#1
Het is inderdaad veel meer dan alleen maar op een kamertje zitten.Misschien is het goed dat mensen kort hun positieve opname verhalen delen voor @Dutchie85 + hoe m'n daar terecht kwam.
Met als doel: Gezien hij dacht dat je in een kamertje zat en ze daar niks doen.
In mijn geval (GGZ) was het een veilige plek waar ik rustig bij kon komen. Er is een structuur, je eet met elkaar, er is een soort dagprogramma zoals activiteitentherapie in een groepje (schilderen, kleuren, puzzelen, iets maken), fysiotherapie/fitness op maat, wandelgroepje, schrijfgroepje. Dit was niet verplicht en je mocht het invullen op je eigen manier, als je bij fitness alleen maar 3 minuten op de loopband wandelde omdat je erg moe was dan was dat ook goed. Dat zorgde dat de druk eraf ging (in tegenstelling tot andere GGZ programma’s waarbij je echt ‘aan de bak’ moest met je problematiek) maar dat je wel werd gestimuleerd om je dag in te vullen en wat afleiding te zoeken, in plaats van in je kamer te verdrinken in je problemen zeg maar. Als je het ff niet trok kon je altijd praten met iemand van de afdeling of een afspraak maken met je vaste psycholoog/psychiater. Op een gegeven moment mag je dagdelen naar huis om daarmee te oefenen, zonder gelijk helemaal losgelaten te worden.
Er zaten natuurlijk ook mindere kanten aan maar in jouw geval denk ik dat de structuur je zou kunnen helpen. Het zal vast ook per instelling verschillend zijn wat ze wel en niet kunnen bieden.
Ik zag het als een tijdelijke ‘rustplaats’ waar ik in mijn geval veilig was voor mijn ex-vriend en voor mijn eigen reacties daarop, maar in jouw geval wellicht ook een veilige plek om je symptomen te verdragen tot ze hopelijk wat af gaan nemen.
Je zegt dat de GGZ bij jou alleen op huisbezoek komt. Vinden zij jouw problematiek ‘niet ernstig genoeg’ voor een opname? Vind ik echt opmerkelijk gezien de ernst die je hier beschrijft. Desnoods kun je je depressieve en suïcidale gedachtes nog wat aandikken want straks gaat dit wel mis omdat dit veel te zwaar is om in je eentje te moeten doorstaan. Veel sterkte, het klinkt vreselijk allemaal maar er zal echt een moment komen dat het beter gaat worden!