Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
86 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jazz35 zei:
Lief. ♥️ En... no doubt in my mind. Ik heb zó veel zin om het niet meer te nemen!!! Durf alleen niet goed cold turkey, vanwege de door velen van jullie beschreven symptomen, waaronder psychose (@_shikantaza toch?). Zat deze zomer al tegen een psychose aan, daar wil ik liever van wegblijven ditmaal. 😅
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat was met name doordat ik in een week zo goed als geen slaap kreeg. Indirect dus ontwenning.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Klopt, maar dat was met name doordat ik in een week zo goed als geen slaap kreeg. Indirect dus ontwenning.
Klik om te vergroten...
Ja, snap ik. Maar dat is met manische episodes sowieso het probleem wel, insomnia tralalalala. Dus even voorzichtig mee zijn maar, denk ik.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Slik je nog maar 0.5mg a 0.75mg Diazepam? @Jazz35
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooi initiatief. Ik kan het alleen maar toejuichen dat er mensen uit de branche iets doen om het afbouwen gemakkelijker te maken.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Mooi initiatief. Ik kan het alleen maar toejuichen dat er mensen uit de branche iets doen om het afbouwen gemakkelijker te maken.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, heb ook dat probleem. Maar de Ashton manual werkt ook goed.
Dank voor het delen @jackjanssen
j
jackjanssenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Update:
de website heeft nu een internationale translator
jackjanssen.com

Tapering hyperbolisch afbouwen ? 24/7 advies voor prof.

Via deze Bibliotheek professionals probeer ik handvatten te geven die u en uw client verder helpen als u in het huidige zorglandschap vastloopt.
jackjanssen.com jackjanssen.com
er in inmiddels ook een fb groep, geen idee hoe ik die meertalig maak ? ?

Facebook

www.facebook.com www.facebook.com
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
jackjanssen zei:
Update:
de website heeft nu een internationale translator
jackjanssen.com

Tapering hyperbolisch afbouwen ? 24/7 advies voor prof.

Via deze Bibliotheek professionals probeer ik handvatten te geven die u en uw client verder helpen als u in het huidige zorglandschap vastloopt.
jackjanssen.com jackjanssen.com
er in inmiddels ook een fb groep, geen idee hoe ik die meertalig maak ? ?

Facebook

www.facebook.com www.facebook.com
Klik om te vergroten...
Ik heb je vorige twee berichten laten gaan, maar ik ga je nu toch wijzen op de forumregels.

1000173305.jpg
j
jackjanssenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi Mevrouw Plop,
sorry dat ik nu pas reageer.
Maar als U de site goed bekijkt zult u zien dat deze enkel en alleen maar uitsluitend een toegevoegd informatief doel dient.
Ik maak op geen enkele manier reclame voor mezelf (ik heb dat ook niet nodig), of voor een ander,
ik verdien of vraag er ook geen geld of iets anders voor terug.
Ik maak op mijn site ook geen gebruik van toegevoegde reclame voor wat dan ook.
Het informatieve ligt er in dat alle info die ik de laatste 2 jaar verzameld heb nu gratis en makkelijk beschikbaar komt,
voor de mensen die het het hardst nodig hebben, nl onze huisartsen en behandelaars, waarvan velen nu nog steeds bij god niet weten hoe ze met deze problematiek om moeten of kunnen gaan.

De facebook groep is voor mij een middel om onze doelgroep, mensen die van een benzo verslaving afwillen te bereiken. Zij hebben zich de laatste 6 jaar (noodgedwongen) verzameld in zelfhulpgroepen op FB, die heel nuttig en waardevol zijn, maar waar ook wel eea aan schort. Ik ben er nog niet uit wat ik daar nog meer kan doen dan alleen info verstrekken, want een groep onderhouden is erg tijdrovend, en tijd die heb ik niet zoveel over.

Graag blijf ik met jullie van drugsforum in gesprek over hoe we dit probleem samen aan kunnen pakken, zonder de groepsregels geweld aan te doen.

