Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo afbouwen

Benzo afbouwen

818 antwoorden
92 weergaven
18-5-2026
j
jackjanssenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vinidi84 zei:
Goedenavond,
Mijn verhaal in het kort; sinds eind 2022 in een zware burn-out, wat uiteindelijk leidde naar een zware depressie. Oorzaak; onverwerkte trauma’s en letterlijk overwerkt (eigen bedrijf, werkte zo’n 80 uur per week, omdat ik geen grenzen kon aangeven). Mijn perfectionisme en controle dwang leidde tot zware paniek- en angstklachten. Op mijn dieptepunt, kreeg ik ook nog Covid en ben toen vijf nachten wakker geweest. Ik was op en wilde alleen maar slapen, maar dat lukte niet meer. Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht). Het gaat nu beter met me, hoewel ik merk dat mijn hoofd een beste tik heeft gehad. Ik wil daarom beginnen met afbouwen. De psychiater weet het niet goed. De Qeutiapine heb ik al volledig afgebouwd, de Mirtazapine bijna (nog 1 week en dan niets meer). Daarna wil ik de benzo’s graag afbouwen. Ik gebruik 2x 3 mg Bromazepam per dag, en 1 zolpidem voor de nacht. Hoe kan ik deze het beste afbouwen? Is omzetten naar diazepam nog een optie? Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag. Graag ontvang ik tips, dank alvast!
Klik om te vergroten...
Hey Vinidi,
wat fijn dat het nu beter met je gaat, ik zie hier dit draadje en snap dat je vd benzos af wilt.
Dat kan ook makkelijk:
2x 3 mg Bromazepam per dag converteert naar 2x 3mg diazepam per dag, dat is (evt hyperbolisch) prima te doen.
en 10 mg Zolpidem converteert naar 10 mg diazepam, dat kan ook prima, tot 2mg lineair en vanaf 2mg hyperbolisch naar beneden.
Die twee bovenstaande benzo's simpelweg bij elkaar optellen (16mg) en dat gaan afbouwen is dubieus,
de broma gebruik je 2x dagelijks, en de zolpi soms een nacht niet (en dan slaap je ook praktisch niet).
Je zou kunnen overwegen om de broma eerst af te bouwen, maar nooit 2 dingen tegelijk doen.
Er wordt hierboven al van alles over gezegd, dus dat komt wel goed.

Waar ik hierboven helaas niks over lees is de reden waarom je bent gaan gebruiken,
ik licht er even wat uit: "door onverwerkte trauma’s en overwerkt , geen grenzen aangeven,
perfectionisme en controle dwang niet meer kunnen slapen".
"Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht)."
De Qeutiapine en Mirtazapine zijn er inmiddels af lees ik.

Nu is mijn vraag, door de bovenstaande medicatie heb je de ruimte gehad om aan je onderliggende problematiek te werken,
nl: onverwerkte trauma's, grenzen, perfectionisme en controle dwang.
Is dit een beetje gelukt ?
En zo ja of nee, wat denk je dat er gaat gebeuren als je ook je verdere benzo's afbouwt ? ?

Daarnaast schrijf je ook: "Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag"

dan zegt mijn boeren verstand dat: "Het gaat nu beter met me" toch vragen oproept.

Je zou kunnen overwegen om bovenstaande eens goed met je psychiater te bespreken, voordat je jezelf helemaal zonder medicatie zet.

Succes, Ik hoor het graag.
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
Yes!
Klik om te vergroten...
Done. Heb mijn plan iets aangepast, nav o.a. Ashton Manual, zie nieuw topic.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vince1984 zei:
Volgende week woensdag gesprek bij psychiater. Tot die tijd proberen wat te minderen met huidige medicatie. Zal volgende week weer aangeven graag overstap te willem maken op Diazepam, en dan inderdaad met tabletten van 2 mg afbouwen. Wat heb ik een respect voor mensen die jarenlang extreme dosissen hebben geslikt (las laatst van iemand, jarenlang op 160 mg diazepam, en gelukt met afbouwen). Dan ben je echt een beest! Mijn zus slikt al jarenlang 3 mg lorazepam voor de nacht (slaapt 10u per nacht) en 100 mg oxazepam overdag (PTSS). 1x geprobeerd te stoppen, was niet te doen. Hopelijk gaat het mij lukken, en vindt ze daar wat vertrouwen uit.
Klik om te vergroten...
Slow and steady wins the race.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vince1984 zei:
Dit wordt een pijnlijke weg!
Klik om te vergroten...

Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Utrecht84 zei:
Thanks voor de tip. Waar kan ik dat doen? Gewoon bij 'Farmaceutische drugs'?
Klik om te vergroten...

