Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Lorazepam en Diazepam

Afkicken van Lorazepam en Diazepam

562 antwoorden
63 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Artsen krijgen nauwelijks informatie over afbouwen in hun opleiding. Zelfs psychiaters.
Klik om te vergroten...

Daarom verslavingsarts het beste
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
Benzo's zijn echt de hel om vanaf te komen. Hou vol!
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja je komt bij de crisiszorg binnen en krijgt daar een psychiater te spreken.
Omdat je er verder geen ervaring mee hebt ga je ervan uit dat zij wel weten hoe ze dit aan moeten pakken.
De eerste 3 weken ging dat ook heel goed en merkte ik op wat borrelende darmen na niets slechts van de afbouw, enkel verbetering.

Maar toen het fout ging met afbouwen en ze me toch weer meteen terug naar 4 x 1 en de week erop naar 4 x 0 wilde zetten, doen vroeg ik me echt af in hoeverre ze wel kennis hebben hiervan. Zeker omdat ik meermaals gebeld heb dat het echt niet te doen was en geen afbouwen maar zwaar afkicken is. Hij heeft me ook 1 keer op gesprek gezien en zei zelf nog, zooo nu zit je er heel anders bij dan 2 weken geleden, maar hier moet je echt doorheen. Ik heb al veel meegemaakt in m´n leven en vaak heel diep moeten gaan, dus ik klaag echt niet snel. Maar dit is het meest verschrikkelijke wat ik ooit doorstaan heb en ik ben blij dat ik sterk ben want ik weet zeker dat de meerderheid dit niet zou trekken. Heb er zelf ook alle moeite mee en weet me geen houding meer te geven. Hopelijk snel een lichtpuntje!
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Er wordt wat afgesold met afbouw inderdaad. Je hebt te weinig Diazepam gekregen en het tempo was te hoog.

Artsen krijgen nauwelijks informatie over afbouwen in hun opleiding. Zelfs psychiaters.
Klik om te vergroten...
Met ten weinig Diazepam bedoel je in de laatste 3 weken? Dat het veel te snel gegaan is voel ik aan alles natuurlijk.
Ik dacht, zal me niet aanstellen en moet er doorheen. Maar als je aan jezelf gaat twijfelen of je nog wel kunt klopt er echt iets niet.
In combinatie met de verhalen van afbouw die je op forums leest weet ik zeker dat het veel te snel is gegaan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dutchie85 zei:
Met ten weinig Diazepam bedoel je in de laatste 3 weken? Dat het veel te snel gegaan is voel ik aan alles natuurlijk.
Ik dacht, zal me niet aanstellen en moet er doorheen. Maar als je aan jezelf gaat twijfelen of je nog wel kunt klopt er echt iets niet.
In combinatie met de verhalen van afbouw die je op forums leest weet ik zeker dat het veel te snel is gegaan.
Klik om te vergroten...
Nee, de dosis Diazepam waarop je bent overgezet was te laag. En de afbouw is te snel gegaan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zie hier altijd mensen reageren op niet teveel benzo's achter elkaar nemen.
Dit topic laat zien waarom. Chapeau voor het delen van je ervaringen Dutchie én dat laat meteen zien dat we hier waarschuwingen van telang / teveel benzo's serieus moeten nemen
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Nee, de dosis Diazepam waarop je bent overgezet was te laag. En de afbouw is te snel gegaan.
Klik om te vergroten...
Wat is de factor die gebruikt dient te worden als je over gaat van Lorazepam naar Diazepam?
Bij de GGZ zeiden ze x 5.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dutchie85 zei:
Wat is de factor die gebruikt dient te worden als je over gaat van Lorazepam naar Diazepam?
Bij de GGZ zeiden ze x 5.
Klik om te vergroten...
1mg Lorazepam = 10mg Diazepam.

Zie: https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Is het normaal dat je je elke dag weer anders voelt qua ontwenningsverschijnselen. Dat fysiek en mentaal sterk wisselen ook?

