Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
85 weergaven
18-5-2026
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Perenijsje zei:
Dankjewel en jij bent ook al flink afgebouwd dan als je dat omrekent idd!
Ik ben vanavond dus voor het eten van 2.5 mg naar 0 gegaan en merk nu wel weer dat die stemmingswisselingen weer terug zijn dan de eerste dagen na een afbouw.

Het is voor mij vandaag sowieso al een moeilijke dag (zie topic wat gaat er door je hoofd). Maar 3-4 uur nadat ik normaal een dosis zou hebben ingenomen (nu dus zo'n beetje) ben ik als ik afbouw echt heel emotioneel opeens en tranen in mn ogen enzo. En ik heb vaak hoofdpijn als ik net afbouw.

Ik zwem 1x in de week, wat voor mij vooral helpt is mn werk en simpele klusjes in/rondom huis waarbij ik niet hoef na te denken. Gisteren bijvoorbeeld druk bezig geweest met planten verpotten en dat geeft mij dan weer een goed gevoel als dat gebeurd is.
Jij ook nog veel sterkte!
Klik om te vergroten...
Goed bezig, zwemmen is heel gezond. Ik heb mij een beetje verdiept in wat benzo’s nu precies doen in je brein. Benzo’s putten je Gaba receptoren uit, vervolgens gaan ze meer receptoren (ook wel neurotransmitters genoemd) aanmaken, zodat er toch Gaba kan worden aangemaakt, de uitgeputte receptoren kunnen namelijk naar verloop van tijd geen Gaba meer aanmaken (je hersenen zijn wat dat betreft heel slim). Echter deze aanmaak van neurotransmitters zorgen ervoor dat de rest volledig uit balans schiet (serotonine, dopamine, maar vooral ook je glutamaat). Dit laatste stofje is verwoestend voor je lijf / psyche. Na elke Gaba piek, ontstaat er een glutamaat piek. Waar Gaba het zenuwstelsel dempt, doet glutamaat exact het omgekeerde, het activeert je zenuwstelsel met een overshoot aan prikkels. Vandaar ook dat vele benzo gebruikers neuropathie ontwikkelen, een overprikkeld brein, agitatie, depressie, en een hele lijst aan klachten meer. Akatishia is één van de ergste klachten bij mensen met benzo (mis) en gebruik, en die vervolgens te snel afbouwen of cold turkey stoppen. Sommige benzo’s gebruikers, ontwikkelen deze klachten al tijdens gebruik, of wanneer ze de dosering gaan verhogen. Klachten worden niet minder, maar erger. Dit alles heeft te maken met het stofje ‘glutamaat’. Als je weet wat er aan de hand is, kun je daar op anticiperen. Ik ben op zoek gegaan naar de vraag hoe verlaag ik mijn glutamaat. Want voor mijn gevoel ligt daar een grote stap tot succes en dat je er beter en gezonder uitkomt. Demping van het glutamaat systeem is nodig om klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen, wat hierbij (kan) helpen is:
- om de dag 1,5 uur matig sporten
- magnesium glycine (geconcentreerd)
- vitamine d2/k3
- vitamine c
- vitamine een goede B complex (gemetileerd)
- lithium (lage dosering, Max 10 mg), icm sporten zorgt dit voor de aanmaak van nieuwe neurotransmitters (met name serotine en dopamine), gelukstofjes en belonginstofjes
- intermet fasting, na 18u savonds niets meer eten, tot volgende ochtend 12u, overigens vasten is heel gezond om te doen (bv twee/ drie dagen niet eten)
- passiebloem thee, sterke pot laten trekken, natuurlijke Gaba boost vanuit de darmen aangemaakt -> wetenschappelijk bewezen net zo effectief te zijn als oxazepam
- geen stimulerende middelen; koffie ed.
Ik merk wanneer ik het bovenstaande grotendeels volhoud, ik vrij makkelijk door de dagen kom. Wijk ik hier vanaf, dan ontstaan er meer klachten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Update; met mij gaat het echt veel beter. Slaap beter en dieper, kan weer fulltime werken (eigen bedrijf), zit alweer op mijn oude omzet van een paar jaar terug (had ik een jaar geleden niet kunnen denken). Vanmiddag nieuwe auto uitgezocht 😊 (bmw i4) super blij mee. Komt over 4 weekjes. Morgen en vrijdag nog leuke klant bezoeken en dit weekend heerlijk in de tuin (wordt mooi weer). Zit op 2 mg diazepam, en gaat goed, voor mijn gevoel doet het niets, maar ben voorzichtig. De mindere dagen en af en toe een betere dag, is helemaal omgedraaid, nu meer betere dagen en af toe een mindere dag. Psych op 1 mei laatste afspraak (fysiek) en dan hoop ik van de benzo’s af te zijn.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Klinkt geweldig zeg. Echt fijn voor je dat het zo goed gaat!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Soms is een langzame afbouw niet nodig. Het is heel persoonlijk. Ik ben zelf afgebouwd van 25 mg diazepam naar 0 in 6 dagen. Zonder problemen. Was wel in een klinische setting. Als je merkt dat het lekker gaat kun je er ook voor kiezen om iets sneller te gaan.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het mee eens. Hoewel natuurlijk niet iedereen de kans krijgt het klinisch te doen. Ik had in de kliniek weinig verantwoordelijkheden. Hoefde geen eten te maken, geen boodschappen te doen, niet aan het verkeer deel te nemen. Niet te werken, niet voor anderen te zorgen etc etc. De afkick viel mij echt mee.
Enige wat echt kut was, was de slapeloosheid en de kliniek was daar m.i. niet op ingericht. Felle lampen in de medicijnenkamer waar je s avonds nog in moest en felle lampen op de gang en in de gezamenlijke toiletten.
Bij mij was er na de opname te weinig nazorg/programma dus daar zou ik vooraf wel iets voor plannen.

