Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsnieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

nieuwe wet in de maak voor verbod research chemicals 2022 / 2023

1123 antwoorden
170 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
New Dawn zei:
Die banaan in z'n oor hielp bij Ernie in ieder geval tegen krokodil, ik heb hem dat nooit zien gebruiken...
Klik om te vergroten...
Oh, ja, dat is zeker! Ik erken ook de andere kant hoor: dat er ook veel potentiële drugsgebruikers zijn die baat hebben bij een negatief beeld van drugs omdat ze het dan niet gaan uitproberen.
Wel een beetje jammer dat zo beeldvorming ten koste gaat van effectiviteit, vrijheid, gelijkheid, gezondheid, en nog wat van dat soort parameters.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2122232425...57
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je onderschrift past uitstekend bij dit topic...

l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nouja, mijn ergenis zit hem toch ook vooral in hoe hier alleen naar de politici wordt gekeken… Terwijl het gros van de forummers hier vet trots is dat een partij die lijnrecht tegenover het herzien van het drugsbeleid staat de grootste is geworden. Sterker nog: de PVV is voor een hardere aanpak.
Maar goed, ik weet van mezelf dat ik deze irritatie best wel snel heb.

Het zijn ook maar gewoon volksvertegenwoordigers he. Dus wij, als volk, hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. De makkelijkste manier is om op een partij te stemmen die wel voor een progressiever drugsbeleid is. Ik was ook best wel te spreken over de bijdrage van GL-PvdA dit debat. Hoewel zij een justitie en veiligheid-woordvoerster is (en lets be honest, deze mensen zitten er terecht vanuit hun perspectief wat harder in), heeft zij een focus op de gezondheidsvoor/nadelen. Hier een stuk uit haar bijdrage, dikgedrukt waar ik over te spreken was:
“Natuurlijk ben ik ook niet blind voor het feit dat er aan de Opiumwet strafrechtelijke sancties hangen die dienen om drugscriminaliteit aan te pakken. Maar ik ga beginnen met volksgezondheid. Volksgezondheid betekent voor mij de gezondheid van de samenleving als geheel, maar ook van de individuen die drugs gebruiken. Voor mij zijn twee vragen relevant. Helpt deze wet om het totale drugsgebruik terug te brengen? Beschermt de wet de gebruikers ook beter tegen de gevaren van drugs? We lezen namelijk dat designerdrugs in Nederland weinig worden gebruikt. De stoffen in de designerdrugs die wel worden gebruikt, zijn vaak al verboden: denk aan 3-MMC en 4-FA. Het voorstel is nu om hele grote groepen stoffen te gaan verbieden. Mijn vraag aan de minister is wat daarvan de noodzaak is vanuit het oogpunt van de volksgezondheid.

Kan de minister aangeven hoeveel mensen per jaar er nu designerdrugs gebruiken die nog niet op de opiumlijst staan? Verwacht de minister ook dat die mensen stoppen met die drugs of stoppen met de drugs met gelijkaardige stoffen en werking als deze stoffen worden verboden? En hoe ziet hij het risico dat er wordt overgestapt naar andere klassieke en misschien nog veel gevaarlijkere drugs? Met andere woorden, ik zou van de minister willen weten welke positieve effecten hij per saldo van dit wetsvoorstel verwacht voor de volksgezondheid. Ik zou hem willen uitdagen om dat zo concreet en zo precies mogelijk toe te lichten en ons mee te nemen in de vraag in hoeverre het verbieden van een hele stofgroep dat hele gezondheidsaspect goed kan tackelen.

In mijn beleving werkt en helpt voorlichting veel beter — dat is ook een paar keer door een aantal collega's genoemd — in plaats van de gebruikers al bij voorbaat te criminaliseren. Ik ben een heel groot voorstander van het opzetten van een voorlichtingscampagne met deskundigen van bijvoorbeeld het Trimbos-instituut over designerdrugs en specifiek over de mogelijke risico's van nieuwe designerdrugs. Met name vind ik het belangrijk dat we kijken in hoeverre we de jeugd daarin mee kunnen nemen. Ik wil de minister dan ook vragen hoe hij een dergelijke voorlichtingscampagne voor zich ziet en welke ondersteuning hij daarbij eventueel vanuit de Kamer verwacht.