Ik zit nu op dag 7 en ga echt helemaal kapot. Mijn lever heeft het zwaar. Zit druk op en maakt een borrelend geluid. Verder helemaal uitgeput en overal een brandende/stekende zeurende pijn. Psychisch het gevoel dat ik het niet ga halen en niet aankan, heel akelig die combinatie.

Terwijl ik dit woensdag bijvoorbeeld totaal niet had. Toen was ik naast de lichamelijke pijn kapot moe, maar op een fijnere “relaxte” manier.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dutchie85 zei:
Psychisch het gevoel dat ik het niet ga halen en niet aankan, heel akelig die combinatie.
Klik om te vergroten...

Probeer aan wat leuks te denken.
Mentale afkick is vaak stuk zwaarder dan fysiek. Zoek daarom afleiding. Anders rennen de zenuwen een marathon met je
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Probeer aan wat leuks te denken.
Mentale afkick is vaak stuk zwaarder dan fysiek. Zoek daarom afleiding. Anders rennen de zenuwen een marathon met je
Klik om te vergroten...
Ik heb het lichamelijk nu mega zwaar, waardoor ik het psychisch niet trek. Daarnaast word ik psychisch niet fijn wakker s’ochtends.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Dutchie85 zei:
Ik heb het lichamelijk nu mega zwaar, waardoor ik het psychisch niet trek. Daarnaast word ik psychisch niet fijn wakker s’ochtends.
Klik om te vergroten...
Normaal. Je kunt volgens mij beter denken aan volgende week. Deze komende dagen kunnen misschien nog extreem zwaar vallen, maar na 2 weken zal het de betere kant op gaan.

Houd een dagboekje bij en zo kun je over een aantal dagen merken dat er steeds meer momenten komen die minder lastig zijn.

En ik had wel plezier in YouTube filmpjes kijken van mensen die het net zo lastig hadden of zelfs nog zwaarder.
En op bed gaan liggen en bodyscan doen en alle pijntjes langs gaan kon mij helpen om het vervolgens minder zwaar te hebben.

Maar sommige mensen hebben geen probleem bij het afbouwen en anderen maken onbeschrijfelijk dramas mee.

Misschien heb je er wat aan om even online bij benzo buddies andere verhalen te lezen.
https://benzobuddies.org/

Misschien mag je een paracetamolletje vandaag en morgen.. Veel water drinken en zodra mogelijk moet je gaan bewegen.. sporten/ wandelen ..

Succes, betere tijden zullen komen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dutchie85 zei:
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken. Is dit een normale afbouw na zo'n dosis of toch echt te snel? Als er iemand nog tips heeft om hier makkelijker doorheen te komen dan hoor ik het heel graag. Ben ook benieuwd naar jullie ervaringen hoelang zoiets aan kan houden. Thanks!:praying3:
Klik om te vergroten...

Beste,

Ten eerste, super sterk van je dat je het hebt doorgezet en bent afgebouwd. Je ervaart benzo ontwenning in misschien wel de meest ernstige vorm als ik het zo lees. Helaas heb je ook nog een de pijn erbij, dat herken ik zelf wel maar niet zo heftig.

Ik ben ooit afgebouwd van 80mg diazepam naar 0mg in 3 weken. En het is erg herkenbaar allemaal van die acute ontwenning. Je bent gewoon van een hele hoge dosering super snel afgebouwd en ook nog eens doorgegaan met afbouwen terwijl je je al zo vreselijk voelde.

Sorry to be the messenger. Maar het kan echt nog wel even duren allemaal. De acute ontwenningsverschijnselen kunnen zelfs t/m 3mnd duren. Als je pech hebt ben je daarna nog wel even zoet voor je je weer jezelf voelt.

Máár ik heb in jouw geval wel hoop. Want het is je eerste keer dat je ontwent van benzo's. Het zou dan zo kunnen zijn dat je er sneller vanaf bent. Maar goed, alles is misschien want elke benzo afkick is uniek voor een persoon. Wij kunnen geen exacte tijd geven hoelang dit duurt.