Het hielp ook dat ze het ‘afgepakt’ hebben ipv dat ik zelf moest afbouwen want zelf dacht ik dat ik het niet kon.

Nee en zeker niet drinken! Ik mag misschien eerder naar huis dan gedacht en moet echt een plan hebben. Heb iig een geliefde die t mij verbiedt maar ik zeg steeds, ik moet een eigen plan hebben, dat ook geldt als hij onder een bus komt. Hij heeft gezien hoe ik hier binnen kwam en dat moeten we niet meer hebben.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb zelf via de huisarts een goede psycholoog gevonden, zij gaat mij de komende 3 maanden begeleiden in een stuk rouwverwerking en afbouw medicatie. Om de week een uur afspraak, en dan weer langzaam, heel langzaam afbouwen. Zit nu op ongeveer 15 mg dia per dag, rond het overlijden van mijn moeder nog meer genomen, met name voor de nacht (ik sliep niet). Probeer weer langzaam naar 10 te gaan, dan 5, dan 2,5 etc etc. Gisteren weer naar de sportschool geweest, uurtje gesport, ook weer langzaam opbouwen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vinidi84 zei:
Ik heb zelf via de huisarts een goede psycholoog gevonden, zij gaat mij de komende 3 maanden begeleiden in een stuk rouwverwerking en afbouw medicatie. Om de week een uur afspraak, en dan weer langzaam, heel langzaam afbouwen. Zit nu op ongeveer 15 mg dia per dag, rond het overlijden van mijn moeder nog meer genomen, met name voor de nacht (ik sliep niet). Probeer weer langzaam naar 10 te gaan, dan 5, dan 2,5 etc etc. Gisteren weer naar de sportschool geweest, uurtje gesport, ook weer langzaam opbouwen.
Klik om te vergroten...

Wat fijn dat je die psycholoog heb gevonden. En wat ontzettend knap van je dat je toch gewoon doorgaat met afbouwen en zelfs gewoon weer sporten terwijl je moeder net is overleden. Echt respect hoor 💪🫂

Ik kon het gisteren echt wel aan mijn lichaam merken dat die middagdosis nou weg is en er wel heel lange tijd tussen de ochtend en de nacht zit zonder Diazepam verder nu. 's Ochtends neem ik het rond 9 uur en voor het slapen rond 23 uur. Maar het is te doen.

