Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
88 weergaven
18-5-2026
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
MyLittlePonyPack zei:
Ik ben inmiddels al ruim 3 maanden van de Diazepam en dus benzo's af🥳😎
En dat na jarenlang elke dag benzo's gebruiken. En ik had echt niet verwacht dat ik eigenlijk daarna helemaal nergens last meer van zou hebben. En het slapen gaat ook echt prima over het algemeen. Ik slaap 5 van de 7 nachten redelijk/ goed👍

En vaak wel 1 of 2 nachten in de week wat slechter. Afgelopen week had ik 2 nachten waarin ik maar een paar uur had geslapen en dat vind ik dan nog wel moeilijk hoor. Dan denk ik er 's nachts nog wel aan als ik naar het plafond lig te staren. Maar ja het kan niet meer en ik wil het ook niet meer.

Ik probeer die dag dan maar gewoon te accepteren dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Alhoewel ik dan wel echt chagrijnig kan zijn qua stemming vanwege het slaapgebrek. Maar de nacht erop slaap ik eigenlijk altijd weer heel goed. En soms bij spanning of drukte in mijn hoofd heb ik nog wel eens trek aan een benzo. Maar ook daar kan ik steeds beter mee omgaan en het er te laten zijn en te voelen. En er op een constructieve manier mee om te gaan 👍

Ik lees hier dat 0.5 milligram Bromozolam omgerekend wordt naar 5-7.5 milligram Diazepam en dat jij voor 1.5 mg Bromozolam 20 mg Diazepam kreeg @Leslie010😳 Maar dan snap ik wel waarom mijn afkick van de Bromozolam in de detox zo hevig was. Want ik zat gemiddeld op 27 mg Bromozolam (met uitschietjes naar 39 mg) en ik kreeg de eerste dag maar 40 milligram Diazepam en vanaf de tweede dag zelfs nog maar 35 milligram. Ik vond dat toen echt al zo ontzettend weinig, maar in de kliniek hadden ze er geen ervaring mee en deden ze maar wat...

Dus ik herken me wel in het verhaal van @Raver en @De Zandman dat de specialistische kennis in de detox flink te wensen overlaat. Zulke opmerkingen die jij hebt gekregen @Raver kunnen ook echt niet. Ik weet niet waar je zit maar ik vind het sowieso al een rare gang van zaken dat je als cliënten onderling met elkaar kunt klooien wat je van de week zei. Ik vind het in ieder geval dapper dat je hebt besloten om juist het laatst stukje klinisch te doen in de detox. Heel veel succes en hopelijk kom jij er ook helemaal vanaf💪

@Jazz35 Welkom terug op het forum na je vrijwillige ban. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je een nieuwe psychiater hebt en dat die ging Diazepam wil geven om af te bouwen. Echt enorm slecht dat ze je nou aan je lot overlaten. Maar je bent er echt bijna als je nog maar op 0.5 milligram Bromozolam zit. Goed dat je voor jezelf een plan van aanpak heb gemaakt en ik heb er vertrouwen in dat het jou ook gaat lukken 💪