mvg Jack Janssen.
j
jackjanssenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vinidi84 zei:
Goedenavond,
Mijn verhaal in het kort; sinds eind 2022 in een zware burn-out, wat uiteindelijk leidde naar een zware depressie. Oorzaak; onverwerkte trauma’s en letterlijk overwerkt (eigen bedrijf, werkte zo’n 80 uur per week, omdat ik geen grenzen kon aangeven). Mijn perfectionisme en controle dwang leidde tot zware paniek- en angstklachten. Op mijn dieptepunt, kreeg ik ook nog Covid en ben toen vijf nachten wakker geweest. Ik was op en wilde alleen maar slapen, maar dat lukte niet meer. Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht). Het gaat nu beter met me, hoewel ik merk dat mijn hoofd een beste tik heeft gehad. Ik wil daarom beginnen met afbouwen. De psychiater weet het niet goed. De Qeutiapine heb ik al volledig afgebouwd, de Mirtazapine bijna (nog 1 week en dan niets meer). Daarna wil ik de benzo’s graag afbouwen. Ik gebruik 2x 3 mg Bromazepam per dag, en 1 zolpidem voor de nacht. Hoe kan ik deze het beste afbouwen? Is omzetten naar diazepam nog een optie? Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag. Graag ontvang ik tips, dank alvast!
Klik om te vergroten...
Hey Vinidi,
wat fijn dat het nu beter met je gaat, ik zie hier dit draadje en snap dat je vd benzos af wilt.
Dat kan ook makkelijk:
2x 3 mg Bromazepam per dag converteert naar 2x 3mg diazepam per dag, dat is (evt hyperbolisch) prima te doen.
en 10 mg Zolpidem converteert naar 10 mg diazepam, dat kan ook prima, tot 2mg lineair en vanaf 2mg hyperbolisch naar beneden.
Die twee bovenstaande benzo's simpelweg bij elkaar optellen (16mg) en dat gaan afbouwen is dubieus,
de broma gebruik je 2x dagelijks, en de zolpi soms een nacht niet (en dan slaap je ook praktisch niet).
Je zou kunnen overwegen om de broma eerst af te bouwen, maar nooit 2 dingen tegelijk doen.
Er wordt hierboven al van alles over gezegd, dus dat komt wel goed.

Waar ik hierboven helaas niks over lees is de reden waarom je bent gaan gebruiken,
ik licht er even wat uit: "door onverwerkte trauma’s en overwerkt , geen grenzen aangeven,
perfectionisme en controle dwang niet meer kunnen slapen".
"Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht)."
De Qeutiapine en Mirtazapine zijn er inmiddels af lees ik.

Nu is mijn vraag, door de bovenstaande medicatie heb je de ruimte gehad om aan je onderliggende problematiek te werken,
nl: onverwerkte trauma's, grenzen, perfectionisme en controle dwang.
Is dit een beetje gelukt ?
En zo ja of nee, wat denk je dat er gaat gebeuren als je ook je verdere benzo's afbouwt ? ?

Daarnaast schrijf je ook: "Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag"

dan zegt mijn boeren verstand dat: "Het gaat nu beter met me" toch vragen oproept.

Je zou kunnen overwegen om bovenstaande eens goed met je psychiater te bespreken, voordat je jezelf helemaal zonder medicatie zet.

Succes, Ik hoor het graag.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Vraag om een voorraad Diazepam 2mg. Met alleen tabletten van 10mg maak je 't jezelf lastiger dan nodig. Schrijf voor jezelf een afbouwschema en houd bij in een schrift hoe veel je iedere dag neemt. Eventueel noteer je bijwerkingen waar je last van hebt of geef je de dag een rapportcijfer om bij te houden hoe het met je gaat. Desnoods maak je er een grafiek van. Kan ook voor je slaap, eetlust, of iets anders waar je mee worstelt of wat juist wel goed gaat.

Eén gift per dag is genoeg met Diazepam. Waarschijnlijk is 's avonds de beste tijd om te nemen zodat je de piek in je bloedspiegel voor de nacht kunt benutten.
Klik om te vergroten...
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam innemen?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Vince1984 zei:
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam
Klik om te vergroten...
Je moet langzaam afbouwen is het idee. als je eenmaal 24h redelijk doorkomt met 10 mg dan ben je goed onderweg. Voorlopig moet je afbouwen van 25 mg naar 10 mg begrijp ik..
Van 10 mg naar 0 mg is vervolgens nog erg pittig waarschijnlijk en dan zijn pilletjes van 5 en 2 mg wel handig om in kleine stappen af te bouwen.
Ook kan het zijn dat je vanaf 20 mg per dag naar 15 mg niet in een keer afbouwt en een periode op 17 mg wilt zitten bijvoorbeeld..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vince1984 zei:
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam innemen?
Klik om te vergroten...
Ligt eraan hoe je het nam voor het afbouwen, maar je kunt gefaseerd overgaan naar 1 gift ‘s avonds. Diazepam werkt erg lang.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Ligt eraan hoe je het nam voor het afbouwen, maar je kunt gefaseerd overgaan naar 1 gift ‘s avonds. Diazepam werkt erg lang.
Klik om te vergroten...
Dank, ik nam overdag 2x broma en voor de nacht Zolpidem. Denk dat ik probeer savonds 10mg en overdag 2x 5 mg. Laat mijn bevindingen weten. Dank!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vince1984 zei:
Dank, ik nam overdag 2x broma en voor de nacht Zolpidem. Denk dat ik probeer savonds 10mg en overdag 2x 5 mg. Laat mijn bevindingen weten. Dank!
Klik om te vergroten...
Ga je het weer op jouw manier doen? Succes in ieder geval 👍
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Ga je het weer op jouw manier doen? Succes in ieder geval 👍
Klik om te vergroten...
Hoe zou ik het anders moeten doen? Tips zijn welkom?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vince1984 zei:
Hoe zou ik het anders moeten doen? Tips zijn welkom?
Klik om te vergroten...
Ik had 't verkeerd gelezen, je plan is OK. Zet iedere gift om naar Diazepam en bouw gift voor gift af, avonddosis het laatst.