Alleen ik werd net gebeld dat mijn therapie morgen niet doorgaat, donderdag is het natuurlijk Hemelvaart en op vrijdag ben ik altijd vrij. Dus eigenlijk is mijn hele structuur/afleiding deze week weg. Dat moet ik nou zelf zien in te vullen en dat vind ik wel lastig.
Maar ik ga in ieder geval vandaag zwemmen, morgen naar de sportschool en vrijdag weer zwemmen 💪
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Prima, @Perenijsje, dat je actief blijft!
Dat is echt heel erg belangrijk!
Op de bank blijven zitten is imo vragen om craving en daar zit je natuurlijk niet op te wachten....
Ik heb respect voor je.
Je doet het heel erg goed!
Straks ben je geen slaaf meer en je zult jezelf zooooveeeel beter gaan voelen zonder al die dempers!
Ga zo door en houd vol!
De beloning zal groot zijn, nog even doorbijten!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Prima, @Perenijsje, dat je actief blijft!
Dat is echt heel erg belangrijk!
Op de bank blijven zitten is imo vragen om craving en daar zit je natuurlijk niet op te wachten....
Ik heb respect voor je.
Je doet het heel erg goed!
Straks ben je geen slaaf meer en je zult jezelf zooooveeeel beter gaan voelen zonder al die dempers!
Ga zo door en houd vol!
De beloning zal groot zijn, nog even doorbijten!
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je lieve woorden 💜
Het scheelt eigenlijk dat ik helemaal geen cravings meer heb naar die benzo's hoor. Het is alleen puur dat mijn lichaam gewoon nog rustig moet afkicken en dat ik met het afbouwen dus nog wel aan mijn lichaam merk dat ik niet te snel moet gaan. Maar verder ben ik wel actief. Werk weer, sport dus veel, doe weer andere leuke dingen, het mooie weer komt er weer aan, dus dan wordt alles sowieso een stuk makkelijker. Alleen het afbouwen voor het slapen zie ik dan nog wel tegenop, omdat ik daarvoor natuurlijk het langst benzo's gebruikt heb (meer dan 4 jaar dagelijks).
Maar dat is idd gewoon echt even doorbijten dan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jij kuntt dat, stoppen met die rotzooi!
Je bent al heel ver op de goede weg...
Dat gaat bij jou wel goed komen!
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#10
Perenijsje zei:
Dankjewel voor je lieve woorden 💜
Het scheelt eigenlijk dat ik helemaal geen cravings meer heb naar die benzo's hoor. Het is alleen puur dat mijn lichaam gewoon nog rustig moet afkicken en dat ik met het afbouwen dus nog wel aan mijn lichaam merk dat ik niet te snel moet gaan. Maar verder ben ik wel actief. Werk weer, sport dus veel, doe weer andere leuke dingen, het mooie weer komt er weer aan, dus dan wordt alles sowieso een stuk makkelijker. Alleen het afbouwen voor het slapen zie ik dan nog wel tegenop, omdat ik daarvoor natuurlijk het langst benzo's gebruikt heb (meer dan 4 jaar dagelijks).
Maar dat is idd gewoon echt even doorbijten dan.
Klik om te vergroten...
Je kan als de slaapproblemen aan houden ook met je arts kijken wat er mogelijk is naast medicatie. Ze kunnen inmiddels veel meer op dat gebied.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
PapaverMan zei:
Je kan als de slaapproblemen aan houden ook met je arts kijken wat er mogelijk is naast medicatie. Ze kunnen inmiddels veel meer op dat gebied.
Klik om te vergroten...

