Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak

Tabak

291 antwoorden
59 weergaven
18-5-2026
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb ook ergens gelezen dat je verslaafd kan geraken aan het rollen of schieten van sigaretten. Omdat je dan eigenlijk tegen je lichaam zegt dat je stof eraan komt. Herkenbaar voor iemand?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roken is een drugsverslaving, en niets anders. Waarom kunnen we gewoontes buiten roken wel gemakkelijk afleren, en het roken zelf is plotseling zo'n vaste gewoonte worden dat we het maar niet meer proberen? Ja hoor, daar ga ik weer met me oh zo irritante allen car citaten. Maar geloof me, ik begrijp steeds beter hoe het in elkaar zit, en hoe meer je erover weet, hoe makkelijker het is om die stap van het stoppen zelf te maken. (dan spreek ik mezelf tegen, maar ik weet er nu dus veel meer over, dus maandag is het weer afgelopen met al dat gerook. Het helpt echt.

'' In London we drive to the left, but we don't have any problems driving to the right when we're abroad do we? ''
Klik om te vergroten...
Met andere woorden, hoe ik het zie, roken is geen gewoonte maar puur het gemis van de nicotine. En door de illusies die je zelf creëert denk je dat roken een gewoonte is.

Zie wat je er mee doet. In mijn ogen is roken geen gewoonte, maar denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, niet?
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vraag me plotseling af hoeveel nicotine je binnenkrijgt bij een sigaret. Als ik de pakjes lees staat er een aantal op, maar als je rekening zou houden met verbrande nicotine, nicotine die in de sigaret achterblijft, nicotine die je weer uitademt, aantal trekjes om de zoveel seconden etc.

Zou dat te meten zijn?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Op het moment dat roken een gewoonte geworden is doe je het ook niet meer omdat je het lekker vind, maar puur omdat je het gewend bent. Op zo'n moment heeft roken sowieso geen zin meer.

Jullie hebben me toch een beetje gemotiveerd, want ik ben voor het weekend toch maar begonnen met nog minder roken. Rook er nu nog 2 of 3 op een dag, voor mij momenteel goed genoeg :)
Z
ZumLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben al 1,5 jaar bevrijd van het roken dankzij het boek van Allen Carr en ik weet ook dat ik er echt nooit meer 1 zal opsteken.

Ik heb er een berg rust bij gekregen en een hele hoop energie..heerlijk gewoon :) :grin:

Er zwerft nog ergens een torrentje rond met de nederlandse video versie van stoppen met roken van Allen Carr (p.m. voor een linkje).
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
LeonR123 zei:
Ik vraag me plotseling af hoeveel nicotine je binnenkrijgt bij een sigaret. Als ik de pakjes lees staat er een aantal op, maar als je rekening zou houden met verbrande nicotine, nicotine die in de sigaret achterblijft, nicotine die je weer uitademt, aantal trekjes om de zoveel seconden etc.

Zou dat te meten zijn?
Klik om te vergroten...

Heb ooit een aflevering van de Rekenkamer gezien waar ze van alles over roken gaan uitrekenen. Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken. Daarmee meten ze precies wat er in je longen binnenkomt enzo, best interessant. Weet alleen niet meer hoeveel precies :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heel toevallig deze TV-tip:

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1980/tabak/

Vanavond op Nederland 1 om 20:30

"Wat zit er tegenwoordig in een sigaret? De industrie heeft de keuze uit honderden, mogelijk schadelijke, toevoegingen. Waarom is de lijst met toevoegingen niet openbaar zoals de Europese regelgeving voorschrijft? "

@moderator sorry voor de dubbele post, kan mijn vorige niet meer bewerken.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken.
Klik om te vergroten...

Dat is dus geen betrouwbare bron, aangezien ik niemand ken die een sigaret van begin tot eind in een teug leegrookt. Misschien ben jij er zo een? Ik ken ze in elk geval niet :P Het schijnt dat meer dan de helft van de nicotine al verbrand is voor het je longen bereikt.

Het schijnt ook te zijn dat als je alle nicotine uit 1 sigaret puur zou injecteren in een ader je dood zou gaan. Dat heb ik althans begrepen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
LeonR123 zei:
Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken.
Klik om te vergroten...

Dat is dus geen betrouwbare bron, aangezien ik niemand ken die een sigaret van begin tot eind in een teug leegrookt. Misschien ben jij er zo een? Ik ken ze in elk geval niet :P Het schijnt dat meer dan de helft van de nicotine al verbrand is voor het je longen bereikt.