Voorzitter. Met een generiek verbod kunnen ook stoffen zonder schadelijke effecten verboden worden. Dat leidt bij mij tot een worsteling, want die stoffen staan tussen evident wél schadelijke stoffen, namelijk die harddrugs. Dat roept bij mij de vraag op of dat op de lange termijn de werking en de geloofwaardigheid van de Opiumwet niet aantast. Waarom stel ik deze vraag? Nu gaat er een waarschuwing uit van stoffen die in de Opiumwet staan en is een overtreding strafbaar. Maar als daar ook niet-schadelijke stoffen op staan, kan dan niet het risico ontstaan dat gebruikers de schadelijkheid van andere stoffen op de opiumlijst gaan onderschatten? Zien de ministers van VWS en van Justitie en Veiligheid dat risico ook en hoe willen zij dat risico ondervangen?

Het belangrijkste argument voor het wetsvoorstel, ook in de ogen van mijn fractie, is dat het te lang duurt om nieuwe stoffen te verbieden.”
Klik om te vergroten...
En Kuipers is ook gekke Henkie niet. Zo is het echt niet (alleen) willekeur om te beginnen met deze stofgroepen:
“
Voorzitter. Dat brengt mij bij de beantwoording van de vragen. Zoals gezegd begin ik eerst met de vragen: waarom deze keuze en moet de lijst niet juist kleiner of uitgebreider?

Ik begin allereerst bij de vraag die mevrouw Mutluer stelde. Die vraag ligt geheel aan de kern van deze keuze, en daarmee ook aan de kern van dit wetsvoorstel. U moet zich voorstellen dat het stofgroepen betreft die afgeleid zijn van meerdere middelen die op lijst I van de Opiumwet zijn geplaatst na een uitgebreide risicobeoordeling. De stofgroepen hebben dezelfde chemische structuur als hun vertegenwoordigers op lijst I. Eén voorbeeld werd al een aantal keer genoemd: 4-MMC, 3-MMC, 3-CMC, 2-MMC. De afkortingen geven alleen al aan hoe gemakkelijk dit verder door kan gaan. Bij de vraag over brede en generieke uitsluiting helpt het ook om te beseffen — ik zeg het nu even in algemene termen; ik kom er straks nog op terug — dat er ontzettend veel verschillende stoffen zijn. Sommige komen gewoon in de natuur voor, sommige worden gebruikt als medicamenten of als basis voor medicamenten. Het zijn stoffen die velen van ons ook gewoon in hun huisomgeving hebben of bij zich dragen, en die afhankelijk van de dosis en de wijze van toediening psychogene effecten hebben. Een brede, generieke uitsluiting van alles is dus vrijwel ondoenlijk. De keuze is dus gevallen op drie stofgroepen, waarvan ten minste twee middelen met uitgebreide bewijsvoering op lijst I staan, en analoga, hetzij uit Nederland dan wel uit het buitenland, vaak aanvullend bewijs hebben voor een vergelijkbare werking inclusief vergelijkbare schadelijke effecten. Dat is de keuze voor deze drie.”
Klik om te vergroten...
Maar goed, wat ik hier vooral mee wil zeggen: vergeet niet dat het volkvertegenwoordigers zijn. En het Nederlandse volk is over het algemeen gewoon voorstander van een streng(er) drugsbeleid. Dat kom ook door misinformatie, en de houding van de overheid is daar natuurlijk ook onderdeel van… maar het is maar een klein deel van het verhaal. Het heeft vooral met de conservatieve aard van Nederlanders te maken. En JA, beleidsmakers baseren zich op onderzoek en feiten, maar zij moeten dit wel altijd in de maatschappelijke context plaatsen. Anders was al het klimaatbeleid ook al lang een breed doorgevoerd, bijvoorbeeld.
Ik vind het ook erg naïef om te denken dat politici nooit drugs gebruiken of hebben gebruikt... Dit gebeurt maatschappij breed en in algemene zin weet men echt wel wat het is. Tuurlijk, niet iedereen, ik denk dat Bikkers niet eens weet hoe een jonko ruikt om maar wat te noemen. Maar jullie snappen heus wel wat ik bedoel. Punt is alleen: een politici staat daar nooit voor zichzelf. Nooit. Het is letterlijk hun taak en verantwoordelijkheid om namens het volk te spreken. En zo is het de taak van een ambtenaar het algemeen belang te dienen, ook als dat tegen beter weten in is. Politici en ambtenaren leggen hier letterlijk de eed/belofte voor af.

