Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

Welk(e) instrument(en) speel je? Show je gear!

170 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Leuk topic!

Hier mijn Washburn western gitaar:
20170209_105000.jpg

En hier de studio die ik in ons vorige huis had:
Studio.jpg

De Grp A4 synthesizer heb ik in de tussentijd verkocht maar de rest heb ik allemaal nog.

In ons nieuwe huisje moet ik alles weer netjes opstellen, de helft is al gedaan maar de rest moet nog en dat is een hoop werk. 😅
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Op dat punt (improviseren) ben ik nog niet. Ben eigenlijk nog maar sinds begin dit jaar "serieus" bezig.

Maar dat is ook de reden dat ik over gitaarlessen na zit te denken. Dingen meteen goed aanleren. Iemand die ervoor zorgt dat ik niet blijf hangen in basic stuff en niet later verkeerde gewoonten af moet leren. Dat schijnt erg lastig te kunnen zijn namelijk.

Hoe denken mensen hier over gitaarlessen? (of muzieklessen in het algemeen) Of allemaal autodidacten hier? :wink:
Klik om te vergroten...
Ik heb online lessen gehad. Het is een stuk goedkoper dan lessen in praktijk en ik vind het een stuk fijner want je kunt alles op je eigen tempo volgen en als je lessen in praktijk hebt, heb je er altijd mensen tussen zitten die of een lager tempo of een hoger tempo hebben. Heb een keer zo'n les gevolgd maar het is niks voor mij.. maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Of je zou 1 op 1 lessen moeten volgen, maar dit is helemaal prijzig.. maar als geld geen probleem is dan is dat de beste optie denk ik, zo leer je het ook op de juiste manier.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Op dat punt (improviseren) ben ik nog niet. Ben eigenlijk nog maar sinds begin dit jaar "serieus" bezig.

Maar dat is ook de reden dat ik over gitaarlessen na zit te denken. Dingen meteen goed aanleren. Iemand die ervoor zorgt dat ik niet blijf hangen in basic stuff en niet later verkeerde gewoonten af moet leren. Dat schijnt erg lastig te kunnen zijn namelijk.

Hoe denken mensen hier over gitaarlessen? (of muzieklessen in het algemeen) Of allemaal autodidacten hier? :wink:
Klik om te vergroten...
🙋‍♂️Autodidact + youtube filmpjes hier en daar (pas op binge gevaar: werkt soms stagnerend).

Dingen 'verkeerd' aanleren kan gebeuren. Maar zolang jij het goed vindt klinken of je er geen last van krijgt (aan je pols bijvoorbeeld) is er niks aan de hand. Iedereen speelt anders en de manier hoe jij je snaren aanslaat, of in welke houding je staat/zit, of hoe je je fretting hand gepositioneerd hebt, etc. is allemaal persoonlijk.

Mijn tip: als je een bepaalde techniek wilt leren waarbij echt snelheid in het spel is of een techniek die heel secuur is, zoek daar dan een docent voor of zoek op internet(youtube) hoe het moet.

Alle basis dingetjes maken niet zoveel uit, maar zodra je echt sneller moet schakelen is het handig om het zo efficient mogelijk te doen. Dan is het handig iemand in te schakelen voor de how to.

Als je eens bezig bent met het snellere werk en het klinkt steeds slordig, je staat onder spanning, gespannen spieren, gespannen nek... stop dan en doe het heel iets langzamer en let erop dat je zo ontspannen mogelijk bent!
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#4
En, hak je leerstof in kleine stukjes. Als je bijv steeds vast loopt bij de transitie van D naar G, leer dan dat stukje steeds achter elkaar. En altijd: let erop dat het goed gaat, en welke vinger je eventueel verkeerd neerzet, focus.

Qua snelheid is leren in 'bursts' heeeel effectief. Kies maximaal 8 noten, liever eerst minder. Speel die reeks noten zo snel mogelijk (met metronoom) en stop. Doe het 5 seconden later weer. Herhaal dat. Zo heb je de tijd om aan te voelen waar het goed ging en waar fout, of je eventueel slomer moet, of sneller kan.

Dit proces wordt uiteindelijk onbewust en dan gaat het in een stroomversnelling.