@Vinidi84 en @Roze Olifant Hoe gaat het nu met jullie?🫂

Bekijk bijlage 62083
Klik om te vergroten...
Met mij gaat ‘t redelijk. Overdag nog 2,5 mg diazepam, en savonds 2,5 mg diazepam. Er zijn nu dagen bij dat ik me best goed voel met weinig ontwenning, en dat ik helderder ben in het hoofd. Ook de slechte dagen zijn er nog. Slapen is nog steeds één en al dromen, over de meeste bizarre dingen, iets waarvan ik hoop dat dat op termijn weer hersteld naar normaal. Ik besef ook dat ik een zeer lange periode 0,0 droomslaap had; en dat moet nu weer in balans komen. Soms lukt het om smiddags een powernap te doen van wel soms een uur, dat is echt heel fijn. Wel merk ik dat gezonde darmen ongelofelijk belangrijk zijn in de afbouw. Eet ik verkeerd, dan weet ik in feite al dat de ontwenningsverschijnselen veel heftiger worden (dat kan al na een half uur dat ik de maaltijd op heb). Eet ik gezond, dus veel biologische groente (hele bloemkool of broccoli) met alleen een stukje rundvlees, dan werkt dat positief door. Eet ik echter een maaltijd met veel gluten, koolhydraten, suikers en e nummers, dan ben ik aan de beurt. Ik bouw per week 1 mg af. Als ik bij de 2,5 zit wordt dit 0,5 mg.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Vinidi84 zei:
Met mij gaat ‘t redelijk. Overdag nog 2,5 mg diazepam, en savonds 2,5 mg diazepam. Er zijn nu dagen bij dat ik me best goed voel met weinig ontwenning, en dat ik helderder ben in het hoofd. Ook de slechte dagen zijn er nog. Slapen is nog steeds één en al dromen, over de meeste bizarre dingen, iets waarvan ik hoop dat dat op termijn weer hersteld naar normaal. Ik besef ook dat ik een zeer lange periode 0,0 droomslaap had; en dat moet nu weer in balans komen. Soms lukt het om smiddags een powernap te doen van wel soms een uur, dat is echt heel fijn. Wel merk ik dat gezonde darmen ongelofelijk belangrijk zijn in de afbouw. Eet ik verkeerd, dan weet ik in feite al dat de ontwenningsverschijnselen veel heftiger worden (dat kan al na een half uur dat ik de maaltijd op heb). Eet ik gezond, dus veel biologische groente (hele bloemkool of broccoli) met alleen een stukje rundvlees, dan werkt dat positief door. Eet ik echter een maaltijd met veel gluten, koolhydraten, suikers en e nummers, dan ben ik aan de beurt. Ik bouw per week 1 mg af. Als ik bij de 2,5 zit wordt dit 0,5 mg.
Klik om te vergroten...
Fijn om te lezen! Klinkt alsof je goed bezig bent. En nu je het zegt over dat voedsel, valt er ineens een aantal kwartjes hier. Heb ik óók joh! Da's wel even goed om te realiseren. Succes!! ✨
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoe gaat het @Vinidi84 ?

Ik ben net bij een nieuwe behandelaar geweest en heb ook met de psychiater gesproken over medicatie. Zij geeft drie opties:

1 - Ik ga zelf door zoals ik nu bezig ben en probeer af te bouwen met de Bromazolam en gebruik daarnaast de Quetiapine (50 mg) zoals ik die nu gebruik
2 - Hetzelfde als hierboven, maar ik hoog de Quetiapine op tot bv 75 mg, dit om de stemming te bijven stabiliseren en makkelijker te kunnen afbouwen
3 - (haar eigenlijke voorstel) Ik ga naast de Quetiapine Valproïnezuur of Carbamazepine gebruiken om m'n stemming wat te stabiliseren en makkelijker af te bouwen met de Bromazolam

Note: ik slik de Quetiapine nu bijna twee jaar voor een bipolaire stoornis, waar Valproïnezuur ook regelmatig voor gebruikt wordt.

Ik neig eerlijk gezegd nu naar het eerste. Kijken of het zelfstandig lukt, en zo niet, dan optie drie proberen. Quetiapine in hogere dosering vlakt mij behoorlijk af. Daar zit ik niet op te wachten. Bipolair zijn is kut, maar een afgevlakt leven mijn grootste nachtmerrie. Ben dus best bang voor extra stabilisatoren.

Plus: de afbouw gaat best lekker volgens mij. Dus sja.... Even laten bezinken maar.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Jazz35 zei:
Hoe gaat het @Vinidi84 ?

Ik ben net bij een nieuwe behandelaar geweest en heb ook met de psychiater gesproken over medicatie. Zij geeft drie opties:

1 - Ik ga zelf door zoals ik nu bezig ben en probeer af te bouwen met de Bromazolam en gebruik daarnaast de Quetiapine (50 mg) zoals ik die nu gebruik
2 - Hetzelfde als hierboven, maar ik hoog de Quetiapine op tot bv 75 mg, dit om de stemming te bijven stabiliseren en makkelijker te kunnen afbouwen
3 - (haar eigenlijke voorstel) Ik ga naast de Quetiapine Valproïnezuur of Carbamazepine gebruiken om m'n stemming wat te stabiliseren en makkelijker af te bouwen met de Bromazolam

Note: ik slik de Quetiapine nu bijna twee jaar voor een bipolaire stoornis, waar Valproïnezuur ook regelmatig voor gebruikt wordt.

Ik neig eerlijk gezegd nu naar het eerste. Kijken of het zelfstandig lukt, en zo niet, dan optie drie proberen. Quetiapine in hogere dosering vlakt mij behoorlijk af. Daar zit ik niet op te wachten. Bipolair zijn is kut, maar een afgevlakt leven mijn grootste nachtmerrie. Ben dus best bang voor extra stabilisatoren.