Dat brengt me meteen op het volgende punt waarin ik een soort burgerlijke verantwoordelijkheid mis: veel van jullie vragen worden al beantwoord. Je kan het hier natuurlijk niet mee eens zijn, maar dat is wat anders dan aannemen dat ministers en politici geen flauw benul hebben waar dit over gaat en hoe het werkt en alleenmaar willekeur toepassen of een andere agenda hebben, etc. Ik vind dat echt tenenkrommend omdat een deel van jullie zelf te beroerd is om informatie als deze op te zoeken om jullie vragen te beantwoorden VOORDAT er weer alleen sceptisch over gedaan wordt. Ook wij hebben aannamens, onderbuikgevoelens en weet ik het wat meer op/over de politiek die gewoon pertinent onwaar zijn.
Je kan gewoon een WOO verzoek doen als je wil weten hoe dit beleid tot stand is gekomen, op welke manier bepaalde keuzes zijn gemaakt en welke wetenschappelijke ondergrond er is. Nou ken ik toevallig mensen die hieraan gewerkt hebben dus ik heb gevraagd of ze dit met me mogen delen (officieus dus @CuriousExplorer :wink: ). Als ze dit mogen doen zal ik het delen.

Wat we tegelijkertijd ook niet moeten vergeten is dat dit debat, dit wetsvoorstel, niet over “HET” drugsbeleid gaat. De vraag “Werkt the war on drugs/ onze opiumwet eigenlijk wel voor de doelen die we hebben gesteld?” ligt dus ook helemaal niet voor. De vraag is: er worden veel analogen geproduceerd die buiten onze opiumwet vallen terwijl hun “OG” verboden is om redenen waar we al over gedebatteerd en gestemd hebben. De politie moet dus stoffen teruggeven die we eigenlijk als verboden zien: hoe lossen we dat op?
M.a.w.: Hoe kunnen we zorgen dat ons huidige beleid niet meer omzeild wordt?

Dat maakt de discussie en dus ook de antwoorden van de politiek heel anders… De enige die wel refereerden naar het grotere plaatje was D66.
“Dank, voorzitter. Afgelopen vrijdag is in Breda en Tilburg de eerste legale wiet verkocht in coffeeshops. Reguleren heeft grote voordelen. Geld komt niet bij criminelen terecht, maar bij bonafide ondernemers. Stroom wordt niet meer gestolen, maar gewoon afgerekend, en er wordt gewoon belasting over betaald. We kunnen eisen stellen aan de producten, zoals een controle op de inhoud, bijvoorbeeld door de NVWA. Voorlichting voor de mensen die het kopen: een heuse bijsluiter, waarschuwingslabels, vermelding van het percentage werkzame stof, zodat iedereen weet wat erin zit. We kunnen eisen stellen aan de verkopers: preventiebeleid, leeftijdsgrenzen, volumebeperkingen, reclameverbod et cetera, et cetera. Allemaal dingen die we bij drugsdealers en soms nu zelfs bij coffeeshops niet kunnen. En in sommige staten in Amerika zie je nog veel stringentere vormen van regulering, bijvoorbeeld gebruik van bepaalde middelen alleen onder begeleiding van mensen die daar speciaal voor zijn opgeleid. Reguleren is dus het tegenovergestelde van wegkijken of "laat maar waaien". Het is eisen stellen en drugs onder controle brengen. En wat mij betreft geldt daarbij het motto: hoe schadelijker de drug, hoe strikter de regulering. Dit betekent juist dat de overheid het treffen van maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid, zoals de Grondwet voorschrijft, als plicht serieus neemt. En nee, wat mij betreft hoort het verkopen van drugs onder het mom en het excuus van "research chemicals" daar niet bij.”
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk niet zo dat dat niet mag, en het kan een goed argument zijn om uiteindelijk tegen het voorstel te stemmen. Maar feit blijft wel: het gaat hier nu niet over. Wat D66 hier ook van vindt, het gaat nu niet met een dergelijke bijdrage veranderen.