Die reeks noten gebruik je later zonder dat je het echt bewust doet (omdat je het er zo diep hebt ingestampt) in een super vette improv solo.
O
OehoeboeroeLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Proxima

Is dat een linkshandige gitaar of is het een gespiegelde foto?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
whitesugar zei:
Ja heb hetzelfde inderdaad! Ik speel soms ook gewoon maar wat akkoorden. Het klinkt misschien niet als een lied ofzo, maar ik vind het gewoon zo lekker om te spelen! Ik vergeet zelf helaas ook vaak om te spelen..
Klik om te vergroten...
Niet gewoon een ritueel van maken? Halfuurtje of eventueel een kwartiertje eerder van bed en dan even spelen? Begin je de dag ook nog relaxed mee.


Proxima zei:
Leuk topic!

Hier mijn Washburn western gitaar:
Bekijk bijlage 29812

En hier de studio die ik in ons vorige huis had:
Bekijk bijlage 29813

De Grp A4 synthesizer heb ik in de tussentijd verkocht maar de rest heb ik allemaal nog.

In ons nieuwe huisje moet ik alles weer netjes opstellen, de helft is al gedaan maar de rest moet nog en dat is een hoop werk. 😅
Klik om te vergroten...
Supervette studio!

Die synthesizer leek ook wel antiek bijna! En je speelt dus ook nog bas...


whitesugar zei:
Ik heb online lessen gehad. Het is een stuk goedkoper dan lessen in praktijk en ik vind het een stuk fijner want je kunt alles op je eigen tempo volgen en als je lessen in praktijk hebt, heb je er altijd mensen tussen zitten die of een lager tempo of een hoger tempo hebben. Heb een keer zo'n les gevolgd maar het is niks voor mij.. maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Of je zou 1 op 1 lessen moeten volgen, maar dit is helemaal prijzig.. maar als geld geen probleem is dan is dat de beste optie denk ik, zo leer je het ook op de juiste manier.
Klik om te vergroten...
Ja, als ik lessen ga nemen is dat sowieso 1 op 1. Heb (heel) vroeger drumles gehad met meerdere personen tegelijk en dat vind ik niks. Vooral als anderen er niet serieus in zijn, sta je daar maar wat op ze te wachten terwijl zij aan zitten te klooien.

Had het al even opgezocht voor hier in de stad en het komt voor 1 op 1 les uit op 19 euro per les. Eventueel kun je ook 1 keer in de 2 weken doen. Op zich de moeite waard om het eens te proberen denk ik. Het is ook niet dat ik jaren en jaren gitaarles wil. Misschien gewoon een aantal lessen zodat ik de goede kant op word gestuurd en daar later zelf verder mee kan in mijn eentje.


mikoz zei:
🙋‍♂️Autodidact + youtube filmpjes hier en daar (pas op binge gevaar: werkt soms stagnerend).

Dingen 'verkeerd' aanleren kan gebeuren. Maar zolang jij het goed vindt klinken of je er geen last van krijgt (aan je pols bijvoorbeeld) is er niks aan de hand. Iedereen speelt anders en de manier hoe jij je snaren aanslaat, of in welke houding je staat/zit, of hoe je je fretting hand gepositioneerd hebt, etc. is allemaal persoonlijk.

Mijn tip: als je een bepaalde techniek wilt leren waarbij echt snelheid in het spel is of een techniek die heel secuur is, zoek daar dan een docent voor of zoek op internet(youtube) hoe het moet.

Alle basis dingetjes maken niet zoveel uit, maar zodra je echt sneller moet schakelen is het handig om het zo efficient mogelijk te doen. Dan is het handig iemand in te schakelen voor de how to.

Als je eens bezig bent met het snellere werk en het klinkt steeds slordig, je staat onder spanning, gespannen spieren, gespannen nek... stop dan en doe het heel iets langzamer en let erop dat je zo ontspannen mogelijk bent!
Klik om te vergroten...
Die metronoom die je hier net boven ook al noemde is zo'n ding. En ook die guitar scales leren. Ik vind het zulke boring shit dat ik het steeds niet doe. Ik weet dat het goed is voor mijn gitaarspelen, maar ik heb misschien wat druk van een leraar nodig. :laughing: En dingen te weten komen waar ik als iemand die gewoon wat tabs en youtube filmpjes opzoekt niet aan denkt, maar toch erg waardevol zijn om in het begin aan te leren.