Zorg goed voor jezelf! Gezond eten, weinig bewerkt eten, probeer te bewegen, hou je ritme aan, neem laagdrempelig Paracetamol en magnesium en L-glycine poeder bestellen. Elke avond 5 gram voor het slapen gaan. Dat kan je helpen.

Maar om je ontwenningsverschijnselen echt te kunnen begrijpen zou ik je aanraden jezelf te gaan inlezen. Je zenuwstelsel is overprikkeld en je lijdt aan een vorm van hersenschade.

Sterkte. Ik blijf meelezen.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Normaal. Je kunt volgens mij beter denken aan volgende week. Deze komende dagen kunnen misschien nog extreem zwaar vallen, maar na 2 weken zal het de betere kant op gaan.

Houd een dagboekje bij en zo kun je over een aantal dagen merken dat er steeds meer momenten komen die minder lastig zijn.

En ik had wel plezier in YouTube filmpjes kijken van mensen die het net zo lastig hadden of zelfs nog zwaarder.
En op bed gaan liggen en bodyscan doen en alle pijntjes langs gaan kon mij helpen om het vervolgens minder zwaar te hebben.

Maar sommige mensen hebben geen probleem bij het afbouwen en anderen maken onbeschrijfelijk dramas mee.

Misschien heb je er wat aan om even online bij benzo buddies andere verhalen te lezen.
https://benzobuddies.org/

Misschien mag je een paracetamolletje vandaag en morgen.. Veel water drinken en zodra mogelijk moet je gaan bewegen.. sporten/ wandelen ..

Succes, betere tijden zullen komen.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je fijne bericht @Manu76 en je tips!

Komt die druk op de lever jullie ook bekend voor?
Is al 3 dagen flink aan het protesteren continu. En rommelige maag/buik/darmen.

Daarnaast doen vooral mijn benen/armen nu echt stekend pijn. Net of ze helemaal vast zitten/verkrampen en heb echt 0 energie meer en heel zwaar zeurderig gevoel door het hele lijf. Ook wel stekend. Rugpijn wat ik normaal ook nooit heb en lichte hoofdpijn, snel zweten en slechte onrustige nachtrust.

Je voelt je gewoon heel raar en ver weg/afwezig en hebt het gevoel hier niet meer uit te komen en dat ik het niet meer aankan. Ik heb gelukkig mensen om me heen, maar ben gewoon bang voor mezelf dat ik het niet aankan en doorflip. Heel diep depri gevoel wat niet te omschrijven is.

Net ff 10 minuutjes buiten in de tuin rustig wat op en neer gelopen, maar zak van ellende haast in elkaar en geen controle vanuit mijj. Toch ff wat beweging en frisse lucht gehad.

Drink inderdaad veel water, eet gezond, probeer als het gaat ff naar buiten te gaan maar weet me in bed of op de bank nog geen raad.

Hopelijk snel wat beter, zodat je weet dat je er stapje voor stapje uit kan komen want dat gevoel heb ik nu totaal niet. Thnx!
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Beste,

Ten eerste, super sterk van je dat je het hebt doorgezet en bent afgebouwd. Je ervaart benzo ontwenning in misschien wel de meest ernstige vorm als ik het zo lees. Helaas heb je ook nog een de pijn erbij, dat herken ik zelf wel maar niet zo heftig.

Ik ben ooit afgebouwd van 80mg diazepam naar 0mg in 3 weken. En het is erg herkenbaar allemaal van die acute ontwenning. Je bent gewoon van een hele hoge dosering super snel afgebouwd en ook nog eens doorgegaan met afbouwen terwijl je je al zo vreselijk voelde.

Sorry to be the messenger. Maar het kan echt nog wel even duren allemaal. De acute ontwenningsverschijnselen kunnen zelfs t/m 3mnd duren. Als je pech hebt ben je daarna nog wel even zoet voor je je weer jezelf voelt.