Het schijnt ook te zijn dat als je alle nicotine uit 1 sigaret puur zou injecteren in een ader je dood zou gaan. Dat heb ik althans begrepen.
Klik om te vergroten...

Gelukkig is daar rekening mee gehouden, de machine neemt trekjes die gelijk staan aan een gemiddeld rokend persoon en zal de sigaretten dus ongeveer net zo snel en realistisch oproken als een mens.

Als je alle nicotine in een keer zou injecteren zul je dat inderdaad niet overleven. Daarom is het ook levensgevaarlijk om bijvoorbeeld een sigaret op te eten. Ik zie er geen reden toe maar het zou een weddenschap kunnen zijn... :mrgreen:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een dillema waar ik nu mee zit, is het stoppen met roken, en het stoppen met blowen. Het punt is, ik ben aan allebei verslaafd. En goed ook. Zou niet weten aan welke ik verslaafder ben. Nu ik erover nadenk denk ik toch de nicotine. Ik kan geen 2 uur zonder. Met blowen ligt het anders. Het zijn de momenten (savond na het eten) waar de trek echt niet te houden is.

Eigenlijk wil ik met beide stoppen. Het punt is alleen dat dit me gewoon te veel moeite kost. 2 verslavingen tegelijk stoppen is niet te doen voor mij.

Het lastige is dat als ik ervoor kies om eerst de nicotine los te laten, ik zit met de joints. Puur roken is geen optie. Ben er bekend mee. Helaas is mijn zwakte voor wiet (ik word ALTIJD knetter) een obstakel.

Ik kan niet stoppen met roken, en af en toe eens een joint met tabak roken, mocht je dit willen voorstellen. Stoppen met roken, is stoppen met roken en niet af en toe in een joint.

Kies ik voor optie 2, stoppen met blowen, dan zit ik weer met het roken. Ik rook dan als een ketter (misschien in de hoop om er stoned van te worden) maar ik weet dat ik dan toch weer ga blowen. Veel frustrerende momenten gehad van een cannabis terugval door het roken(nicotine)

Wie herkent dit dillema? Het eigenlijk willen stoppen met rook inhaleren in welke vorm dan ook, maar deze 2 drugs die elkaar tegenwerken en het stoppen bijna onmogelijk maken.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik lul veel maarja houd me bezig en moet gewoon ff beslissen nu wat ik ga ondernemen, de tijd dringt
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee, ik vind puur roken veel en veel te heftig. Ik vind het niet eens leuk. Heb een tijdje terug vaak puur in een pijpje gerookt. Zo'n piepklein topje, en dan in een teug heel diep inademen. Maar wat me dan overkwam was niet normaal. Echt een ENORME vlaag van stonedheid die echt 6 uur kon duren. Ik kan er niet goed tegen, en vind het niet lekker of leuk.

Heb het geprobeerd. Maar nee man, niks voor mij
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Moet je er nog minder in doen gozer! Ik ben er ook behoorlijk gevoelig voor, rook vaak maar een paar kruimels...

[EDIT]

komt ook omdat de verbranding van tabak de wiet een beetje tegenwerkt/afzwakt
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is fout gegaan toen ik alleen ging blowen ipv met vrienden.

Ik rookte vaak zo met dit pijpje omdat je dan vrijwel geen geur achterliet, en snel en lang stoned werd. Maar wat dan altijd gebeurde was dat net als ik klaar was en bewijs had vernietigd zegmaar ik altijd naar beneden moest. Heb zovaak stoned als een garnaal een tosti gemaakt waar me moeder en veel bezoek bij was. Wat je dan meemaakt is echt zwaar heftig.

Je denkt dat mensen het zien. Maar ze zien het niet. Je voelt je toch echt anders, en denk 'Dat MOETEN ze toch wel kunnen zien?' Gevolg: Totale paniek, raar gedragen, raar praten. En ja, dan heb je jezelf verraden.

