#1
Goed bezig, zwemmen is heel gezond. Ik heb mij een beetje verdiept in wat benzo’s nu precies doen in je brein. Benzo’s putten je Gaba receptoren uit, vervolgens gaan ze meer receptoren (ook wel neurotransmitters genoemd) aanmaken, zodat er toch Gaba kan worden aangemaakt, de uitgeputte receptoren kunnen namelijk naar verloop van tijd geen Gaba meer aanmaken (je hersenen zijn wat dat betreft heel slim). Echter deze aanmaak van neurotransmitters zorgen ervoor dat de rest volledig uit balans schiet (serotonine, dopamine, maar vooral ook je glutamaat). Dit laatste stofje is verwoestend voor je lijf / psyche. Na elke Gaba piek, ontstaat er een glutamaat piek. Waar Gaba het zenuwstelsel dempt, doet glutamaat exact het omgekeerde, het activeert je zenuwstelsel met een overshoot aan prikkels. Vandaar ook dat vele benzo gebruikers neuropathie ontwikkelen, een overprikkeld brein, agitatie, depressie, en een hele lijst aan klachten meer. Akatishia is één van de ergste klachten bij mensen met benzo (mis) en gebruik, en die vervolgens te snel afbouwen of cold turkey stoppen. Sommige benzo’s gebruikers, ontwikkelen deze klachten al tijdens gebruik, of wanneer ze de dosering gaan verhogen. Klachten worden niet minder, maar erger. Dit alles heeft te maken met het stofje ‘glutamaat’. Als je weet wat er aan de hand is, kun je daar op anticiperen. Ik ben op zoek gegaan naar de vraag hoe verlaag ik mijn glutamaat. Want voor mijn gevoel ligt daar een grote stap tot succes en dat je er beter en gezonder uitkomt. Demping van het glutamaat systeem is nodig om klachten te verminderen of zelfs te laten verdwijnen, wat hierbij (kan) helpen is:Dankjewel en jij bent ook al flink afgebouwd dan als je dat omrekent idd!
Ik ben vanavond dus voor het eten van 2.5 mg naar 0 gegaan en merk nu wel weer dat die stemmingswisselingen weer terug zijn dan de eerste dagen na een afbouw.
Het is voor mij vandaag sowieso al een moeilijke dag (zie topic wat gaat er door je hoofd). Maar 3-4 uur nadat ik normaal een dosis zou hebben ingenomen (nu dus zo'n beetje) ben ik als ik afbouw echt heel emotioneel opeens en tranen in mn ogen enzo. En ik heb vaak hoofdpijn als ik net afbouw.
Ik zwem 1x in de week, wat voor mij vooral helpt is mn werk en simpele klusjes in/rondom huis waarbij ik niet hoef na te denken. Gisteren bijvoorbeeld druk bezig geweest met planten verpotten en dat geeft mij dan weer een goed gevoel als dat gebeurd is.
Jij ook nog veel sterkte!
- om de dag 1,5 uur matig sporten
- magnesium glycine (geconcentreerd)
- vitamine d2/k3
- vitamine c
- vitamine een goede B complex (gemetileerd)
- lithium (lage dosering, Max 10 mg), icm sporten zorgt dit voor de aanmaak van nieuwe neurotransmitters (met name serotine en dopamine), gelukstofjes en belonginstofjes
- intermet fasting, na 18u savonds niets meer eten, tot volgende ochtend 12u, overigens vasten is heel gezond om te doen (bv twee/ drie dagen niet eten)
- passiebloem thee, sterke pot laten trekken, natuurlijke Gaba boost vanuit de darmen aangemaakt -> wetenschappelijk bewezen net zo effectief te zijn als oxazepam
- geen stimulerende middelen; koffie ed.
Ik merk wanneer ik het bovenstaande grotendeels volhoud, ik vrij makkelijk door de dagen kom. Wijk ik hier vanaf, dan ontstaan er meer klachten.