Plus: de afbouw gaat best lekker volgens mij. Dus sja.... Even laten bezinken maar.
Klik om te vergroten...
Goed bezig! Ik zou ook optie 1 doen. Als dat niet lukt kun je altijd nog kijken naar extra medicatie, en ja, afvlakking van gevoel is niet prettig. Niet bij je gevoel kunnen komen is ook weer een uitlokker voor depressieve symptomen.
Met mij gaat t redelijk, de dalen zijn soms nog wel diep, maar ik weet dat dit weer wegtrekt in de loop vd dag, en dat ik met name in de avond weer een betere stemming heb. Wel heb ik afgelopen week middenin de nacht mijn telefoon gepakt en een aantal mensen gebeld. Ik weet hier helemaal niets van. Ook stond er een geopende fles wijn (van 130 euro bedoelt voor een speciaal moment) op het aanrecht, waar een glas uit is gehaald. Deze stond in de badkamer onaangeroerd. Sochtends werd ik overigens teruggebeld, ze dachten dat er wat mij aan de hand was. Ik hoop niet dat dit vaker gebeurd, en vindt dit best eng.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Vinidi84 zei:
Goed bezig! Ik zou ook optie 1 doen. Als dat niet lukt kun je altijd nog kijken naar extra medicatie, en ja, afvlakking van gevoel is niet prettig. Niet bij je gevoel kunnen komen is ook weer een uitlokker voor depressieve symptomen.
Met mij gaat t redelijk, de dalen zijn soms nog wel diep, maar ik weet dat dit weer wegtrekt in de loop vd dag, en dat ik met name in de avond weer een betere stemming heb. Wel heb ik afgelopen week middenin de nacht mijn telefoon gepakt en een aantal mensen gebeld. Ik weet hier helemaal niets van. Ook stond er een geopende fles wijn (van 130 euro bedoelt voor een speciaal moment) op het aanrecht, waar een glas uit is gehaald. Deze stond in de badkamer onaangeroerd. Sochtends werd ik overigens teruggebeld, ze dachten dat er wat mij aan de hand was. Ik hoop niet dat dit vaker gebeurd, en vindt dit best eng.
Klik om te vergroten...
Oeh, dat klinkt inderdaad eng zeg. Heb je dat vaker gehad in je afbouwtraject, dat je dingen deed waar je de volgende dag niets meer vanaf wist?

En ja, optie 1 klinkt me inderdaad het beste in de oren voor nu. Niet het één weer met het ander gaan vervangen. Als ik opnieuw erge last krijg van manische episodes, kan ik dat altijd nog doen. Het is bij mij gelukkig niet zo ernstig dat ik in een separeercel beland of zo. 😬😅
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Voor de stemming te stabiliseren kun je ook depakine enteric nemen.
Dat is een echte stemmingstabilisator.
Door dit anti epilepsie medicijn vlak je iig niet af!
En je kunt er zonder probleem weer mee stoppen desgewenst.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet zelf gaan beslissen over medicatie. Dit zijn de keuzes die ik nu heb. C'est ça.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Oeh, dat klinkt inderdaad eng zeg. Heb je dat vaker gehad in je afbouwtraject, dat je dingen deed waar je de volgende dag niets meer vanaf wist?

En ja, optie 1 klinkt me inderdaad het beste in de oren voor nu. Niet het één weer met het ander gaan vervangen. Als ik opnieuw erge last krijg van manische episodes, kan ik dat altijd nog doen. Het is bij mij gelukkig niet zo ernstig dat ik in een separeercel beland of zo. 😬😅
Klik om te vergroten...
Nee, voor t eerst dat zoiets gebeurd is. Hopelijk blijft t bij deze ene keer.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vinidi84 zei:
Voordat je in ketose komt, moet je volhouden. Bij de een aantal dagen, bij sommigen tot wel 4 weken. Je kunt teststripjes kopen om de ketonen in je urine te meten. Die teststrips geven dan ook aan of je in ketose bent. Intermet fasting heeft raakvlakken met ketose, sommigen komen daar al in, wanneer ze 18 uur niets eten. Ik merk zelf ook, hoe minder ik eet, hoe beter het gaat. Eet ik echter veel koolhydraten en suikers, dan ervaar daarna snel een crash met vreselijke ontwenning. Eet ik echter alleen dierlijke producten met groente, dan blijf ik stabiel.
Klik om te vergroten...
Superfijn dat het voor jou werkt! Ik hecht te veel aan mijn koolhydraten momenteel, zeker omdat ik echt megaveel en intensief sport, maar zal hier zeker aan denken als ik tzt misschien ook last krijg van ontwenningsverschijnselen zoals jij die beschrijft. 🙏
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vinidi84 zei:
Voordat je in ketose komt, moet je volhouden. Bij de een aantal dagen, bij sommigen tot wel 4 weken. Je kunt teststripjes kopen om de ketonen in je urine te meten. Die teststrips geven dan ook aan of je in ketose bent. Intermet fasting heeft raakvlakken met ketose, sommigen komen daar al in, wanneer ze 18 uur niets eten. Ik merk zelf ook, hoe minder ik eet, hoe beter het gaat. Eet ik echter veel koolhydraten en suikers, dan ervaar daarna snel een crash met vreselijke ontwenning. Eet ik echter alleen dierlijke producten met groente, dan blijf ik stabiel.
Klik om te vergroten...
Ketose is standaard in twee dagen, max 5. Hoe kom jij bij 4 weken? Zolang onder de 800kcal is hartstikke gevaarlijk. Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Om in ketose te komen moet je dagelijkse onder de 800(iets meer of mindee)zitten of minder afhankelijk van je gewicht en lengte.