Dus ja, idk, als we dit willen veranderen moeten we ipv janken over de al dan niet onjuiste bijdragen in de politiek, zelf verantwoordelijkheid nemen in het publieke debat door:
- Je eigen partij aan te schrijven over dit onderwerp als deze hier nog conventioneel instaan.
- Niet meer op die partijen stemmen als het belangrijk voor je is dat dit gaat veranderen maar zij hun standpunt niet willen veranderen.
- Je eigen omgeving aanspreken op deze houding en beter voorlichten (als het land conservertief erin blijft staan, dan de politiek ook).
- De journalistiek aanschrijven ook vanuit een andere invalshoek aan berichtgeving doen, en deze berichtgeving meer podium bieden.
- Actiegroepen helpen die hierover meer en genuanceerdere info delen, zoals de groep die laatst gedeeld is: https://normaaloverdrugs.nl/
- Beter onderzoeken waar dergelijke voorstellen op zijn gebaseerd en wat de onderliggende feiten wél zijn.

En begrijp me niet verkeerd he lieverds, als linkse droeftoeter weet ik maar al te goed hoe frustrerend het is als de feiten het niet winnen van de publieke opinie. Dat heb ik met deze discussie, the war on drugs, net zo goed. Maar mijn frustratie zit hem dan meer in de politieke standpunten van rechts, die vaak niet gebaseerd zijn op feiten, dan dat ik de professionaliteit van de politiek en ambtenarij in twijfel trek. Dus ja, ik vind dan de reacties hier net zo hypocriet als jullie de politici vinden, eigenlijk…
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
1703250150017.png
Groetjes van mijn voor VWS op een ander onderwerp werkende bff.
DUS. Hand in de pot voor burgerbrief?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeehond zei:
Ik heb de behandeling in de tweede kamer van afgelopen week nagelezen gisteren met inbreng van veel partijen. D66 had het beste verhaal vond ik.
Het zijn politici die beslissen, maar die hebben hier te weinig kennis over. Tenenkrommend soms om te lezen. Zeker de conservatie partijen blijven gewoon bij hun politieke standpunten en die zullen nooit veranderen. Ik proef nergens enige wil en interesse om zich te verdiepen in een andere zienswijze.
Het hele besluit is gepolitiseerd en ik realiseer me goed dat dit met alles zo gaat.
Hier en daar hoor ik wel het geluid dat er maar 0-1 procent van het budget beschikbaar is voor preventie.
Als de politiek zich zou verdiepen in o.a. wachtlijsten bij verslavingszorg voor (kwetsbare) jongeren etc. dan zou je toch hopen dat alle partijen inzien dat meer voorlichting aan jongeren een belangrijke bijdrage levert aan preventie, verantwoord gebruik etc.

Sorry @ljuv, maar we zitten echt te kijken en te luisteren naar een toneelstuk. Zo zie ik het. De uitslag van de stemming is een hamerstuk.

Drugs is slecht, dus we moeten het verbieden. Alles opgelost. En door.
Oh nee, er wordt door sommige partijen wel gewaarschuwd voor wat er in buurlanden is gebeurd na een verbod. Verschuiving naar criminaliteit, meer gebruik en dodelijke slachtoffers. Daar wordt alvast rekening mee gehouden. Een oplossing is er niet. Want er is nu al brede twijfel of er capaciteit is voor handhaving.

Het doel van de wet wordt niet bereikt.
Het resultaat van de invoering van de wet is dat nog meer handel verschuift naar het illegale en criminele circuit, waar we de gevolgen al een tijdje van kennen.
En dan gaan we weer huilie huilie doen en zeggen dat er 'bloed kleeft aan de handen van gebruikers'.

De War on Drugs, lachwekkend.
Klik om te vergroten...
Haha oeps lees ‘m nu pas, was al even bezig met mijn reactie lol.