Al snap ik je punt dat er niet maar 1 goede manier is om gitaar te leren spelen. :)
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Niet gewoon een ritueel van maken? Halfuurtje of eventueel een kwartiertje eerder van bed en dan even spelen? Begin je de dag ook nog relaxed mee
Klik om te vergroten...
ik ben niet iemand die in de ochtend gaat spelen, mijn wekker gaat al om half 7 en dat is vroeg genoeg.. ik heb of had er een gewoonte van gemaakt savonds te spelen, maar ik vergeet dat nog steeds vaak..
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Niet gewoon een ritueel van maken? Halfuurtje of eventueel een kwartiertje eerder van bed en dan even spelen? Begin je de dag ook nog relaxed mee.



Supervette studio!

Die synthesizer leek ook wel antiek bijna! En je speelt dus ook nog bas...



Ja, als ik lessen ga nemen is dat sowieso 1 op 1. Heb (heel) vroeger drumles gehad met meerdere personen tegelijk en dat vind ik niks. Vooral als anderen er niet serieus in zijn, sta je daar maar wat op ze te wachten terwijl zij aan zitten te klooien.

Had het al even opgezocht voor hier in de stad en het komt voor 1 op 1 les uit op 19 euro per les. Eventueel kun je ook 1 keer in de 2 weken doen. Op zich de moeite waard om het eens te proberen denk ik. Het is ook niet dat ik jaren en jaren gitaarles wil. Misschien gewoon een aantal lessen zodat ik de goede kant op word gestuurd en daar later zelf verder mee kan in mijn eentje.



Die metronoom die je hier net boven ook al noemde is zo'n ding. En ook die guitar scales leren. Ik vind het zulke boring shit dat ik het steeds niet doe. Ik weet dat het goed is voor mijn gitaarspelen, maar ik heb misschien wat druk van een leraar nodig. :laughing: En dingen te weten komen waar ik als iemand die gewoon wat tabs en youtube filmpjes opzoekt niet aan denkt, maar toch erg waardevol zijn om in het begin aan te leren.

Al snap ik je punt dat er niet maar 1 goede manier is om gitaar te leren spelen. :)
Klik om te vergroten...
Haha, die scales kende ik nog niet eens tot zo'n 5 jaar geleden (ik speelde dus gewoon al 10-15 jaar!!). Toen iemand me erop wees, was ik echt van wtf🤯 alle nummers die ik ooit heb gespeeld, passen gewoon perfect in deze herhalende reeks van 7 noten. En toen ging ik me verdiepen in intervallen, hoe 2 verschillende noten klinken tegenover elkaar en hoe zulke relaties heten. Toen ging er echt een wereld voor me open en was de deur tot moeiteloos improviseren over de gehele hals geopend.😁

Een metronoom gebruik ik bijna nooit, alleen met snelle herhalingen (bursts).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
mikoz zei:
Haha, die scales kende ik nog niet eens tot zo'n 5 jaar geleden (ik speelde dus gewoon al 10-15 jaar!!). Toen iemand me erop wees, was ik echt van wtf🤯 alle nummers die ik ooit heb gespeeld, passen gewoon perfect in deze herhalende reeks van 7 noten. En toen ging ik me verdiepen in intervallen, hoe 2 verschillende noten klinken tegenover elkaar en hoe zulke relaties heten. Toen ging er echt een wereld voor me open en was de deur tot moeiteloos improviseren over de gehele hals geopend.😁

Een metronoom gebruik ik bijna nooit, alleen met snelle herhalingen (bursts).
Klik om te vergroten...
Ik moet er toch echt aan geloven hè! :sweat::sweatsmile:

Al lijkt improviseren me wel super vet! Ik wil het ook zeker leren, maar altijd als ik ermee begin vind ik het saai worden en ga ik weer lekker leuke nummers leren...
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik moet er toch echt aan geloven hè! :sweat::sweatsmile:

Al lijkt improviseren me wel super vet! Ik wil het ook zeker leren, maar altijd als ik ermee begin vind ik het saai worden en ga ik weer lekker leuke nummers leren...
Klik om te vergroten...
Niets mis mee. Nummers leren is ook leuk. Als dát een keer saai wordt, kun je altijd nog scales gaan leren.