Yes!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Zolang je niet overgezet wordt op Diazepam kan het onnodig lastig worden. Ik zou toch aandringen bij de psychiater. Uiteraard met een sociaal geaccepteerde toon natuurlijk. Laatste wat je wilt is over komen als iemand die niet wilt luisteren oid. Maar ik vind dat je best voor je eigen proces mag opkomen. Benzodiazepine afbouw hoort niet overhaast te worden of gemakkelijk over nagedacht. Bovendien hoort de regie hierin ook grotendeels bij de patiënt te liggen. Jij bent immers de gene die er doorheen moet.

Een psychiater zijn betekend niet dat die gene dan ook meteen iets af weet van benzodiazepine afbouw. Helaas is het tegenwoordig eerder een uitzondering op de regel als een arts hier veel vanaf weet.

Ik ben ook vaak verkeerd benaderd door artsen/psychiaters over medicijnen etc. Als je zelf wat inleest en dit op een normaals normale toon overbrengt hebben artsen daar vaak wel begrip voor.

Succes man. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. Neem de Ashton Manual eventueel mee, schrijf wat op. Ik zou zelf gewoon terug gaan naar de oude dosis, even niet kloten en aangeven dat het zo niet gaat! Het laatste wat je wilt is uiteindelijk met een hele nare PAWS eindigen door een verkeerde afbouw.
Klik om te vergroten...
Mee eens! Dank voor je bericht
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik wil je vooral veel succes wensen. Je hebt al goede adviezen gehad.

Zelf redde ik het thuis niet en heb ik de benzo's in een kliniek afgebouwd. Maar ik was er al in 2005 mee begonnen. Ook een paar jaar geen benzo's (alleen zware antipsychotica) maar daarna helaas steeds meer benzo's. Goed dat je zelf de regie pakt en niet onnodig lang blijft slikken.
W
WackyJelloLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vince1984 zei:
Psychiater is een aardige man die echt wel meedenkt, hij vond het goed om af te bouwen met de Qeutiapine en de Mirtazapine (bijna 1 jaar gebruikt). Ik voelde me er niet meer goed bij, zombiestaat en neiging tot het aankomen van vele kilo’s (wat ik gelukkig heb weten te voorkomen door elke werkdag 1 a 2 uur te sporten). Ben blij dat ik daar nu bijna vanaf ben. Had 25 mg Qeutiapine en 60 mg Mirtazapine. Nu alleen de benzo’s nog. Als ik dit forum bekijk dan zijn mijn dosissen niet extreem (6 mg Bromazepam en 10 mg zolpidem), maar al wel maandenlang dus ik ga afbouwen volgens Asthon M. Denk dat ik zo’n 20 mg diazepam moet hebben en dan weg gelijkelijk afbouwen, telkens na 3 weken 10% eraf. Nu moet ik alleen mijn psychiater nog overtuigen van deze overstap, hij vindt dat ik met de huidige medicatie in een paar weken clean kan zijn. Maar daar denk ik anders over.
Klik om te vergroten...
Mijn gebruikers momenteel de heftig voor een stuktueel voorgeschreven medicatiegebruik echter ben ik persoonlijk zeer te spreken over de combinatie 200 milligram Quetiapine en 30 milligram Mirtazepine. Ik zit weer een goed traject en hoop na een detox en opname toch mensen weer daarmee te beginnen. Overigens is het voor velen en raar aantal milligram Queta, maar dit valt de verklaren doordat het 50 milligram extra tegen stemmingswisselingen helpt. Zoals gezegd gebruik ik nu niet maar ook mirta vind ik heel fijn omdat het gewoon letterlijk doet wat het belooft en dat is je gemoedstoestand verbeteren en het maakt in elk geval mij wat minder huily als ik een wat klotere dag heb. Ervan aankomen doe ik niet wat weer handig is want Ik ben niet geheel onbekend met een eetstoornis. Anyway take care and let the Good Times Roll 🤟
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Vince1984 zei:
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
Klik om te vergroten...
Maar je gaat zomaar wat doen weer? Al tig keer is je verteld dat je geen dagen moet overslaan en dat je heel langzaam moet afbouwen en toch doe je maar wat?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vince1984 zei:
Eindelijk diazepam gekregen. 300 pillen op 1 recept van 10 mg, daar moet mijn afbouw mee kunnen slagen. Mijn Bromazepam plus zolpidem is omgezet naar 25 mg diazepam per dag. Heb vorige week geprobeerd om twee dagen niets te nemen, gewoon niet te doen. Slapeloosheid, spanning, tinnitus, angstgevoelens, moodswings. Ben super gevoelig voor hiervoor.
Klik om te vergroten...
Vraag om een voorraad Diazepam 2mg. Met alleen tabletten van 10mg maak je 't jezelf lastiger dan nodig. Schrijf voor jezelf een afbouwschema en houd bij in een schrift hoe veel je iedere dag neemt. Eventueel noteer je bijwerkingen waar je last van hebt of geef je de dag een rapportcijfer om bij te houden hoe het met je gaat. Desnoods maak je er een grafiek van. Kan ook voor je slaap, eetlust, of iets anders waar je mee worstelt of wat juist wel goed gaat.