Afhankelijk van de hoogte van iedere dosis kun je je ochtenddosis omzetten met 10mg Diazepam per week.

Stel je slikt 3mg Bromazolam in de ochtend, wat gelijk staat aan 20mg Diazepam (ofzo?) dan doe je dat in 2 keer (en dus 2 weken). Daarna hetzelfde voor de middag- en avonddosis, en als je helemaal over bent (met evt een week stabilisatie) kun je beginnen met 1 of 2 mg van je ochtenddosis af te halen per week todat je in de ochtend niets meer neemt, dan de middagdosis hetzelfde laken een pak en de avonddosis als laatste.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Ik had 't verkeerd gelezen, je plan is OK. Zet iedere gift om naar Diazepam en bouw gift voor gift af, avonddosis het laatst.

Afhankelijk van de hoogte van iedere dosis kun je je ochtenddosis omzetten met 10mg Diazepam per week.

Stel je slikt 3mg Bromazolam in de ochtend, wat gelijk staat aan 20mg Diazepam (ofzo?) dan doe je dat in 2 keer (en dus 2 weken). Daarna hetzelfde voor de middag- en avonddosis, en als je helemaal over bent (met evt een week stabilisatie) kun je beginnen met 1 of 2 mg van je ochtenddosis af te halen per week todat je in de ochtend niets meer neemt, dan de middagdosis hetzelfde laken een pak en de avonddosis als laatste.
Klik om te vergroten...
Dank dank voor je meedenken, mijn eerste ochtendgift vandaag omgezet naar 10 mg dia…. Vanmiddag halve Bromazepam 3 mg (geen LAM, dat is rc spul en gebruik ik niet) gepakt, ging niet goed. Denk dat ik het gelijkelijk om moet zetten naar dia, ontwenning is te pittig. Ik ben christen, vandaag naar kerk, maar kreeg heftige paniekaanval (al heel lang niet meer gehad).
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vince1984 zei:
Dank dank voor je meedenken, mijn eerste ochtendgift vandaag omgezet naar 10 mg dia…. Vanmiddag halve Bromazepam 3 mg (geen LAM, dat is rc spul en gebruik ik niet) gepakt, ging niet goed. Denk dat ik het gelijkelijk om moet zetten naar dia, ontwenning is te pittig. Ik ben christen, vandaag naar kerk, maar kreeg heftige paniekaanval (al heel lang niet meer gehad).
Klik om te vergroten...
Alright, inderdaad Bromazepam. Wat ging er precies niet goed en wanneer? Heb je de gehele 3mg Bromazepam vervangen door 10mg Diazepam? Heb je Benzo’s bijgenomen?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Hmm. Misschien morgen ‘s ochtends 50/50 Dia/Broma proberen. Als dat beter gaat een week zo verder en daarna over naar Diazepam in de ochtend.
Klik om te vergroten...
Goed idee ga ik proberen… voel me nu pas weer redelijk normaal, nadat ik vanmiddag de broma heb ingenomen.
Mijn zus is lange tijd opgenomen geweest, ook na een zware burn out in psychose terecht gekomen. Zij slikt al tien jaar 5 mg lorazepam voor de nacht en 100 mg oxazepam (wel in de tijd opgehoogd), ook krijgt ze nog haldol. Was ooit een knappe vrouw met een goede job en succesvol leven, is nu een wrak van 130 kg (ooit 65kg geweest in de goede dagen). Zou zij ooit nog van de medicatie afkomen, ze is pas 41 jaar oud.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Alright, inderdaad Bromazepam. Wat ging er precies niet goed en wanneer? Heb je de gehele 3mg Bromazepam vervangen door 10mg Diazepam? Heb je Benzo’s bijgenomen?
Klik om te vergroten...
Ik had vanochtend Bromazepam vervangen voor diazepam 10, voelde me er echt slecht van. Vanmiddag 3 mg Bromazepam bijgenomen, nu iets beter.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2728293031...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."