Ja dat hebben we de afgelopen vier jaar ook al heel veel gedaan hoor 😉
Maar ik heb een complexe PTSS, heb daarvoor traumatherapie gehad, en bijvoorbeeld andere medicatie die niet verslavend is zoals benzo's werken helaas niet. Ik heb al een goed slaapritme, een verzwaringsdeken, een slaapmasker, doe aan meditatie etcetera. Maar vaak door nachtmerries word ik wakker en kan ik daarna niet meer slapen bijvoorbeeld.
Ook al heb ik al nachtmerrie reframings-therapie gehad ook bijvoorbeeld.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Perenijsje zei:
Ja dat hebben we de afgelopen vier jaar ook al heel veel gedaan hoor 😉
Maar ik heb een complexe PTSS, heb daarvoor traumatherapie gehad, en bijvoorbeeld andere medicatie die niet verslavend is zoals benzo's werken helaas niet. Ik heb al een goed slaapritme, een verzwaringsdeken, een slaapmasker, doe aan meditatie etcetera. Maar vaak door nachtmerries word ik wakker en kan ik daarna niet meer slapen bijvoorbeeld.
Ook al heb ik al nachtmerrie reframings-therapie gehad ook bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar, een kennis van mij heeft exact hetzelfde zware PTSS waarbij ze psychose gevoelig is geworden. Die slikt dagelijks 4 mg haldol, 5 mg Lorazepam en 100 mg oxazepam. Verschrikkelijk aangekomen, altijd last van de darmen, veel overgeven etc. Nu drinkt ze ook nog een behoorlijke hoeveelheid alcohol (nu wel minder), maar toch 4 halve liters per dag denk ik. De combi alcohol, met haldol etc maakt haar persoonlijkheid helemaal anders. Ze zou eigenlijk moeten afbouwen, denk dat ze zich stukken beter zou voelen. Maar ja, de pijn verdoven ipv erdoor heengaan, is vandaag de oplossing bij veel psychiaters.
Sterkte zet hem op!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Jazz35 zei:
Niet geheel ontopic, maar hoe ging het afbouwen van quetiapine voor jou? Die moet ik - na de benzo's - óók nog aanpakken namelijk. 😬
Klik om te vergroten...
Qeutiapine heb ik ook geslikt, 50 mg max. Afbouwen ging vrij eenvoudig bij mij, in een week was ik er vanaf.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vinidi84 zei:
Qeutiapine heb ik ook geslikt, 50 mg max. Afbouwen ging vrij eenvoudig bij mij, in een week was ik er vanaf.
Klik om te vergroten...
Maar jij hebt het dus gedaan voordat je met de benzo's ging afbouwen? Of tijdens? Of hoe?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jazz35 zei:
Maar jij hebt het dus gedaan voordat je met de benzo's ging afbouwen? Of tijdens? Of hoe?
Klik om te vergroten...
Ik had anti depressiva, Qeutiapine en benzos… tijdje nodig gehad om uit depressie / burn out te komen. Stoppen met Qeutiapine ging vrij eenvoudig, totaal geen ontwenning, werd er juist weer beter van, minder zombie gevoel.
Ik zou als ik jou was eerst de Qeutiapine afbouwen en als laatste de benzo.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vinidi84 zei:
Ik had anti depressiva, Qeutiapine en benzos… tijdje nodig gehad om uit depressie / burn out te komen. Stoppen met Qeutiapine ging vrij eenvoudig, totaal geen ontwenning, werd er juist weer beter van, minder zombie gevoel.
Ik zou als ik jou was eerst de Qeutiapine afbouwen en als laatste de benzo.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik momenteel 20 mg Temazepam, 50-75 mg Quetiapine en 5 mg Aripiprazol.
Bij mij is het de benzo die ik altijd als eerste moest afbouwen.
Dat is onder toezicht van een arts.
Maar dat is mijn ervaring.

Ps: van Quetiapine kun je ook flinke ontwenningsverschijnselen krijgen, geen pijl op te trekken.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik durf momenteel niet met mijn quetiapine af te bouwen, daar ga ik toch écht even mee wachten tot ik van de benzo's af ben. Ook inderdaad op aanraden van de artsen. Ben eerlijk gezegd ook doodsbang dat ik weer in enorme pieken en dalen terechtkom. Ik leefde echt in een totale, wilde, jachtige roes voordat ik met de quetiapine begon. Beter kom ik daar nu niet weer in terecht. Da's voor niemand goed. 😅
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Ik had zelfs geen last van slapeloosheid tijdens de benzo afbouw. Ik heb geluk gehad.
Klik om te vergroten...
Zeker!
Inmiddels slaap ik goed, voor mijn doen. Maar zit nu in de regelmaat van de kliniek, waarbij mijn eten ook op vaste tijden geserveerd wordt zonder dat ik iets hoef te doen. Midden in de natuur etc etc. Misschien is het niet per se gerelateerd aan de medicatie. Of niet alleen daaraan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alinde zei:
Zeker!
Inmiddels slaap ik goed, voor mijn doen. Maar zit nu in de regelmaat van de kliniek, waarbij mijn eten ook op vaste tijden geserveerd wordt zonder dat ik iets hoef te doen. Midden in de natuur etc etc. Misschien is het niet per se gerelateerd aan de medicatie. Of niet alleen daaraan.
Klik om te vergroten...
Rust, reinheid, regelmaat is voor (bijna) iedereen goed 👍
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeker! En buiten zijn in de natuur ook. Het is voor mij ook niet zo goed om midden in de stad in een flatje te wonen. Maar ben er mee bezig. Hier in de kliniek slaap ik zelfs met het raam dicht omdat de vogels zo hard fluiten hahaha.
Open deur maar het helpt mij ook om (zeer) regelmatig te eten. Als ik nu een keer niet om 12 uur eet krijg ik ook meteen een soort hongerklop.
En sport. Gelukkig heb ik nu ook mijn hardloopkleding hier.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2627282930...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."