Eén gift per dag is genoeg met Diazepam. Waarschijnlijk is 's avonds de beste tijd om te nemen zodat je de piek in je bloedspiegel voor de nacht kunt benutten.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Maar je gaat zomaar wat doen weer? Al tig keer is je verteld dat je geen dagen moet overslaan en dat je heel langzaam moet afbouwen en toch doe je maar wat?
Klik om te vergroten...
Ik had contact gezocht met een arts van Radboud. Die zei letterlijk; probeer cold turkey te stoppen en kijken wat het doet. Volgens hem kunnen de meesten dat. Ik heb dat advies gevolgd, en niets genomen. Gewoon twee nachten wakker geweest, en overdag kwam ik tot niets. Daarna alleen weer Zolpidem genomen voor de nacht, en slapen ging redelijk. Overdag naar 1 broma. Klachten verdwenen weer, wel beetjes angst, beetje somber. Ik ga om 2 mg tabletten dia vragen! Ik kom hier wel uit.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vince1984 zei:
Ik had contact gezocht met een arts van Radboud. Die zei letterlijk; probeer cold turkey te stoppen en kijken wat het doet. Volgens hem kunnen de meesten dat. Ik heb dat advies gevolgd, en niets genomen. Gewoon twee nachten wakker geweest, en overdag kwam ik tot niets. Daarna alleen weer Zolpidem genomen voor de nacht, en slapen ging redelijk. Overdag naar 1 broma. Klachten verdwenen weer, wel beetjes angst, beetje somber. Ik ga om 2 mg tabletten dia vragen! Ik kom hier wel uit.
Klik om te vergroten...
Ok, ja ik weet plots ook niet zeker of we/ik jou het advies hebben gegeven of dat ik in de war was met andere "benzo-afbouwer"
2mg tabletten ga je vragen? Diazepam of wat voor tabletten?
En klopt 75% van de bevolking kan redelijk makkelijk tot zeer makkelijk van dergelijke medicijnen afkomen, maar de rest moet wel een passende oplossing vinden, anders komt het helemaal niet goed.
Sterkte!
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Vraag om een voorraad Diazepam 2mg. Met alleen tabletten van 10mg maak je 't jezelf lastiger dan nodig. Schrijf voor jezelf een afbouwschema en houd bij in een schrift hoe veel je iedere dag neemt. Eventueel noteer je bijwerkingen waar je last van hebt of geef je de dag een rapportcijfer om bij te houden hoe het met je gaat. Desnoods maak je er een grafiek van. Kan ook voor je slaap, eetlust, of iets anders waar je mee worstelt of wat juist wel goed gaat.

Eén gift per dag is genoeg met Diazepam. Waarschijnlijk is 's avonds de beste tijd om te nemen zodat je de piek in je bloedspiegel voor de nacht kunt benutten.
Klik om te vergroten...
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam innemen?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Vince1984 zei:
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam
Klik om te vergroten...
Je moet langzaam afbouwen is het idee. als je eenmaal 24h redelijk doorkomt met 10 mg dan ben je goed onderweg. Voorlopig moet je afbouwen van 25 mg naar 10 mg begrijp ik..
Van 10 mg naar 0 mg is vervolgens nog erg pittig waarschijnlijk en dan zijn pilletjes van 5 en 2 mg wel handig om in kleine stappen af te bouwen.
Ook kan het zijn dat je vanaf 20 mg per dag naar 15 mg niet in een keer afbouwt en een periode op 17 mg wilt zitten bijvoorbeeld..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vince1984 zei:
Moet ik dan alleen savonds de volle dosis diazepam innemen?
Klik om te vergroten...
Ligt eraan hoe je het nam voor het afbouwen, maar je kunt gefaseerd overgaan naar 1 gift ‘s avonds. Diazepam werkt erg lang.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Ligt eraan hoe je het nam voor het afbouwen, maar je kunt gefaseerd overgaan naar 1 gift ‘s avonds. Diazepam werkt erg lang.
Klik om te vergroten...
Dank, ik nam overdag 2x broma en voor de nacht Zolpidem. Denk dat ik probeer savonds 10mg en overdag 2x 5 mg. Laat mijn bevindingen weten. Dank!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vince1984 zei:
Dank, ik nam overdag 2x broma en voor de nacht Zolpidem. Denk dat ik probeer savonds 10mg en overdag 2x 5 mg. Laat mijn bevindingen weten. Dank!
Klik om te vergroten...
Ga je het weer op jouw manier doen? Succes in ieder geval 👍
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Ga je het weer op jouw manier doen? Succes in ieder geval 👍
Klik om te vergroten...
Hoe zou ik het anders moeten doen? Tips zijn welkom?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1516171819...41
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."