Maar goed, je zegt het al eigenlijk… Veel meer gaan zitten op preventie is (in onze ogen) een betere oplossing. Net zo als regulatie. Dan heb je als het goed is ook gelezen welke partijen hier, OOK in dit debat, voor pleiten (en wie daar keihard tegen in blijven druisen ahum CU ahum).
Maar ja… een toneelstuk? Behalve dat debatteren natuurlijk altijd een soort vorm ‘toneel’ is, is het script natuurlijk niet uit de duim gezogen. Woordvoerders bereiden hun bijdrage uitgebreid voor, bij grote partijen zelfs met een heel team, en baseren dit op ten eerste hun verkiezingsprogramma, eventueel werkgroepen uit een partij, de wetenschap (voorafgaand aan dergelijke debatten zijn er vaak ook technische briefings. Dit kan vanuit de ministeries komen, maar ook vanuit instituten, stichtingen, etc.), dossiers die bij het wetsvoorstel horen, ga zo maar door. Het toneelstuk van een debat is echt niet alleen een stukje schijn om naar buiten iets uit te stralen. Wel ook deels, zeker bepaalde debatten zoals de Algemene Beschouwingen, maar niet bij een technische wetswijziging zoals deze.

Dat de war on drugs een grote grap is: eensch.
Maar als polici zoals Halsema zich dan eindelijk hiertegen uitspreken (wat je écht wel als doorbraak in het publieke debat kunt zien), wordt zij op dit forum ook meteen weer geschoffeerd als een malle. Dus deels hebben we dit ook gewoon echt zelf in de hand. En daarom denk ik dat er eerst een cohortverschuiving (= plat gezegd een generatie die sterft haha) nodig is voordat de publieke opinie echt kan veranderen…
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
VJ_LSD72 zei:
Is de nieuwe wet mogelijk ook van toepassing op Citalopram? RS)-1-(3-dimethylaminopropyl)-1-(4-fluorofenyl)- 1,3-dihydroisobenzo- furaan-5-carbonitril

Valt dit medicijn straks ook onder het vangnet vanwege de benzofuraan?
Klik om te vergroten...
Nee om twee redenen: het is geen fenetylamine, en medicinaal gebruik is sowieso uitgezonderd van de Opiumwet
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
VJ_LSD72 zei:
Is de nieuwe wet mogelijk ook van toepassing op Citalopram? RS)-1-(3-dimethylaminopropyl)-1-(4-fluorofenyl)- 1,3-dihydroisobenzo- furaan-5-carbonitril

Valt dit medicijn straks ook onder het vangnet vanwege de benzofuraan?
Klik om te vergroten...
Dit is toch geen RC?
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
Dit is toch geen RC?
Klik om te vergroten...

Neo-Shulginist zei:
Nee om twee redenen: het is geen fenetylamine, en medicinaal gebruik is sowieso uitgezonderd van de Opiumwet
Klik om te vergroten...
ik dacht dat spul is misschien ook zonder recept online te verkrijgen? Maar ondertussen opgezocht en is alleen op recept. Verder geen interesse in antidepressiva.
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Was het nou zo dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op "voorlichting"?
Weet iemand welke organisatie hier vorm aan gaat geven?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
JeetjeMineetje zei:
Was het nou zo dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op "voorlichting"?
Weet iemand welke organisatie hier vorm aan gaat geven?
Klik om te vergroten...
Nee er is vgm überhaupt niets in de wet vastgelegd over voorlichting, alleen in beleid.
b
blobnikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is er wat nieuws ondertussen?
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#12
JeetjeMineetje zei:
Was het nou zo dat in deze nieuwe wetgeving ook wordt ingezet op "voorlichting"?
Klik om te vergroten...
Dat zou wat zijn zeg, de overheid die pleit voor drugs voorlichting. Maar dan zullen er wel weer wat wappies zijn die breed in de weg gaan liggen omdat 'betutteling'..
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ape zei:
Dat zou wat zijn zeg, de overheid die pleit voor drugs voorlichting. Maar dan zullen er wel weer wat wappies zijn die breed in de weg gaan liggen omdat 'betutteling'..
Klik om te vergroten...
Ja precies!
We kunnen jonge mensen beter iets vertellen over het interessante assortiment in een slijterij. Daar verdienen we goed geld aan. Alcohol is prima spul, het is immers legaal. En helemaal geen sociale problemen met alcohol, die problemen heb je alleen met drugs. Drugs is slecht. Gebruikers hiervan hebben bloed aan hun handen etc.