Mocht je het ooit gaan doen (ja, ik dram gewoon door😜) dan is het ook leuk om het op gehoor te onderzoeken: zet op de achtergrond een akkoord of noot aan (youtube: drone backing track) en zoek op de hals welke noten fijn klinken en welke minder. Kijk of je een aaneenschakeling van noten achter elkaar kan zetten, zo kun je een van de vele scales die er zijn zelf ontdekken. Vervolgens kun je de noten in verschillende volgordes gaan spelen, zodat het niet klinkt als een ladder op en af gaan.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Proxima zei:
Bekijk bijlage 29813
Klik om te vergroten...
Die Moog is tering sexy!
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oehoeboeroe zei:
@Proxima

Is dat een linkshandige gitaar of is het een gespiegelde foto?
Klik om te vergroten...
Goed gezien, gitaar en basgitaar zijn inderdaad beide linkshandig.

Chr0nic zei:
Die Moog is tering sexy!
Klik om te vergroten...
Minimoog is een echte classic (degene die ik heb is btw een reissue). Ik ging ooit bijna dood van het lachen toen ik er zo'n jaren 90 ambulance geluid uithaalde. 🤣
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ik had er nooit echt wat mee, totdat ik dit optreden zag (vanaf 38:04). Ongelofelijk dat iemand die klanken en finesse uit zo'n klein dingetje kan halen. Raakte me emotioneel ook, nooit eerder gehad bij een mondharmonica. Benieuwd wat je van die performance vindt. :)
Klik om te vergroten...
Nu luisteren terwijl ik men taken doe !
ik zeg je al op voorhand , in ben voor de blues harmonica maar kan ook zeker jazz en andere stijlen waarderen.
Dit is mijn ding.
mijn favoriete speler allee tijden !

haar vind ik geweldig.

en dan heb je deze man nog die alles kan spelen 😂
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#14
Drums maar staat effe weggeborgen.
Ik heb een gitaar maar kan er niet op spelen.

maar dan heb ik dit speelgoed.

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nice, daar kan je ook wel leuke muziekjes mee maken
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
mikoz zei:
Nice, daar kan je ook wel leuke muziekjes mee maken
Klik om te vergroten...
Practice drumpad nog vergeten , maar ook leuk om beatjes te meppen.
en niet enkel strokes of rolles te oefenen.

mondharmonica is echt niet zo simpel als mensen denken 😅en al helemaal ambten chromatic.image.jpg
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#17
Proxima zei:
Goed gezien, gitaar en basgitaar zijn inderdaad beide linkshandig.


Minimoog is een echte classic (degene die ik heb is btw een reissue). Ik ging ooit bijna dood van het lachen toen ik er zo'n jaren 90 ambulance geluid uithaalde. 🤣
Klik om te vergroten...
moog... das toch ook waar rush helemaal los op ging, maar dan moog taurus
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#18
inner_search zei:
Practice drumpad nog vergeten , maar ook leuk om beatjes te meppen.
en niet enkel strokes of rolles te oefenen.

mondharmonica is echt niet zo simpel als mensen denken 😅en al helemaal ambten chromatic.Bekijk bijlage 29842
Klik om te vergroten...
Kun je goed mondharmonica spelen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
inner_search zei:
mondharmonica is echt niet zo simpel als mensen denken 😅en al helemaal ambten chromatic.
Klik om te vergroten...
Ik had er nooit echt wat mee, totdat ik dit optreden zag (vanaf 38:04). Ongelofelijk dat iemand die klanken en finesse uit zo'n klein dingetje kan halen. Raakte me emotioneel ook, nooit eerder gehad bij een mondharmonica. Benieuwd wat je van die performance vindt. :)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Mindless Hoe was je les? Of moet het nog gebeuren?😁

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."