Verder zijn intermittent fasting en keto-dieet twee hele verschillende dingen. Een keto dieet met veel koolhydraten en suikers kan niet.

Denk dat je keto en paleo door elkaar haalt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik merk niet specifiek meer ontwenningsverschijnselen als ik koolhydraten eet. Ik merk vooral een verschil in maaltijden met veel bewerkte voeding. Maar als ik een bordje pasta eet met salade en wat stokbroodjes met een smeerseltje (vol koolhydraten) voel ik me niet slecht.

Maar als ik een pizza eet met chicken wings bleh dan reageert mijn lichaam daar sterker op. Of noem maar wat ongezonde voeding op.

Of het keto dieet specifiek ook werkt tegen de ontwenningsverschijnselen vind ik wat te kort door te bocht. Maar als het voor jou werkt vooral doorzetten. Wel interessant hoor.

Gezonde darmflora is ongetwijfeld super belangrijk. Dat bereik je door gezonde gevarieerde voeding en genoeg beweging.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Ik merk niet specifiek meer ontwenningsverschijnselen als ik koolhydraten eet. Ik merk vooral een verschil in maaltijden met veel bewerkte voeding. Maar als ik een bordje pasta eet met salade en wat stokbroodjes met een smeerseltje (vol koolhydraten) voel ik me niet slecht.

Maar als ik een pizza eet met chicken wings bleh dan reageert mijn lichaam daar sterker op. Of noem maar wat ongezonde voeding op.

Of het keto dieet specifiek ook werkt tegen de ontwenningsverschijnselen vind ik wat te kort door te bocht. Maar als het voor jou werkt vooral doorzetten. Wel interessant hoor.

Gezonde darmflora is ongetwijfeld super belangrijk. Dat bereik je door gezonde gevarieerde voeding en genoeg beweging.
Klik om te vergroten...
IIRC zijn het Glutamaten die de ontwenning kunnen verergeren. E621 (en dat zit in van alles) maar ook Parmezaan of tomaten in mindere mate.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
De agressie die ik nu ervaar in combinatie met mensen die mijn grens niet respecteren en eroverheen ga merk ik echt dat ik gevaarlijk word.
Dit heeft echt met minderen van mijn Clonazepam te maken.
Hierom ben ik even tijdelijk gestopt met afbouwen en ben ik helaas ook met een kwart pil terug gedrongen.
Zit echt in een periode dat ik zo snel ontvlambaar ben dat het ook echt onleefbaar word.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ei-Salade zei:
merk ik echt dat ik gevaarlijk word.
Klik om te vergroten...
Hoe dan precies?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ei-Salade zei:
De agressie die ik nu ervaar in combinatie met mensen die mijn grens niet respecteren en eroverheen ga merk ik echt dat ik gevaarlijk word.
Dit heeft echt met minderen van mijn Clonazepam te maken.
Hierom ben ik even tijdelijk gestopt met afbouwen en ben ik helaas ook met een kwart pil terug gedrongen.
Zit echt in een periode dat ik zo snel ontvlambaar ben dat het ook echt onleefbaar word.
Klik om te vergroten...
Oef, dit klinkt wel heel heftig zeg. Kun je hier met een behandelaar over praten? Want dit los je zelf zo 1 2 3 niet op denk ik. 🤐
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Oef, dit klinkt wel heel heftig zeg. Kun je hier met een behandelaar over praten? Want dit los je zelf zo 1 2 3 niet op denk ik. 🤐
Klik om te vergroten...
Ik heb helaas geen hulpverlening meer en probeer al jaren ergens binnen te komen en word continue geweigerd.
Begin hierin echt radeloos te worden en verlies behoorlijk hoop in dat het ooit goed gaat komen.
Ik wil heel graag hulp ook omdat ik goed besef dat het me niet alleen lukt en open sta voor alles omtrent professionele hulp, echter geven ze mij nooit de kans wat mij weer de put inbrengt.