Het is zo treurig.
Er is nog een lange weg te gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ape zei:
Dat zou wat zijn zeg, de overheid die pleit voor drugs voorlichting. Maar dan zullen er wel weer wat wappies zijn die breed in de weg gaan liggen omdat 'betutteling'..
Klik om te vergroten...
In Nederland wordt er heel veel geïnvesteerd in drugsvoorlichting hoor. Kijk maar eens op de website van Jellinek, Drugsinfoteam, Drugsinfo.nl (..). Allemaal door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gesubsidieerd.
Wel is die voorlichting allemaal gebaseerd op 'preventie': dus het gebruik verminderen en waarschuwen voor de risico's.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ape zei:
Dat zou wat zijn zeg, de overheid die pleit voor drugs voorlichting. Maar dan zullen er wel weer wat wappies zijn die breed in de weg gaan liggen omdat 'betutteling'..
Klik om te vergroten...
Zeehond zei:
Ja precies!
We kunnen jonge mensen beter iets vertellen over het interessante assortiment in een slijterij. Daar verdienen we goed geld aan. Alcohol is prima spul, het is immers legaal. En helemaal geen sociale problemen met alcohol, die problemen heb je alleen met drugs. Drugs is slecht. Gebruikers hiervan hebben bloed aan hun handen etc.

Het is zo treurig.
Er is nog een lange weg te gaan.
Klik om te vergroten...
Das nie wat ik zei. De overheid bepleit voorlichting wel natuurlijk, beleid (op voorlichting) komt ook vanuit/ door overheid. Geld voor de gezondheidszorg ook… en in het debat in de tweede en eerste kamer hebben verschillende partijen bepleit dat deze wet de preventie uit balans haalt en er voor effectiviteit meer voorlichting over rc’s moet zijn.
(Nogmaals: we stemmen niet op die partijen, we stemmen op racistische partijen die drugs vies vinden).

Voorlichting is alleen lastig in een wet vast te leggen, zeker in de opiumwet dat een verbod op iets is. Beetje alsof je in een “verboden in te rijden” straat ook borden eronder pleurt met waarom je er niet in mag rijden (eg: verkeerde plek en daardoor niet effectief).
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16

Voorlichting | Kenniscentrum voor beleid en regelgeving

Inhoudsopgave 1. Wat is voorlichting? 2. Hoe gebruik je voorlichting? 1. Wat is voorlichting? Algemeen Met algemene voorlichting geef je actief informatie zonder je te richten op een bepaalde doelgroep.
www.kcbr.nl www.kcbr.nl
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Dooker zei:
het is een wassen neus, de overheid wil rcs niet verbieden, omdat ze er flink aan verdienen middels de btw
Klik om te vergroten...
Precies, dat klopt!

Al sinds 2010........
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
In Nederland wordt er heel veel geïnvesteerd in drugsvoorlichting hoor. Kijk maar eens op de website van Jellinek, Drugsinfoteam, Drugsinfo.nl (..). Allemaal door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gesubsidieerd.
Wel is die voorlichting allemaal gebaseerd op 'preventie': dus het gebruik verminderen en waarschuwen voor de risico's.
Klik om te vergroten...
Er is wel voorlichting, maar deze is wel ontzettend discreet. Sterker nog, volgens mij wordt er geopteerd om niet voor te lichten. (link van notabene Trimbos). De enige voorlichting die ik tegen ben gekomen is als je al (als ouder, partner, vriend) in aanraking bent gekomen met drugs. Preventieve voorlichting is erg schaars.

Jouw referenties (fora, websites) worden voor zo ver ik weet helemaal niet gepromoot. Ja, op een flyer in de verslavingskliniek. Ik zie geen promotie bij de huisarts, in het ziekenhuis, in de smartshop.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ape zei:
Er is wel voorlichting, maar deze is wel ontzettend discreet. Sterker nog, volgens mij wordt er geopteerd om niet voor te lichten. (link van notabene Trimbos). De enige voorlichting die ik tegen ben gekomen is als je al (als ouder, partner, vriend) in aanraking bent gekomen met drugs. Preventieve voorlichting is erg schaars.

