijg de melding van mijn advocaat dat ze de rechter van maandag kennen en dat ze een streng geval is. Ze gaat me waarschijnlijk opnieuw een haaranalyse opleggen, deze rechter heeft blijkbaar niet genoeg met negatieve urine testen van aantal maanden... Nu ben ik echter gestopt met weed roken maar ik rook nog wel CBD wat perfect legaal is in België, en toch krijg ik van mijn advocaat te horen dat ik daar ook onmiddelijk moet met stoppen. Omdat dit in een haaranalyse ook als positief word gezien??
Het is echter schandalig dat het systeem zo krom als het maar kan zijn is.

Ik was negatief na labo onderzoek op dag van de drugtest, moet ik toch rijbewijs afgeven voor 15dagen, daarna word ik medisch afgekeurd door een haaranalyse (omdat ik op een festival mdma heb gebruikt maar wat totaal niets heeft te maken met wanneer ik met de wagen reed) terug mijn rijbewijs kwijt, dan 3 maand later word ik opnieuw gedagvaard voor een nieuwe haaranalyse en wat blijkt, dat CBD ook als positief word gezien in een haaranalyse...

Dit alles omdat ik negatief was bij de politie controle.

Kompleet van de pot gerukt in dit gatland...

Ook heb ik een blanco strafblad en word ik behandeld alsof ik de grootste drugsverslaafde/drugcrimineel ben die altijd onder invloed rond rijd.

Mijn advocaat gaat maandag voorstellen om mij vrijwillig een haaranalyse te laten doen in de maand oktober. Echter ben ik niet te genieten, ik ben gestopt met weed na 15jaar, door het te vervangen met cbd... Nu mag dat ook niet meer... In dit land is het beter om je strontzat te zuipen, wat voor mij de grootste drugs is, dan ocharme een jointje te roken in het weekend of nog erger, cbd te roken..

@TunedArt Ik begrijp je 200% Ik ben echt super triest voor u en mezelf

​

T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#15
dag allemaal,
ik woon intussen al meer als een jaar in het zonnige buitenland . Over mijn zaak , niks meer vernomen daar ik ben vertrokken na het tweede doktersbezoek.
Ik heb vorige weekd e advocaat aangeschreven met de vraag of hij kan navraag doen hoe het eigenlijk zat daar ik helemaal niks heb vernomen .
Vandaag antwoord gekregen , dat de zaak reeds in juni vorig jaar is uitgesproken bij verstek! aldus het vonnis zou ik meermaals gedagvaard zijn ( wellicht op het oude adres) . Bij het verlaten van belgie ben ik mij gaan uitschrijven bij de gemeente en heb daar het nieuwe adres moeten nalaten. Blijkbaar heb ik, aldus het vonnis, geen gekend adres !
Ik wordt hierbij veroordeeld voor alle betichtingen, met allerlei bijdragen erbij , goed voor zo'n 2700 euro . Ik krijg ook nog gratis 3 maand rijverbod , alsook verplicht medische en psychologische proeven, en theoretisch en praktisch rij examen , teneinde terug rijgeschikt te worden verklaard . ik heb niks van voorgaande veroordelingen of zware boetes en rij 25j met de wagen , ongeval vrij . mijn thc waarde was amper 7nanogram/ml bloed . een restwaarde van de dag ervoor .
Dit slaat gewoon nergens meer op . gelukkig zit ik in het buitenland en kan ik nog 10j door met mijn rijbewijs vooraleer de papieren versie vervalt . tegen dan , kan ik het rijbewijs van dit land halen, want dat zal de enige oplossing zijn om uiteindelijk dan terug een rijbewijs te hebben. Blij weg te zijn uit dat politiestaatje want dit is helemaal niet in proportie meer . de boete wordt na enige termijn, en indien niet betaald, omgezet in rijverbod (goed voor zo'n 7maand extra) . Bende clowns, meer kan ik daar niet over zeggen . een vriend van me, moest in een andere rechtbank (kortrijk) terechtstaan voor 2 promille alcohol, 2 x door rood licht en een stuk zonder lichten in het donker ! 2weken rijverbod en 800euro boete. en dit was zijn 3e keer ! parket gent, en aalst dendermonde, recht naar de slachtbank !
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tis zuur maar normaal als je bij verstek wordt veroordeeld dat alles maximaal qua wat eventueel geist wordt , wordt toegekend
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
TunedArt zei:
ja dat klopt . ik ga niet in beroep gaan want ik heb mijn rijbewijs bij me . Maar vindt het wel te gek voor woorden dat als je een nieuw adres in het buitenland nalaat op de gemeente waar je je uitschrijft voor vertrek, dat de overheid dan niet weet waar ik woon .
ik denk dat het normaal kiezen is tussen theorie en praktijk al vind ik dat zeer apart voor iemand die 25j ongevalvrij rijdt. wat is daar het nut van behalve de kas spijzen en de kosten te laten oplopen .
Klik om te vergroten...
als dat een NL rijbewijs is kunnen ze die ongeldig laten verklaren door het CBR en dan ben je zeker weten de lul
vziw je onloopt je straf zo en ze kunnen veel doen om je die toch te laten voelen
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
TunedArt zei:
ja dat klopt . ik ga niet in beroep gaan want ik heb mijn rijbewijs bij me . Maar vindt het wel te gek voor woorden dat als je een nieuw adres in het buitenland nalaat op de gemeente waar je je uitschrijft voor vertrek, dat de overheid dan niet weet waar ik woon .
ik denk dat het normaal kiezen is tussen theorie en praktijk al vind ik dat zeer apart voor iemand die 25j ongevalvrij rijdt. wat is daar het nut van behalve de kas spijzen en de kosten te laten oplopen .
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb je geen rijbewijs hoor, al denk je van wel.. Ik ben geen specialist maar volgende lijkt me een logische gedachte:


Als u een ongeldig verklaard rijbewijs heeft en dat is uw enige rijbewijs, dan heeft u in Nederland, maar ook in het buitenland, een probleem, omdat u zonder rijbewijs rijdt. Deels zal dat volgens het lokale strafrecht worden opgelost, waarbij in enkele landen de straffen zelfs beduidend hoger zijn dan wij in Nederland gewend zijn.

Civielrechtelijk mag u zich voorbereiden op nog grotere problemen. Schades die veroorzaakt worden zonder rijbewijs zijn ook niet verzekerd. Verzekeringen zullen wel uitkeren, maar gaan per direct over tot het verhalen van de schade op u persoonlijk. Bij letselschades gaat dat al heel snel om tienduizenden euro's, mogelijk zelfs tonnen.

Advies? Begin er niet aan!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
TunedArt zei:
ja dat klopt . ik ga niet in beroep gaan want ik heb mijn rijbewijs bij me . Maar vindt het wel te gek voor woorden dat als je een nieuw adres in het buitenland nalaat op de gemeente waar je je uitschrijft voor vertrek, dat de overheid dan niet weet waar ik woon .
ik denk dat het normaal kiezen is tussen theorie en praktijk al vind ik dat zeer apart voor iemand die 25j ongevalvrij rijdt. wat is daar het nut van behalve de kas spijzen en de kosten te laten oplopen .
Klik om te vergroten...
Je maakt het wel onnodig moeilijk voor jezelf zo.
T
TunedArtLid
01-01-2024, 00:00
#20
onnodig moeilijk voor mezelf ? hoezo, mag ik niet verhuizen dan ? hoe kan ik op de rechtbank zijn, of mijn advocaat als ik geen dagvaarding krijg .
Ten tweede, een rechter kan maar een rijverbod uitspreken binnen eigen land . dat rijverbod geldt niet in het buitenland! DDus als u uw rijbewijs fysiek kan voorleggen in het buitenland , dan hebben ze daar geen half idee, dat het is ingetrokken of tijdelijk geschorst . normaliter dient u dan in BE u rijbewijs in te dienen voor die periode .
ten derde , kan ik ook niet weten dat ik ben veroordeeld als ik geen dagvaarding heb gekregen, nietwaar.
volgens mijn advocaat heeft het vonnis voor mij geen belang tenzij ik ooit terug in belgie wil auto rijden. nee bedankt .
tussentijds ben ik aan het uitzoeken of ik mijn rijbewijs kan laten omzetten naar een lokaal ipv een belgisch zonder issues .

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."