Ook altijd in de appie. Kom je binne, felle lichten, iedereen kijken, ik denke dat iedereen me aan staart :P
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tsja, als je stoned gaat rondlopen bij mensen die niet mogen weten dat je stoned bent... dat gaat een keer mis :stoned:

Ik kan dan drie oplossingen verzinnen, maar weet niet of ze haalbaar en leuk zijn :grin:

- niet meer blowen
- alleen blowen als je zeker weet dat je niks meer hoeft te doen
- een eigen huis regelen

Ik heb voor optie 3 gekozen vorig jaar :mrgreen: :stoned:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nice, een eigen stekkie is inderdaad een goeie manier. Je krijgt alles een beetje op een rijtje en gaat helemaal je eigen gang. Maar ik zie die mogelijkheid niet. Gaat zeker nog een paar jaar duren voordat dat financeel en emotioneel haalbaar is. Met emotioneel bedoel ik dan voor mezelf kunnen zorgen (kan ik wel, maar kan niet met geld omgaan en administratie ben ik fucked up slecht in, om maar te zwijgen over mijn kookkunsten. Ei bakken, hoe ging dat ook al weer? :flushed: )

Maarja manier 1 is wat ik eigenlijk wil. Moet me hersenen er nog van overtuigen want ze willen het niet snappen.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het is toch wonderbaarlijk hoe snel het lichaam zich kan herstellen na een tijd lang dag in dag uit roken? Het is zelf wonderbaarlijk dat het lichaam deze vergiftiging uberhaupt kan overleven. Als het de bedoeling was geweest van de natuur of van god (ligt er maar aan in welke theorie je gelooft) om te roken waren we wel uitgerust geweest met een filter in onze longen. Geen enkel organisme, mens, dier, bacterie of plant is ontwikkeld om giftige verbrande stoffen in de longen te trekken. Als je ook rook uitblaast naar een baby of kat of iets dergelijks zal hij altijd tegenspartelen.

Wie heeft zoiets eigenlijk bedacht? Ik bedoel, hoe kom je erop? Was er iemand die dacht he leuk, als ik dit nou in de fik zet en het inadem, misschien is dat lekker. Maar dat is het nooit. Hoe zijn ze erachter gekomen dat tabak of andere stoffen te roken zijn? Als je lichaam in alle hevigheid tegenspartelt door je misselijk te maken, je te laten hoesten, je pijn te laten voelen en alle andere ellende die je krijgt waarom zou je het dan een 2e keer willen proberen? Als je lichaam zegt: 'STOP DIT IS FOUT! IK GA JE MISSELIJK EN ZIEK MAKEN ZODAT JE WEL 2 KEER NADENKT!' wie is dan die mongool geweest die dacht, misschien word het de 2e keer wel beter?

vroeg me gwn af... hoe roken van stoffen is ontdekt. Is toch raar als je erover nadenkt?
Zelfde als met koeien. Wie heeft melken uitgevonden? Was er iemand die dacht, he als ik nou eens aan die stengels blijf trekken misschien komt er dan wit spul uit wat ik kan drinken?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lol dat van dat high zijn en je denkt dat mensen het zien is inderdaad heel erg herkenbaar :wink:
Enja inderdaad we zijn niet bedoeld om te roken. Bij onze eerste trekken van een sigaret werden we misselijk. Menselijk afweersysteem omdat we niet nog meer vergif in ons zuigen. Een toch blijven we het doen? Man, serieus waar zijn we mee bezig? Ik kan geen enkele sigaret roken zonder dat te denken...Maar aan de andere kant stoppen lukt ook niet. Allen car's boek gelezen hielp maar 5 dagen. Toch ben ik blij dat ik het gelezen heb. Nu denk ik teminste al na over mijn kankerstokken en rook ik ze niet meer klakkeloos op!
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Precies. Het is vreemd he, dat we gewoon doorgaan terwijl we weten dat je moet stoppen? Met als resultaat dat je door de angst zelf meer en meer gaat roken.

Maar dat is nou juist het wonderbaarlijke van de menselijke geest. We zijn in staat onze eigen keuzes te maken. Maar voor 1 keer moeten we niet naar ons lichaam luisteren. En dat is lastig.

Over dat boek, hier precies hetzelfde. Het hielp voor 4 dagen, daarna weer begonnen. Je weet hoe het werkt, het heeft een impact, maar toch ga ik door.

Fascinerend toch, dat er zoiets bestaat? Verslavingen? Ik vind het echt heel raar. Ook heel ingewikkeld, het is neit alleen dat stofje maar zat andere dingen. Het hele geheel is moeilijk te begrijpen. Denk dat niemand het echt 'helemaal' van onder tot boven kan begrijpen.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben vandaag een hele dag rookvrij is zalig gewoon! Ik ruik niet en eigenlijk heb ik er geen ik last van dat ik niet gerookt heb. Dus inderdaad het is een illusie dat we het nodig hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."