Jouw referenties (fora, websites) worden voor zo ver ik weet helemaal niet gepromoot. Ja, op een flyer in de verslavingskliniek. Ik zie geen promotie bij de huisarts, in het ziekenhuis, in de smartshop.
Klik om te vergroten...
Dat gebrek aan promotie is expres, omdat je daarmee mensen (jongeren) ook onbedoeld op ideeën kunt brengen. Zie ook een opiniestuk wat twee werknemers van het Trimbos-instituut hebben geschreven in de Volkskrant:
www.volkskrant.nl

Opinie: Met escaperoom of VR-bril leid je een kind niet weg van de criminaliteit; wel kun je er goed mee verdienen

Meerdere gemeenten zijn druk bezig geld aan te vragen of te steken in preventieprojecten voor jongeren om hen af te houden van (drugs)criminaliteit. Maar of die helpen? Het omgekeerde resultaat is niet ondenkbaar.
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl

De preventie is zo opgezet dat het vindbaar is voor mensen die ernaar zoeken, maar dat mensen er niet ongevraagd mee geconfronteerd worden. Dat is dus doelbewuste strategie, en niet het resultaat van te weinig investering.

Overigens wordt er ook outreachend gewerkt door bijvoorbeeld Unity (ook gesubsidieerd door VWS), die op feesten staat met een stand.

Daarnaast worden er wel degelijk flyers gemaakt en verspreid voor in coffeeshops en smartshops. Dat die niet overal liggen heeft imo meer te maken met de coffeeshop en smartshop zelf, dat de betreffende ondernemer geen moeite stopt in die zichtbaar erbij te hebben, dan dat het eraan ligt dat zulk materiaal niet beschikbaar wordt gemaakt.

Zo kun je allerlei flyers en folders gratis, of tegen kostprijs, online bestellen en laten bezorgen:

Folders en brochures Archieven

Bestel en gebruik onze folders en brochures om uw doelgroep praktische informatie te bieden over mentale gezondheid, alcohol, tabak en drugs.
www.trimbos.nl www.trimbos.nl

Folders, flyers & posters | Jellinek

www.jellinek.nl www.jellinek.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Beetje mosterd na de maaltijd want was vannochtend al gaan typen maar inmiddels hebbie al reactie maar kay boeieeee.

Ape zei:
Sterker nog, volgens mij wordt er geopteerd om niet voor te lichten. (link van notabene Trimbos).
Klik om te vergroten...
Maarrrrrr hier wordt niet voorgesteld om niet voor te lichten toch? Hier wordt voorgesteld om dat anders te doen bij kinderen dan nu gedaan wordt.
Overigens is dit een blog (= mening) van een kennisinstituut. Dat is niet wat de overheid vindt of fasciliteert… Nou is het wel zo dat er geen structureel potje geld voor preventie is. Daar heeft Trimbos in een recentere blog nog commentaar op. Maar zoals Neo al zei zijn er wel degelijk strategieën e.d.

Ape zei:
Jouw referenties (fora, websites) worden voor zo ver ik weet helemaal niet gepromoot. Ja, op een flyer in de verslavingskliniek. Ik zie geen promotie bij de huisarts, in het ziekenhuis, in de smartshop.
Klik om te vergroten...
Naast Neo’s argumenten: dat zou dan ook weer geen prevéntie zijn, dus als je dat zou willen moet er wel ander beleid komen. Maar tbh, ik geloof niet dat daar geld of capaciteit voor is. Daarnaast zou de voorlichting die wij als df-ers graag zouden willen zien, eerst een andere politieke keuze nodig hebben.

Ape zei:
Preventieve voorlichting is erg schaars.
Klik om te vergroten...
Dit zit m meer in voorlichting op scholen e.d.: hoe zorg je dat mensen die niet hebben gebruikt ook niet gáán gebruiken. Ik heb zelf zelfs 3 keer voorlichting gehad… en ik moet trimbos nageven: t hep nie echt geholpen🤪 Maar goed, ik denk dat de preventieve voorlichting wel beter zichtbaar wordt als je kinderen wat ouder zijn.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."