Máár ik heb in jouw geval wel hoop. Want het is je eerste keer dat je ontwent van benzo's. Het zou dan zo kunnen zijn dat je er sneller vanaf bent. Maar goed, alles is misschien want elke benzo afkick is uniek voor een persoon. Wij kunnen geen exacte tijd geven hoelang dit duurt.

Zorg goed voor jezelf! Gezond eten, weinig bewerkt eten, probeer te bewegen, hou je ritme aan, neem laagdrempelig Paracetamol en magnesium en L-glycine poeder bestellen. Elke avond 5 gram voor het slapen gaan. Dat kan je helpen.

Maar om je ontwenningsverschijnselen echt te kunnen begrijpen zou ik je aanraden jezelf te gaan inlezen. Je zenuwstelsel is overprikkeld en je lijdt aan een vorm van hersenschade.

Sterkte. Ik blijf meelezen.
Klik om te vergroten...
Jij ook erg bedankt voor het meelezen en je adviezen @Raver 🙏

Thnx, ja ik ben echt een taaie doorzetter, maar ergens is de maat wel een keer vol hè. Het slaat helemaal nergens op hoe ik de afgelopen 3 weken doorgekomen ben. Echt op karakter toch doorgezet naar 0, maar na afgelopen maandag kwam pas de echte klap. Niet normaal zeg pfff…Dit is in mijn ogen niet verantwoord hoe ze dit aangepakt hebben. Maar goed, het is de eerste keer dat ik dit meemaak en je denkt dat je toch het juiste doet. Ondanks dat ik al onmenselijk slecht eraan toe was op 4 x 1. Had ook niet verwacht dat het nog zoveel slechter kon, gezien hoe ik er die 2 weken al aan toe was.

Ja ik moet er toch doorheen, we gaan zien hoe het loopt. Zoek echt de veiligheid met de juiste mensen om me heen. Durf niet alleen te zijn nu.

Gezond eten en veel water drinken doe ik al en probeer toch dagelijks bulten een beetje te lopen in de tuin en frisse lucht op te pikken.

Ik heb 2 dagen wat paracetamol genomen maar ben ermee gestopt omdat ik er weinig van merkte. Magnesium neem ik elke dag al en zal even kijken naar L-Glysine, dat ken ik nog niet. Bedankt!👍
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Experts mbt afkicken benzo:

Zou magnesium voor Dutchie kunnen helpen? Tegen de spierspanning en ook wat ontspanning?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Experts mbt afkicken benzo:

Zou magnesium voor Dutchie kunnen helpen? Tegen de spierspanning en ook wat ontspanning?
Klik om te vergroten...

Zeker. Vooral voor de spierspanning savonds op bed heeft het mij geholpen. Je hebt citraat en bisglycinaat.
D
Dutchie85Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
Zeker. Vooral voor de spierspanning savonds op bed heeft het mij geholpen. Je hebt citraat en bisglycinaat.
Klik om te vergroten...
Wij hebben Magnesium Bisgycinaat 300 mg.
Serving size staat 2 per dag, maar bij normale stress heb je sowieso al meer nodig. Laat staan nu…

Wie kan me een indicatie geven van een goede dagelijkse hoeveelheid nu?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dutchie85 zei:
Wij hebben Magnesium Bisgycinaat 300 mg.
Serving size staat 2 per dag, maar bij normale stress heb je sowieso al meer nodig. Laat staan nu…

Wie kan me een indicatie geven van een goede dagelijkse hoeveelheid nu?
Klik om te vergroten...

Zou niet hoger gaan dan aanbevolen dagelijkse dosering. Dat is bovendien over overkill met magnesium.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dutchie85 zei:
Wie kan me een indicatie geven van een goede dagelijkse hoeveelheid nu?
Klik om te vergroten...

Daar verschillen de meningen over geloof ik. Maar ik sluit me aan bij Raver.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...29
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."