Tis ook heel heftig. Dat kleine jochie van 10 jaar die veel mee maakte en dat uitte in woede is er nog steeds... Merk het wel pas sinds ik ben gaan afbouwen en dat doet best zeer om te beseffen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Hoe dan precies?
Klik om te vergroten...
Nou, gelukkig nu uitgesproken maar m'n vriendin heeft niets met grenzen van haarzelf en ook niet dat van mij en respecteerde het niet.
Nu is het bijna zo erg uit de hand gelopen dat ik de politie wilde bellen om haar te verwijderen om mijzelf en haar in veiligheid te krijgen. Haar echt heel vaak verzocht zelf weg te gaan omdat ik dus m'n grens allang gepasseerd was maar dat zag zij niet zo ernstig in, nu gelukkig wel na het gesprek want ik stond echt op een punt waar ik al ruim 15 jaar niet ben geweest.
Had het echt zwart voor de ogen en het scheelde echt weinig.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ei-Salade zei:
Had het echt zwart voor de ogen en het scheelde echt weinig
Klik om te vergroten...
Respect dat je dit deelt.
Maar ik spreek wel echt m’n oprechte bezorgdheid uit, wat als dit straks echt mis gaat 🙏
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Respect dat je dit deelt.
Maar ik spreek wel echt m’n oprechte bezorgdheid uit, wat als dit straks echt mis gaat 🙏
Klik om te vergroten...
Ja... Dat wil ik ook niet. Heb wel aangegeven dat wat mij betreft dit risico er niet mag zijn en het voor haar veiliger is om er een streep door te zetten.
Ik heb letterlijk nu half Nederland gehad met de hulpvraag voor m'n problemen en ik begrijp gewoon niet waarom ik nergens word aangenomen.
Nu was het zo dat er een diagnose ontbrak. Maar waarom doet mijn huisarts mij doorverwijzen zonder onderbouwing??
Ik denk dat hij dit doet om mij aan het lijntje te houden of om dwars te zitten. Vind dit al vanaf het begin een vreselijke huisarts.

Ik sport en doe wat ik kan om het zelf te verbeteren maar dit is echt te weinig om beter van te worden. Ik ben hopeloos zolang ik het allemaal zelf moeten oplossen wat duidelijk niet lukt.

Edit: a.s week met vriendin mee naar forensische ggz en met haar bellen naar m'n oude behandelaar van IrisZorg om daar m'n allerlaatste poging te wagen voor SGGZ.
Dat hielp ontzettend goed en was echt vooruitgang aan het boeken, helaas vanuit hogere macht (verzekeraar) eruit gedonderd en nu dus onbehandeld 4 jaar verder en tis een grote bende.
Het enige wat ik nu ervan over heb is dat m'n gebruik meer op orde is. Maar in herstel ben ik al 4 jaar niet meer.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Jezus @Ei-Salade , wat een heftig verhaal man! 😳 Inderdaad heel dapper dat je dit deelt en knap van je dat je aan de bel trekt en probeert je vriendin te behoeden. Maar inderdaad, ik maak me ook zorgen. En dit is geen houdbare situatie.
Dom idee waarschijnlijk, maar... gewoon een andere huisarts proberen? Of heb je dat al gedaan? Vind het behoorlijk bizar dat je hier geen doorverwijzing voor krijgt. ✨
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Dom idee waarschijnlijk, maar... gewoon een andere huisarts proberen? Of heb je dat al gedaan? Vind het behoorlijk bizar dat je hier geen doorverwijzing voor krijgt. ✨
Klik om te vergroten...
dat is geen dom idee.
Alleen, het is niet makkelijk uitvoerbaar.
Je moet maar net bij een andere huisarts terecht kunnen, bij veel huisartsen is de praktijk volgeboekt en nemen ze geen mensen meer aan....
Een groot probleem dus

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2526272829...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."